Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ESBL - lähteekö se ikinä?!

Vierailija
25.11.2019 |

Kauanko siinä kestää?!
Mulla ollut nyt yli vuoden. Olen valitettavsti joutunut tänä vuonna syömään 6 x antibioottikuurin koska kävin leikkauksessa ja haava tulehtui ym.kurjaa, joten eipä se varmaan ole tässä näillä hävitäkään voinut...
Nyt oli näytteessä enää yhdellä + kun keväällä oli vielä ++, onko se hyvä merkki?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
22/30 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä niin sellaista ristiriitaa näissä jutuissa ja todellisuuden välillä. Mulla ollut kans virtsis ja kun oikein sitkeenä oli niin lopulta löytyi esbl. E-coli nimenomaan. Sain myös häätöhoidon. Miksi? Pelkästään siksi että saatiin se vti pois? Vai huvikseenko se tehtiin? Miksi mulla edelleen on merkintä potilastiedoissa vaikka vuosia on tuon jälkeen ollut vti-tulehduksia muttei enää esbl? Miksi mut eristetään välillä ja kohdellaan kuin spitaalista? Miksi mulle kaikki toimenpiteet tai leikkaukset tehdään päivän viimeisenä potilaana jotta sen jälkeen voidaan tehdä tehosiivous? Jos en ole enää kantaja niin kysyn miksi? Samassa sairaalassa olen myös saanut hiihdellä osastolla normaalisti mutta WC on osoitettu erikseen. Miksi kun eihän mulla ole mitään ollut vuosiin? Miksi voin kuitenkin käydä töissä ja kaupassa normaalisti eikä kotia tarvi siivota normaalia enempää? Liikun siellä teidän keskellä ja välillä olen esbl-hirviö ja välillä ihan tavis. Käytän teidän kanssa, jopa lastenne kanssa samaa vessaa.

Meidän sairaalan hygieniahoitaja on vain todennut että hoitohenkilökuntakaan ei aina tiedä miten pitäisi suhtautua. Osa liioittelee, osa on liian lepsuja. Miksi?

T. Esbl-hirviö

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

. On ihan liioiteltua tuoda ruokatarjotin avaruuspuvussa viereen.

Liioittelua? Mitä jos saisit siihen kaupan päälle vielä MRSA Ja VRE -tartunnat kun hoitajat ei viittis liioitella eristyskäytäntöjen kanssa? Tai ehkä syyhyn? Joo, onhan se ihan turhaa pukea avaruuspukua 🤦🏻‍♀️

Tuleeko ne muiden kuin esbl potilaiden luo avaruuspuvussa? Siis suojellakseen sitä potilasta syyhyltä tai muilta sairaalabakteereilta. Epäilen.... Eikö ne suojaudu siksi että eivät saa sitä esbl tartuntaa levitettyä muihin tai itseensä?

Vierailija
24/30 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi kantajat saavat siviilissä kulkea aivan vapaasti muiden joukossa. Pitää kutsuja lapsensa kavereille jne. Eikös niitä nousi hoitaa tartuttamattomaksi ennen kuin pääsevät pois sairaalasta?[/quote]

Eiku eläkkeelle erämaahan kaikki joilla on tai ollu joku sairaalabakteeri.

Vierailija
25/30 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

[Missä ei eristeitä enää? Ainakin Rovaniemessä eristetään.[/quote]

Se on niin yleinen jo ettei eristetä. Ei riitä eristyshuoneet kaikille. Silloin eristetään vain ne joilla akuutti tilanne. Muut saattavat olla isommissa huoneissa kimpassa kun kaikilla se jo on. Tai oli jos kantajuus ei ole pysyvä. Tai sitten jopa tavishuoneessa ilman mainintaa kosketuseristyksestä.

Hoitsu

Vierailija
26/30 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä niin sellaista ristiriitaa näissä jutuissa ja todellisuuden välillä. Mulla ollut kans virtsis ja kun oikein sitkeenä oli niin lopulta löytyi esbl. E-coli nimenomaan. Sain myös häätöhoidon. Miksi? Pelkästään siksi että saatiin se vti pois? Vai huvikseenko se tehtiin? Miksi mulla edelleen on merkintä potilastiedoissa vaikka vuosia on tuon jälkeen ollut vti-tulehduksia muttei enää esbl? Miksi mut eristetään välillä ja kohdellaan kuin spitaalista? Miksi mulle kaikki toimenpiteet tai leikkaukset tehdään päivän viimeisenä potilaana jotta sen jälkeen voidaan tehdä tehosiivous? Jos en ole enää kantaja niin kysyn miksi? Samassa sairaalassa olen myös saanut hiihdellä osastolla normaalisti mutta WC on osoitettu erikseen. Miksi kun eihän mulla ole mitään ollut vuosiin? Miksi voin kuitenkin käydä töissä ja kaupassa normaalisti eikä kotia tarvi siivota normaalia enempää? Liikun siellä teidän keskellä ja välillä olen esbl-hirviö ja välillä ihan tavis. Käytän teidän kanssa, jopa lastenne kanssa samaa vessaa.

Meidän sairaalan hygieniahoitaja on vain todennut että hoitohenkilökuntakaan ei aina tiedä miten pitäisi suhtautua. Osa liioittelee, osa on liian lepsuja. Miksi?

T. Esbl-hirviö

Sait tiputuksena luultavasti karpabeneemiä: häätää ESBL vti:n MUTTA EI ITSE ESBL kantajuutta. Onko testattu (ulosteesta) ettet ole enää kantaja? Jos et ole, merkintä poistetaan. Jos ei ole testattu, HUS alueella merkintä poistetaan automaattisesti vuoden kuluttua mutta tässä on vaihtelua.

Ja ESBL on todella yleinen, ei sen takia enää eristetä. Ellei nyt satu olemaan sairaalassa tilaa ja hyvin huoneita vapaana. Mut ei se tartu edes perheen sisällä helposti, ei mitään erityisiä varotoimia ole sen varalle perheissäkään.

Vierailija
27/30 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
28/30 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sait tiputuksena luultavasti karpabeneemiä: häätää ESBL vti:n MUTTA EI ITSE ESBL kantajuutta. Onko testattu (ulosteesta) ettet ole enää kantaja? Jos et ole, merkintä poistetaan. Jos ei ole testattu, HUS alueella merkintä poistetaan automaattisesti vuoden kuluttua mutta tässä on vaihtelua.

Ja ESBL on todella yleinen, ei sen takia enää eristetä. Ellei nyt satu olemaan sairaalassa tilaa ja hyvin huoneita vapaana. Mut ei se tartu edes perheen sisällä helposti, ei mitään erityisiä varotoimia ole sen varalle perheissäkään.[/quote]

No en nyt lääkkeen nimeä muista. Siitä on jo viisi vuotta aikaa. Mutta merkintä on edelleen. Olen pyytänyt sen poistamista. Mut ei. Vti-tulehduksiakin ollut useita tuon jälkeen. Olen pyytänyt joskus sitkeän version yhteydessä tarkistamaan esbl:n. Ei ole löytynyt. Mitään muuta testiä ei ole tehty. Eikö kaikilla pitäisi olla samat käytännöt?

Vierailija
29/30 |
26.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ESBL on todella yleinen, ei sen takia enää eristetä. Ellei nyt satu olemaan sairaalassa tilaa ja hyvin huoneita vapaana. Mut ei se tartu edes perheen sisällä helposti, ei mitään erityisiä varotoimia ole sen varalle perheissäkään.

No en nyt lääkkeen nimeä muista. Siitä on jo viisi vuotta aikaa. Mutta merkintä on edelleen. Olen pyytänyt sen poistamista. Mut ei. Vti-tulehduksiakin ollut useita tuon jälkeen. Olen pyytänyt joskus sitkeän version yhteydessä tarkistamaan esbl:n. Ei ole löytynyt. Mitään muuta testiä ei ole tehty. Eikö kaikilla pitäisi olla samat käytännöt?

Joo, käytäntö on sama: ei ne yleensä julkisella suostu sitä testaamaan (muuta kun jos on vti niin siitä näytteestä virtsasta), yksityisellä pitää ulosteesta otattaa.

Vierailija
30/30 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä