Mitä tehdä ehkäisyn suhteen miehenä, kun sterilisaatiota ei saa?
Kortsua toki käytän, mutta tuntuu vaaralliselta luottaa vain siihen, kun se on viimeisen puolen vuoden aikana hajonnutkin pari kertaa. Pelkään, että ehkäisy pettää ja kumppanini tuleekin raskaaksi. Asia ahdistaa ja haittaa seksistä nauttimista.
Kommentit (26)
Miksi et saa sterilisaatiota? Oletko edes kysynyt asiasta vai ihanko itse näin olet keksinyt? Minkä ikäinen olet?
Käytät huolella sitä kondomia. Vain omista, itse ostetuista pakkauksista, joita on säilytetty asianmukaisesti. Varmistat, että nainen on halukas ja riittävän liukas. Tulet lopuksi muualle kuin hänen sisälleen. Heti kolmekymppisenä hakeudut sterkkaan.
Oikeasti, kondomit ovat oikein käytettynä erittäin hyvä ehkäisyväline. Tuo, että sinulla hajoilee niitä, on hälytysmerkki. Kun kumi on oikein säilytetty ja oikein laitettu paikoilleen ja nainen on liukas ja halukas eikä yhdyntä kestä kymmeniä minuutteja, hajoaminen on hyvin epätodennäköistä.
Seksiä on myös muu kuin yhdyntä ;-)
Vierailija kirjoitti:
Entä jos tarjoudut maksamaan puolet jostain muusta ehkäisystä?
Mun ex maksoi puolet mun pillereistä, tarjoutui ihan itse.
Kai sen tiedät, ettei pilleritkään aina toimi? Riittää kun unohdat yhden, oksennat pillerin otettuasi tai syöt epähuomiossa jotain, mikä estää lääkeaineen imeytymisen.
Sterilisaation ikärajaa pitäisi alentaa! Ihan älytöntä aikuisten ihmisen holhoamista.
Vierailija kirjoitti:
Maksaminen naisen ehkäisystä on ihan ok juttu, jos nainen on luotettava ja huolehtii sitten ehkäisystään. Jos nainen on taas joku tuuliviirimamma, niin paneminen saattaa saada aikaan raskauden. Ap:n tulee siis pidättäytyä panemisesta ja pitää housut jaloissa tuuliviirien kanssa.
Se on täysin oma valinta minkälaiseen mammaan melansa työntää.
Muakin kiinnostaa mikset saa sterilisaatiota?
Vierailija kirjoitti:
Miksi et saa sterilisaatiota? Oletko edes kysynyt asiasta vai ihanko itse näin olet keksinyt? Minkä ikäinen olet?
Olen 23. Olen kysynyt asiasta työterveyslääkäriltä, mutta hänen mukaansa Suomessa sterilisaation ikäraja (30) on ehdoton, eikä minulla ole muitakaan edellytyksiä joiden perusteella sterilisaation voisi tehdä. -Ap
Miehen on kyllä tosi vaikea tehdä asialle mitään, jos kumppani ei halua muuta ehkäisyä kortsun lisäksi. Suosittelisin ottamaan asian puheeksi hänen kanssaan ja kertoa reilusti, että sinua ahdistaa tämä tilanne. Jos se yhtään lohduttaa, niin kondomi on kuitenkin melkoisen luotettava apu.
Vierailija kirjoitti:
Sterilisaation ikärajaa pitäisi alentaa! Ihan älytöntä aikuisten ihmisen holhoamista.
Niin mutku ap haluaa vain panna toistaiseksi ja myöhemmin sitten miettiä mahdollisia lapsia, joten sterilisointi ei käy.
Ap on siis hyvä ja ostaa omat kuminsa itse ja katsoo, että ne ovat oikean kokoisia ja oikein laitettu ennen kuin työntelee menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sen tiedät, ettei pilleritkään aina toimi? Riittää kun unohdat yhden, oksennat pillerin otettuasi tai syöt epähuomiossa jotain, mikä estää lääkeaineen imeytymisen.
Totta kai tiedän, mutta on silti varmempi, kuin pelkkä kondomi (joka oikein käytettynä on ihan pätevä ehkäisy ja ainoa tautisuoja).
On muitakin ehkäisymuotoja, kun pillerit. Esim laastarit, renkaat ja kierukat. Riippuen siitä mikä naiselle sopii. Itselleni hormonaalinen ehkäisy ei lopulta sopinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 23. Olen kysynyt asiasta työterveyslääkäriltä, mutta hänen mukaansa Suomessa sterilisaation ikäraja (30) on ehdoton, eikä minulla ole muitakaan edellytyksiä joiden perusteella sterilisaation voisi tehdä. -Ap
No sitten harrastat seksiä ilman sisään menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, palaat asiaan sitten seitsemän vuoden päästä. Tai sitä ennen ehkä olet jo pariutunut ja suunnittelet perhettä. Siksi sitä sterilisaatiota ei saa ennen 30 ikävuotta, kun voi mieli muuttua lasten suhteen. Ja pojat/miehet kypsyvät aivokapasiteeltiltaan vasta myöhemmin, joten siksi.
Kondomit eivät hajoa tuota tahtia, jos niitä käytetään oikein.
Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa ikäraja on 25v. Tanskassa voi saada jo aikaisemmin, mutta 6kk harkinta-ajan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai tiedän, mutta on silti varmempi, kuin pelkkä kondomi (joka oikein käytettynä on ihan pätevä ehkäisy ja ainoa tautisuoja).
On muitakin ehkäisymuotoja, kun pillerit. Esim laastarit, renkaat ja kierukat. Riippuen siitä mikä naiselle sopii. Itselleni hormonaalinen ehkäisy ei lopulta sopinut.
Sama täällä, hormonaalinen ehkäisy ei sopinut minullekaan, vaan se vei halut miinukselle. Laastarin liimasta sain allergisen reaktion, renkaat olivat tavallaan ok, mutta mies inhosi niitä ja sen kerran kun unohdin ottaa lomalle uuden renkaan mukaan, niin pieleen meni. Pillerit unohtuvat hyvin helposti ottamatta ja vaikka lääkärit vakuuttelivat, että niissä ei ole haittavaikutuksia, niin kyllä oli. Kierukka voi toimia, jos se saadaan asennettua oikein ja sekään ei ole aina täysin varma juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet varmasti varma asiastasi, mutta minäkin halusin aina sterilisaatiota siihen saakka kunnes olin lähempänä 30. Olen toki nainen, mutta ei kannata stereotypisesti olettaa että se olis naisilla jotenkin eri juttu, että naiset muka muuttaisi automaattisesti mieltä tai joku biologinen kello tikittäisi.
Ei ollut. Mun ehdoton ei muuttui ensin "ehkäksi" ja sitten "mahdollisesti/kenties" -muotoon. Mielipide muuttui - ei yhteiskunnan painostuksesta, ei lähipiirin mielipiteistä eikä vauvakuumeesta (sitä ei ole ollut) - vasta kun tapasin sen oikean ihmisen. Olin aiemmin ollut jopa kihloissa pitkään enkä silti voinut kuvitella kihlatun kanssa lasta. Vasta paljon myöhemmin kun tuli se ihan oikeasti oikea ihminen ja olin lasten kanssa tekemisissäkin, muutin mielipidettäni. Tämän lisäksi asiaan vaikutti iän mukanaan tuoma varmuus, en ollut enää niin epävarma kuin silloin ensimmäisten vuosien aikana kun aloittelin aikuisen elämää.
PS. Kai tiedät ettei sterilisaatiokaan mitään takaa? Joskus myös sterilisaatiosta huolimatta on hedelmällisyys säilynyt....
Me hoidimme ehkäisyn niin, että mies maksoi puolet ehkäisykapselista (asetetaan ihon alle, teho 3v). Toki kaikille ei sovi hormonaalinen ehkäisy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, palaat asiaan sitten seitsemän vuoden päästä. Tai sitä ennen ehkä olet jo pariutunut ja suunnittelet perhettä. Siksi sitä sterilisaatiota ei saa ennen 30 ikävuotta, kun voi mieli muuttua lasten suhteen. Ja pojat/miehet kypsyvät aivokapasiteeltiltaan vasta myöhemmin, joten siksi.
Tuo ei muuten ole mikään peruste vaan täysin asiatonta aikuisten ihmisten itsemääräämisoikeuteen puuttumista. Jos kerran voi lopullisesti päättää että lapsen haluaa ja tehdä sellaisen, niin kyllä sitten voi päättää myös että lasta ei lopullisesti halua. Miesten sterilisaation voi sitä paitsi yleensä purkaa tai ääritapauksessa siittiöt voidaan kerätä kiveksistä. Niitä tapauksia on vähemmistö joissa steriiliys on pysyvää, ja silloin lapsi voidaan tehdä vaikka luovuttajan siittiöillä. Niistä ei ole pulaa. Tai jos epäröi edes vähän niin omia voi pakastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tekisi kaiken oikein, niin varmuusprosentti on 98 %.
Tiedän tuohon kahteen prosenttiin kuuluneen vauvan.