Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tunnistaa kalliin vaatteen jonkun toisen päällä?

Vierailija
26.11.2019 |

Jos ei lasketa sitä itsestäänselvintä vaihtoehtoa, eli että vaatteessa näkyisi kissan kokoisilla kirjaimilla kalliin merkin logo. Mutta mistä siis tunnistaa laadukkaan/kalliin vaatteen, jos vaatetta ja kangasta ei pääse hypistelemään ja kokeilemaan, eikä voi varmistaa laadukkuutta esimerkiksi katsomalla materiaalilappua. Onko se edes mahdollista, vai meneekö ketjuliikkeen vaate huippumerkin vaatteesta, jos se vaan on kantajalleen sopiva?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämä siis tuli mieleen, kun eräs tuttava puhui työkaveristaan, jolla on aina niin "kalliit" ja hienot vaatteet päällään. Mietin, että mistä hän sen tietää, jos ne vain muuten istuvat hyvin ja sopivat kantajalleen.

Ap

Vierailija
2/24 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan mistään ellei ole logoja. Halpakin vaate näyttää tyylikkäältä kun hoitaa niitä hyvin ja pukeutuu sopiviin vaatteisiin. Mutta onhan niitä näkyviä logoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvan neuleen ainakin erottaa kalliimmasta helposti. Akryylineule on paras tapa kertoa, ettei panosta pukeutumiseensa lainkaan. Se nyppyyntyy rumasti jo matkalla kaupasta kotiin. 

Vierailija
4/24 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät materiaalit erottuvat. Merinovilla, pellava, silkki, kashmir jne. ovat erinäköisiä kuin akryyli ja polyesteri. Usein kalliit vaatteet myös istuvat paremmin ja ovat ryhdikkäämmät, koska niissä on vuorit ja ne on leikattu ja ommeltu hyvin. Tosin poikkeuksia on, eikä kallis hinta aina tarkoita hyvää laatua.

Vierailija
5/24 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että harjoittelulla silmä voi harjaantua. Itse olen ollut vaatealalla, ja ommellut myös paljon. Kokemuksen myötä huomaan esimerkiksi kaupassa hypistelemällä onko joku tuote (hinnasta riippumatta) laadukas vai ei. Aika usein saman pystyy toteamaan kuvista, etenkin jos ne ovat tarpeeksi hyviä. Joissain tilanteissa voi luottaa merkin laatutietoisuuteen, mutta aina ei.

Toki, ihminen joka seuraa muotia ja merkkivaatteiden mallistoja, tunnistaa Miumiun pallohameen toisen päällä vaikkei näkisikään merkkiä.

Itse kuitenkin lähden siitä että jos tuote on laadukas, oletan sen olevan hintavampi kuin jos tuote on laaduton. Surkealaatuista tuotetta en edes arvaisi merkkituotteeksi vaikka se kuinka sitä olisi.

Mihin tarvitset tätä tietoa?

Vierailija
6/24 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näkee esim. takissa vuoren, tietää, että se on laadukkaampi kuin takki, jossa ei ole vuorta. Jos työkaverilla on sama neule usein päällä eikä neuleessa ole nyppyjä, tietää sen olevan laadukas neule. Kengistä näkee myös helposti: jos työkaverilla on yleensä samat kengät jalassa eikä niissä näy lohkeamia, halkeamia tai muuta keinonahalle tyypillistä, voi olla aika varma, että kyseessä on nahkakengät. Laukkuun pätee sama ja niissä usein on myös logo.

Mä itse käytän kotimaisten valmistajien vaatteita itselläni ja tyttärelläni. Periaatteessa kaikki mitä esim. Weecos myy on mulla jo kuvamuistissa kun olen niitä sivuja usein selaillut. Siten tunnistan heti, että tuo hame on merkin Y ja tuo paita merkin X ja niiden hinta on ollut 150 e ja 98 e.

Vierailija
7/24 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvät materiaalit erottuvat. Merinovilla, pellava, silkki, kashmir jne. ovat erinäköisiä kuin akryyli ja polyesteri. Usein kalliit vaatteet myös istuvat paremmin ja ovat ryhdikkäämmät, koska niissä on vuorit ja ne on leikattu ja ommeltu hyvin. Tosin poikkeuksia on, eikä kallis hinta aina tarkoita hyvää laatua.

Akryyliä myydään myös kalliilla kun brändi on kallis. Ja toisaalta tavismerkeiltä voi saada aitoja hyvälaatuisia materiaaleja. Joten hintaa et näe tuollakaan tavalla päälle.

Vierailija
8/24 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin että harjoittelulla silmä voi harjaantua. Itse olen ollut vaatealalla, ja ommellut myös paljon. Kokemuksen myötä huomaan esimerkiksi kaupassa hypistelemällä onko joku tuote (hinnasta riippumatta) laadukas vai ei. Aika usein saman pystyy toteamaan kuvista, etenkin jos ne ovat tarpeeksi hyviä. Joissain tilanteissa voi luottaa merkin laatutietoisuuteen, mutta aina ei.

Toki, ihminen joka seuraa muotia ja merkkivaatteiden mallistoja, tunnistaa Miumiun pallohameen toisen päällä vaikkei näkisikään merkkiä.

Itse kuitenkin lähden siitä että jos tuote on laadukas, oletan sen olevan hintavampi kuin jos tuote on laaduton. Surkealaatuista tuotetta en edes arvaisi merkkituotteeksi vaikka se kuinka sitä olisi.

Mihin tarvitset tätä tietoa?

Kerroin jo tuolla ylempänä. Minua kiinnostaa, onko vaatteiden kalleutta yksinkertaisesti mahdollista nähdä päälle päin.

En itse oikeastaan seuraa muotia, mutta välttelen tekokuituja ja haluan pukeutua siististi. Erotan kyllä esimerkiksi polyesterihameen villahameesta, mutta muuten en osaisi sanoa, ovatko ihmisen vaatteet erityisen laadukkaita tai kalliita.

Ap

Vierailija
9/24 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan merkkivaatteista aina näkyvät logot pois, jos se on mahdollista tehdä helposti. Näytän tavalliselta. Kengät aitoa nahkaa, ei näkyviä logoja. Sama laukuissa. Materiaaleilta vaadin, että ovat laadukkaita. Merkillä ei väliä.

Vierailija
10/24 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun mielesta taa riippuu niin ihmisesta.  Itse esim en kayta mitaan kalliita merkkeja ikina, mutta kaytan paljon luonnollisia vareja: beigea, ruskeita neuleita,  hameita,  pellavaisia paitapuseroita ja sellasta. Pyrin pitamaan vaatteet hyvassa kunnossa, etta voin kayttaa samoja vuosia.  Pesen esim villapesuaineella jne.   Jotkut ihmiset ovat sanoneet etta mulla on kallis tyyli.  Nauroin partaani, koska ostan vaatteet ihan tavallisista kaupoista ja kirpputoreilta.

Tiedan myos joitakin jotka kayttaa paljon Juicy Couture tms merkkeja jotka eivat ole halvimpia mahdollisia hinnoiltaan, mutta valitettavasti nayttavat sellaisilta lahes poikkeuksetta.

Vierailija
11/24 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen näkee sokeakin kun vierekkäin laitat kamelinvärisen laadukkaan villakangastakin ja viereen henkkamaukan parin kummoinen rytkyn.

Vierailija
12/24 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalliitkaan kengät eivät kauaa pysy hyvinä, ellei niitä hoida.

Vierailija
13/24 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata maksaa 100 euroa polyesteristä.

Kallis mutta ei laatua.

Vierailija
14/24 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko37 kirjoitti:

Kyllä sen näkee sokeakin kun vierekkäin laitat kamelinvärisen laadukkaan villakangastakin ja viereen henkkamaukan parin kummoinen rytkyn.

Kamelinväri ei maksa enempää kuin muutkaan, ja aitoa villaa olevan laadukkaan takin voi saada halvemmalla kuin kalliin merkin sekoitetakin.

Vierailija
15/24 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin pitäisi määritellä, mikä on kallis.

16/24 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään eläineettistä kulutusta suosiva on hyvin pukeutunut. Ei kalliisti, mutta tyylikkäästi ja hyvällä omalla tunnolla.

Ei tarvitse diivailla vaatteiden kalleudella. Tärkeintä on ettei aiheuta valinnoillaan kärsimystä.

Vierailija
17/24 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halvan neuleen ainakin erottaa kalliimmasta helposti. Akryylineule on paras tapa kertoa, ettei panosta pukeutumiseensa lainkaan. Se nyppyyntyy rumasti jo matkalla kaupasta kotiin. 

Akryyliä ja polyesteriä löytyy kyllä ”merkkivaatteistakin”.

Vierailija
18/24 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkäikäisimmät, kuosissaan pysyneet ja nyppyyntymättömät neuleeni näkyvät olevan seoksia: villaa, kashmiria, silkkiä, mukana vähän akryylia ja/nylonia.

Olen huomannut tän monesti. 100% akryyli on hirveää, mut 10-20% lujittaa neuloksen.

Vierailija
19/24 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hintaa ei erota, ellei tiedä vaatteen merkkiä - mut jos seuraa markkinoita, niin aika paljon tunnistaa ilman logoakin.

Laadun sen sijaan näkee helpommin, helpoimmin materiaalista, mitta myös istuvuudeta ja vaatteen ompelusta, leikkauksesta, jne. Siitä miten kuviot istuvat leikkauskohdissa, jne.

Mind you, oikeissa paikoissa keinomateriaalit ovat laadukkaita.

Vierailija
20/24 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaiten tunnistan laadun käsin kokeilemalla. Kalliissa merkkivaatteissakin on tosiaan osana joskus akryyliä tai polyesteriä. Laadukas vaate voi löytyä ihan mistä vaan. Nykyään tosin nämä henkkamaukkatyyppiset liikkeet myyvät aika kuraa. Minulla on aina ollut aika paljon vaatteita, useimmat laadukkaita ja ajattomia, ei välttämättä kalliita. Kierrätän toki aina välillä. Toisaalta en raaski heittää kaikkea pois kun hyvät vaatteet ovat käyttökelpoisia vuosia ja jopa vuosikymmeniä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän