Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Antakaa argumentteja puolesta ja vastaan.

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Nenäkannulla huuhtelemalla aktiivisesti saa alkavan tulehduksen taltutettua. Kunnolla äitynyt kannattaa hoitaa antibiooteilla. Lähtee pahimmassa tapauksessa leviämään otsaontelon puolelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
poskeen sattuu

Oliko se niin, että 7/10 poskiontelo-ongelmista johtuu huonosti hoidetuista hampaista. Lääkärin pitäisi antibiootin sijaan määrätä hampaiden röntgen ja vasta sen jälkeen antibiootit jos todetaan, ettei vika johdu hampaista...

Vierailija

Ilman antibiootteja on mulla parantunut. Jossain vaiheessa vaan hellittää ja saattaa oikein lätäkkö valua nenästä. En huoli antibiootteja kuin hätätapauksessa ja mun mielestä poskiontelotulehdus ei ole sellainen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ilman antibiootteja on mulla parantunut. Jossain vaiheessa vaan hellittää ja saattaa oikein lätäkkö valua nenästä. En huoli antibiootteja kuin hätätapauksessa ja mun mielestä poskiontelotulehdus ei ole sellainen.

Kiitos tästä. Jotenkin odottelin tällaista rohkaisua, kun aiemmin on tullut antibiooteista ongelmia. Oletko tehnyt jotakin erityistä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä. Jotenkin odottelin tällaista rohkaisua, kun aiemmin on tullut antibiooteista ongelmia. Oletko tehnyt jotakin erityistä?

En mitään erityistä. Särkylääkettä kipuun ja Otrivinia on mennyt mullakin.

Vierailija

Duact (=pseudoefedriini) toiminut mulla useamman kerran alkavaan poskiontelontulehdukseen. On reseptilääke, joten jos menet lääkäriin joka toteaa tulehduksen ja määrää antibiootin, niin pyydä myös Duact ja kokeile ensin alkaako oiret helpottaa. Vaikuttaa tosi nopeasti kun vähentää turvotusta onteloissa.

Vierailija

No mä jouduin sairaalahoitoon kun en syönyt poskiontelotulehdukseen antibiootteja. Nousi 40,8 asteeseen kuume. Muutaman päivän olin tiputuksessa. Olo lähti helpottamaan punkteerauksen jälkeen. Sieltä vasemman puoleisen poskiontelosta tuli kirkkaankeltaista pahan hajuista ainetta. 

Sinuna kysyisin ihan lääkäriltä kannattaako syödä antibiootteja ja jos sulle on niitä tarjottu niin varmaan ihan syystä.

Vierailija

Mulla tulee helposti flunssan jälkitautina poskiontelontulehdus, vaikka käytän aina duactia ja nenäkannua useita kertoja päivässä flunssan aikana. Nyt viimeisimmällä kerralla oli jo kipua ja painetta päässä sekä hammaskipua kävelyn tärähtelyn myötä, mutta physiomer-sarjan poskiontelo-suihke auttoi muutamassa päivässä. Sen idea on stimuloida eritystoimintaa, jolloin räkä poistuu. Tuntuu kyllä aika ikävältä suihkuttaessa mutta on sen arvoista!

Vierailija

Punktio ennemmin kuin antibiootit. Tehoaa varmemmin.

Jossain alkuvaiheessa voi jopa tepsiä sarvikuono ja duact tai joku vastaava limakalvoja supistava lääke.

Vierailija

Ei missään nimessä antibiootteja. Parempi ratkaisu on antaa tulehduksen vaan jyllätä ja levitä, niin kuin isäni teki. Nyt on yksisilmäinen, kun tulehdus levisi tarpeeksi laajalle. Henki sentään saatiin säästettyä.

Vierailija

Jos ei kuume nouse, niin ei antibiootteja. Mulla tulee helposti poskiontelontulehdus, mutta oon sinnitellyt kotihoidoin: hunajavesi, valkosipuli, inkivääritee, nenäkannu ja nenäsumutteet. Oireet on lähes aina paineen tunne onteloissa ja päässä, hammaskipu, kipu yleensä, pahimpana huimaus. Kerran hain antibioottikuurin, kun ei tahtonut lapsi pysyä sylissä, kun huimasi, hampaat tuntui lähtevän irti ja kuume nousi särkylääkkeistä huolimatta. Crp oli 120. Silloin oli selkeä bakteeri tulehdus.
JOS ei olo ole kuumeinen, niin ei antibioottia.

Vierailija

Minulla on ollut jo vuosia poskiontelotulehdus. Käytän nenäkannua, mutta se ei ole parantanut tulehdusta. Olen syönyt myös pari antibioottikuuria, mutta niistäkään ei ole ollut apua. Välillä olen kokeillut myös kortisonisuihketta, mutta ei sekään auta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut jo vuosia poskiontelotulehdus. Käytän nenäkannua, mutta se ei ole parantanut tulehdusta. Olen syönyt myös pari antibioottikuuria, mutta niistäkään ei ole ollut apua. Välillä olen kokeillut myös kortisonisuihketta, mutta ei sekään auta.

Sinulla on jokin allergia, tai olet herkitynyt homeille tai joillekin rakennuskemikaaleille. Siihen ei auta antibiootit.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Älä oikeasti kysy täällä mitään lääkkeiden tarpeellisuudesta. 

https://www.kaypahoito.fi/hoi38050

"Valtaosa sivuontelotulehduspotilaista paranee ilman mikrobilääkehoitoa."

"Mikrobilääkehoitoa ei tule käyttää lieväoireisen sivuontelotulehduksen hoitoon, koska hoidon haitat ovat todennäköisempiä kuin sen hyödyt."

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat