Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Postilakko on ohi mutta keskustelu Postin roolista vasta alkaa

Vierailija
27.11.2019 |

Se keskustelu pitää käydä kaikkien eduskuntapuolueiden kesken, koska posti on peruspalvelu. Päätökset pitää myös olla sellaisia, että niihin sitoudutaan eikä räksytetä vuosikaupalla jälkikäteen. Monia ongelmia on ratkaistavana: Pitääkö päiväpostia kantaa joka puolelle Suomea ja kuinka usein? Miten työntekijöiden palkat turvataan, kun kirjeposti vähenee ja pakettibisnes on kilpailtu? Ei kenelläkään ole varmasti näihin helppoja patenttivastauksia ja ratkaisut tulevat maksamaan, jolloin veronmaksajien valitus on jatkuvaa. Sivusta on helppo huudella ja vinkua heikkenevistä palveluista, kun ei tarvitse olla päättämässä asioista!

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Posti lukeutuu valtion logistiseen perusinfrastruktuuriin. On täysin järjetön ajatus, että valtio-omisteisen liikelaitoksen pitäisi takoa älyttömästi voittoa. Vielä tyhmempi ajatus on viedä tuollainen bisnes pörssiin.

Perusinfraan kuuluvia asioita kuten postia, sähköverkkoja, vesilaitoksia ym. ei tule koskaan yksityistää vaan vaikka markkinataloudessa eletäänkin, pitäisi noissa aina säilyttää valtion enemmistöosuus.

Muuten käy niin, että ulkomaiset sijoittajat ostavat perusinframme ja pompsauttavat hinnat pilviin. Tämä on nähty jo tarpeeksi monta kertaa (Yle myi verkkonsa Digitalle, sähköverkot myytiin Carunalle jne).

Perusinfra on nopea valokuitu, ei postimiehen polkupyörä. 

Sähköisten dokumenttien käyttöliittymä ei ole likikään niin kätevä kuin paperisten. Jos otetaan kaikenmaailman vanhat tabletit ja puhelimet huomioon niin tuon tyyppisten näyttöjen sininen valo ei ole edes erityisen turvallista pitkään tuijotettuna. Lisäksi vanhoilla silmillä on hankaluuksia lukea pieneltä näytöltä ja puhelimissa varsinkin tulee näytön koko vastaan kun mietitään suurennussovelluksia. 

Heh. Olipas huvittava kommentti :D  Minkä ikäinen olet? Minun 83-vuotias isäni kehuu kovasti, miten mukava on lukea lehdet koneelta kun näkee niin hyvin. Hänellä on kaihi, menossa leikkaukseen. Äiti taas käyttää tablettia, samaten hänen vähän vanhempi siskonsa ja pikkusisko on varsinainen tietsikkanero. Siis kaikki yli 70-vuotiaita.

Olen joku joka joutuu lukemaan aivan he**isti dokumentteja päivittäin ja kyllä se paperi on jossain tapauksissa ylivoimainen. Omat näyttöni on toki uudet ja tarkat mutta kaikki tabletit ei ole kovinkaan loistavia ja kaikki ei ole rikkaita kuten ilmeisesti oma sukusi. 

Vierailija
42/51 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näillä Postin palveluita kritisoivilla ei taida oikein olla kokemusta syrjäseuduilla elämisestä. Postin pakettipalvelut ovat itseasiassa syrjäseuduilla ylivoimaiset muihin nähden, sillä parhaassa tapauksessa saat pikkupaketin jaettuna suoraan laatikkoon ja kotijakelunkin edullisesti. Siinä ei paljon Matkahuolto voi kilpailla, kun joudut hakemaan paketit aina heidän toimipisteestään, joka voi olla 30 km päässä kun sen sijaan oma postilaatikko on 100 metrin päässä.

Samoin kirjepostille on yhä tarvetta ja harvat jakeluajat vaikeuttavat monia asioita aina laskuista sairaanhoitoon. Onhan noita joitakin e-palveluita kehitelty, mutta mikään ei ole vielä toimivaa. Tietysti laskut voi aina tilata verkkopankkiin, MUTTA kaikki eivät tätä tarjoa ja joskus se ensimmäinen lasku lähetetään paperisena ja jatkon voi sitten tilata e-laskuna. Postilla on valtavasti potentiaalia, paras jakeluverkosto koko maassa ja paketeissa usein myös kohtuulliset hinnat tilaajalle, lähettäjälle ei niinkään.

Mitähän sinä oikein selität. Maalla asun minäkin ja käytän vain sähköisiä palveluja. En tarvitse postia mihinkään, paketit haen Ärrältä kauppareissulla. Maalla asujat käyvät kaikki kaupassa, joten sieltä voi hakea postinkin, tuo mainittu kerta viikossa postinjako riittää.

Terveystietojen lähettäminen postin kautta on valtava tietoturvariski ja monet kerrat on tullut perintälasku, kun alkuperäinen lasku on jaettu väärin ja en ole sitä koskaan saanut. Sähköinen lasku ja sähköposti ovat joka tavalla parempia kuin muinaismuisto postin kuljettama kirje. Erityisesti syrjäseuduilla.

Ei Ärriä ja paikallisia pikkukauppoja ole suunniteltu postin varastoimiseen. Jo nyt pakettien määrä aiheuttaa paikallisessa kyläkaupassani säilytysongelmia, enkä haluaisi kuvitellakaan, että sen päälle siellä pitäisi vielä ruveta säilömään lehtia ja kirjeitä, jotka saa kerran viikossa noutaa. Kuolleena syntynyt ajatus.

Minun lähin kauppapaikkani on 28 km päässä ja kyllä siellä riittää tyhjiä liiketiloja isompienkin pakettien säilömiseen. Itse tilaan paljon vaatteita ja tavaraa netistä, mutta en mitään Postin kautta, koska heidän systeeminsä on postinkantaja, jonka paketteja ei kuitenkaan olisi kukaan ovella vastassa. Todella ärsyttävä tuo Postin systeemi, koska sen kerran, kun sieltä olen paketin saanut, olen joutunut sen hakemaan kaukaisesta pisteestä, koska en tietenkään ollut kotona postia vastaanottamassa.

En usko, että muut kuin eläkeläiset hyötyvät postin paketin toimittamisesta kotiovelle, koska sitä pakettia tuodaan aikana, kun normaalisti ollaan töissä. Olen saanut tietokeneen takuukorjauksen kotiovelle, joka tuli DHL:n kautta ja ajankohdan pystyi itse valitsemaan. Samoin kerran sain erään lahjan kuriirifirmalta, ruokatarvikkeita kotiin haluttuna kellonaikana. Ei se postinjakelun ja pakettijaon aikataulu vain sovi työssäkäyville. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli lakon aikana kaikki muu posti normaalisti paitsi iltapäiväkerhon lasku. Keskellä yötä tuli mm. Op:n kirje, joku katsastusmainos (osoitteella), Aku ankka ja hesarin viikko.

Vierailija
44/51 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Posti lukeutuu valtion logistiseen perusinfrastruktuuriin. On täysin järjetön ajatus, että valtio-omisteisen liikelaitoksen pitäisi takoa älyttömästi voittoa. Vielä tyhmempi ajatus on viedä tuollainen bisnes pörssiin.

Perusinfraan kuuluvia asioita kuten postia, sähköverkkoja, vesilaitoksia ym. ei tule koskaan yksityistää vaan vaikka markkinataloudessa eletäänkin, pitäisi noissa aina säilyttää valtion enemmistöosuus.

Muuten käy niin, että ulkomaiset sijoittajat ostavat perusinframme ja pompsauttavat hinnat pilviin. Tämä on nähty jo tarpeeksi monta kertaa (Yle myi verkkonsa Digitalle, sähköverkot myytiin Carunalle jne).

Sähköisten dokumenttien käyttöliittymä ei ole likikään niin kätevä kuin paperisten. Jos otetaan kaikenmaailman vanhat tabletit ja puhelimet huomioon niin tuon tyyppisten näyttöjen sininen valo ei ole edes erityisen turvallista pitkään tuijotettuna. Lisäksi vanhoilla silmillä on hankaluuksia lukea pieneltä näytöltä ja puhelimissa varsinkin tulee näytön koko vastaan kun mietitään suurennussovelluksia. 

Heh. Olipas huvittava kommentti :D  Minkä ikäinen olet? Minun 83-vuotias isäni kehuu kovasti, miten mukava on lukea lehdet koneelta kun näkee niin hyvin. Hänellä on kaihi, menossa leikkaukseen. Äiti taas käyttää tablettia, samaten hänen vähän vanhempi siskonsa ja pikkusisko on varsinainen tietsikkanero. Siis kaikki yli 70-vuotiaita.

Olen joku joka joutuu lukemaan aivan he**isti dokumentteja päivittäin ja kyllä se paperi on jossain tapauksissa ylivoimainen. Omat näyttöni on toki uudet ja tarkat mutta kaikki tabletit ei ole kovinkaan loistavia ja kaikki ei ole rikkaita kuten ilmeisesti oma sukusi. 

Jos hyvin toimiva tietokone ja tabletti on rikkaan suvun merkki, niin suurin osa suomalaisista on rikkaita mitä me tietysti ollaankin maailman mittakaavassa.

Vierailija
45/51 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hyvin toimiva tietokone ja tabletti on rikkaan suvun merkki, niin suurin osa suomalaisista on rikkaita mitä me tietysti ollaankin maailman mittakaavassa.

Satasen kiinalais-tabletilla ja liki tonnin tabletilla on muutakin eroa kuin hinta ja akun kestävyys. 

Vierailija
46/51 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näillä Postin palveluita kritisoivilla ei taida oikein olla kokemusta syrjäseuduilla elämisestä. Postin pakettipalvelut ovat itseasiassa syrjäseuduilla ylivoimaiset muihin nähden, sillä parhaassa tapauksessa saat pikkupaketin jaettuna suoraan laatikkoon ja kotijakelunkin edullisesti. Siinä ei paljon Matkahuolto voi kilpailla, kun joudut hakemaan paketit aina heidän toimipisteestään, joka voi olla 30 km päässä kun sen sijaan oma postilaatikko on 100 metrin päässä.

Samoin kirjepostille on yhä tarvetta ja harvat jakeluajat vaikeuttavat monia asioita aina laskuista sairaanhoitoon. Onhan noita joitakin e-palveluita kehitelty, mutta mikään ei ole vielä toimivaa. Tietysti laskut voi aina tilata verkkopankkiin, MUTTA kaikki eivät tätä tarjoa ja joskus se ensimmäinen lasku lähetetään paperisena ja jatkon voi sitten tilata e-laskuna. Postilla on valtavasti potentiaalia, paras jakeluverkosto koko maassa ja paketeissa usein myös kohtuulliset hinnat tilaajalle, lähettäjälle ei niinkään.

Mitähän sinä oikein selität. Maalla asun minäkin ja käytän vain sähköisiä palveluja. En tarvitse postia mihinkään, paketit haen Ärrältä kauppareissulla. Maalla asujat käyvät kaikki kaupassa, joten sieltä voi hakea postinkin, tuo mainittu kerta viikossa postinjako riittää.

Terveystietojen lähettäminen postin kautta on valtava tietoturvariski ja monet kerrat on tullut perintälasku, kun alkuperäinen lasku on jaettu väärin ja en ole sitä koskaan saanut. Sähköinen lasku ja sähköposti ovat joka tavalla parempia kuin muinaismuisto postin kuljettama kirje. Erityisesti syrjäseuduilla.

Ei Ärriä ja paikallisia pikkukauppoja ole suunniteltu postin varastoimiseen. Jo nyt pakettien määrä aiheuttaa paikallisessa kyläkaupassani säilytysongelmia, enkä haluaisi kuvitellakaan, että sen päälle siellä pitäisi vielä ruveta säilömään lehtia ja kirjeitä, jotka saa kerran viikossa noutaa. Kuolleena syntynyt ajatus.

Minun lähin kauppapaikkani on 28 km päässä ja kyllä siellä riittää tyhjiä liiketiloja isompienkin pakettien säilömiseen. Itse tilaan paljon vaatteita ja tavaraa netistä, mutta en mitään Postin kautta, koska heidän systeeminsä on postinkantaja, jonka paketteja ei kuitenkaan olisi kukaan ovella vastassa. Todella ärsyttävä tuo Postin systeemi, koska sen kerran, kun sieltä olen paketin saanut, olen joutunut sen hakemaan kaukaisesta pisteestä, koska en tietenkään ollut kotona postia vastaanottamassa.

En usko, että muut kuin eläkeläiset hyötyvät postin paketin toimittamisesta kotiovelle, koska sitä pakettia tuodaan aikana, kun normaalisti ollaan töissä. Olen saanut tietokeneen takuukorjauksen kotiovelle, joka tuli DHL:n kautta ja ajankohdan pystyi itse valitsemaan. Samoin kerran sain erään lahjan kuriirifirmalta, ruokatarvikkeita kotiin haluttuna kellonaikana. Ei se postinjakelun ja pakettijaon aikataulu vain sovi työssäkäyville. 

Postin kanssa voi myös tehdä valtakirjan siitä, että jättää paketin jonnekin siihen pihalle. Onhan siinä riskinsä myös, mutta ovat tarvittaessa joustavia.

Vierailija
47/51 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paperinen käyttöliittymä on oikeasti monesti ylivoimainen. Ei riippuvainen laitteisto- ja softapäivityksistä, netistä tai akun lataamisesta. Aina luettavissa jos vain valoa löytyy.

Vierailija
48/51 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole päivälehteä tilannut enää noin 5 vuoteen. Turhaa rahankulua, hinnatkin nousivat vuosittain. Kaikki uutiset seuraan tabletin ja kännykän kautta. Ja hyvin pysyn ajan tasalla. Yks kerran viikossa ilmestyvä paikallislehti on tullut, mutta senkin irtisanoin viime viikolla. Pankkiasiat hoituu mobiililla. Ja muut asiat sähköpostilla ym. Verkkokaupan paketteja olen tilannut, kun täällä haja-asutusalueella on kauppojen tarjonta mitä on, mutta se loppuu, kun olen muuttamassa täältä isoon kaupunkiin palvelujen äärelle. Ja hyvä niin.

49/51 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edes huomaisi, jos postinkulku loppuisi, koska luen lehdet netistä, samoin verotus hoituu sitä kautta. Ja lakon aikaan tuli sairaalan antama aika  soittona ja ohjeet s-postiin. Paljon parempi kuin paperiposti, koska epäselvät asiat voi kysyä. Tosin vielä helpompi ja halvempi olisi antaa ajat tekstarina. Mihin valtion postilaitosta muka nykypäivänä tarvitaan? Ei enää väärin jaettuja ja myöhästyneitä posteja, puuttuvia lehtiä tms. joita ennen oli. Jos joku haluaa lehden laatikkoonsa, valtion ylläpitämää postia siihen ei tarvita.

Yritäs toteuttaa muutto tai vauvan nimen vahvistus lakon aikana, ei tule onnistumaan, ja myös pankkikortit ja muut viralliset paperit jumittaa, koska on jääneet modernisoimatta...

Vierailija
50/51 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla on varaa mainitsemiisi asioihin, mutta silti olemme kuulemma eriarvoisia. Uskomatonta kyllä.

Vierailija
51/51 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lakot pitemmällä tähtäimellä kannata. Menneestä maailmasta. Aluksi voi tuntua ja näyttää siltä, että toinen osapuoli voitti ja toinen hävisi. Neuvottelemalla ja sopimalla pitää edetä, ei jäämällä töistä pois ja aiheuttamalla sivullisille ja yhteiskunnan toimivuudelle haittaa. Postipalvelut ovat rakennemuutoksen vuoksi auringonlaskun ala, ei sitä lakkoileminen miksikään muuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän