"Moni kuvittelee, että Facebook-päivitys näkyy automaattisesti kaikille. Oikeasti algoritmi päättää, nouseeko päivitys kavereille näkyviin lainkaan"
"somealustojen algoritmit päättävät päivityksen ensimmäisen tunnin aikana, kuinka laajasti sitä jaetaan.
Algoritmi antaa aktivointien pohjalta kertoimen sille, miten päivitys näkyy somealustalla seuraavina tunteina ja päivinä."
Älä ihmettele jos päivityksesi ei saa tykkäyksiä. Laitoit sen ehkä väärään kellonaikaan tai algoritmi ei jostain muusta syystä tue sen levittämistä.
Esimerkiksi Facebookin algoritmit eivät tue Youtube- tai nettiartikkeleiden jakamista, jotta käyttäjä ei siirtyisi kilpailevan yrityksen sivuille.
https://yle.fi/uutiset/3-11065996?fbclid=IwAR0z_s-5wunhY-8zSgPw8HKkJqu2…
Kommentit (8)
Ei oikeastaan ihme että Kiina rajoittaa länsimaisten somealustojen käyttöä.
Joskus olen ihmetellyt miksei jostain kaverista kuulu facessa koskaan mitään. Sitten kun menee suoraan hänen sivulleen, huomaakin että on monta julkaisua, jotka ei ole koskaan näkyneet mulle.
Ilmeisesti esim. kuvattomat päivitykset ei juurikaan näy muille.
Päivittääkö joku vielä jotain siellä, minä en ole päivitellyt vuosiin, enkä seuraile muidenkaan päivityksiä tai profiileja.
Olen siellä vaan ryhmien takia.
Itseäni harmittaa kun kansikuvaakaan ei voi vaihtaa niin, ettei se vaihto olisi julkinen. En vaihda sitä siksi että saisin huomiota ja tykkäyksiä. Vielä ärsyttävämpää jos jotkut alkaa kommentoimaan sitä. MINÄ VAIHDOIN VAIN KANSIKUVAN, EN HALUA KERTOA MIKSI JA MIKÄ SE ON JNE.
Näytän pitkää nenää algoritmeille. Sillä päivitän vain harvoin ja ne näkee vain kourallinen seuraajiani.
Ihan superärsyttävää kun vaikkapa joidenkin tapahtumien ilmoitukset tulee uutisvirtaan myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Päivittääkö joku vielä jotain siellä, minä en ole päivitellyt vuosiin, enkä seuraile muidenkaan päivityksiä tai profiileja.
Olen siellä vaan ryhmien takia.
Itseäni harmittaa kun kansikuvaakaan ei voi vaihtaa niin, ettei se vaihto olisi julkinen. En vaihda sitä siksi että saisin huomiota ja tykkäyksiä. Vielä ärsyttävämpää jos jotkut alkaa kommentoimaan sitä. MINÄ VAIHDOIN VAIN KANSIKUVAN, EN HALUA KERTOA MIKSI JA MIKÄ SE ON JNE.
Mutta sama se on ryhmissä, algoritmi ei niissäkään näytä kaikkia päivityksiä kaikille. Kun menen johonkin ryhmään ja selaan päivityksiä, se näyttää vain osan, koska joskus kun palaan facen etusivulle myöhemmin, siellä uutisvirrassa näkyy samasta ryhmästä juttu minkä kaiken järjen mukaan olisi pitänyt äsken näkyä itse ryhmässä minulle, mutta ei. Vaikka valitsen näytä aikajärjestyksessä eikä suosituimmuusjärjestyksessä.
Aika pelottavaa tuo miten somejätit mm. vahvistavat vastakkainasettelua ja levittävät vihapuhetta.
" Mitä enemmän närkästyneitä kommentteja tulee päivitykseen, sitä enemmän algoritmit tarjoavat näkyvyyttä kavereilla, kaverien kavereilla ja vielä näiden kavereilla.
Somealustoilla raketinomaisesti menestyvät päivitykset, joissa tunteena käytetään suuttumusta "