Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkyvyttömyyseläkkellä sairaudesta, eikä koskaan varaa mihinkään

Vierailija
20.11.2019 |

Olen nyt päätynyt lopputulokseen, että minun elämäni ei ole elämisen arvoista. Ymmärtäisin tämän köyhyyden kurimuksen, jos olisin itse syypää (alkoholi, itseaiheutettu sairaus jne) tähän tilanteeseen, mutta kun en ole. En enää jaksa mennä leipäjonoon, enkä mitään muutakaan. Olen kipeä ja lopen uupunut. Muita, jotka eivät enää jaksa ”tyytyä tilanteeseen”, tai ”elää nyt vain näin kun en ole mahdollisuutta muuhunkaan”?

Kommentit (230)

Vierailija
81/230 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et muuta vaikka kambodza.

Ostovoimasi 4,8 kertaistuisi!

Thaimaassa 4,1 kertaiseksi.

Sosiaalitukia et tietenkään saa mutta silti elintasosi moninkertaistuisi.

Joudut tosin ottamaan vastuun elämästäsi kuten muualla maailmassa on tapana.

Vierailija
82/230 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä revitty tämä "elämiseen jää 350€/kk"?! Itselleni jä'ä pitkäiakistyöttömän ja pitkäaikaissairaan elämiseen llaskujen jälkeen n.80-120€/kk...En kylläkään ole eläkkeellä, kun en ole sille tarpeeksi sairas vaan kidutetaan työttömänä vaikka työllistyminen on käytännössä mahdotonta:( pyöritetään siis vielä työkkärin limbossa sairasta ja opintolainaa ei katsota menoksi edes tt-tuessa(jotne en sitä ole edes hakenut lääkkeisiin tai mihinkään muuhunkaan).

Kiva kusetus tuo opintolainakin, sairaana sitä oli pakko nostaa elämiseen ja sairaskuluihin ennekuin olisi vointu silloinkaan opiskelijana saada esim. tt-tukea, sitten kun takaisinmaksun aika on, ja jos oletkin yhä minun tapaani pitkäiaikaissairas- ja töytön, maksat sitä työmarkkinatuestasi, ja olet sitten välillä syömättä/lääkkeittä jne.vuosikausein ajan (mitä nyt n.15 vuotta nyt makselen takaisin tuota pakkolainaani:( Menisin ilomilein töihin, jos pääsisin, ja jos terveyteni pysyisi aisoissa myös työssä...Tuskin jaksan itsekään elää tämän lainani kanssa kitkutellen työmarkkinatuesta sitä maksellen nii nkauan että se taakka edes olisi poissa vihdoinkin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/230 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkahattutäti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa jos tuo riittää sinulle elämänhalun säilyttämiseen. Suurimmalle osalle ei.

Suurimmalle osalle maapallon ihmisistä 400€ kuussa pelkästään elämiseen olisi luksusta. Onko heillä kaikilla elämänhalu mennyt, kun ei ole varaa ostaa autoa, syödä ravintoloissa tai matkustella?

Sinä olet rakentanut elämäsi ihan väärille asioille, jos se on rahasta kiinni.

Ihan uteliaisuudesta, paljonko sinä tarvitsisit rahaa enemmän kuussa, että haluaisit elää?

ja afrikassa pienet lapset itkee nälkäänsä...

Vierailija
84/230 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pakko asua Espoossa, voi asua halvemmalla ja paremmin muualla.

Ja jotakin työtä voi tehdä, jos tänne voi kirjoitella. Sairaseläkkeellä saa työskennellä. Ja sellaisia muutama sata/kk työpaikkoja kyllä on tarjolla.

Selvä! Ei muuta kuin palkkaamaan minut! Minulta löytyy jopa korkeakoulututkinto!

No etsi sitten töitä! Mun vanhuuseläkkeellä oleva sukulainen myy lehtiä, saa siinä tonnin eläkkeen päälle ja työterveyshuollon. Tekee välillä muutaman kk, sitten pitää taukoa, jaksamisen mukaan.

Ei sulle kukaan työpaikkaa sohvalle tuo. Ei tuo kyllä muillekaan

Vierailija
85/230 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä asut? Jos satut asumaan lähellä niin voin hakea sut kyytiin niin mennään yhdessä leipäjonoon. Näin säästät ruokakuluissa monta sataa kuukaudessa.

Onko sinulla varaa autoon, mutta käyt silti leipäjonossa?

Kyllä on. Meillä on Audi ja kohta ostetaan tesla. Lähtisin siis vaan kuskiksi ja kaveriksi jonoon. Minun jonottamatta ruuat antaisin aloittajalle. Jos siinä olisi jotain mistä ap ei tykkää niin voitaisiin syöttää ne vaikka minun koiralle.

Vierailija
86/230 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pelkkään elämiseen jää 550€ kuussa?

Ihan saman verran jää monelle työtätekevälle verojen ja kaikkien menojen jälkeen, ja he maksavat kaiken omasta pussista.

Onko heilläkin elämänhalu mennyt?

Elämä on varmasti helpompaa ja miellyttävämpää kun on terve. Lisäksi työpaikka on iso asia henkiselle jaksamiselle, se että kuuluu johonkin yhteisöön, näkee päivittäin muita ihmisiä, on rutiini ja aikataulut, kanssakulkijat ei v**uile kun maksaa veroja, on mahdollisuus hakea vaikka parempipalkkaista työtä tulevaisuudessa jne jne. 

Tätä on näköjään vaikea ymmärtää. 

87/230 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap puhui kyllä ihan vaan rahasta ja kuluttamisesta, ei noista mainitsemistasi asioista....

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
88/230 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä revitty tämä "elämiseen jää 350€/kk"?! Itselleni jä'ä pitkäiakistyöttömän ja pitkäaikaissairaan elämiseen llaskujen jälkeen n.80-120€/kk...En kylläkään ole eläkkeellä, kun en ole sille tarpeeksi sairas vaan kidutetaan työttömänä vaikka työllistyminen on käytännössä mahdotonta:( pyöritetään siis vielä työkkärin limbossa sairasta ja opintolainaa ei katsota menoksi edes tt-tuessa(jotne en sitä ole edes hakenut lääkkeisiin tai mihinkään muuhunkaan).

Kiva kusetus tuo opintolainakin, sairaana sitä oli pakko nostaa elämiseen ja sairaskuluihin ennekuin olisi vointu silloinkaan opiskelijana saada esim. tt-tukea, sitten kun takaisinmaksun aika on, ja jos oletkin yhä minun tapaani pitkäiaikaissairas- ja töytön, maksat sitä työmarkkinatuestasi, ja olet sitten välillä syömättä/lääkkeittä jne.vuosikausein ajan (mitä nyt n.15 vuotta nyt makselen takaisin tuota pakkolainaani:( Menisin ilomilein töihin, jos pääsisin, ja jos terveyteni pysyisi aisoissa myös työssä...Tuskin jaksan itsekään elää tämän lainani kanssa kitkutellen työmarkkinatuesta sitä maksellen nii nkauan että se taakka edes olisi poissa vihdoinkin

"Takuueläke 784€.

Eläkkeensaajan asumislisä 501€ (Espoossa vuokralla 650€/kk+15€vesi)

Mahdollinen eläkkeensaajan hoitotuki 70/200€/kk

Yhteensä tulot kuussa 1285€, tai hoitotuen kanssa 1355€-1485€.

Vuokran ja veden jää jälkeen 635€. Siitä netti, kotivakuutus ja sähkö pois niin jää 550€. (Tämä laskettu ilman sairauskuluja).

Yksinasuva ihminen syö hyvin 300€ kuussa, halvemmalla jos tekee itse. Kaikkiaan jää 250€ käytettäväksi "johonkin". Siitä vaikka satanen kuussa säästöön, jos se pesukone hajoaa eikä ole pyykkitupaa.

Ja jos niitä lääke-ja sairaskuluja on, niin hakemus sisään hoitotukeen."

Ketjussa puhuttiin työkyvyttömyyseläkkeellä olevasta. Ei sinusta. Tuossa on mimimitulot nuorelle eläkeläiselle.

Vierailija
89/230 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt elämä risaiseksi!

kyttää tarjouksia ja vuoraa himasi roskaruualla, karkilla ja pirkkaoluella.

Lataa elokuvia netistä.

Nuku päivät ja syö ja juo ja kotso töllöö yöt.

Katso..jos enää kykenet kaikki ilmaistapahtumat ja ilmaiset ruokailut lähistöllä.

Osallistut näihin sokeri/pirkkaolut humalassa.

Anna mennä..nyt on AIKA

90/230 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, Ap ei suostunut kertomaan, paljonko rahaa kuussa kolahtaa tilille, joten vaikea on sanoa asiaan mitään.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
91/230 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat ilmeisesti kuitenkin eläkettä?

Ja asumistuki ja tt-tuki?

Miksi ne eivät riitä?

Sivusta: miksi ne riittäisivät? Eikö sairaalla saisi olla koskaan mitään luksusta? Minimitulo ja leipäjono eivät ole elämisen arvoista elämää vuosikymmeniä, edes vuosia.

Saa jos on rahaa. Ihmiset luopuvat vapaa-ajastaan, jotta saavat rahaa. Ja riippuen työstä voi saada hyvinkin rajaa ja rahaa säästämällä voi päästä esimerkiksi lomamatkalle. Tottakai minäkin haluaisin, että joku muu maksaa lomani. Onko luksus jokin ihmisoikeus? 

Onko vain terveenä työskentely ja ansaitsemismahdollisuus ihmisoikeus?

Omituinen kysymys. Ei tietenkään ole. 

Vierailija
92/230 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa jos tuo riittää sinulle elämänhalun säilyttämiseen. Suurimmalle osalle ei.

Suurimmalle osalle maapallon ihmisistä 400€ kuussa pelkästään elämiseen olisi luksusta. Onko heillä kaikilla elämänhalu mennyt, kun ei ole varaa ostaa autoa, syödä ravintoloissa tai matkustella?

Ihan uteliaisuudesta, paljonko sinä tarvitsisit rahaa enemmän kuussa, että haluaisit elää?

Olisiko sinulle, Kakkahattutäti, 400€ kuussa luksusta? Haluaisitko kokeilla vaikka pari vuotta näin alkuunsa ja luovuttaa vaikkapa minulle ylimääräisen rahan? Minulla olisi sille käyttöä. 

Kävisin teatterissa tai jossain muussa kulttuuririennossa, kävisin uimahallissa säännöllisesti, ostaisin ehkä fillarin, ostaisin uudet verhot 12 vuotta vanhojen tilalle, ostaisin ehkä uuden sohvan 31 v vanhan tilalle (opiskeluaikana hankittu), kävisin ehkä kampaajalla. Ehkä voisin mennä mukaan ulos syömään, jos minut vielä muistetaan ajalta, jolloin pystyin olemaan mukana. Piti jättää ne käynnit muutama vuosi sitten, kun ei ollut varaa.

Yt. nimim. fyysisistä syistä työkyvyttömyyseläkkeellä, tulot n. 780€ kuussa, josta reilut 100€ lohkeaa vuokraan, 50€ käännykkään ja nettiin, 60€ lääkkeisiin yms. Muut laskut päälle, jää juuri n 400€ kuussa, jos ei yllättävää ylimääräistä ilmaannu. Yksikin lahjan osto, budjetti sekaisin. 13 euroa päivää kohti: sillä kaikki syömiset, henk.koht hygienia, matkaliput, vaatetus ja harrastukset (joita ei ole).

Niin, vaihdetaanko, Kakkahattutäti?

Vierailija
93/230 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sairaus etenee nopeasti ja vie työkyvyn, tilanteelle ei ehdi eikä oikein voikaan tehdä mitään. Vaikka lähtisikin uudelleen opiskelemaan jollekin sairauteen paremmin sopivalle alalle, voi olla vasta-alkajana vaikea työllistyä, mikäli työnantajan pitäisi tarjota erilaiset työskentelyolosuhteet kuin muilla työntekijöillä on.

Tilanne on erilainen meillä, joilla sairaus on ollut hitaasti etenevä. On voinut pian diagnoosin jälkeen todeta, että nykyisessä ammatissa ei pysty työskentelemään vanhuuseläkkeelle asti ja siten vaihtaa alaa paremmin sopivalle alalle. Kun on ehtinyt kerryttää työkokemusta riittävästi, työnantajakin tulee paremmin vastaan mahdollisissa erityisjärjestelyissä kuin uuden työntekijän kohdalla. Lääkärit olisivat halunneet laittaa musta eläkepaperit vetämään jo  muutama vuosi sitten, mutta koska työnantaja tarjosi etätyömahdollisuuden, olen voinut jatkaa työskentelyä, vaikka en pääsekään enää edes ovesta ulos ilman apuvälineitä. 

Vierailija
94/230 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse elän 500e budjetilla ja kyllä sillä hyvin selviää, kunhan vain kiinnittää huomiota mitä ostaa, mihin rahaa kuluttaa ja osaa hallita rahan käytön.

Vierailija
95/230 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet masennukseen kannattaisi kokeilla vaihtaa. Juttele lääkärin kanssa.

Vierailija
96/230 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko sinulle, Kakkahattutäti, 400€ kuussa luksusta? Haluaisitko kokeilla vaikka pari vuotta näin alkuunsa ja luovuttaa vaikkapa minulle ylimääräisen rahan? Minulla olisi sille käyttöä. 

Kävisin teatterissa tai jossain muussa kulttuuririennossa, kävisin uimahallissa säännöllisesti, ostaisin ehkä fillarin, ostaisin uudet verhot 12 vuotta vanhojen tilalle, ostaisin ehkä uuden sohvan 31 v vanhan tilalle (opiskeluaikana hankittu), kävisin ehkä kampaajalla. Ehkä voisin mennä mukaan ulos syömään, jos minut vielä muistetaan ajalta, jolloin pystyin olemaan mukana. Piti jättää ne käynnit muutama vuosi sitten, kun ei ollut varaa.

Yt. nimim. fyysisistä syistä työkyvyttömyyseläkkeellä, tulot n. 780€ kuussa, josta reilut 100€ lohkeaa vuokraan, 50€ käännykkään ja nettiin, 60€ lääkkeisiin yms. Muut laskut päälle, jää juuri n 400€ kuussa, jos ei yllättävää ylimääräistä ilmaannu. Yksikin lahjan osto, budjetti sekaisin. 13 euroa päivää kohti: sillä kaikki syömiset, henk.koht hygienia, matkaliput, vaatetus ja harrastukset (joita ei ole).

Mä voisin vaihtaa sun liikkumiskykysi ja tulosi mun liikkumiskykyyni, työhöni ja tuloihini. Mulla olisi varaa noihin haluamiisi asioihin, mutta ei terveyttä tehdä niitä. 

Nro 93

Vierailija
97/230 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse pyrkisin muuttamaan puulämmitteiseen mummonmökkiin, jos vain terveydentila sallisi. olisi pikkupuuhaa koko ajan ja eläminen halpaa kun kasvattaisi omat perunat ja lämmittäisi mökkiä. 

Vierailija
98/230 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat ilmeisesti kuitenkin eläkettä?

Ja asumistuki ja tt-tuki?

Miksi ne eivät riitä?

Asiantuntija TAAS avautuu...sairaalla on usein kuluja. Sairastaminen on kallista.

ohis

Vierailija
99/230 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysinen sairaus on sikäli helppo, että etätyönä onnistuu nykyään moni työ.

Itsekin jonotan selkäleikkaukseen etätöissä, jos voi kirjoitella täällä, voi tehdä töitäkin. Ei tarvita erikseen koulutustakaan.

Vierailija
100/230 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tuo on hankala, kun vertaa tasoon, joka on nykyään hyväpalkkaisessa työssä olevilla. pitäisi verrata tasoon, ettei oikeasti ole MIHINKÄÄN varaa, ja sitten tuttavapiiri sen mukaan, että kaikilla on varaa niihin pieniin ilonaiheisiin (esim. kahvit kahvilassa)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi