Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Normaalipainoisten annoskoot

Vierailija
24.11.2019 |

Olen ollut koko aikuisikäni ylipainoinen, ja minulla on hämärtynyt kuva siitä, millaisia annoksia ruokaa pitäisi oikeasti syödä. Joten voisiko joku normaalipainoinen/hoikka kuvailla tarkasti päivän syömisensä? Ei nyt ehkä ihan grammalleen tarvitse ruokia laskea, mutta tarkemmin kuin "annos makaronilaatikkoa", koska juuri annoskoko on se ongelma. Olen punninnut omia annoksiani ja laskenut kaloreita, mutta haluan opettaa itselleni, että pienemmät annokset ovat oikeasti loppuelämän juttu. Ja liikunnan määrästä kuulisin myös mielelläni. Kiitos, jos joku viitsii vastata!

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali lautanen puoliksi kasviksia ja toinen puoli sitten jotain muuta. 

Vierailija
2/23 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamupala: cappucino ja croisantti

lounas: kanasalaatti, vettä ja vihreää teetä

välipala: puolukka-banaanismoothie ( puolukoita, banaani, bulgarian jogurttia, ei sokeria)

illallinen: uunilohta, perunamuussia, salaattia, vettä ja vihreää teetä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt riippuu todella monesta asiasta. Itse olen aiemmin syönyt monta kertaa päivässä virrallisterveellisesti ja en laihtunut millään lautasmallilla. Nyt syön 2500kcal joka päivä runsasrasvaista ruokaa kahdessa ateriassa (ei välipaloja) ja olen laihtunut yli 40kg. Eli sanoisin että älä puputa välipaloja vaan syö kunnon aterioita. Älä syö pitkälle prosessoituja tuotteita kuten viljaa, sokeria, eineksiä. Rokeasti hyvää rasvaa; avokado, oliiviöljy, vähähiilariset pähkinät, munat, voi ym,

Vierailija
4/23 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim 1 broilerin ohutleike (ei siis koko file), keittoa 3 dl, laatikkoruokaa 300g, 1 peruna ja 3 lihapullaa tomaattikastikkeessa. Tonnikalasalaatissa (vihersalaatti) n 60g tonnikalaa (pikkupurkki) ja ruokalusikallinen fetajuustoa, oliiviöljyä kastikkeena

Yleensä lihaa/kalaa/kanaa on n 100g. Kasviksia ja salaattia sitten niin paljon kuin mieli tekee. 

Vierailija
5/23 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala: yksi leivänpala + kuppi kahvia

Lounas: lautaselle puolet salaattia + esim. 1 pieni peruna TAI puoli desiä riisiä + "kourallinen" itse ruokaa

Välipala: leivän pala TAI vastaava + kuppi kahvia

Päivällinen: vaihdellen joko iso salaatti (noin leipälautasen kokoinen annos), jossa mukana esim. broileria TAI noin 300-400 g annos (vastaa suunnilleen valmisruoka-annoksen kokoa) vaikkapa jotain pataa, risottoa tm.

Iltapala: hedelmiä + jugurtti

Olen aina ollut normaalipainoinen ja suunnilleen saman painoinen , 163cm/55kg/40v. nainen

Vierailija
6/23 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. 3 isoa kauhallista makaronilaatikkoa, puoli peltillistä ranskalaisia ja nakkeja, 2 isoa pottua ja 6 lihapullaa jne. N38 ja 55kg.

Vierailija
7/23 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kerralla hieman nyrkkiäni pienemmän määrän ruokaa. Ruokailukertoja 2-4 kertaa päivässä riippuen ruuan proteiini-rasvapitoisuudesta.

Vierailija
8/23 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokarytmi arkipäivinä

Aamupala klo 7.15 : n. 2dl soijajogurttia cashew-pähkinöiden kanssa ja kahvia

Päivällinen klo 14.30 : joku perus kotiruoka (pasta kasviskastikkeella, keitto + leipä tms) kahvi, 1 normaali lautasellinen

Välipala klo 17:00 : banaani tai proteiinipatukka

Illallinen klo 19.30 : ruokaisa salaatti, missä esim keitetty kananmuna tai herkkusieniä, 1-2 normaalia lautasellista.

Jos on treenit jossain kohtaa päivää, niin ruoka treenien mukaan toki.

Vierailija
9/23 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaalia ei ole olemassakaan, koska on niin paljon erilaisia ruokarytmejä.

itse esim syön tosi pienesti muuten, mutta ison ruuan illalla.

Vierailija
10/23 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty syömään normaali kokoista pitsaa kerralla. Puolet on tarpeeksi.

En syö hamppariaterian ranskanperunoita ja joku normaalin kokoinen tuplajuusto yms riittää. Tosin käyn ehkä kaksi kertaa vuodessa nykyään noissa paikoissa, aiemmin harva se viikko.

Aamiainen, lounas ja päivällinen ei välipaloja. Kahvia menee paljon.

Satsaan makuun ja sisältöön en niinkään määrään.

Vierailija
11/23 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kai joskus käynyt ravintolassa?

Normaali annoskoko on puolet siitä mitä lautasella kannetaan eteesi.

Vierailija
12/23 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä pienempiä lautasia.

Vierailija
13/23 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä nyt riippuu todella monesta asiasta. Itse olen aiemmin syönyt monta kertaa päivässä virrallisterveellisesti ja en laihtunut millään lautasmallilla. Nyt syön 2500kcal joka päivä runsasrasvaista ruokaa kahdessa ateriassa (ei välipaloja) ja olen laihtunut yli 40kg. Eli sanoisin että älä puputa välipaloja vaan syö kunnon aterioita. Älä syö pitkälle prosessoituja tuotteita kuten viljaa, sokeria, eineksiä. Rokeasti hyvää rasvaa; avokado, oliiviöljy, vähähiilariset pähkinät, munat, voi ym,

Tuota sanotaan myös luolamiesruokavalioksi. Itse laihdutin kolmessa kuukaudessa 15kg, kun jätin viljatuotteet, sokerit yms pois. Söin lähes joka päivä ulkofilettä, lohta yms lihatuotteita. Rahasta ei ole asia kiinni. Hyvätuloisena voi syödä laadukasta lihaa. 

Vierailija
14/23 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aamupala: cappucino ja croisantti

lounas: kanasalaatti, vettä ja vihreää teetä

välipala: puolukka-banaanismoothie ( puolukoita, banaani, bulgarian jogurttia, ei sokeria)

illallinen: uunilohta, perunamuussia, salaattia, vettä ja vihreää teetä

No aika vähän syöt. Olen ollut aina normaalipainoinen ja syön enemmän.

Vierailija
15/23 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihmisen aineenvaihdunnasta ja liikunnan määrästä sekä koosta. Mutta pitsaa esim. puolikas on itselleni aivan riittävä ellei jopa liikaakin. Hampurilaisateriasta tulee hirvittävä ähky, kokonaan ei pysty syömään. Ja noitahan ei syödä kuin ehkä kerran /kk.

Normaalia ruokaa nyrkillinen on ookoo ja oheen salaattia.

Vierailija
16/23 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkkoja ohjeita ei voi antaa, kun ihmisten aineenvaihdunta, aktiivisuustaso yms vaihtelevat. Lisäksi jos on useita epäonnistuneita laihdutuskuureja takana, voi painonhallinta on vielä haastavampaa. 

Kansallisten liikuntasuositusten ja lautasmallien seuraaminen vie jo pitkälle. Kun syö paljon kasviksia, voi ruokaa olla lautasella määrällisesti enemmän.

Itse en aiemmin liikkunut hyötyliikuntaa enempää, nykyään liikun runsaasti. Kaloreita en laske ja syön sen verran, että tulen kylläiseksi, neljästi päivässä. Painoni on sama kuin yläasteella, 46 kg / 164 cm /45 v.

Esimerkki aamupalasta:  desi (40 g) kaurahiutaleita, 1 rkl soijarouhetta, keitetään veden ja maidon sekoituksessa. Desi marjoja, 0,5-1 banaani, 1-2 rkl raejuustoa, 1 rkl kurpitsansiemeniä. Joskus lorautan mukaan 1 tl öljyä.

P.S. Minulle ei tuota vaikeuksia syödä kokonaista pizzaa vaikka oluen kanssa ja jäätelöä jälkiruoaksi, tosin pääsääntöisesti pyrin syömään terveellisesti. Mutta annoskokoni voivat olla suurempia kuin monien muiden ikäisteni ja kokoisteni naisten. Ei puhetta, että jaksaisin kituuttaa jollain yhdellä pienellä perunalla ja desillä kastiketta.

Vierailija
17/23 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöttekö te oikeasti noin ankeasti?

Suosittelen vierailua Italiassa, Espanjassa tai Kreetalla. Ahkeraa ekskursiointia paikallisten suosimissa ravintoloissa. Sitten kauppahallin kautta kotiin ja opettelemaan herkullisen ruoan valmistamista.

Vierailija
18/23 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihmisen aineenvaihdunnasta ja liikunnan määrästä sekä koosta. Mutta pitsaa esim. puolikas on itselleni aivan riittävä ellei jopa liikaakin. Hampurilaisateriasta tulee hirvittävä ähky, kokonaan ei pysty syömään. Ja noitahan ei syödä kuin ehkä kerran /kk.

Normaalia ruokaa nyrkillinen on ookoo ja oheen salaattia.

Montako kertaa päivässä?

Vierailija
19/23 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalisti syön ruokaa joko puolikkaan lautasellisen tai vähän vajaan pikkulautasen verran. Pituus saattaa toki vaikuttaa, olen vain 149cm pitkä ja tulen täyteen nopeasti, enkä kuluta paljoa, joten annoskootkin pienempiä.

Vierailija
20/23 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrän sijaan tärkeää on mitä syö. Normaalikokoisen lautasen voi täyttää, mutta vähintää puolet pitäisi olla kasviksia. Proteiinia noin desi ja lisuketta ehkä 1,5dl. Proteiini ja hyvät rasvat pitävät nälän poissa ja kuidut täyttävät vatsan. Aamu-, väli- tai iltapalaksi käy esim. Hedelmä pilkottuna maustamattomaan maitorahkaan tai kananmuna ja vihannesnaposteltavia kuten porkkanatikkuja tai kurkkua.