Keksin, kuinka ihmiset saadaan liikkumaan enemmän! Lakkautetaan koululiikunta!
Koululiikuntahan se on, josta useimpien lannistavat, negatiiviset kokemukset liikunnasta tulevat.
Kommentit (11)
Minulla oli lapsena rasitusastma ja sain usein liikuntatunnilla hervottoman hengenahdistuksen ja yskimiskohtauksen.
Voin allekirjoittaa tämän. Olen vasta viime vuosina alkanut löytää liikunnan riemun, vaikka pakkoliikunta-ajoistani on jo yli vuosikymmen. Olen tosin vieläkin katkera siitä, että tytöt eivät saaneet pelata jääkiekkoa, vaan meidät laitettiin pelaamaan ringetteä tai harjoittelemaan taitoluistelua.
Koulun pakkohiihdot aiheutti sen etten hiihdä kuin aseella uhattuna. Siinä voi kyllä käydä niinkin että sanoisin ammu, mieluiten heti kerralla niin etten jää kitumaan.
Totta, meni lähes 20 vuotta kunnes toivuin koululiikunnasta ja minusta tuli aktiiviliikkuja. Liikuntatuntimme haluttomin liikkuja juoksee nykyisin maratoneja. Kunhan saa ne traumat kuoletettua niin löytyy liikkumisen ilokin.
Jep, jätetään pois se ainoa liikunta, jotka monet lapset ja nuoret "harrastavat". Lisätään vaan nuorten ylipainoisuutta, jotta kellekkään ei vaan tulisi traumoja.
Paras vaihtoehto ehkä olisi radikaalisti muuttaa koululiikuntaa. Se ei nykyisellään kannusta useimpia lapsia liikkumaan, vaan todellakin tekee liikkumisesta epämiellyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Jep, jätetään pois se ainoa liikunta, jotka monet lapset ja nuoret "harrastavat". Lisätään vaan nuorten ylipainoisuutta, jotta kellekkään ei vaan tulisi traumoja.
Kun katsoo nykyisiä aikuisia joilla on ylipainoa niin hyvin auttoi pakko. Sehän ei kaltaisellesi käy että jokin asia saataisi järkevämmäksi. Jopa sellaiseksi että liikkuisi liikkumisen ilosta. Itse löysin ilon judosta. Vieläkin pidän sitä hyvänä lajina. Se on itsepuolustusta ilman lyömistä ja potkimista. Ensin aletaan tasapainosta että pysyt pystyssä vaikka yritetään kaataa. Eikö kuulostakkin helpolta? Suomessa on niin usein liukasta että siitä kaatumisen opettelusta on todellista hyötyä. Se on alkeiden opettelua judossa.
Vierailija kirjoitti:
Voin allekirjoittaa tämän. Olen vasta viime vuosina alkanut löytää liikunnan riemun, vaikka pakkoliikunta-ajoistani on jo yli vuosikymmen. Olen tosin vieläkin katkera siitä, että tytöt eivät saaneet pelata jääkiekkoa, vaan meidät laitettiin pelaamaan ringetteä tai harjoittelemaan taitoluistelua.
Joo voi helvetti niitä sukupuolitettuja liiknutalajeja. Itsekin olen katkera mitä kaikkea soopaa sitä meille tytöille syötettiin. Jotain hemmetin keppijumppia ja muuta "naisellista" ja se nimenomaan perusteltiin sillä ja kaikki inhosi niitä. Miksei voisi mielummin kysellä minkä tyyppistä liikuntaa halutaan?
Ongelma ei ole koululiikunta itsessään, vaan tapa jolla se järjestetään. Hyvä ratkaisu olisi jako peruskuntoa ylläpitävään liikuntaan ja kilpailuhenkiseen urheiluun, joiden väliltä oppilas saisi valita. Nykymallissa oppilaiden tasoerot aiheuttavat sen, että urheilun harrastajia suositaan huonompien kustannuksella, mikä tappaa liikunnan ilon monelta ihan aikuisikään saakka.
Kyllä katkera myös täällä. Tosin liikun edelleen paljon, mutta liikunnanopettajan mielestähän en pelkästään naaman perusteella voi olla liikunnallinen. Saati voisi osata niitä lajeja joita hän päätti olevan tytöille soveltuvia. Vituttaa vieläkin se aliarvioiminen jota harrasti muita kohtaan.
Totta. Ainakin itselle tuli liikuntaa kohtaan aika negatiivinen asenne peruskoulun koululiikunnan vuoksi. En ollut mitenkään erityisen liikunnallinen enkä myöskään kovin suosittu, joten olin joukkueiden jaossa aina viimeisiä jotka jouduttiin ottamaan joukkueeseeseen.