Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kielteinen suhtautuminen köyhiin ja köyhien perheiden lapset

Vierailija
24.11.2019 |

Suomalaiset ajattelevat köyhyyden olevan ihmisen omaa syytä ja pitävät tukia saavia laiskoina. Eikö lapsia kohtaan tunneta minkäänlaista empatiaa? Ovatko köyhät lapsetkin itse aiheuttaneet tilanteensa?

Köyhyys on usein periytyvää, ja kielteisyys vähemmän varakkaita kohtaan vaikuttaa ihmiseen jo lapsesta asti. Jos mediasta ja muilta ihmisiltä (jopa luokkakavereilta) saa kuvan, että köyhät ovat arvottomampia kuin varakkaammat, miten luulette sen vaikuttavan itsetunnon kehitykseen ja omanarvontuntoon?

Mielestäni on ristiriitaista, jos joku pitää köyhiä tai työttömiä aikuisia tyhminä ja on samalla myötätuntoinen vähävaraisia lapsia kohtaan ja haluaisi ainakin ajatuksen tasolla auttaa heitä. Voit auttaa lopettamalla köyhien aktiivisen syyllistämisen.

Miten oikeutatte itsellenne tällaisen sortamisen?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä muussa maassa köyhiä palvellaan ja lellitään samalla tavalla kuin Suomessa? Ei tarvitse mennä kuin Ruotsiin, niin ehdot tukien varassa kellimiselle on paljon tiukemmat.

Muissa pohjoismaissa ei kuitenkaan ole leipäjonoja. Ruotsissa työvoimapalveluihin satsataan paljon enemmän, mm. työvoimatoimistoissa siellä on 18 000 virkailijaa, kun Suomessa vastaava luku on 2000. Muissa pohjoismaissa karenssikaan ei ole kuin kuukauden, Suomessa kolme. Ehtoja tuille voi olla, mutta viranomaisten toiminnan olisi oltava asiakkaita todella aidosti auttavaa, ei sellaista puuhastelua, kuin Suomessa se on.

Vierailija
22/53 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ihmiset ovat tyytyväisiä kun meilläkin on pikkulapsia kerjäämässä kaduilla alastomina. Kummallinen unelma.

Ei tuollaista kukaan halua.

Vaan olisiko tuo sitten se hetki jolloin köyhäkin tajuaisi, että kyllä meillä sittenkin oli asiat ennen sossutukien romahtamista hyvin. Oli lämmin koti, peseytymismahdollisuus, liesi ja jääkaappi, vesivessa, telkku ja netti, lapsilla ilmainen päivähoito/koulu/lounas/terveydenhuolto jne. Nykyään köyhät vaan narisee ja valittaa ja vaatii kaikkea lisää ilman että itse laittavat tikkua ristiin.

Mistä sinä tiedät mitä vaikkapa minä olen saanut aikaan ja mitä en? Saan erittäin paljon aikaan pelkällä näppäimistöllä, tietokoneella ja internet-yhteydellä. Olen yhteiskuntavaikuttanut moniin yhteiskunnallisesti tärkeisiin asioihin, muun muassa vanhustenhoitoon valistamalla ja valittamalla ihmisille joilla on valta muuttaa asioita. Sellaiselle toiminnalle ei näköjään anneta mitään arvoa vaan sanotaan vain "etten laita tikkua ristiin". Tietokone on aseeni, sanat luotejani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä muussa maassa köyhiä palvellaan ja lellitään samalla tavalla kuin Suomessa? Ei tarvitse mennä kuin Ruotsiin, niin ehdot tukien varassa kellimiselle on paljon tiukemmat.

Muissa pohjoismaissa ei kuitenkaan ole leipäjonoja. Ruotsissa työvoimapalveluihin satsataan paljon enemmän, mm. työvoimatoimistoissa siellä on 18 000 virkailijaa, kun Suomessa vastaava luku on 2000. Muissa pohjoismaissa karenssikaan ei ole kuin kuukauden, Suomessa kolme. Ehtoja tuille voi olla, mutta viranomaisten toiminnan olisi oltava asiakkaita todella aidosti auttavaa, ei sellaista puuhastelua, kuin Suomessa se on.

No tuossahan saataisiin jo heti 16000 työpaikkaa lisää Suomeenkin. Kätevä työllistämisidea keksitty. Tilastot näyttää paljon paremmilta jos jengi on työvoimatoimistossa tiskin toisella puolella :D

Vierailija
24/53 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä aloitus. Yleensä paremman saamista estää vain oma saamattomuus tai kyvyttömyys analysoida, miten tavoitteeseen pääsee. Se, että jotkut syntyvät suoraan varallisuuteen, on heikko selitys. Aikuinen ihminenhän käyttää omat 24 tuntiansa vastuun ottamiseen omasta itsestään eikä verukkeiden keksimiseen.

Ihminen syntyy muhunkin kuin varallisuuteen. Onko meistä kaikista analysoimaan oikeasti?

Tasavertaisuus toimii vain, jos olet älyllisesti ja henkisesti määrätyn tason ylittänyt ihminen. Pitää muistaa, että Suomessakin melkein puolella väestöllä on alle 100 äo Ja monella henkisiä ongelmia. Niiden kanssa ei nykyisin pysty paljoa menestymään, vaikka olisi kuinka ahkera.

Vierailija
25/53 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset kuitenkin maksavat köyhillekin kunnollisen elämän ja köyhien lapsille mm kunnollisen koulutuksen.

Monissa maissa köyhiä halveksitaan eikä heille makseta mitään.

Itse inhoan laiskoja ihmisiä ja se ”köyhän lapsen ei sitä ja tätä” -marina ärsyttää. Suomessa voi nousta ylös sieltä vanhempien suosta, jos haluaa.

Vierailija
26/53 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä aloitus. Yleensä paremman saamista estää vain oma saamattomuus tai kyvyttömyys analysoida, miten tavoitteeseen pääsee. Se, että jotkut syntyvät suoraan varallisuuteen, on heikko selitys. Aikuinen ihminenhän käyttää omat 24 tuntiansa vastuun ottamiseen omasta itsestään eikä verukkeiden keksimiseen.

Ihminen syntyy muhunkin kuin varallisuuteen. Onko meistä kaikista analysoimaan oikeasti?

Tasavertaisuus toimii vain, jos olet älyllisesti ja henkisesti määrätyn tason ylittänyt ihminen. Pitää muistaa, että Suomessakin melkein puolella väestöllä on alle 100 äo Ja monella henkisiä ongelmia. Niiden kanssa ei nykyisin pysty paljoa menestymään, vaikka olisi kuinka ahkera.

Tyhmyys on mielestäni ihan todellinen ongelma, ei kai kukaan valitse syntyä tyhmäksi. Suorittavan tason helpot työt ovat vähentyneet ja tulevat vähenemään entisestään, tai niistä maksettava palkka täytyy olla matala jotta pystytään kilpailemaan robottivoimalla tehdyn työn kanssa. Mä koen kyllä myötätuntoa tyhmiä ihmisiä kohtaan jotka eivät oikein nyky-yhteiskunnassa pärjää, laiskat ovat sitten eri asia. Vaan voihan ihminen olla sekä tyhmä että laiska.

Vierailija
27/53 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kellari täynnä tavaraa, leluja, luistimia, jalkapallokenkiä jne. mutta ei edes ilmaiseksi kelpaa kenellekkään. 

Taatusti kelpaa, kun vaan otat kuvia ja laitat ne johonkin facen ryhmään tai toriin. Kukaan ei niitä osaa tulla sinulta kotoa hakemaa, varsinkaan kellarista. Muistathan että niiden pitää olla myös käyttökelpoisia. 

Vierailija
28/53 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan Suomen toimeentulotuki on Romanian tasoa. Suomi on saanut useita huomautuksia toimeentulotuen pienuudesta. Miksi siihen ei puututa ja sitä korjata? Kuitenkin kurkkujen suoruutta tutkitaan, hehkulamput kielletään ynnä muuta ja selitetään, että EU vaatii. Miksi toimeentulotukea ei nosteta vaikka EU vaatii sitä toistuvasti?

Vierailija
29/53 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän tarjota hieman toista näkökulmaa tuohon "kielteiseen suhtautumiseen" ns. köyhiä kohtaan.

Pojallani on kaveri, jonka äiti on työtön ja isä osa-aikatöissä varastolla. Itse olen DI ja mielestäni kohtuu hyvin palkatussa työssä. Poikani huomaa, että kaverillaan on uusi läppäri, pelikonsoli ja uusia pelejä siihen. Lisäksi isällään on selvästi kalliimpi pyörä kuin minulla. En itse ole tilanteesta millään tavalla kateellinen, pidänhän työstäni, mutta on minun vaikea selittää pojalleni, miksi selvästi pienemmillä tuloilla saa järjestettyä ainakin ulkonaisesti paremman elintason ja miksi hänen kannattaisi kouluttautua, jos paremmat tulot eivät takaa parempaa elintasoa. Edellistä en osaa varmaan koskaan kertoa, mutta jälkimmäisen toivon hänen ymmärtävän sitten kun on hieman vanhempi. On toki tärkeää tehdä työtä, jolla saa leivän eteensä, mutta tärkeämpää on, että työstään pitää.

Vierailija
30/53 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kellari täynnä tavaraa, leluja, luistimia, jalkapallokenkiä jne. mutta ei edes ilmaiseksi kelpaa kenellekkään. 

Taatusti kelpaa, kun vaan otat kuvia ja laitat ne johonkin facen ryhmään tai toriin. Kukaan ei niitä osaa tulla sinulta kotoa hakemaa, varsinkaan kellarista. Muistathan että niiden pitää olla myös käyttökelpoisia. 

Ja höpöhöpö! Jos yhtään olet seurannut esim roskalava-ketjuja, niin tiedät ongelman olemassaolon. Ihmisille ei kelpaa kunnollinen tavara, vaan sen lisäksi, että tavara on ilmainen ja kunnossa, asetetaan kaiken maailman vaatimuksia. Kyllä taitaa olla niin, että köyhyyden määritelmä on useille häilyvä ja verrataan täällä Suomessa aina niihin joilla on enemmän.

Ohis

Vierailija
31/53 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja varakkaampia kohtaan ei ole sellaista? Hah. Paljon avoimempi halveksunta, arvostelu ja haukkuminen on monen mielestä ihan ok ja oikeutettua.

Vierailija
32/53 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritän tarjota hieman toista näkökulmaa tuohon "kielteiseen suhtautumiseen" ns. köyhiä kohtaan.

Pojallani on kaveri, jonka äiti on työtön ja isä osa-aikatöissä varastolla. Itse olen DI ja mielestäni kohtuu hyvin palkatussa työssä. Poikani huomaa, että kaverillaan on uusi läppäri, pelikonsoli ja uusia pelejä siihen. Lisäksi isällään on selvästi kalliimpi pyörä kuin minulla. En itse ole tilanteesta millään tavalla kateellinen, pidänhän työstäni, mutta on minun vaikea selittää pojalleni, miksi selvästi pienemmillä tuloilla saa järjestettyä ainakin ulkonaisesti paremman elintason ja miksi hänen kannattaisi kouluttautua, jos paremmat tulot eivät takaa parempaa elintasoa. Edellistä en osaa varmaan koskaan kertoa, mutta jälkimmäisen toivon hänen ymmärtävän sitten kun on hieman vanhempi. On toki tärkeää tehdä työtä, jolla saa leivän eteensä, mutta tärkeämpää on, että työstään pitää.

Tässä on merkittävä syy poikien alisuoriutumiseen koulussa

Vierailija
33/53 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä olet sitten sanonut pojalle? Mistä sinä tiedät miten tavarat ovat pojalle tulleet, jos vaikka heillä on varakkaita sukulaisia, jotka lahjoittavat tms. Tuo toisten asioiden ruotiminen ja kyttääminen on kyllä todella ärsyttävä piirre suomalaisissa.

Vierailija
34/53 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä olet sitten sanonut pojalle? Mistä sinä tiedät miten tavarat ovat pojalle tulleet, jos vaikka heillä on varakkaita sukulaisia, jotka lahjoittavat tms. Tuo toisten asioiden ruotiminen ja kyttääminen on kyllä todella ärsyttävä piirre suomalaisissa.

Mutta varakkaiden asioita saa ruotia loputtomiin ja odottaa että nämä kustantavat kaiken muille?

Vierailija
35/53 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritän kerta toisensa jälkeen suhtautua köyhiin avoimin mielin, mutta joudun aina pettymään. Olisi hienoa kerrankin törmätä akateemisesti kouluttautuneeseen, laajasti sivistyneeseen, päihteettömään ja savuttomaan köyhään, joka ei valita tukien pienuudesta vaan osaa arvostaa niitä. 

