Onko teistä oikein vai väärin, että osa-aikatyöstä saatava palkka + soviteltu päiväraha on suhteessa hyvä?
Saan osa-aikatyöstä palkkaa ja soviteltua päivärahaa n. 1300 euroa nettona, riippumatta oikeastaan tunneista. Kunhan huolehdin, että päiväraha nollautuu välillä uudestaan. Nyt ajattelin hakea yhteen tosi kivaan työpaikkaan. Työaika 7-15, ma-pe. Rupesin kuitenkin laskemaan, että tästä työstä mulle jää käteen just ja just 1500 euroa. Mikä järki tässä on? Vaikka työ olisi kivaa niin "antaisin" työnantajalle 160 tuntia aikaa kuukaudessa eikä aikaa ja jaksamista juuri muuhun jäisi.
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Mä en hakis kokoaika työhön noin pienellä erotuksella. Itsehän sä oman mielipiteesi parhaiten muodostat! Rahallisesti ei mitään järkeä, mutta jos mieluummin teet sitä toista työtä niin ehkä sitten? Mä en kyllä siltikään menis. Arvostan vapaa-aikaani paljon.
Molemmissa on hyviä puolia, keikkatyön epäsäännöllisyys on pidemmän päälle ärsyttävää, mutta rahallisesti tässä ei ole oikeastaan mitään järkeä. Työ olisi mielekkäämpää, mutta muu elämä epämielekkäämpää ajan ja jaksamisen takia. Jotenkin hullua miten pienet palkat mara-alalla on. Ei ne ole työelämän aikana kehittyneet juuri lainkaan :/
Oikein, koska oman kokemukseni mukaan (toisin sanoen lähipiirin ja muutaman kollegan) se osa-aikaisuus ei ole läheskään aina oma valinta, vaan siihen joudutaan terveydellisistä syistä tai siksi, että kokoaikaista työtä ei vaan ole tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en hakis kokoaika työhön noin pienellä erotuksella. Itsehän sä oman mielipiteesi parhaiten muodostat! Rahallisesti ei mitään järkeä, mutta jos mieluummin teet sitä toista työtä niin ehkä sitten? Mä en kyllä siltikään menis. Arvostan vapaa-aikaani paljon.
Molemmissa on hyviä puolia, keikkatyön epäsäännöllisyys on pidemmän päälle ärsyttävää, mutta rahallisesti tässä ei ole oikeastaan mitään järkeä. Työ olisi mielekkäämpää, mutta muu elämä epämielekkäämpää ajan ja jaksamisen takia. Jotenkin hullua miten pienet palkat mara-alalla on. Ei ne ole työelämän aikana kehittyneet juuri lainkaan :/
Miksi mara-aloilla ei nosteta palkkoja ja hintoja? Kyllä moni varmasti on valmis maksamaan tavislounaasta 15 e, kun tietää, että sen tekijä on saanut kunnon palkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mara-aloilla ei nosteta palkkoja ja hintoja? Kyllä moni varmasti on valmis maksamaan tavislounaasta 15 e, kun tietää, että sen tekijä on saanut kunnon palkan.
Mä luulen, että yksi syy on liitto. Sitten jos vielä noudatetaan kunnallista tesiä niin ne palkat ja korotukset on kerrassaan surkeita :/
En ole siis välillä kokopäivätyössä. 18 tuntia viikossa riittää työssäoloehdon kertymiseen. Toki siihen kuuluu vuorotöitä ja pyhiä, että päiväraha pysyy kohtuullisena.
Itse olen todella tyytyväinen osa-aikatyön ja sovitellun päivärahan yhdistelmään. Tällä alalla en muuta haluaisikaan. Palkka ja soviteltu yhteensä n 1450 käteen, pärjään loistavasti kun kulutan aika vähän. Tietysti asuminen ja ruoka suurimmat menot mutta muten en tykkää ostamisesta. Minulla on aika paljon vapaa-aikaa, jota arvostan enemmän kuin rahaa. Jää hyvin aikaa itselle tärkeisiin asioihin kuten lukemiseen, kulttuuriin ja ulkoiluun.