NKL:lla synnyttäneitä! Kokemuksia kaivattas!
Millainen fiilis jäi? Oliko kätilöt mukavia ja asiantuntevia? Mites kivunlievitysasiat? Kuunneltiinko sua ja sun toiveita? Entäs osastolla? saiko vauva lisämaito/tutin/olla vierihoidossa? Entäs, saiko vauvan antaa yöksi hoitoon? Miten isiin suhtauduttiin?
Olitko perhehuoneessa vai 4h huoneessa?
Kiitos, jos joku jaksaa vastailla...
t. Naikkarille menossa melko pian, rv 35
Kommentit (29)
En ymmärrä miksi niin monella synnyttäjällä on suhtautuminen kuin se olisi sairaalan vauva eikä oma! Te teette päätökset ja hoitajien tulee niitä noudattaa!
Synnytysosastolla oli ystävällisiä kätilöitä ja sain kivunlievitykseksi epiduraalin ennen kuin ehdin sitä edes pyytää. Vaikka synnäri oli aivan täynnä, ei ollut valittamista. Kätilö ei ehtinyt koko aikaa olla salissa, mutta kävi vähän väliä katsomassa onko kaikki ok ja napista painamalla tuli heti.
Synnyttäneiden osastolla huonoa oli vain se, että sairaala oli viimeistä paikkaa myöten täynnä. Silti kätilöt ehtivät hyvin kysellä vointia ja antaa imetystukea sekä vinkkejä esikoisen hoitoon. Ainoa tylsä homma oli, etten osannut nukkua, vaikka vauvan sai viedä yöksi vauvalaan. Mutta se ei ollut sairaalan vika ja onneksi sain lähteä kotiin nopeasti.
synnyttämään mennessä. Sen avulla pärjää aika pitkälle vaikkei imetysopastusta saisikaan!!
Mun kohdalla 2002 osa lääkäreistä kylmiä, tympeitä ja sellaisia ettei homma kiinnostanut, ainakaan yöaikaan. Cytotec on mulle kirosana!
Koita muistaa, että et ole ainut jolla voi tulla hankaluuksia hoitsujen kans.
enkä voi yhtäkään kielteistä asiaa kohdaltani sanoa. Kätilö oli rauhallisen asiallinen (ehdin olla synnytyssalissa n. 20 minuuttia ennenkuin vauva oli jo maailmassa), ja vuodeosasto oli kerrassaan ihana, pieni ja rauhallinen. Olin kahden hengen huoneessa, hoitaja kävi monta kertaa päivässä tarkistamassa minun ja vauvan voinnin, imetysohjausta olisin saannut tarvittaessa (en tarvinnut, toinen lapsi), kaikessa hoitamisessa oltiin oikein ystävällisiä ja apua tarjottiin enemmän kuin riittävästi. Erittäin positiivinen kokemus!
ainaki melko positiivinen kokemus sieltä kun synnytin esikoiseni vuonna 2003... kätilöt ihan kivoja ja asiallisia minulle vaikka olinkin nuori äiti...(vasta 19v) Nyt olen menossa sinne lokakuussa uudestaan synnyttämään pikkukakkosen :)
ja muutenkin itse synnytys hyvä kokemus. Vuodeosasto taas hyvin negatiivinen kokemus. Useat hoitajat epäystävällisiä, eräskin tiuskaisi: " Pitäähän sinun kotonakin vauvasta vastuu ottaa!" , kun kysyin jotain ihan käytännön asiaa epävarmana ensimmäisen lapsen äitinä. Eli siis kysyminen on kiellettyä, jos kysyy, on vastuuton. Ainoa mukava hoitaja oli opiskelija, jolla ei valitettavasti ollut paljon kokemusta eikä tietoa. Siellä täytyy olla hyvin topakka ja omatoiminen, jos meinaa selvitä. Ja sitähän useimmat juuri synnyttäneet äidit, varsinkaan ensimmäisen lapsen saaneet, eivät ole.
Olin viime kuussa synnyttämässä NKL:lla esikoistani ja aika osastolla oli aivan hirveä. Kukaan ei neuvonut mitään, ennen kuin viimeisenä päivänä. Vauvan verikokeiden tuloksia ei tultu kertomaan, unohtuivat kuulemma. Kätilöitä ja hoitsuja kyllä laukkasi kysymässä, että mitä kuuluu, mutta mitenkään eivät neuvoneet,vaikka kysyin, kuuntelin sitten mitä vieruskavereille neuvottiin. Vauvan paino laski ja mua syyllistettiin siitä etten ollut antanut lisämaitoa, no enpä ensimmäisen kanssa tajunnut, kun ei vauva edes itkenyt ja imetin kuitenkin 2 tunnin välein... Bilirubiiniarvot nousi ja heti peloteltiin, että huomenna vauva laitetaan lampun alle, vaikka arvot eivät vielä olleet nousseet niin korkealle. Onneksi laskivat sitten, että päästiin pois sieltä. Sen jälkeen vauvan kanssa on kaikki mennyt upeasti...
Monesko päivä olit synnyttämässä? :)
Mä olin 16.... :)
Mä tykkäsin kovasti kätilöistä, vuodeosastollakin kaikki oli kivoja -yhtä naista lukuunottamatta. Onneksi ei kamalan usein tarvinnut nähdä, joten ei silleen mitään hätää... Positiivinen mieli kyllä, vaikka en kyllä uudestaan menekään synnyttämään -minnekään ;)