Suomi 2019 ja naisten oikeus määrätä omasta ulkonäöstään
Hei!
En keksinyt muutakaan paikkaa, johon voisin anonyymisti avautua. Samalla toivon tähän tärkeään asiaan paljon kommentteja ja sitä, että asiaa pidettäisiin pinnalla. Suomessa vuonna 2019 elää lukemattomia naisia, joilla ei ole oikeutta päättää ulkonäöstään.
On islaminuskoisia, joiden vanhemmat pakottavat käyttämään huivia ja peittäviä vaatteita. Jos ei tottele, joutuu ensin puhutteluun ja sitten, jos se ei riitä, niin arestiin, josta ei sitten pahimmillaan enää pääse ilman saattajaa ulos.
On vanhoillislestadiolaisia, joiden yhteisö ei hyväksy näkyvää meikkiä, ei korvakoruja eikä hiusten värjäämistä. Puuteri ja permanentti on ok, ripsiväri ja hiusväri ei. Ja jos ei tottele, joutuu puhutteluun ja sitten, jos vielä jatkaa ehostamista, niin kerrotaan, että ei voi olla enää lestadiolainen.
On romaneja, joille aletaan yläkouluiän lähestyessä muistutella, että housuaika on ohi, että on ompelijalle aika varattuna, ja että on aika siirtyä oikeiden naisten porukkaan. Jos ei tottele, on edessä puhutteluja ja haukkumista, ja on sukuja, joissa ainut vaihtoehto on totella.
Minä kuulun yhteen yllä kuvatuista ryhmistä. Kahdesta muusta minulla on ystäviä. En halua kertoa, mikä on minun ryhmäni, koska en halua tästä ketjusta yhteen porukkaan kohdistuvaa ajojahtia.
Mutta tällä hetkellä voin pahoin. Minun ei anneta näyttää siltä, miltä haluan Suomessa vuonna 2019. Jos toimin tahtoni mukaan, hinta on ehkä liian kova. Kuka meistä haluaa tuntea itsensä hylkiöksi siellä minne on sattunut syntymään?
Mitä minä sitten toivon? Toivon teiltä lukijoilta tukea, kommentteja, uskallusta. Auttakaa, rummuttakaa tätä asiaa. Että länsimaisessa hyvinvointivaltiossa nimeltä Suomi, ei joka päivä niin monen naisen tarvitsisi enää nykypäivänä antaa jonkun muun sanella sitä, miltä näyttää. Itse en mitenkään voi tulla omilla kasvoillani esiin. Mutta te rohkeammat, viekää viestiä eteenpäin!
Sillä nämä vanhat, iänikuiset säännöt eivät tule muuttumaan sisältä päin. Tarvitaan ulkopuolista painetta, tarpeeksi julkisuutta ja keskustelua aiheesta, jotta jotain ehkä joskus voisi muuttua.
Tämä on naisten itsemääräämisen valtava ongelma nyky-Suomessa. Kiitos, jos autatte!
Kommentit (35)
En ole ap, mutta tunnistan asian omakseni. Tällä hetkellä elän itse sellaisessa tilanteessa, että meikkaan kun olen varma, että olen sellaisessa seurassa, ettei tule sanomista, töissä olen tähän saakka saanut olla rauhassa. Työpaikalleni tuli joku aika sitten yksi uusi työntekijä, vanhoillislestadiolainen hänkin. Ja vaikkei ihan rinnakkain työskennelläkään, niin olen jo saanut pitkiä katseita kevyen päivämeikkini johdosta. Ottaa niin aivoon oma tilanne. Kun edelleen uskon ja haluan olla vl, mutta meikkiä olen iät ajat käyttänyt aina kun mahdollista. Meikillä ja uskollani ei ole mutään tekemistä keskenään. Sanomista tulee ihan varmasti. Voi kunpa näistä vanhoista, naista alistavista käytänteistä päästäisiin. Ja näinp vl-uskon sisältä katsottuna tarvitsemme todella teidän muiden apua. Tiedän muutaman rohkean aikuisen vl-naisen, jotka meikkaavat, mutta heitä eivät kaikki tunnusta uskoviksi meikin takia!!!! Tarvitsemme teidän apuanne, että ulkopuolella ei oltaisi hiljaa naisten oikeuksista.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on oikeus päättää omasta kehostaan. Ihan jokaisella.
Kannattaa miettiä, onko mielekästä kuulua sen eväävään ryhmään ja onko valmis maksamaan sen hinnan, mikä vaaditaan.
Yllämainitut ryhmät eivät tule muuttumaan. Eivät ne edes voisi, sillä ne pelkäävät sulautuvansa valtaväestöön ja siten lakkaavansa olemasta, jos joustaisivat säännöissään. Niiden sääntöjen ja rajoitusten kautta vahvistui ryhmän yhtenäisyys.
Sivistysmaassa mikään mahti ei myöskään pakota kuulumaan em. ryhmiin. Moni on niistä eronnut, lestadiolaisista valtaosa tekee niin kasvaessaan. Siinä menettää samalla ihmissuhteitaan ja perheenjäseniään, mutta tilalle voi saada uusia ihmissuhteita. Eikä valtaväestön edustajat ole ollenkaan niin kamalia kuin siellä omassa ryhmässä on peloteltu. Ja mitä useampi ryhmän jättää, sitä suopeammin niihin poislähteviin suhtaudutaan. Jokainen ryhmänsä jättävä myös raivaa tietä helpommalle tulevaisuudelle muille perässätuleville. Ei se ero kivuton ole kenellekään, mutta joskus paras ratkaisu silti.
Siitä kunniaväkivallan uskonnosta ei pääse eroon hengissä!
Totta tämäkin! Miksi, oi miksi siskot me suostutaan tähän, että naisen ulkonäköä niin usein määrää joku muu kuin nainen itse?!
Voimia ja tsemppiä tehdä juuri sinun päätös asiassa!
Lakihan ei kiellä. Ongelma on päässä tai sukulaisissa/kavereissa.
Vierailija kirjoitti:
No siinäpä juuri. Kun syntymäperhettään ei kukaan valitse. Ja kun heistä tykkää niin paljon, ettei tiiä, että mikä on viisasta! Kärsiä siitä, että pakotetaan johonkin ulkoiseen muottiin vai kärsiä siitä, että ei täysin kuuluisi omaan porukkaansa, siihen, jonka naiset ovat vanhemmissakin sukupolvissa saman naisten ihmisoikeuksien polkemisen uhreja.
En kuulu mihinkään mainitsemistasi ryhmistä, mutta ulkonäköpaineet ja odotukset ovat minullakin. Ihmiset odottavat, että pienen lapsen äitinä en näytä muulta kuin tavalliselta. Jos se lähipiiri hyväksyy nikotellen ulkonäön, niin terveydenhuollossa, apteekeissa ja kaikkialla suhtaudutaan kuin nistiin. Olen raivoraitis eikä mt-ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siinäpä juuri. Kun syntymäperhettään ei kukaan valitse. Ja kun heistä tykkää niin paljon, ettei tiiä, että mikä on viisasta! Kärsiä siitä, että pakotetaan johonkin ulkoiseen muottiin vai kärsiä siitä, että ei täysin kuuluisi omaan porukkaansa, siihen, jonka naiset ovat vanhemmissakin sukupolvissa saman naisten ihmisoikeuksien polkemisen uhreja.
"Ettei tiiä, että mikä on viisasta." Eli päässä.
Tässä ois Hesarille aihe, joka koskettaa ihan järkkymontaa suomailaisnaista. Tulis varmadti hyvä reportaasi, kunhan vain muistaisivat haastattella niitä naisia yksitellen ja luottamuksella. Ja pyytää haastateltavia julkisesti!!! Olisin heti valmus kertomaan oman tarinani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä liittyy ihan siihen että naiset ei yhtään missään saa pukeutua niin kuin haluaa ilman että vähintään joku tulee urputtamaan. Koitapa kantiksena laittaa huivi päähän tai ihan vain peittämään takapuolesi ja katso mitä tapahtuu.
Koetapa urheilijanaisena pukeutua vähän peittävämmin kuin muut.
Tähän auttaisi se, että urheilijanaiset löisivät hynttyyt yhteen ja sanoisivat pervoille urheilujohtajasedille, että ei käy, haluamme peittävämmät vaatteet. Mielellään mukana saisi olla menestyviä maajoukkueurheilijoita että sanoma menisi paremmin perille. Pystyykö naiset siihen.
Peukku uutisjutulle! Näin me too - aikana tämä asia on yksi alistamisen muoto. Joka nainen itse päättäköön, miltä näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella on oikeus päättää omasta kehostaan. Ihan jokaisella.
Kannattaa miettiä, onko mielekästä kuulua sen eväävään ryhmään ja onko valmis maksamaan sen hinnan, mikä vaaditaan.
Yllämainitut ryhmät eivät tule muuttumaan. Eivät ne edes voisi, sillä ne pelkäävät sulautuvansa valtaväestöön ja siten lakkaavansa olemasta, jos joustaisivat säännöissään. Niiden sääntöjen ja rajoitusten kautta vahvistui ryhmän yhtenäisyys.
Sivistysmaassa mikään mahti ei myöskään pakota kuulumaan em. ryhmiin. Moni on niistä eronnut, lestadiolaisista valtaosa tekee niin kasvaessaan. Siinä menettää samalla ihmissuhteitaan ja perheenjäseniään, mutta tilalle voi saada uusia ihmissuhteita. Eikä valtaväestön edustajat ole ollenkaan niin kamalia kuin siellä omassa ryhmässä on peloteltu. Ja mitä useampi ryhmän jättää, sitä suopeammin niihin poislähteviin suhtaudutaan. Jokainen ryhmänsä jättävä myös raivaa tietä helpommalle tulevaisuudelle muille perässätuleville. Ei se ero kivuton ole kenellekään, mutta joskus paras ratkaisu silti.
Yllämainituista ryhmistä kaksi kotoperäistä on kyllä vuosien saatossa muuttunut paljonkin. Yleensä muutos on tapahtunut ainakin osittain julkisen paineen vuoksi!
Vaikea ymmärtää, miksi naiset em. ryhmissä ei vaan käytä järkeään ja tee porukalla niinku haluavat. Vai haluaako ne olla nuiden määräiltävinä?
Kiitos tästä kirjoitus. Meitä on paljon jotka tarvita tuki nais asiaan. Miksi Suomen politiikka on hiljaa? Paljon naiset kärsii.
Kuulun valtaväestöön, eikä ole kokemusta noista väestöryhmistä, joita ap mainitsee. Samaistun kuitenkin sillä, että naisten ulkonäkööön puututaan ihmeen hanakasti ihan arjessa.
Minulle on nyt viikon sisään tapahtunut jopa kahteen kertaan niin, että kaksi eri miestä ovat kommentoineet työpailalla, että "onko sinulls kaikki hyvin, vaivaako sinua jokin, kun näytät niin vakavalta". Istuin kokouksessa ihan rauhassa ja keskityin intensiivisesti kuuntelemaan. Olisi pitänyt hymyillä näköjään. Kolmas kommentoi puseroni väriä näennäiskohteliaasti, mutta se tuntui oudolta ja tarpeettomalta siinä tilanteessa.
Tätä kommentointia ei ole tapahtunut kertaakaan ennen kuin ryhdyin pitämään tiukasti puoliani yhdessä työasiassa. Aloin siis sanoa hyvin jämäkästi mielipiteeni ja vaikuttamaan asioihin. Sitä ennen olin kiva ja kiltti.
Näköjään ne miehet alkoivat kokea minut hankalaksi ja se jollain tavalla altisti sille, että he alkoivat kommentoida ulkonäköäni ja negatiiviseen sävyyn. Syys-seuraus-suhde tuntuu vaan niin kummalliselta, enkä osaa selittää sitä.