Itse olin tuollainen, mutta koska en kohdannut koskaan sinun kaltaisiasi, enpä ole enää. Kun vuosia potkitaan, haukutaan ja halveksitaan, ei jäljelle jää lopulta kuin viha. Minuun suhtauduttiin aina jo lähtökohtaisesti kuin kouluttautumattomaan roskaan, niin tyhmiä te ihmiset olette. Ja toisaalta mikä sinä olet noita asioita keneltäkään vaatimaan? Etkö ymmärrä, että jotkut ovat traumatisoituneet jo nuorena eikä pitkälle kouluttautuminen ole ollut mahdollista? Ja harvoin sivistynyt ja kouluttautunut ihminen on edes tippunut ellei sitten tosiaan terveys ole mennyt. Ajatus siitä, että ihmisen arvo ja avunsaanti riippuisi koulutuksesta ja sivistyksestä on pöyristyttävä, typerä ja lapsellinen. Ei kukaan jaksa loputtomiin kovaa elämää ja polkemista nöyränä ja sivistyneenä, se on ihan harhaista ja asioista mitään ymmärtämätöntä puhetta.

Vierailija
36/53 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vihaa tai halveksi köyhien lapsia. He eivät tilanteelleen voi mitään. Sen sijaan halveksin vanhempia jotka kehittävät itselleen hirvittävän ongelman siitä, että eivät voi tarjota samanlaista elintasoa lapsilleen kuin rikkaimmat luokkatoverit. Valitetaan lapselle ääneen että miten meillä ei ole yhtä paljon rahaa kuin Matin perheellä, Matin perhe on niin rikas, Matti on sellainen hemmoteltu kermaperse. Koetaan henkilökohtaisena hyökkäyksenä se että Matilla on koulussa upouudet merkkilenkkarit tai Maija pääsee talvilomalla Thaimaahan ja nähdään se köyhille v*ttuiluna ja alistamisena. Ja tämä muistetaan mainita lapselle joka käänteessä. Onneksi omat vanhempani eivät koskaan alentuneet tuohon käytökseen, mutta tuttavapiirissä oli monia rahatilanteestaan katkeria vanhempia jotka siirsivät "herravihan" suoraan lapsilleen.

Vierailija
37/53 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herranjestas sentään, DI ja silti noin loputtoman tyhmä...Voi älykääpiö mistä sinä tiedät kuka/ketkä kaikki osallistuvat kustannuksiin?! Osa on myös ehkä saatu jostain/joltain tai ostettu vähän käytettynä/käyttämättömänä. Tämä perhe ei myöskään maksane kallista auto-/asuntolainaa, ei ole maksullisia harrastuksia, ei kampaajakäyntejä eikä matkoja. Noista säästyy rahaa ja ehkäpä isällä on siksikin hyvä pyörä, samoin hyvä pelikone lapsella. Vähän paremmat tuotteet kestävät myös kauemmin kas kun etenkään köyhän ei kannata (aina) ostaa halpaa. Ehkä tämä perhe haluaa panostaa erityisesti lapseen, että kannattelee ja kompansoi muuta puutetta ja onhan jokaisen saatava elämäänsä jotain mielekästä ja kivaakin tai muuten  sitä masentuu. Köyhemmillä se voi olla juurikin vaikkapa se osamaksulla/porukalla hankittu hyvä pelikone, sillä harrastuksia, matkoja, leffailtoja ymv. ei juuri ole. Aikuisella selvän tarpeen lisäksi tuo iloa ehkä se hyvä pyörä, jolla pääsee kulkemaan vaikka auto hajoaisi tai ei olisi rahaa bensaan tmv. Vähän nyt niitä aivonystyröitä taas käyttöön jos niitä muka niin kovin on, että voi itsensä ylentää...

Vierailija
38/53 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

äly hoi...huoh kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herranjestas sentään, DI ja silti noin loputtoman tyhmä...Voi älykääpiö mistä sinä tiedät kuka/ketkä kaikki osallistuvat kustannuksiin?! Osa on myös ehkä saatu jostain/joltain tai ostettu vähän käytettynä/käyttämättömänä. Tämä perhe ei myöskään maksane kallista auto-/asuntolainaa, ei ole maksullisia harrastuksia, ei kampaajakäyntejä eikä matkoja. Noista säästyy rahaa ja ehkäpä isällä on siksikin hyvä pyörä, samoin hyvä pelikone lapsella. Vähän paremmat tuotteet kestävät myös kauemmin kas kun etenkään köyhän ei kannata (aina) ostaa halpaa. Ehkä tämä perhe haluaa panostaa erityisesti lapseen, että kannattelee ja kompansoi muuta puutetta ja onhan jokaisen saatava elämäänsä jotain mielekästä ja kivaakin tai muuten  sitä masentuu. Köyhemmillä se voi olla juurikin vaikkapa se osamaksulla/porukalla hankittu hyvä pelikone, sillä harrastuksia, matkoja, leffailtoja ymv. ei juuri ole. Aikuisella selvän tarpeen lisäksi tuo iloa ehkä se hyvä pyörä, jolla pääsee kulkemaan vaikka auto hajoaisi tai ei olisi rahaa bensaan tmv. Vähän nyt niitä aivonystyröitä taas käyttöön jos niitä muka niin kovin on, että voi itsensä ylentää...

Kun rikas asettaa lapsensa kaiken edelle ja ostaa tälle vain parasta se on turhaa hemmottelua ja rahoillaan retostelua, mutta kun köyhä tekee samoin vaikka velaksi elämällä se on jaloa ja täysin ymmärrettävää?

Vierailija
39/53 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vihaa tai halveksi köyhien lapsia. He eivät tilanteelleen voi mitään. Sen sijaan halveksin vanhempia jotka kehittävät itselleen hirvittävän ongelman siitä, että eivät voi tarjota samanlaista elintasoa lapsilleen kuin rikkaimmat luokkatoverit. Valitetaan lapselle ääneen että miten meillä ei ole yhtä paljon rahaa kuin Matin perheellä, Matin perhe on niin rikas, Matti on sellainen hemmoteltu kermaperse. Koetaan henkilökohtaisena hyökkäyksenä se että Matilla on koulussa upouudet merkkilenkkarit tai Maija pääsee talvilomalla Thaimaahan ja nähdään se köyhille v*ttuiluna ja alistamisena. Ja tämä muistetaan mainita lapselle joka käänteessä. Onneksi omat vanhempani eivät koskaan alentuneet tuohon käytökseen, mutta tuttavapiirissä oli monia rahatilanteestaan katkeria vanhempia jotka siirsivät "herravihan" suoraan lapsilleen.

Itse en kyllä tunne ketään joka noin ajattelisi, tuohan on typerää. Kyse on useimmilla siitä, että toivoo pystyvänsä tarjoamaan lapselle edes _jokseenkin_ja_osittain_keskiverron_elämän/kokemuksia ettei tämä koe erillisyyttä muihin nähden. Tuo sana erillisyys kuvaa hyvin tämän ongelman ydintä eikä se ennusta mitään hyvää tulevaan. Miettikää siis te jotka haluatte kyykyttää köyhiä ettekä ymmärrä pyrkimystä lapsiköyhyyden poistamiseen, että jokainen _syrjäytetty_ maksaa niitä teidänkin rakkaita veroeurojanne. Tiedän ettette te ihmisistä välitä, mutta sitä aina ihmettelen, että olette niin i.diootteja ettette ymmärrä tuon kaiken kokonaisvaikutuksia ja ennenkaikkea seurauksia. Jos siellä päässä liikkuu muutakin kuin vain silmät, ajattelettekin seuraavalla kerralla kun kuulette köyhän lapsen hienosta pelikoneesta tmv., että hienoa, nyt saadaan varmemmin taas yksi terve tuleva veronmaksaja sen sijaan että kiroatte isänsä työttömyysavustusta. Vain todella typerä on viemässä köyhältä kaiken, sillä jotain positiivista ja uskoa tulevaan on jokaisella oltava jaksaakseen taapertaa täällä kaiken paskan seassa. Ette ymmärtäneet niinkö? Voi kuule tiedän...huoh...

Vierailija
40/53 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

äly hoi...huoh kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun rikas asettaa lapsensa kaiken edelle ja ostaa tälle vain parasta se on turhaa hemmottelua ja rahoillaan retostelua, mutta kun köyhä tekee samoin vaikka velaksi elämällä se on jaloa ja täysin ymmärrettävää?

No minä en ainakaan ole niin sanonut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi