Miksi opettajat syrjii poikia yläasteella? Ov
En yleistä, mutta valitettavan usein tätä kuulee, ettei heitä kuunnella. Nähdään asiat mustavalkoisena. Oletetaan ja ei tarvitse kuin joutua silmätikuksi, niin "kaikki" on sen jälkeen automaattisesti nuoren syy.
Asiat ei ole mustavalkoisia. Mielestäni jotkut opettajat käyttävät valtaansa väärin väärissä kohden.
Ja kyllä, nuoret tekee paljon virheitä mutta ihan kaikkea ei heidänkään tarvitse ottaa niskoilleen.
Mielipiteitä?
Kommentit (45)
Tänne täytyy laittaa provosoivasti kysymys jos meinaa jotain vastauksia saada 👍
Ap taitaa olla sellainen, että tunnilla käyttää kännykkää, pipo/huppu päässä ja takki päällä sisällä, kuulokkeet korvilla. Hänellä ei ole kirjoja mukana. Ta jos on, läksyt eivät ole tehtynä. Kynää ei ole koskaan. Ja jos saa opettajalta kynän lainaksi, ei palauta kynää takaisin. Seuraavalla tunnilla sama juttu. Hän vaeltelee luokassa, eikä tee annettuja tehtäviä ja puhuu kavereiden kanssa. Ja sitten hän ihmettelee: " MIKS VIT..SSA SÄ MULLE RAGEET OPE??MÄ EN OLE TEHNYT MITÄÄN!!!"
Hienoa, että kuulee erilaisia ajatuksia tästä aiheesta, että tämä ei olekaan yleistä joka koulussa. Moni onkin tuonut asian esille positiivisuuden kautta, ei heti hyökkäämällä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Jotkut poikien äidit yrittävät täällä epätoivoisesti laittaa oman epäonnistuneen kasvatuksen ja huono käytöksisen poikansa metkut opettajien syyksi. Kun minun kulla nuppua opettajat kiusaa. No, jotenkin teidän on se varmaan itsellenne selitettävä kun ei voi myöntää ettei osannut kasvattaa ja nyt tekee vielä lisää virheitä opettamalla sille pojalle ettei tarvi ottaa vastuuta teoistaan, se oli open vika. Ja koulunumeroilla ei muuten ole mitn tekemistä sen kanssa miten käyttäytyy koulussa. Sitä voi saada tosi hyviä numeroita mutta silti käyttäytyä huonosti. Tämä kun tuntuu olevan näiden äitien yleisin selitys että kun meidän poika saa 9 ja 10 kokeista niin sehän tarkoittaa että käyttäytyy hyvin. Oman lapsen luokalla myös poika jolla aineiden keskiarvo varmasti lähelle 10 mutta haistattelee muille ja on väkivaltainen. Kokeet menee kuitenkin hyvin. Ei ne kokeet kerro käytöksestä mitään.
Oletetaan... 😒 Ei kaikilla mene noin
mun siskon poika 10 v vastasi koulussa kokeessa tähän kysymykseen näin ja sain nolla pistettä. "ketkä ovat syrjityin ryhmä koulussa?"
- pojat
Minunkin mielestäni pojat saavat todella helposti positiivista palautetta, jos vain käyttäytyvät kutakuinkin ihmisiksi tai viittaavat vaikka kerrankin.
andymccouys kirjoitti:
mun siskon poika 10 v vastasi koulussa kokeessa tähän kysymykseen näin ja sain nolla pistettä. "ketkä ovat syrjityin ryhmä koulussa?"
- pojat
Juu, niin varmasti on ollut tuollainen koetehtävä..Vähän enemmän yritystä andy kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Minunkin mielestäni pojat saavat todella helposti positiivista palautetta, jos vain käyttäytyvät kutakuinkin ihmisiksi tai viittaavat vaikka kerrankin.
Näin juuri, koska pojilta hyvä käytös on äärimmäisen harvinaista.
Olen erityisopettaja. Suurin osa todella aggressiivisista, keskittymiskyvyttömistä ja vuorovaikutustaidottomista erityislapsista on poikia. Siis noin 90%.
Joka luokassa on joku häirikkö, yleensä poika. Erityisopetukseen sitten rikastuu ne pahimmat tapaukset.
Pojilla on enenmän testosteronia ja tämäkin vaikuttaa. Pojat ovat fyysisesti rauhattomampia.
Itse koen, että yleensä huonoon käytökseen on pakko puuttua. Vaikeiden oppilaiden kanssa katsotaan paljon sormien läpi, mutta rajat on oltava.
Tässä Ap:n tapauksessa ei käynyt ilmi, mitä ne asiat oli, joihin opettaja oli puuttunut. Kokemukseni mukaan ihan huvikseen kukaan opettaja ei jaksa puuttua joka asiaan, muutenhan ei muuta ehtisi tehdäkään. Olen siis taipuvainen uskomaan, että ne puuttumiset ovat ihan aiheellisia.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Kakkahattutäti kirjoitti:
Olen erityisopettaja. Suurin osa todella aggressiivisista, keskittymiskyvyttömistä ja vuorovaikutustaidottomista erityislapsista on poikia. Siis noin 90%.
