Miten saada 2700e/kk nettopaökka riittämään?
Hei,
Osaatteko antaa vinkkejä, jolla saa 2700e nettopalkan riittämään koko kuukaudeksi. Vuokra on 450e/"joten vain 2250e jää tämän jälkeen käteen. Autoon joku 400e/kk ja matkakorttiin satanen, et tämän jälkeen vaan 1750e/kk. Summasta pitäisi myös riittää sijoittamiseen, matkailuun ja omaan taloon säästämiseen. Puolisoa ja lapsia ei tällä hetkellä ole. Tuntuu, että rahaa on liian vähän, kun esim. Pasilassa noin 300k kämpät, joten vaatii säästämistä aika paljon.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Onpa heikot tienestit.
Minullakin tekee tiukkaa.
Saan duunista vaivaiset 3200 € lapaan joka kk + vaimo 1900€
Nooh onneks kohta alan siihen päälle nostamaan
varhennettua eläkkeeni puolikasta, eli kaikki tulomme
verojen jälkeen on yhteensä 6200/kk puhtaana käteen.
Kun visusti elämme, niin sillä pärjäilemme aina seuraavan
kuukauden liksapäivään saakka joten kuten.
Onneksi päätin alkaa hyväosaiseksi silloin nuorna.
Muuten hyvä, mutta miten ihmeessä varhennettu eläkkeen puolikas voi vielä lisätä tuloja entisestään?
Haaaahahahahaa! Voi teitä pk-seutulaisia. Miten saa 2700 riittämään yhyy :D No okei, minä kerron miksei se riitä, vaikka tietenkin alottaja on provo, mutta kerronpa silti. 1) pk-seudulla asuminen on taloudellisessa mielessä aivan täysin järjetöntä ja 2) loput löytyy peilistä.
Vierailija kirjoitti:
Keksitty juttu, ei tommosta vuokraa olekaan.
Asunto on syrjäsessä paikassa Vantaalla. Se on kanssa yksi syy, miksi niin kiire ei oo ollut muuttaa pois.
Säästäminen kestää vuosia ei nyt siltä ajalta kaikkia konsertteja voi missata. Sitä paitsi ei se siitä muutu kun lainaa lyhennetään. Yleisesti voin sanoa, että keskiluokassa kyllä käydään ravintoloissa, konserteissa ja ulkomaanmatkoilla. Toki noi on myös mahdollisia säästämisenkohteita. Kuitenkin pitää myös verkostoihin pitää yhteyttä. Mihinkään luxuseen ei todellakaan varaa ole. Lisäksi toi lomareissu vuoden ainut oikea ulkomaan reissu, niin ei kuulu normibudjettiin.
En ryyppää joka viikonloppu. En esim tänäviikonloppuna. Tosin nyt alkaa taas pikkujoulukausi 4:t pikkujoulut, joissa pitäis käydä. Koitan kyl ottaa kohtuudella, mutta jos syö jotain samal, niin kyllähän rahaa kuluu.
Ja kaipaisin keskiluokan neuvoja. En tuomitsemista ihmisiltä, jotka eivät keskiluokan elämästä ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keksitty juttu, ei tommosta vuokraa olekaan.
Asunto on syrjäsessä paikassa Vantaalla. Se on kanssa yksi syy, miksi niin kiire ei oo ollut muuttaa pois.
Säästäminen kestää vuosia ei nyt siltä ajalta kaikkia konsertteja voi missata. Sitä paitsi ei se siitä muutu kun lainaa lyhennetään. Yleisesti voin sanoa, että keskiluokassa kyllä käydään ravintoloissa, konserteissa ja ulkomaanmatkoilla. Toki noi on myös mahdollisia säästämisenkohteita. Kuitenkin pitää myös verkostoihin pitää yhteyttä. Mihinkään luxuseen ei todellakaan varaa ole. Lisäksi toi lomareissu vuoden ainut oikea ulkomaan reissu, niin ei kuulu normibudjettiin.
En ryyppää joka viikonloppu. En esim tänäviikonloppuna. Tosin nyt alkaa taas pikkujoulukausi 4:t pikkujoulut, joissa pitäis käydä. Koitan kyl ottaa kohtuudella, mutta jos syö jotain samal, niin kyllähän rahaa kuluu.
Ja kaipaisin keskiluokan neuvoja. En tuomitsemista ihmisiltä, jotka eivät keskiluokan elämästä ymmärrä.
Meillä on varallisuus lähes 2milj. Meillä ei mene autoihin noin paljon kuin sinulla menee, bussimatkoihin ehkä 20e/kk yhteensä. Ravintolaan pelkät ruuat 2hlö n. 400e/kk koska ei käytetä alkoholia. Etkö ymmärrä että menot pitää suhteuttaa tuloihin? Jos on noin pienet tulot niin et voi elää tuollaisilla menoilla. Tai voit toki mutta asunnon käsiraha kyllä hankala saada kokoon. Meidän tulot miehellä ennen veroja n. 40 000e/kk ja minulla n. 2000e. Asunnot ja autot velattomia. Ei silti tuhlata.
Ap, sun pitää päättää mitä sä haluat. Jos haluat matkustaa, pitää autoa ja syödä ravintoloissa niin sen kun teet niin. Jos haluat säästää noilla tuloilla esim. 10000€ vuodessa, niin sen kun teet sen. Kaikkea et saa tuolla rahalla. Uskon kuitenkin, että saat rahaa hyvin säästöön tuloillasi, jos todella pysähdyt miettimään mitä todella haluat.
Itse säästän tuon 10 000 euroa vuodessa pienemmillä tuloilla, enkä silti koe luopuvani mistään. Käyn ulkomailla kerran vuodessa ja teen lyhyempiä kotimaan reissuja. Ostan lahjoja, vaatteita ja syön hyvin. Ravintoloissa ja kulttuuririennoissa käyn pari kertaa kuussa. Salaisuus on siinä, että budjetoin rahani elintasoni ja tavoitteideni mukaan. Yksinkertaista, mutta vaatii alkuun paneutumista siihen mitä haluaa. Tutustu esim Dave Ramseyn ajatuksiin rahankäytöstä.
Kannattaako sun ees ostaa omaa asuntoo, jos vuokra on noin halpa?
Vierailija kirjoitti:
No perataan vielä tarkemmin auki viime kuukauden kuluja, niin ymmärrätte.
470e asumiseen
430e auto(auto jo oma ei velkaa sis bensat)
Ruokakauppaan 330e
Ravintolat 440e ( syöminen+juominen)
Laskuihin 310e
Ensi vuoden kesälomareissu 1040e(ei tuu ostettua joka kuukausi)
Talvilomareissu 330e
Vaatteet 50e
280e viihde(pääosa tulee yhestä enskesän konserttilipusta)
Matkakortti 100e
Muu 20eYht. 3800e, mut tosiaan tosta oli maksettu noita lomia suoraan. Kun ottaa pois niin budjettiin kului 2430, joka on silti paljon kun mitään ei säästynyt.
Mut tosiaan kun on kumminkin ihan hyvä tuloinen sinkku niin on myös omavalinta käyttää rahaa noihin menemisiin. En mä vaan kotonakaan kehtaa olla.(Enkä löydäkkään sillä tavalla ketään)
Ap
Sulla menee jo ruokakauppaan aika paljon rahaa, ja päälle ravintoloihin hirveä summa. Tuosta lähtisin karsimaan. Itse ruokin alle 600e itseni ja kolme lasta. Ja syömme hyvin ja terveellisesti ja herkuttelemmekin. Lisäksi olen budjetoinut 100e ulkona syömiseen per kuukausi. Se on yksi ravintolareissu koko perheelle, 5 hesereissua, tai kymmenen kahvilakäyntiä meikäläiselle. Ehdotan että
A) kiinnität ruokakaupassa huomiota hintoihin ja teet edullisempia valintoja
B) katsot ettei tule hävikkiä, se on kuin heittäisi rahaa roskiin
C) rupeat ravintoloissa käydessäni hillitsemään kulutusta, syö/juo hieman vähemmän ja valitse edullinen annos
770e/kk ruokaan yhdeltä hengeltä on todella paljon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No perataan vielä tarkemmin auki viime kuukauden kuluja, niin ymmärrätte.
470e asumiseen
430e auto(auto jo oma ei velkaa sis bensat)
Ruokakauppaan 330e
Ravintolat 440e ( syöminen+juominen)
Laskuihin 310e
Ensi vuoden kesälomareissu 1040e(ei tuu ostettua joka kuukausi)
Talvilomareissu 330e
Vaatteet 50e
280e viihde(pääosa tulee yhestä enskesän konserttilipusta)
Matkakortti 100e
Muu 20eYht. 3800e, mut tosiaan tosta oli maksettu noita lomia suoraan. Kun ottaa pois niin budjettiin kului 2430, joka on silti paljon kun mitään ei säästynyt.
Mut tosiaan kun on kumminkin ihan hyvä tuloinen sinkku niin on myös omavalinta käyttää rahaa noihin menemisiin. En mä vaan kotonakaan kehtaa olla.(Enkä löydäkkään sillä tavalla ketään)
Ap
Sulla menee jo ruokakauppaan aika paljon rahaa, ja päälle ravintoloihin hirveä summa. Tuosta lähtisin karsimaan. Itse ruokin alle 600e itseni ja kolme lasta. Ja syömme hyvin ja terveellisesti ja herkuttelemmekin. Lisäksi olen budjetoinut 100e ulkona syömiseen per kuukausi. Se on yksi ravintolareissu koko perheelle, 5 hesereissua, tai kymmenen kahvilakäyntiä meikäläiselle. Ehdotan että
A) kiinnität ruokakaupassa huomiota hintoihin ja teet edullisempia valintoja
B) katsot ettei tule hävikkiä, se on kuin heittäisi rahaa roskiin
C) rupeat ravintoloissa käydessäni hillitsemään kulutusta, syö/juo hieman vähemmän ja valitse edullinen annos770e/kk ruokaan yhdeltä hengeltä on todella paljon
Summaan on laskettu myös juomiset.
Mut joo kiitos, hyviä vinkkejä. Varsinkin tohon hävikkiin pitää kiinnittää huomiota, esim. pitäisi suosiolla kokota reseptistä puolikkaita annoksia.
Ja asun kaukana keskustasta, niin ei ole viikolla n. 3 iltana mahdollista syyä kotona. (Koska meen töistä suoraan harrastuksiin, jotka kestää myöhään)Yks on just sen ravintolan sijaan ostaa jotain halpaa, kuten päivän subin.
Yksin tosta voi tulla jo 3×4×15e =180e
Sitten jos on joku illanvietto(noin kerran kuussa) voi mennä kerralla 80-100e, jos sisältää paremman ruuan. Tosiaan kai sitä vois selvitä siitäkin pari kymppiä halvemmalla.
Ap
Itsellä menee säästöihin 200€/kk hajautetusti.
Eli 30€ eläkesäästöön 70€ sijoituksiin ja 100€ säästötilille. Nettotulot on n.1600kk. Lähtee tililtä päivänä x joka kuukausi, joten ei kyllä tule niitä käytettyä. Pankissa pystyt tekeen sopparit niin, että menee vaikka tilipäivänä heti ja määrittelet itse summat. Näin pienituloisena tää ainakin toimii.
Huhuh jos mä saisin nettona käteen 2700 niin naamalleni leviäisi kestohymy.
- Netto tasan 2000 ja ei hymyilytä
No mutta nyt tiiät, ettei se oo yhtään helpompaa, kun saa 2700e käteen. Toinen juttu ois jos ei tarvitsisi maksaa niin korkeita veroja. Esim. 3500e/kk käteen ois paljon parempi. Mutta ei tuu toteutumaan tämän vasemmistohallituksen aikana.
Rahan riittävyys on taitolaji.
Mun nettopalkka on pysynyt samana jo jonkin aikaa.
Joka kk laskut, eli laina ja yhtiövastike mutta muut laskut, eli sähkö ja vakuutusmaksut lasken yhteen ja jaan 12, jolloin tiedän niiden kk osuuden .
Vuosittain menee rahaa lapsien harrastusmaksuihin ja lääkärilaskuihin ja lääkkeisiin, luokkakuviin.
Loput rahat menevät ruokaan.
Saan lisätuloja satunnaisesti. Nämä rahat menevät sivuun, aina tulee yllättäviä menoja.
Ruokaan saa laitettua yllättävän paljon. Olen tehnyt useiden viikkojen ruokalistaa. Ruuat ovat nopeita ja edullisia.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä menee säästöihin 200€/kk hajautetusti.
Eli 30€ eläkesäästöön 70€ sijoituksiin ja 100€ säästötilille. Nettotulot on n.1600kk. Lähtee tililtä päivänä x joka kuukausi, joten ei kyllä tule niitä käytettyä. Pankissa pystyt tekeen sopparit niin, että menee vaikka tilipäivänä heti ja määrittelet itse summat. Näin pienituloisena tää ainakin toimii.
Pankissa sopia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provohan tämä oli. ai sitten vain muistutus siitä, kuinka ns. järjen köyhyys on edelleen suurinta köyhyyttä. Tällaiset aivopierut saava silti vain aina näkemään punaista
Ei?
Ja mikä järjen köyhyys?
Kyllähän tällä siis elää. Kysymyksenä juurikin, miten saa ton riittämään kaikkeen. En elä eikä tarkoitus ole elää kädestä suuhuun. Ja kyllä haluisin osan tosta sijoittaa sivuun kerryttämään varallisuutta. Mitä teistä pitäisi jäädä mihinkin? Koitin olla ilman bussikorttia, mutta otin takas, kun tulee halvemmaksi jo 6:lla yhdensuuntaiselka matkalla viikossa.Kaipaisin enemmän vinkkejä muilta suunnilleen samatuloisilta, miten jaatte tulot, että riittää kaikkeen. Ja nyt kun vuodenvaihteessa saa sen verottoman osakesäästötilin, niin voi laittaa siihen tonnin.
Miten niin liian tyhmä sijoittamaan? Oon jonkin verran opiskellyt aihetta ja 17÷ tänä vuonna nousseet osakkeet.
Ensinnäkään se osakesäästötili ei ole veroton. siinä vain siirretään veronmaksua kohtaan jolloin oikeasti nostaa rahat, eikä rankaista salkun hoidosta.
toisekseen, mitkään tulot eivät riitä KAIKKEEN.
Ja mikä ihme 17 jaettuan? etkö osaa käyttää% merkkiä? ja juurikin tänä vuonna 17% arvonnousu on todella heikko, koska viime vuoden viimeisellä kvarttaalilla arvot laskivat voimakkaasti.
T: Tänä vuonna salkun tuotto 46,68%
Vierailija kirjoitti:
Miksi ilkeilette aloittajalle? Onhan se maailman sivu nähty, että ihminen sopeuttaa menot tuloihin. Säästäminen pitää opetella näkemään menona. Joka palkkaluokkaan kuuluu rahaongelmien kanssa painivia.
No tuossa vasta idioottimainen neuvo. Säästäminen ja sijoittaminen ei ole millään muotoa meno.
Kyseletkö ihan tosissasi tuommoisia..? Minulla nettopalkka 600/kk 4-8h työpäivillä ja käteen ei jää oikeastaan mitään maksujen ja pakollisten elintarvikkeiden ostosten jälkeen.
Jätät jotain noista menoista, mitkä eivät ole välttämättömiä, vähemmäksi. Seuraava kysymys. Aikuinen osaa kyllä itse päättää, mitä menoja voi vähentää. Provon ongelma ratkaistu.
Mä saan noin 2000 eur nettopalkasta 500-1000 eur säästöön. Yhtiövastikkeisiin ja lainanlyhennyksiin yht noin 700 eur. Ruokaan menee vähän koska kokkaan itse kaiken. Muuten rahaa menee sähköön, vakuutuksiin, autoveroon. Ne laskut ei tule joka kk mutta silloin kun tulee, säästöön menee vähemmän. Todella satunnaisesti ostan itselleni mitään, en vaan tarvitse. Mun neuvo siis on että älä ostele turhuuksia 😁
Kuinka ison summan ajattelit säästää asuntoa varten? Tuskin tuota koko 300 000 sentään. Oletko käynyt kyselemässä pankeilta paljonko saisit lainaa nykyisillä tuloillasi jos voisit ostaa jonkin asunnon jo nyt, sillä tuo 450 euroa menee "hukkaan" joka kuukausi. Tuo 450 euroa kuussa asumiseen on tosin todella pieni summa kun sitten mahdollista lainaa lyhentäessä menee sitten se lyhennys plus asunnon vastike (omakotitaloon sitte huomattavasti enemmän). Toisin sanoen jotain sinun on muutettava kulutustottumuksissasi että voisit mahdollista lainaa lyhentää ja maksaa vastikkeen koska tuo 450 euroa ei enää riitä kattamaan asumista oman asunnon kohdalla ellet sitte ole ostanut asuntoa ilman lainaa ja maksat vain vastikkeen.
Säästämisessä on sitten vaikeampi neuvoa kun ihmisillä on erilaisia elämäntyylejä, tottumuksia yms. Itselläni siis suunnilleen sama raha tulee kuukaudessa nettona ehkä joskus muutama satanen enemmän. Minulla asuntolaina ja asumiseen menee se 800 - 900 euroa kuussa kun lasketaan lyhennys ja vastike. Itse en ole koskaan kokeillut sijoittamista eli siihen en ole budjetoinut rahaa. Sinulla ilmeisesti osamaksulla auto kun 400 euroa kuussa menee siihen. Suosittelisin ehkä halvempaa autoa jos se mitenkään on mahdollista sillä siitä vapautuisi vähän enemmän käyttöön. Itselläni siis käytettynä ostettu auto jonka koko summan maksoin kerralla joten siitä ei ole muita juoksevia kuluja kuin polttoaine. Kuinka usein sinulla on tarvetta ajella bussilla eli millainen bussikortti olisi järkevin? Tuo 100 kuussa taitaa olla näitä kortteja että tietyn ajan sisällä saa matkustella niin paljon kuin haluaa. Itselläni käytössä kortti johon ladataan tietty summa rahaa ja sitten sitä käytetään tarvittaessa. Vähän halvempi kuin ostaa kertalippuja mutta reilusti halvempi minulle kuin kuukausikortti. Tähän toki vaikuttaa paljonko bussia käyttää että mikä on halvin. Matkustelupuoleen taas että itse pidän kotimaan matkailusta joten se tulee halvemmaksi kuin kaukomatkat, mutta kuten sanoin alussa tämä on ihan elämäntyylikysymys että en voi sanoa jollekkin että ihan hyvin voit olla matkustelemasta ulkomaille kun minäkin pärjään ilman. Mutta tässä voisi ehkä tarkastella kuinka usein käyt matkoilla vuodessa. Eli olisiko määrää mahdollista vähentää ja tätä kautta säästää hieman tai hyödyntää pikalähtöjä jos mahdollista.
Suosittelisin että teet jonkinlaisen excel-taulukon tuloista ja menoista mahdollisimman tarkasti. Joka kuukausi kirjaat kaikki menot ja tulot ylös ja alat seuraamaan olisiko jotain mistä voisit vähän nipistää. Tuon taulukon lisäksi voisit käydä pankissa keskustelemassa minkälaiseen lainaan sinut tulot riittäisivät nykyisellään ja miettiä sen perusteella sitten jatkoa.
Ainiin ja pahoittelut jos joku muu näitä samoja asioita jo on sanonut sillä en lukenut kauhean tarkasti joka ikistä viestiä, ajattelin vain kertoa mitä asioita minulle tuli mieleen. Tsemppiä ja toivottavasti saat asiat rullaamaan :)
Ei kai 60-vuotiasta miljonääriä? Oikea muistisääntö ihanteellisella kumppanille on 120/85/42. Ensimmäinen luku on puolison nettovarallisuus miljoonissa, toinen ikä vuosissa ja kolmas ruumiinlämpö celsiusasteina.