Pakko-oireinen häiriö: liittyykö tähän rikos?
Minulla on pakko-oireisia ajatuksia, jotka ovat pelkoja siitä, että sanon jotain seksuaalista tuntemattomille ihmisille (vaikka en haluaisi). Olin kärsinyt tästä kauan, ja eräänä päivänä mun oli pakko saada tietää, että onko mahdollista sanoa/kuiskata jonkun lähellä jotain niin, etten muka itse tiedostaisi sitä.
Olin noin parin metrin päässä jostain ihmisestä, ja kuiskasin jotain melko kuuluvasti. Huomasin tämän jälkeen, että se henkilö näyttikin aika nuorelta, ja se siirtyi minusta kauemmaksi. En tiedä minkä ikäinen se henkilö oli, ehkä 16- , 17- tai 18 -vuotias? Mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä?
Oon pari kertaa ennenkin kuiskannut jotain julkisessa tilassa, ja en oo juurikaan kiinnittänyt huomiota siihen, minkä ikäisiä lähellä olevat ihmiset ovat olleet. Kyseessä oli kuitenkin korkeakoulun tila, ja oletin siellä olevat aikuisiksi. Siellä käy silti jostain syystä myös alaikäisiä.
Oon kertonut tästä mielenterveyden ammattilaiselle, mutta sillä ei ollut selkeää mielipidettä että onko tässä tapahtunut jotain rikollista, päähuomio oli hoidon saamisessa. Tämä asia kuitenkin häiritsee todella paljon. Mitä mieltä ootte?
Kommentit (37)
Joku kysyi, mitä eroa on OCD:lla ja Tourettella. Vastaan siltä pohjalta, että minulla on ensiksi mainittu, lapsellani jälkimmäinen.
OCD:ssa pakkoajatuksia ym. pystyy yleensä jonkin verran vastustamaan, osa paremmin ja osa heikommin. Tourettessa pakkoliikkeet ja huudahtelut ym. voivat pysyä piilossa esim. koulupäivän ajan, mutta purkautuvat sitten voimakkaasti kotona. Ja monet toureetikot eivät pysty pidättelemään oireitaan ollenkaan.
Lisäksi tähän kuuluu motorinen ja vokaalinen levottomuus, eräänlaiset tiksit siis- mitä tahansa kiroilusta kuivaan yskään ja jatkuvaan pään nykimiseen ym. Oireita on usein erilaisia, ja ne vaihtuvat ajan kanssa. OCD:ssa näitä ei ole.
Monella toureetikolla on etenkin nuorempana aggression kanssa ongelmia, toisin kuin pakko-oireisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap hyvä: Jos rikos on tapahtunut, mitä sitten? Jos jotain kamalaa on tapahtunut, kyllä ne tulevat hakemaan sinut kohta. Mikä olisi pahinta, mitä voisi tapahtua? Vankilaan joutuminen? Sakot? Omaisuuden menetys vai maineen menetys? Oma lärvi iltapäivälehtien lööpeissä, juoruavat naapurit, työpaikan menetys?
Jos nyt ihan realistisesti ajatellaan - vaikka suusta olisikin lipsahtanut sammakko, sellaisesta ei joudu vankilaan. Ei siitä tule edes sakkoja. Onko sittenkin niin, että pelkäät vahingoittaneesi jotakuta? Vaikka miettisit pääsi puhki, et tule koskaan saamaan asiaa selville. Ehkä oletkin oikeasti möläyttänyt jotain, ja joku on saanut tapahtuneesta hirvittävän trauman?
Mitä sitten?
Pelkään tosiaan, että joku on saanut jonkun traumaattisen kokemuksen. Se ei kuitenkaan taida olla kovin todennäköistä
Ehkä sulla on sama taustalla kun mulla ja varmaan monella muulla. Sitä kun on oikeasti tosi kiltti ja hyväntahtoinen ihminen eikä ikinä halua kellekkään pahaa. Siksi pakkoajatukset kohdistuu juuri sellaisiin ihmisiin, joita ei missään nimessä halua satuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap hyvä: Jos rikos on tapahtunut, mitä sitten? Jos jotain kamalaa on tapahtunut, kyllä ne tulevat hakemaan sinut kohta. Mikä olisi pahinta, mitä voisi tapahtua? Vankilaan joutuminen? Sakot? Omaisuuden menetys vai maineen menetys? Oma lärvi iltapäivälehtien lööpeissä, juoruavat naapurit, työpaikan menetys?
Jos nyt ihan realistisesti ajatellaan - vaikka suusta olisikin lipsahtanut sammakko, sellaisesta ei joudu vankilaan. Ei siitä tule edes sakkoja. Onko sittenkin niin, että pelkäät vahingoittaneesi jotakuta? Vaikka miettisit pääsi puhki, et tule koskaan saamaan asiaa selville. Ehkä oletkin oikeasti möläyttänyt jotain, ja joku on saanut tapahtuneesta hirvittävän trauman?
Mitä sitten?
Pelkään tosiaan, että joku on saanut jonkun traumaattisen kokemuksen. Se ei kuitenkaan taida olla kovin todennäköistä
Eiköhän olet enemmänkin niinpäin, että sinulle itsellesi on sattunut jotain ikävää. Siis sinua kohtaan on tehty väärin. Veikkaan, että olet kokenut kiusaamista tai henkistä väkivaltaa jossain muodossa. Itsetuntosi on nujerrettu, ja nyt pelkäät tekeväsi koko ajan jotain väärin.
Osuinko oikeaan?
Tutkitusti mitä voimakkaammin ihminen kieltää jotain asiaa, sitä voimakkaammin se pyrkii pintaan. Sinun pitäisi mennä johonkin turvalliseen paikkaan, jossa voit sanoa vai ääneen rumia ja häpeällisiä ajatuksiasi suodattamatta ja peilata niitä jonkun ammattilaisen kanssa. Siis reflektoida, että mitä nuo ajatukset ovat ja miksi häpeät ja pelkäät niiden esille tulemista niin paljon. On lähinnä noloa kuiskia ääneen julkisilla tiloilla mitä sattuu, tuskin siitä rikossyytettä nostetaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa on OCD:lla ja Tourettella? Eikös niissä molemmissa ihminen saata horista mitä sattuu?
Tourette on se missä möläytellään tahattomasi ja missä on erilaisia ticsejä. OCD:ssä ihminen kärsii ahdistuksesta, pakkoajatuksista ja muusta, joita yrittää "karkoittaa" eri rutiineilla, esim. pakonomaisella käsienpesulla. OCD:hen ei kuulu möläyttely ja horina kuten Touretteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä eroa on OCD:lla ja Tourettella? Eikös niissä molemmissa ihminen saata horista mitä sattuu?
Tourette on se missä möläytellään tahattomasi ja missä on erilaisia ticsejä. OCD:ssä ihminen kärsii ahdistuksesta, pakkoajatuksista ja muusta, joita yrittää "karkoittaa" eri rutiineilla, esim. pakonomaisella käsienpesulla. OCD:hen ei kuulu möläyttely ja horina kuten Touretteen.
Lisään: OCD:ssä ihminen saattaa jäädä jumittamaan pitkäksi aikaa rutiineihinsa, ja pahimmillaan niiden suorittamiseen kuluu lähes koko päivä.
Hei! Ajattelen, että tuo tarve saada tietää onko kyseessä rikos, on juuri OCD-oire (rituaali), kuten jo aiemmin ehdotettiin. Ja melko tavanomainen sellainen. Hanki pätevää apua, tässä tapauksessa pakko-oireiseen häiriöön erikoistuneelta kkt-terapeutilta. Ja ajatuksia ei todellakaan kannata lähteä torjumaan, kuten joku ehdotti. Niihin voi kyllä opetella uudenlaista, rakentavaa tapaa suhtautua. Tsemppiä, oikealla hoidolla oireita saadaan monesti vähintään merkittävästi vähennettyä. Aiheesta on myös paljon pätevää itseapukirjallisuutta, kuten Kerrasta poikki. T. Psykiatrialla töissä.
Vierailija kirjoitti:
Hei! Ajattelen, että tuo tarve saada tietää onko kyseessä rikos, on juuri OCD-oire (rituaali), kuten jo aiemmin ehdotettiin. Ja melko tavanomainen sellainen. Hanki pätevää apua, tässä tapauksessa pakko-oireiseen häiriöön erikoistuneelta kkt-terapeutilta. Ja ajatuksia ei todellakaan kannata lähteä torjumaan, kuten joku ehdotti. Niihin voi kyllä opetella uudenlaista, rakentavaa tapaa suhtautua. Tsemppiä, oikealla hoidolla oireita saadaan monesti vähintään merkittävästi vähennettyä. Aiheesta on myös paljon pätevää itseapukirjallisuutta, kuten Kerrasta poikki. T. Psykiatrialla töissä.
Kiitos vastauksesta. Tää asia ei huolettaisi, jos kyseessä ei olisi varmasti ollut ketään alaikäistä. Mutta olen perehtynyt pakko-oireiseen häiriöön, ja oon jo ottanut yhteyttä terveydenhuoltoon. Eiköhän tää tästä
Vierailija kirjoitti:
Ja onhan niitä muitakin ihmeellisiä horisijoita vaikka kuinka paljon, siis esim ADHD.
En kyllä ymmärrä miksi pelkäät juurikin horinoidesi lakipuolta. Epärelevantti pelko mielestäni, koska horisijoita on tosiaan niin paljon. Aniharva tosielämässä saa tuomiota mistään mitä puhuu, ei vaikka ihan tahallaan menisi huutamaan solvauksia toiselle ihmiselle. Minäkin kuljen aina ympäri kaupunkia höpisten itsekseni kaikenmaailman seksistisiä juttuja eikä se ole vielä mitään haitannut. Jotkut naureskelevat kun kuulevat mun juttuja, onneksi osaavat ottaa huumorilla.
Diagnosointihan on sitä, mitä ja miten on lupa ajatella, ja mikä on siis syntiä näiden pastorien, siis Psykiatrien mukaan.
Psykiatrin tavoite ei kuitenkaan ole hävittää elämän vihollista olemassaolosta, (mielikuvana käärmettä itsestään ja muista, ettei ratsasta sillä mikä on elämän antajan vihollinen: Sellainen pitää sen sijaan tuhota; tarvitset tämän ajatuksen...) siis antaa Jokaiselle elämää ja sen jatkumista tavoitteeksi, ja auttaa siinä että se onnistuu jokaiselle. Että se on lähtokohtaisesti mahdollista kaikille.
Minulla on oma uskonto, joka on eri kuin psykiatrin oppi ja mihin myos hän nykyisin uskoo....
Minulla siihen kuuluu itse elämän jatkuminen (ainoana hyvänä tavoitteena jokaiselle, ainoana joka lopulta jää jaljelle), Tämä on se joka tuo onnen myos tähän maailmaan; samoin mita on, jää jaljelle ikuisuudessa.
Jos minulla on ikuisuudessa elämä, sen jatkuminen: Rakas ja puoliso. Kuten tulee olemaan, sen pitää olla tavoite myos täällä.
Kaikille.
t.pakana ja hieroglyfi
Älä neuvo, kun et tiedä mitään pakko-oireisesta mielenterveyshäiriöstä. Pyyteleekö jengi anteeksi, jos niillä on vaikka syöpä?