Joka luokassa on joku häirikkö, yleensä poika. Erityisopetukseen sitten rikastuu ne pahimmat tapaukset.
Pojilla on enenmän testosteronia ja tämäkin vaikuttaa. Pojat ovat fyysisesti rauhattomampia.
Itse koen, että yleensä huonoon käytökseen on pakko puuttua. Vaikeiden oppilaiden kanssa katsotaan paljon sormien läpi, mutta rajat on oltava.
Tässä Ap:n tapauksessa ei käynyt ilmi, mitä ne asiat oli, joihin opettaja oli puuttunut. Kokemukseni mukaan ihan huvikseen kukaan opettaja ei jaksa puuttua joka asiaan, muutenhan ei muuta ehtisi tehdäkään. Olen siis taipuvainen uskomaan, että ne puuttumiset ovat ihan aiheellisia.
Kiitos näkökulmasta ja olen kanssasi ihan samaa mieltä. Toit asian esille hyvin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei rajoitu vain yläasteeseen, ihan sama meno on jo ala-asteella. Toki tämä on opettajakohtaista. Omat pojat koko kouluaikansa olleet ka 8,5-9,5 tasoisia oppilaita ja silti on päässyt huomaamaan, että pelkän sukupuolen takia tulee rangaistus/ huomautus. Saman rikkeen tehneet tytöt ohitetaan täysin.
Minulla on kyllä täysin päinvastainen kokemus omien poikieni kohdalla. Molemmat olleet aina hyviä koulussa ja molemmilla yläkoulun päättärin keskiarvo reilusti yli ysin. Monesti tuntui että heitä käsiteltiin todella silkkihansikkain eivätkä saaneet huomautuksia edes ihan selkeistä asioista kuten myöhästymisistä tai tehtävien unohtamisesta. Kun olivat hyvinä poikaoppilaina sen verran harvinaisuuksia niin kohtelu oli siis liiankin suvaitsevaa.
Meillä sama juttu. Kohtelias, hyväkäytöksinen, läksynsä tekevä, kokeessa osaava poika saa aika lailla paljon anteeksi suhteessa siihen, mitä vastaavat tytöt saavat. Jostain syystä täydellinen tyttöoppilas on oletusarvo ja jos poika pääsee samaan, on se ihastelun paikka. Meillä tuplat (tyttö ja poika) oli tilanteessa, josta tytölle tuli Wilmassa huomautus, pojalle ei. Opettajan perusteluna oli, että "kun kaikki muutkin tytöt sai huomautuksen" eli se oli kokonaan sukupuoleen perustuva, ei edes ko. tilanteessa paikallaoloon perustuva asia.
Myös tytöt syrjivät kilttipoikia yläasteella. Moni kiltti poika ei välttämättä juttele kertaakaan tytön kanssa :(
Vierailija kirjoitti:
Pojat ovat keskimäärin holtittomampia itseilmaisussaan. Suomeksi sanottuna siis he huutelevat luokassa suureen ääneen silloin kun pitäisi kuunnella mitä selitetään. Jos tehtävät eivät kiinnosta, he samoin huutelevat luokassa suureen ääneen ja vievät toisilta keskittymisrauhan. Jos joku sääntö ei heitä miellytä, he vaan jättävät noudattamatta sitä, ellei tarjota niin suurta sanktiota, että rupeaa jo pelottamaan (kaikkia ei koskaan). He eivät myöskään mieti sitä, että toisen oppilaan nyrkillä paukuttaminen voi johtaa ikävyyksiin. Tai opettajan töniminen. Tai nuuskan myynti koulukavereille.
Näin on siis keskimäärin. Toki on poikia jotka käyttävät oppitunnit viittaamiseen ja opiskeluun. Ja on tyttöjä, jotka käyttäytyvät suunnilleen niin kuin pojat. Ylimääräiseen metelöintiin ja sähläykseen on nyt vaan pakko yrittää puuttua. Koska muuten ei tule kenenkään opiskelusta mitään. Se on tietenkin mahdollista, että pojalle tulee sanottua suoremmin ja kovemmin. Koska keskimäärin pojat taas kestävät paremmin sanomista. Tytöt taas saattavat olla naama norsunvitulla koko loppu yläasteen, kun heille on joskus joutunut sanomaan jostakin. Myönnän että olin itsekin aikanaan sellainen...
No, kaikesta huolimatta pidän enemmän pojista. Ainoat pojat, joista en pidä, ovat ne joiden äidit tulevat lankoja pitkin vaatimaan päätä vadille heti jos heidän mussukalleen on laitettu punaista Wilmaan. Syy on tietenkin äidin eikä pojan, mutta sellaiset pojat ovat valitettavasti pahaksi ongelmaksi koko luokalle...
t. opettajatar
Ei tämä muutu miksikään, miehille voi aikuisenakin sanoa vaikkapa töissä paljon suorempaan asioista, naiset ottavat huomattavasti herkemmin itseensä ja aloittavat mustamaalauskampanjoita. Tätä on sairaalassa tullut aika läheltä seurattua.
Niin ja jos juuri SINULLA on erilainen kokemus, niin kerro se toki totuutena, kuten foorumilla on tapana.
Esimerkiksi, toinen nuori häiriköi toista, siitä mennään sanomaan opettajalle. Opettaja ei usko/vähättelee ja tämä saa merkinnän huonosta käytöksestä.
Pointtina se, että aina ei opettajat halua nähdä siitä suosikkioppilaasta sitä toista puolta. On helpompi antaa syyt niskoille sille toiselle, jolla jo muutenkin merkintöjä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Myös tytöt syrjivät kilttipoikia yläasteella. Moni kiltti poika ei välttämättä juttele kertaakaan tytön kanssa :(
Tämä on surullista ❤️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei rajoitu vain yläasteeseen, ihan sama meno on jo ala-asteella. Toki tämä on opettajakohtaista. Omat pojat koko kouluaikansa olleet ka 8,5-9,5 tasoisia oppilaita ja silti on päässyt huomaamaan, että pelkän sukupuolen takia tulee rangaistus/ huomautus. Saman rikkeen tehneet tytöt ohitetaan täysin.
Minulla on kyllä täysin päinvastainen kokemus omien poikieni kohdalla. Molemmat olleet aina hyviä koulussa ja molemmilla yläkoulun päättärin keskiarvo reilusti yli ysin. Monesti tuntui että heitä käsiteltiin todella silkkihansikkain eivätkä saaneet huomautuksia edes ihan selkeistä asioista kuten myöhästymisistä tai tehtävien unohtamisesta. Kun olivat hyvinä poikaoppilaina sen verran harvinaisuuksia niin kohtelu oli siis liiankin suvaitsevaa.
Meillä sama juttu. Kohtelias, hyväkäytöksinen, läksynsä tekevä, kokeessa osaava poika saa aika lailla paljon anteeksi suhteessa siihen, mitä vastaavat tytöt saavat. Jostain syystä täydellinen tyttöoppilas on oletusarvo ja jos poika pääsee samaan, on se ihastelun paikka. Meillä tuplat (tyttö ja poika) oli tilanteessa, josta tytölle tuli Wilmassa huomautus, pojalle ei. Opettajan perusteluna oli, että "kun kaikki muutkin tytöt sai huomautuksen" eli se oli kokonaan sukupuoleen perustuva, ei edes ko. tilanteessa paikallaoloon perustuva asia.
Olipas epäasiallinen perustelu, ei reilua. Ap
pojat ei diggaa siitä että naiset pomottaa, siksi käyttäytyvät miten haluavat, miesopea kunnioittavat, se on normaalia
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi, toinen nuori häiriköi toista, siitä mennään sanomaan opettajalle. Opettaja ei usko/vähättelee ja tämä saa merkinnän huonosta käytöksestä.
Pointtina se, että aina ei opettajat halua nähdä siitä suosikkioppilaasta sitä toista puolta. On helpompi antaa syyt niskoille sille toiselle, jolla jo muutenkin merkintöjä.
Ap
Onko kysessä oikeasti sellainen asia, etä siitä on pakko mennä sanomaan opettajalle? Kanteleminen täysin turhista asioista on aika ärsyttävää. Oppilaiden pitäisi pystyä ratkaisemaan yläasteella ihan omat nahistelunsa. TIetysti jos on isompi asia kysessä, kuten oikea kiusaaminen, on siitä syytä mennä kertomaan opettajalle.
Kiitos kaikille! Tämä avasi silmiäni, että asia ei ole onneksi näin. Niin moni asia vaikuttaa kaikkeen. Ap
Ps, muistakaa, että on paljon niitä vanhempia myös (kuten yksi vanhempi ainakin täällä kertoi että kaikki tehtiin pojan eteen), jotka tekevät tiivistä yhteistyötä opettajien kanssa, eivät pidä lastansa kullannuppuna, ja ummistaisivat silmänsä tosiasioille. Meitä vanhempia on enemmän kuin ehkä moni osaa ajatellakaan.
Kun olin yläasteella muutama vuosi takaperin, poikien käytökseen ei puututtu, sen sijaan tyttöjä kyllä ehdittiin sättiä. Luulen, että johtui siitä, että suurin osa meidän pienen kylän koulun opettajista oli vanhemman sukupolven naisia. Ehkä heille on aikanaan opetettu, että poika/mies on tärkeämpi kuin tyttö/nainen, ja kyseisestä ajatusmallista ei ole päästy eroon. :/