Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aika raju väite, että skitsofrenia ei estä olemasta hyvä ja normaali äiti

Vierailija
23.11.2019 |

Entä sitten jos huushollin pyöritys jääkin kokonaan itselle? Tulee ero, tai puoliso sairastuu?
Ainakaan eron jälkeen skitsofreenikko ei voi toimia lähivanhempana

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle skitsofrenia on ihan outo tauti, voiko lääkitys poistaa kaikki oireet, jolloin ihminen on ns.terve?

Vierailija
42/66 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ei kykene huolehtimaan järin hyvin edes itsestään omatoimisesti, saati pienistä ihmisistä.

Sairaus vaikuttaa kognitiivisiin kykyihinkin: järjenjuoksu, muisti, keskittyminen ovat usein heikommat kuin terveellä. Lääkkeet väsyttävät, latistavat tunne-elämää jne.

Alapeukuttakaa vain, jos tunnette useita skitsofreenikoita joiden kohdalla näin ei ole ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle skitsofrenia on ihan outo tauti, voiko lääkitys poistaa kaikki oireet, jolloin ihminen on ns.terve?

Useinkaan ei poista kaikkia eikä ihminen silloin ole terve: hänellä on sairaus ja siihen lääkitys.

Ihan niin kuin minulla edelleen on kilpirauhassairaus, vaikka olen lääkityksen avulla oireeton.

Vierailija
44/66 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skitsofrenia on vakava mielenterveyden sairaus, joka on vahvasti perinnöllistä. Näin Duodecimin terveyskirjastoon mukaan.

Pitäisi vähän miettiä..

Yleensä siihen sairastutaan nuorena, mutta tämän jutun naisella vainoharhaisuus puhkesi käsittääkseni kun hän jo oli äiti. Käsittääkseni sairaus oli hyvin hoidossa jo kun hän alkoi odottaa seuraavaa lastaan, saa korjata. Se periytyy noin 10 %:n todennäköisyydellä, mutta on paljon tekijöitä, jotka vaikuttavat sairastumisen todennäköisyyteen. Esim. omista vanhemmistani toinen on skitsofreenikko eikä meistä neljästä lapsesta yksikään ole sairastunut. Myös hyvän ystäväni toinen vanhempi on skitsofreenikko eikä heistäkään kolmesta lapsesta kellään ole sairautta. Jossain perheessä voi sitten olla, että kaikki sairastuvat, mutta siihen vaikuttaa moni asia, taustat, elintavat ja elämäntilanne, periytyminen riippuu varmasti myös siitä millaisia vanhemman oireet ovat - onko kolmekymppisenä tullut "hillittyä" vainoharhaa vai onko lapsesta asti nähnyt ja kuullut harhoja, (joiden niidenkin kanssa moni oppii elämään mm. lääkityksen ansiosta).

Skitsofrenia alkaa monesti hiipien, ja tämänkin naisen oireet ovat sitä olleet jo paljon aikaisemmin, niitä ei ole vain sellaisiksi tunnistettu. Ne on sellaisia ennakko-oireita. 

Vierailija
45/66 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofreniaa on monenlaista ja skitsofreenikot ovat erilaisia yksilöinä. John Nash, joita voidaan pitää kenties taloustieteen ainoana nerona, ja josta "Kaunis Mieli" -elokuva kertoo, sairastui paranoidiseen skitsofreniaan ja parani siitä oireettomaksi, eikä tarvinnut siihen edes lääkitystä. 

Kirjailija Robert M. Pirsig, joka on tuttu filosofiaan perehtyneille ihmisille, sairastui paranoidiseen skitsofreniaan, parani ja teki kognitiivisesti vaativammat työnsä sairastumisen jälkeen. Pirsigin älykkyysosamäärä testattiin jo lapsena ja se oli 170.

Skitsofreenikkoja on on monentasoisia ja parantuminen on täysin mahdollista. 

Vierailija
46/66 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skitsofreniaa on monenlaista ja skitsofreenikot ovat erilaisia yksilöinä. John Nash, joita voidaan pitää kenties taloustieteen ainoana nerona, ja josta "Kaunis Mieli" -elokuva kertoo, sairastui paranoidiseen skitsofreniaan ja parani siitä oireettomaksi, eikä tarvinnut siihen edes lääkitystä. 

Kirjailija Robert M. Pirsig, joka on tuttu filosofiaan perehtyneille ihmisille, sairastui paranoidiseen skitsofreniaan, parani ja teki kognitiivisesti vaativammat työnsä sairastumisen jälkeen. Pirsigin älykkyysosamäärä testattiin jo lapsena ja se oli 170.

Poikkeukset vahvistavat säännöt.

Vierailija
47/66 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki skitsofreenikko pystyy toimimaan äitinä jos lääkitys toimii.Itse tiedän valitettavasti vain lääkeresistantteja tapauksia, kaikki lähipiiristä.

Exän menetin skitsofrenialle neljä vuotta sitten, yhä laitoshoidossa. Paranoidinen, vaaraksi muille.

Toisella ääniharhat yhtä hallitsevat.

Yhdellä tarvittiin niin tujua lääkitystä, että oli aivan pysähtynyt.

Hirveä sairaus.

Vierailija
48/66 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Pirsingin äo laski 30 pinnaa sairauden takia, sitä tuskin huomasi.

Mutta jos keskivertotalliaisen äo laskee 30 pinnaa hän ei kykene huolehtimssn itsestään.

Vierailija
49/66 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko monella ns. psykoosipiirteinen personallisuushäiriö ja tietoinen siitä mikä psykoottisuutta voi aiheuttaa. Elämänhallinnalla oireet pysyy pois.

Vierailija
50/66 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofrenikoitakin on moneen lähtöön. Yksi tuntemani jätti lääkkeet pois kun tunsi itsensä riittävän terveeksi vaikka harhoja olikin. Tuli raskaaksi ja vauvan kanssa lääkkeittä elo ei ollutkaan hyvä. Toivottavasti heillä on ympäristössä tuntosarvet pystyssä vauvan hyvinvoinnin suhteen. Valmiiksi äiti sairaseläkkeellä. En silti sano että skitsofrenia olisi automaattisesti este lasten saamiselle.

Vierailija
51/66 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemuksen mukaan - kyllä. Itselläni on kyseinen sairaus. Sairastuin 17-vuotiaana ja olen nyt lähes nelikymppinen.

Ensimmäiset vuodet toistin samaa virhettä, minkä lähes kaikki sairastuneet tekevät eli jätin lääkkeet syömättä. Oirehdin vakavasti ja elämä oli yhtä kaaosta.

Onneksi omahoitajani oli sitkeä ja ymmärtäväinen. Kun hyväksyin sairauteni ja lääkityksen, kaikki muuttui. Opiskelu ja ihmissuhteet alkoivat sujua. Minulla on yo-tutkinto, mukava työpaikka ja ihana perhe. Oireet pysyvät lääkityksellä kurissa ja ymmärtääkseni minua pidetään ihan ”normaalina” (mitä ikinä se tarkoittaakin) . Ilman lääkkeitä en pärjää.

Vierailija
52/66 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Skitsofreenikko on parempi äiti kuin kaappijuoppo äiti. Usein myös parempi äiti kuin 24/7 töissä oleva uraäiti.

Et voi yleistää ja kellään näistä ei pitäisi kyllä lapsia olla.

Hän ei voi, mutta muut voi? Skitsofreenikko ei voi olla hyvä äiti, mikä muu se on kuin yleistys. Itsekin yleistit ettei kaappijuopolla tai uraohjuksella pitisi olla lapsia. Olen täsmälleen samaa mieltä siitä, että skitsofreenikko, jolla on hoitosuhde/lääkitys on varmasti prempi äiti kuin kaksi muuta mainittua.

Vierailija
53/66 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on jo vanha ketju, mutta skitsofreenikoilla on ihan samanlainen oikeus tehdä lapsia tähän maailmaan kuin muillakin naisilla ja miehillä. Skitsovanhempia, ainakin äitejä vain syynätään tarkemmin ja se on itsessään tosi stressaavaa, jos on vielä taloudellisia huolia niskassa, ei ole rikasta puolisoa elättämässä.

On tietenkin oikeus. Sitä ei kuitenkaan ole pakko käyttää. Jo paljon surua tuovan sairauden vahva periytyvyys saisi pistää miettimään.

Minulla on vaativa kutsumusammatti, ja olen valinnut, etten yritä lasta. Lapsella on oikeus enempään kuin mitä olen valmis antamaan.

Vierailija
54/66 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan mulla skitsofrenia kun luin jutun ja esimerkit oireista tuntui ihan tavalliselle omalle elämälle

Liittyykö tämä skitsofreniaan että puhutte jostain jutusta josta vain harva tietää? Jotain telepatiaa?

https://www.vauva.fi/artikkeli/vanhemmuus/skitsofreniaa-sairastava-tanj…

-eri

Sivua ei löydy.

https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/vanhemmuus/skitsofreniaa-sairastav…

Vierailija
55/66 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on jo vanha ketju, mutta skitsofreenikoilla on ihan samanlainen oikeus tehdä lapsia tähän maailmaan kuin muillakin naisilla ja miehillä. Skitsovanhempia, ainakin äitejä vain syynätään tarkemmin ja se on itsessään tosi stressaavaa, jos on vielä taloudellisia huolia niskassa, ei ole rikasta puolisoa elättämässä.

On tietenkin oikeus. Sitä ei kuitenkaan ole pakko käyttää. Jo paljon surua tuovan sairauden vahva periytyvyys saisi pistää miettimään.

Minulla on vaativa kutsumusammatti, ja olen valinnut, etten yritä lasta. Lapsella on oikeus enempään kuin mitä olen valmis antamaan.

Eiköhän kaikki mieti, miksi skitsofreenikko ei miettisi? Vain huume- ja alkoholiriippuvaiset tekee lapsia miettimättä.

Vierailija
56/66 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse päätin olla tekemättä lapsia vakavien masennusepisodieni takia. Koen, että lapsi ensinnäkin tarvitsee vanhemman, joka ei romahtele sängyn pohjalle viikoiksi itkemään tai jopa tapa itseään. Toiseksi tämä tulee selvästi sukurasitteena, enkä halua siirtää eteenpäin taipumusta tähän kamalaan tautiin. Ajatus, että oma lapsi joutuisi läpikäymään, mitä itse olen kokenut, on kestämätön.

Siksi en voi käsittää kuinka ihminen voi olla niin itsekäs ja ajattelematon, että skitsofreniasta huolimatta lisääntyy.

Ei tullut sitten mieleen, että skitsofrenia ja psykoosit voivat puhjeta vasta, kun lapset on jo tehty. Vaikea sitä on siinä vaiheessa perua. Samoin voi masentua missä iässä tahansa.

Et sitten ajattele ollenkaan. Jos tietää ETUKÄTEEN että on sairauksia xzy niin silloin ei pidä väen vängällä pusata mukulaa maailmaan.

Vierailija
57/66 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse päätin olla tekemättä lapsia vakavien masennusepisodieni takia. Koen, että lapsi ensinnäkin tarvitsee vanhemman, joka ei romahtele sängyn pohjalle viikoiksi itkemään tai jopa tapa itseään. Toiseksi tämä tulee selvästi sukurasitteena, enkä halua siirtää eteenpäin taipumusta tähän kamalaan tautiin. Ajatus, että oma lapsi joutuisi läpikäymään, mitä itse olen kokenut, on kestämätön.

Siksi en voi käsittää kuinka ihminen voi olla niin itsekäs ja ajattelematon, että skitsofreniasta huolimatta lisääntyy.

Ei tullut sitten mieleen, että skitsofrenia ja psykoosit voivat puhjeta vasta, kun lapset on jo tehty. Vaikea sitä on siinä vaiheessa perua. Samoin voi masentua missä iässä tahansa.

Et sitten ajattele ollenkaan. Jos tietää ETUKÄTEEN että on sairauksia xzy niin silloin ei pidä väen vängällä pusata mukulaa maailmaan.

No sit ei yksikään diagnosoitu lisäänny. Ei ADHD, ei sydänsairas, ei sokea, ei kuuro, ei polvivikainen, ei muistisairaan tai epileptikon lapsi, ei diabeetikko ei se eikä tuo.

Vierailija
58/66 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos olisit päättänyt toisin, sulle olis ok, että muut automaattisesti sanoisivat sinun olevan tyhmä ja kykaenemätön?

Vierailija
59/66 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti lähipiiri ja ympäristö ja varsinkin kiusaamiskokemukset vievät kenet vain uupumustilaan.

Burn outissa aivot kirjaimellisesti syttyy tuleen. Ehkä en ruokkisi tilaa esim päihteillä.

Jokaisen haaste on oppia oma luonteensa ja kertoa että ei ole ok tulla syynäämään tai piristämään kun haluaa olla rauhassa.

Kaikilla on samat oikeudet mitä tulee yksityisyyteen ja kotirauhaan.

Diagnoosi ei kerro ihmisestä mitään. Riippuu lekurista ja tuulensuunnasta.

Terveyskeskuksessa saat ohjeen mennä apteekkiin ja ostaa Buranaa.

Yöllä päänsärkysi osoittautui aivoveritulpaksi.

Vierailija
60/66 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti lähipiiri ja ympäristö ja varsinkin kiusaamiskokemukset vievät kenet vain uupumustilaan.

Burn outissa aivot kirjaimellisesti syttyy tuleen. Ehkä en ruokkisi tilaa esim päihteillä.

Jokaisen haaste on oppia oma luonteensa ja kertoa että ei ole ok tulla syynäämään tai piristämään kun haluaa olla rauhassa.

Kaikilla on samat oikeudet mitä tulee yksityisyyteen ja kotirauhaan.

Diagnoosi ei kerro ihmisestä mitään. Riippuu lekurista ja tuulensuunnasta.

Terveyskeskuksessa saat ohjeen mennä apteekkiin ja ostaa Buranaa.

Yöllä päänsärkysi osoittautui aivoveritulpaksi.

Ai kirjaimellisesti syttyy aivokoppa tuleen? Liekit varmaan tulevat korvista ulos? Mieti nyt, mitä kirjoitat.

Vakavia mielen sairauden diagnooseja ei tehdä kevyesti. Ne kertovat juuri sen, että diagnoosin saanut sairastaa vakavaa mielen sairautta.

Ihan älytöntä tuolta aiemmalta kommentoijalta verrata skitsofreniaa polvivammaan. Toiset sairaudet vaikuttavat vanhemmuuteen enemmän kuin toiset.