Pakko ottaa yhdistelylaina - joudunko ojasta allikkoon?
Nonni.
TIlanne on se, että joustoluottoja on nyt yhteensä 10 000 euron edestä. Jaa miksi? No tietenkin siksi, että sitä on TYHMÄ ja uskoo siihen, että asiat paranee tulevaisuudessa.
Olen aina selvinnyt laskuistani ja noista luotonlyhenniksistä ihan ok, mutta nyt on sellainen ongelma, että päivätyössä on päällä lomautukset ja sivutyöt sen verran projektiluonteisia, että niiden varaan ei voi mitään laskea.
Olen tässä pohtinut, että jos ottaisin sen kymppitonnin yhdistelylainan, kuukausittaiset lyhennykset tippuisivat noin 350 eurosta 160 euroon. Tässä tilanteessa se olisi ihan tervetullutta. Joustoluoton maksuaika olisi 10 vuotta, ja tietenkin siinäkin joutuisin maksamaan korkoa, mutta sentään vain yhdelle lainalle.
Mitä sudenkuoppia tässä mahdollisesti on? Kertokaa viisaammat.
Kommentit (12)
Mistä otattaisit tuon lainan ja miksi lyhennys on noin pieni? Eihän tuossa muuta sudenkuoppaa ole kuin 10 vuoden aika maksettavat järjettömät korot. Parempi kuitenkin maksaa yhtä lainaa kuin montaa pientä.
eipä siinä mitään ihmeellisiä sudenkuoppia. Maksat 9200€ korkoja 10 000€ lainasta. Ota se yhdistelmälaina ja pyri lyhentämään sitä nopeammin pois.
Tuskin sudenkuoppia, mutta kannatta tehdä mahdollisimman paljon ylimääräusiä/isompia lyhennyksiä aina kuin mahdollista niin laina-aika lyhenee.
Eikö kuitenkin kannattaisi pikkasen isommalla summalla lyhentää per kuukausi, jos vaan pystyt? Tietenkin siten, että jää elämiseenkin rahaa, ettei mene seuraavaa kymmentä vuotta kituutellessa.
Itsehän noi summat saa säätää.
OK, kiitos. Eihän se tietenkään ole sanottua, että mulle edes myönnetään kymppitonnin laina, mutta kommenttien perusteella kannattanee siis hakea. Ja toki pitää lyhentää niin paljon kuukaudessa, kun voi - tällä hetkellä ja sanotaan puolen vuoden säteellä varmaan pakko mennä minimilyhennyksillä.
Nytkin joka tapauksessa maksan korkoja niin paljon, että itse velka hädintuskin lyhenee.
AP
Niin ja lainan ottaisin Resurs Bankista. Otin heiltä viime vuonna yllättävään hammasremppaan 500 euron lainan ja se on jo ajat sitten maksettu pois. Olen katsonut muitakin lainanyhdistämistarjouksia ja mun velkasummalla kuukausittainen maksuerä on (korot mukaanlukien) välillä 130-190. AP
Hae sitä lainaa pankista. Se on ainoa turvallinen vaihtoehto. Toivottavasti et tarvitse takaajia, mutta jos joku takaa, saat lainan halvemmalla korolla.
Sudenkuoppa on se, että et ehkä saa maksetuksi kaikkia velkojasi. Sitten niistä jää korkoja ja kuluja myöhemmin maksettavaksi. Pyydä ainakin jokaiselta velkojalta kertasuorituksen määrä ja vaadi ilmoistus siitä, että muuta saatavaa ei sitten sen jälkeen ole.
Nopeammin maksa pois ja isompi kuukausierä.
Mikä on todellinen vuosikorko nykyisissä lainoissasi? Entä harkitsemassasi lainassa? Tämä on se olennainen kysymys, jonka vastaus kertoo sen, kannattaako sinun ottaa yhdistelylaina.
Mitä olet ostanut tuolla 10.000 eurolla?
Tilanne ei ole toivoton, mutta kuten joku ehdotti yllä takuusäätiötä voisit miettiä tuota tai kuntasi sosiaalista luottoa
Toi 10 vuotta on aivan järkyttävän pitkä laina-aika, mutta ymmärrän tuskasi. Itsekin otin tuollaisen, mutta 10 000€ ei riittänytkään ja nyt olen ihan kusessa. Tsemppiä!