15-vuotias tyttö ei suostu lähtemään lääkäriin, vaikka on selvästi sairas.
Teini oksensi seitsemän kertaa viime yönä. On koko päivän lipittänyt vain vettä, siemaus aija vartin välein. Ei ole oksentanut enää aamuviiden jälkeen, aamulla vointi oli suht hyvä.
Nyt kun tulin töistä kotiin, tyttö kertoo pyörtyneensä kahdesti ja lyöneensä päänsä vessan käsienpesualtaaseen toisella kertaa "mutta nyt on ihan hyvä olo". Mittasin kuumeen, jota oli yli 40°c. Olen ollut kotona nyt kaksi tuntia, ja koko sen ajan tyttö on nukkunut, heräsi pari kertaa kun kävin katsomassa, onko kaikki ok.
Tyttö ei ole syönyt mitään, eikä haluakaan syödä, koska se "triggeröi oksennusrefleksin". Olen sitä mieltä, että tyttö pitäisi viedä lääkärille jo korkean kuumeen ja mahdollisen aivotärähdyksen takia, mutta hän ei suostu nousemaan sängystä eikä lähtemään lääkäriin. Mikä neuvoksi?
Kommentit (80)
Ei tuossa nyt tuntuisi mitään syytä olla lääkäriin lähtemiselle.
Vierailija kirjoitti:
Onko tää siis sun lapsi?
On.
Jos jokin neste vaan pysyy sisällä, niin ei ole tarvetta syödä ennen kuin oksetusolo on mennyt. Ihminen ei parissa päivässä nälkään kuole. 40 kuumekaan ei ole automaattisesti mikään syy mennä lääkäriin jos potilas kuitenkin tolkuissaan pysyy ja pystyy juomaan.
Veisin vaikka pakolla, ihan jo pyörtyilyn ja pään kolauksen takia.
Soita päivystykseen ja kysy hoitajan mielipidettä. Arvelen että pyytää kyllä lähtemään lääkäriin.
Mä sanon, että anna huilata huomiseen, jos ei mene ohi, niin sit lääkäriin. Voithan aina soittaa terveysneuvontaan, jos haluat varmistua.
kotiin voi tilata lääkärin, jos asuu kaupunkialueella,
Alentaako kuumelääke kuumeen? Annat kunnolla lääkettä niin vointikin kohenee ja ruoka alkaa maistumaan.
Eniten minua ihmetyttää se, että miksi tyttö ei soittanut sulle ekan pyörtymisen jälkeen? p.s. lääkärin voi tilata kotiinkin
No anna nyt jotain kuumetta alentavaa, jos pysyisi sisällä, esim. 1 g panadolia. Sitä saa myös mixtuurana.
Siis eikö ap ole tajunnut antaa tytölleen kuumetta alentavaa särkylääkettä!?
Jos on lyönyt päänsä pyörtyessään, voi olla vaikka aivoverenvuoto.
Vierailija kirjoitti:
kotiin voi tilata lääkärin, jos asuu kaupunkialueella,
ja sit on nettivastaanottoja.
Panadolia minäkin ehdotan. Ihan perusjuttu. Jos ei olo helpota, sitten vasta lääkäriin.
Kuumeseen lääkettä nyt, perkele!
Luulis maallikoidenkin jotain tajuavan.
No mitähän luulet että se lääkäri oksennustaudille tekis? Käskis vaan huolehtia nesteytyksestä.
jos johonkin viet niin yksityiselle, päivystykseen raahaaminen on tuossa kunnossa vaan kidutusta.
Todennäköisesti norovirus. Lääkärissä vaan tartuttaisitte sitä muihin.
Mitä odotat? Että tyttö pyörtyy ja lyö päänsä niin ettei siitä enää toivu?
Jos ei suostu lääkäriin, soita ambulanssi paikalle.
Miksi ei halua lähteä lääkäriin, yritä selvittää onko ottanut jotain hm kiellettyä. Ja soitto päivystykseen, siellä neuvotaan eteenpäin.
Onko tää siis sun lapsi?