Käyttekö naiset papaseulonnoissa?
Ikäsi ja oletko aina mennyt seulontaan, kun on ikäkausikutsu tullut? Nykyisin viiden vuoden välihän riittää, jos tulokset on normaalit.
Kommentit (35)
Mulla tuottaa vaikeuksia kakkia niitä papanoita...Oonkohan ymmärtänyt kaiken oikein?
Unohdin perua/muuttaa valmiiksi varatun ajan kun oli kaikkea ikävää.
Joutuukohan sen maksamaan, kun ei omasta aloitteesta varattu?
Kävin kun tuli kolmekymppisena kutsu seulontaan. Ahdistaa tuollaiset ja jännitin paljon, mutta enemmän jännittäisin sitä onko minulla syöpä vai ei. Siksi menin. Sain puhtaat paperit ja mielenrauhan seuraavaan kertaan. Suosittelen muillekin.
En todellakaan. Lääkäriin aina jos jokin muuttuu tai mietityttää. En todellakaan anna kenenkään julkisen puolen puoskarin ronkkia itseäni tilastojen muodostamista varten.
N30
Käyn... ja välillä siinä välissäkin olen ottanut gynellä eli n.2-3 vuoden välein. 45 v olen
Aina, kun sellainen etuus meille ilmaiseksi tarjotaan. Mukavaa, kun pidetään huolta.
51
Kohdunkaulansyöpähän on pitkään oireeton. Mä käyn, kun valtio tarjoaa.
Olen kohta 40 enkä ole vielä kertaakaan eläessäni käynyt gynekologilla tai ottanut papaa.
En siis asu Suomessa.
Miksi ihmeessä otsikon kysymyksessä mainitaan erityisesti naiset? Näyttäkää mulle mies, joka on käynyt papaseulonnassa.
Käyn, ja onneksi käynkin. Kolmevitosena paljastui solumuutoksia, ja kohdunkaulan sähkösilmukkahoito tehtiin.
Mitään oireita mulla ei ollut, ei siis mitään. Enkä edes kovin monen miehen kanssa ole ollut, en yhtään osannut ajatella että multa löytyis mitään.
Totta kai. Hyvähän se on ajoissa saada selville jos jotain on meneillään.
Onneksi ei ole vielä mitään löytynyt. 3 joukkoseulontaa käytynä.
No eipä ole syytä käydä, kun en ole seksuaalisesti aktiivinen. Ensimmäisen kutsun myötä kävin, kun kerran pyydettiin. Hoitaja ei pystynyt piilottamaan hämmästystään tällaisesta ”omituisesta” elämäntavasta. Lähetti takaisin kotiin, mutta pyysikin vielä takaisin kokeeseen. Ei kai halunnut ottaa riskiä syyllisyydestä, jos nyt kuitenkin jotain tällaiseltakin henkilöltä löytyisi. No ei löytynyt. Uudestaan en ole kuitenkaan mennyt, sen verran nöyryyttävältä tuo tuntui.
Vierailija kirjoitti:
Käyn, ja onneksi käynkin. Kolmevitosena paljastui solumuutoksia, ja kohdunkaulan sähkösilmukkahoito tehtiin.
Mitään oireita mulla ei ollut, ei siis mitään. Enkä edes kovin monen miehen kanssa ole ollut, en yhtään osannut ajatella että multa löytyis mitään.
Mulla ihan sama! Nyt olen 49v.
Vierailija kirjoitti:
No eipä ole syytä käydä, kun en ole seksuaalisesti aktiivinen. Ensimmäisen kutsun myötä kävin, kun kerran pyydettiin. Hoitaja ei pystynyt piilottamaan hämmästystään tällaisesta ”omituisesta” elämäntavasta. Lähetti takaisin kotiin, mutta pyysikin vielä takaisin kokeeseen. Ei kai halunnut ottaa riskiä syyllisyydestä, jos nyt kuitenkin jotain tällaiseltakin henkilöltä löytyisi. No ei löytynyt. Uudestaan en ole kuitenkaan mennyt, sen verran nöyryyttävältä tuo tuntui.
Olen mies ja kokematon seksuaalisesti. Menin lääkäriin valittamaan epämukavaa tunnetta ja kipua virtsatessa. Lääkäri pisti väkisin klamydiakokeisiin ja virnuili jotakin.
Myöhemmin selasin nettiä ja selvisi, että valkoiset jäänteet virtsassani kertovat virtsatieinfektiosta.
En ole käynyt sen jälkeen, kun kohtu ja kohdunkaula poistettiin 52-vuotiaana. En oikein tiedä, mitä multa tutkittaisiin.
Kyllä. On tosi hienoa ja järkevää, että julkisia seulontoja pidetään.
Tietysti, miksi ihmeessä en menisi, kun tilaisuus kerran hopealautasella tarjotaan?
Kuka ei menisi?
51