Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuva ei enää ole kiva yllätys, vaan itsestäänselvyys jopa työhakemuksessa

Vierailija
21.11.2019 |

https://yle.fi/uutiset/3-11073868

– Yhteiskuntatieteilijät alkavat olla yhä enenevässä määrin yhtä mieltä siitä, että meiltä kaikilta aletaan odottaa miellyttävää tai oikeanlaista ulkonäköä. Oikeanlainen ulkonäkö ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ihmisen pitäisi olla mahdollisimman viehättävä länsimaisilla kauneusstandardeilla, Outi Sarpila sanoo.

Mitä mieltä olet ulkonäön ja työuran yhteydestä? Huolehditko itse ulkonäöstäsi ajatellen, että se edistää uraasi?

Kuva ei enää ole kiva yllätys, vaan itsestäänselvyys jopa työhakemuksessa

Vaihtoehdot

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuva on ok. Miksi video? Minä karkaan kuin näen tollaisia työnantajia!

Ihan hulluksi mennyt! Mä inhoon tätä nykyaika ja inhoan somea. En saa näistä mitään.

Vierailija
2/14 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten toisaalta vaaditaan, että työpaikkahakemukset pitäisi käsitellä nimettöminä, ettei etnistä profilointia pääse tapahtumaan ainakaan ennen haastattelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten toisaalta vaaditaan, että työpaikkahakemukset pitäisi käsitellä nimettöminä, ettei etnistä profilointia pääse tapahtumaan ainakaan ennen haastattelua.

Tämä.

Mä itse henkkoht. näin perus mitäänsanomattoman ulkonäön omaavana uskon, että mun työhakemus aspa-töihin on kuvan vuoksi skipattu monesti. Kerran siitä kuullutkin suoraan rivien välistä, miten hyväkuntoinen ja kaunis nainen tuo paremmin asiakkaita.

Onneksi nyt alalla, jossa naamataululla ei ole merkitystä, vaan puhtaasti työn laadulla ja tuottavuudella.

Vierailija
4/14 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihannemaailmassa ulkonaolla ei olisi mitaan merkitysta, mutta ikava kylla asiakaspalvelussa ja myyntityossa nahdaan paljon lahinna hyvannakoisia naisia ja komeita miehia. Ehka ulkonaon korreloi ulospainsuuntautunutta → vanhentuneesti ajatellen itsetuntoa → hyvaa itsetuntoa myyntitykki todella tarvitsee? 

Itse olen laittanut vaihtelevasti kuvan tyohakemukseen. Joskus laitan kuvan hakemukseen silla uskomuksella, etta kuva tukisi niita piirteitani, joita yritan tyonantajalle myyda hakemuksessani. Kun hain esimerkiksi muutama vuosi takaperin safarille huskeja hoitamaan, otin itsestani melko rennon kuvan omien koirien kanssa. Samanlainen kuva tuskin toimisi, jos hakisin apteekkiin.

Vierailija
5/14 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laita kuvaani työhakemukseen, mutta olen töissä alalla, jossa kaikki Euroopan laajuisesti näkevät toisensa muutaman kerran vuodessa, joten potentiaalinen työnantaja kyllä tietää ulkonäköni ilman kuvaakin.

Pyrin pitämään huolta siitä, että ulkonäköni on ”alaani ja asemaani sopiva”, mutta tällä alalla tuo voi tarkoittaA kovin monia asioita. Kiellettyä on lähinnä vain keinolisäkkeet ja keinovärit, sekä verkkarit muuten kuin liikuntaharrastuksissa (joita työpaikoilla kyllä on yhteisiä).

Vierailija
6/14 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on työssä erillinen vaatetus, joten en usko ulkonäön olevan validi peruste siihen, kuka pääsee töihin. Enempi uskoisin persoonalla, motivaatiolla sekä kokemuksella/halukkuudella oppia olevan vaikutuksia. Kassalla näkee myös aika rumiakin ihmisiä, en usko ulkonäöllä olevan siis varsinaisesti merkitystä. Toisaalta esim j:llä alkavan huonekalu-/sisustusliikkeen ryhmä-, video- ja yksilöhaastatteluista olen kuullut hurjiakin tarinoita. Ja samoiten uskon ulkonäöllä olevan merkitystä liikunta-alalla.

Eli summasummarum, riippuu varmasti alasta.

Vierailija
7/14 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halutaan siis siirtyä Kiinan malliin. Kirurgin kautta ne siellä kulkee, jotka hyvän työpaikan ja uran haluavat. Poikkeuksina lähinnä ne, joilla on korvaamaton erityisosaaminen.

Vierailija
8/14 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvästä CV:stä huolimatta en pääse enää työhaastatteluun. Tänäkin vuonna jo yli sata personoitua hakemusta laitettu.

Uskon, että syynä on naamani, mutta jos jätän kuvan pois, tietävät, että naama on ruma. Kuva on ammattivalokuvaajan ottama ja olemukseni on siinä siisti ja huoliteltu, mutta kasvonpiirteeni ovat rumat.

Vierailija
9/14 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisissa paikoissa, joissa kysellään rekrytoinnissa videoiden ja someimagojen perään, ei kuitenkaan tehdä mitään oikeaa työtä, joten puolestani tuollaiset työnantajat voivat jatkossakin haistaa vitun ja hukkua heikkoihin jäihin.

Vierailija
10/14 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin Britteihin pari vuotta sitten ja yllätyin miten erilainen rekrykulttuuri täällä on.

CV:en ei saa missään nimessä laittaa omaa kuvaansa, juurikin perustuen anti-discrimination.

Tavallaan hyvä asia, CV:n ja hakemuksen perusteella pätevät hakijat pääsevät ainakin haastatteluun saakka. Syntymäaikaakaan ei saa laittaa - tosin iänhän voi silti päätellä koulunkäyntivuosista, jos ne on maininnut.

Lontoon business districtillä on mielestäni kaikenlaisia ihmisiä töissä, mutta valkoiset 30-40v miehet silti yksittäisessä enemmistössä.

Vierailija
11/14 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan, mutta en välttämättä aina laittaisi. Nyt laitan kun kuvasta näkee, että olen normaalipainoinen, terve, hymyilevä, kasvotatuoinniton, hymyilevä ja hyvin edustavan näköinen. Kuvani on jopa pieni plussa. Mutta ymmärrän hyvin, etteivät kaikki laita. En itsekään välttämättä tule aina laittamaan, tosin olenkin perustamassa yritystä ja toivottavasti ei enää tarvitse hakea töitä vaan toimeksiantoja.

Vierailija
12/14 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

en laita hakemukseen kuvaa töiden ja todistusten pitää riittää. olen tullut kuvatuksi vuokrafirmojen haastattelussa, minusta on otettu kuva kakkosvaihetta varten, ilmeisesti asiakkaat haluaa kuvan, oon ihan tavallisen näköinen en missi mut en hirviökään. lisäksi oon joskus joutunu töissä mainoksiin työpaikal lehtijuttua tai nettiin mainos, aina ei ole kysytty lupaa etukateen. vaikea kieltäytyä näissä tilanteissa kun haluaa töitä- en laita kuvia nettiin itse yhtään, mutta ymmärrän mainokset. ulkonäöllä ei töitä tehdä mut ymmärrän et halutaan nähdä siisti olemus. oon nähnyt et jotkut tulee työhaastatteluun likasis rikkinäisis verkkareis, nykyään ei palkata, jos sisätöis ei ole edustava vaatetus, oon huomannu kun teen pätkätöitä. panostan itse niin, et siistit usein tummansiniset tai mustat vaatteet värikäs paita tai huivi piristämään yksiväristä kokonaisuutta.

Vierailija
13/14 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun silmäni karsastavat (töitä se ei haittaa) mutta kuvien peruteella raakkaudun pois.

Vierailija
14/14 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ihan liity aiheeseen, mutta näin minä erotun... Olen aina lähettänyt työnantajalle jotakin sähköpostia ennen kuin olen tullut valituksi, jos itse CV:n olenkin vienyt käsin. Minulla on sähköpostin profiilikuvana tämäntyylinen kuva: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/01/ae/bf/01aebf510146edf…

En edes harrasta mangaa tai mitään anime-henkisyyksiä, enkä ainakaan ole n*tsimielinen, ja minut tuntevat kyllä tietävät sen, mutta tuo kuva lähti joskus vitsistä, ja sitten se unohtui paikoilleen (koska profiilikuvaansa ei omassa säpossani itse näe, ellei mene profiiliinsa), ja hain vahingossa työpaikkaa sillä. Kun sitten sainkin työn, päätin huvin vuoksi pitää kuvan myös seuraavissa työhakemuksissa, ja ottaa sen pois sinä päivänä, kun minua ei valita ilmiselvästi sen vuoksi. Kuva on henkilökohtaisen sähköpostini profiilissa vielä tänäkin päivänä. Itse olen töissä lakimiehenä.