Stacey Dooley: Totuus halpamuodista
"Brittitoimittaja Stacey Dooley paneutuu tässä dokumentissa halpamuodin tuhoisiin taustoihin. Kun kuluttaja maksaa vaatteistaan pilkkahinnan, joku muu maksaa todellisen laskun: ympäristö ja kehitysmaiden työläiset, joiden työolot eivät aina kestä päivänvaloa. Stacey matkustaa vaatetehtaisiin, jotka laskevat myrkylliset jätteensä suoraan luontoon. Ihmiset, eläimet ja ympäristö sairastuvat, jotta kuluttajat saavat t-paitansa viidellä eurolla. Onko toivoa saada halpamuodin tuotanto kuriin ja mikä on kuluttajien vastuu?"
https://areena.yle.fi/1-4604650
Tästä dokkarista ja halpamuoti-aiheesta aloitettu edellinen vilkas keskusteluketju poistettiinkin täältä (miksi ylläpito?). Avaan uuden, katsotaan kuinka pitkää saa olla 😃 Dokkari oli hyvä, aiheesta tosin saisi vielä paremman dokumentin, mutta hyvä että kissa nostetaan pöydälle.
Edellisessä ketjussa ihmiset kyselivät paljon vaatemerkkien perään joiden tuotanto olisi Suomessa tai pohjoismaissa eikä viety halpatuotantomaihin.
Kommentit (58)
Tää vaateteollisuusaihe liittyy mielestäni myös tuohon nuorten naisten keuhkosyöpä- keskusteluun. Vaatteissa käytetään paljon nanoteknologiaa, joista oli tutkijoiden haastattelu taannoin, oliko ylellä, missä ilmaisivat huolensa näiden kemiallisten yhdisteiden käytöstä. Lisäksi vaatteissa käytetään paljon homeenestoaineita ja tuholais/hyönteismyrkkyjä, että kestävät kuljetukset ja säilytykset kaukomaista länsimaisten myymälöiden vaaterekkeihin asti.
Stacey on todella kuuma nainen, onko kenties entinen malli? Tietääkö kukaan 🤔
Vierailija kirjoitti:
Stacey on todella kuuma nainen, onko kenties entinen malli? Tietääkö kukaan 🤔
Ulkonäkö rapistuu joka ihmisellä iän myötä tai voi tapahtua jokin onnettomuus. Sitäkin tärkeämpää on se miten aikansa täällä käyttää ja kyseinen ihminen on tehnyt fiksun vedon toimittaa yhdestä maapallon pahimman uhan aiheuttavasta aiheesta/vaateteollisuudesta dokkarin.
Vierailija kirjoitti:
Kun kuluttaja maksaa vaatteista suolaisen hinnan, ei se raha silloinkaan välttämättä päädy duunareille.
Juuri näin, isojen firmojen pamput vetää kovaa liksaa kun vievät rättituotannon kiinaan jossa ei tarvitse maksaa asianmukaista palkkaa työntekijöille tai huolehtiä tuotannosta syntyvien jätteiden käsittelystä :-/ Sitten lätkitään vaatteisiin kuitenkin suunniteltu Suomessa merkinnät.. huoh..
Stacey ei ole uskottava toimittaja. Ohejlmissa on aina kuvattu useita minuutteja, kun tuo kävelle kaduilla kauniina ja katselee ympärilleen. Miehenä minua suoraan sanottuna ärsyttää tälläinen toiminta - oli se kuinka kaunis hyvänsä.
Minne hän meneekin, niin hän ei oikeastaan kuuntele ketään. Lopulta vain kauhistelee, ja toistaa omia mielipiteitään. Minun mielestäni. Tämä erityisesti niissä dokumenteissä, jotka käsittelevät seksiä, siihen liittyviä oheisilmiöitä ja ihmiskauppaa.
Remu nyt ainakin lastenvaatteista on sellainen jolla tuotanto Suomessa. Tamperelainen perheyritys. Vaatteissa 10 000 vesipilarit eli todella hyvät!
Joistakin vaatekaupoista joutuu poistumaan, kun siellä ei voi hengittää vaatelaatikoiden avaamisen jälkeen. Kemikaaleja ilmassa ja välittömiä yliherkkyysoireita! Jäävuoren huippuhan tämä vain on!
Kun kallis vaate otetaan laatikosta, sitä tuuletetaan ja oiotaan, saatetaan saksia vielä törröttäviä langanpätkiäkin, jotta heikko laatu ei paistaisi heti niin selvästi esillä!
Vierailija kirjoitti:
Joistakin vaatekaupoista joutuu poistumaan, kun siellä ei voi hengittää vaatelaatikoiden avaamisen jälkeen. Kemikaaleja ilmassa ja välittömiä yliherkkyysoireita! Jäävuoren huippuhan tämä vain on!
Kun kallis vaate otetaan laatikosta, sitä tuuletetaan ja oiotaan, saatetaan saksia vielä törröttäviä langanpätkiäkin, jotta heikko laatu ei paistaisi heti niin selvästi esillä!
Saman huomannut, että astma voi alkaa oireilemaan vaatekaupassa kemikaalilöyhkän takia!
Vierailija kirjoitti:
Miksi se edellinen ketju tästä aiheesta poistettiin?
Siinä mainittiin parit suuret suomalaiset vaateketjut jotka ovat vieneet tuotantonsa Kiinaan..
Vierailija kirjoitti:
Stacey ei ole uskottava toimittaja. Ohejlmissa on aina kuvattu useita minuutteja, kun tuo kävelle kaduilla kauniina ja katselee ympärilleen. Miehenä minua suoraan sanottuna ärsyttää tälläinen toiminta - oli se kuinka kaunis hyvänsä.
Minne hän meneekin, niin hän ei oikeastaan kuuntele ketään. Lopulta vain kauhistelee, ja toistaa omia mielipiteitään. Minun mielestäni. Tämä erityisesti niissä dokumenteissä, jotka käsittelevät seksiä, siihen liittyviä oheisilmiöitä ja ihmiskauppaa.
Eli jos on nykystandardien mukaan kaunis niin pitäisi pysyä kotona, mieluiten kaapissa istua yksin hiljaa ja hävetä naamaa jonka kanssa on syntynyt?
Kertokaapas paikkoja mistä saa suomalaisia vaatteita, niin alus, päällys kuin ulkoiluvaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Saman huomasin kun katsoin sen ulkonäköpaineita ja metoota käsittelevää dokkaria. Ihan uus tuttavuus mulle, vaikka ilmeisesti on tehny noita dokkareita enemmänkin.
Loputtoman kävelyn lisäksi jäi mieleen joku kuviansa rankasti instassa muokkaava nainen, jota haastatteli. Nainen oli melko tuhti täti, jollla oli hervottomat huulet, mutta kuvissaan oli se*sikäs ja kurvikas salikissa. Naista oli haukuttu kuvien muokkaamisesta ja huulitäytteistä. Stacey sitten itku silmässä lohdutteli, kuinka upea tämä nainen on eikä ketään saa kiusata.
Melko pinnallista menoa vai onko tää tarkoitettu joillekin teini-ikäisille.
Täällä jotain listaa Suomessa valmistetuista
https://www.maammekauppa.fi/suomessa-valmistetut-naistenvaatteet-lista-…
Nordbjørn on ainakin yksi ekologinen ja eettinen lastenulkovaatteiden valmistaja 👍
Vierailija kirjoitti:
Täällä jotain listaa Suomessa valmistetuista
https://www.maammekauppa.fi/suomessa-valmistetut-naistenvaatteet-lista-…
Täähän oli hyvä, kiitos linkistä 😊
Valmistetaanko Fjällraven vielä Ruotsissa? Heillähän vedenhylkivyys takkeihin tulee niistä vaha ja parafiiniöljy kalvoista 👍👍👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos on nykystandardien mukaan kaunis niin pitäisi pysyä kotona, mieluiten kaapissa istua yksin hiljaa ja hävetä naamaa jonka kanssa on syntynyt?
No ei, vaan keskittyä haastateltaviin. Staceyn dokumenteissa on pääosassa hän itse. Hänen mielipiteensä aiheesta ja hänen tuntemuksensa. Eräässä dokkarissa keskityttiin kuvaamaan Staceyn fiiliksiä, kun hän näki ruumiin. Haastateltavat jäävät välillä täysin hänen varjoonsa. Tykkään enemmän esimerkiksi Therouxin dokkareista, koska ei nosta esille itseään, vaan haastateltavat. Ei länttää katsojien naamalle omia mielipiteitään ja tuntemuksiaan liikaa, vaan antaa katsojille vallan päättää, mitä mieltä ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luitkohan sä ollenkaan tuota viestiä mihin kommentoit? Ohis
Kun kuluttaja maksaa vaatteista suolaisen hinnan, ei se raha silloinkaan välttämättä päädy duunareille.