Voi olla sinullekin yllätys – Jalassasi on 25 kilon housut, joiden taskussa on 86 kilon puhelin
"Kun taskuun sujahtavan älypuhelimen painoon lisää sen valmistuksessa syntyneen jätteen painon, koossa on yli 86 kilon paketti. Farkut painavat samalla kaavalla runsaat 25 kiloa."
https://www.talouselama.fi/uutiset/voi-olla-sinullekin-yllatys-jalassas…
Kommentit (47)
En käytä farkkuja. Yllättyisin siis toden teolla, jos jalastani löytyisi sellaiset ja vielä taskusta puhelin.
Pukeudun aina hameeseen tai mekkoon. Vain urheillessa käytän urheiluhousuja (pl. tennis).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa ihan sikana.
Sitten kiinnostaa varmaan sinuakin, kun maapallon luonnonvarat on kulutettu loppuun eikä ole enää mitään mistä valmistaa esim. uusia älypuhelimia ja muotifarkkuja. Tällä tahdilla todennäköisesti sinäkin ehdit nähdä sen ajan elinaikanasi. Se aika tulee olemaan pian ellemme tee asialle jotain!
Turhaa pelon lietsontaa. Sitäpaitsi mä käytän farkut ja puhelimen loppuun. Edellinenkin puhelin oli 5 vuotta käytössä. Minulla on kahdet farkut, yhdet talvikengät, yhdet "syys"-kengät (vaellus) ja yhdet kesäkengät. Miten sulla?
Hohhoijaa, taas tätä viherpropagandaa. Ikävä tuottaa pettymys, mutta tämä syyllistysyritys ei osunut. Käytän puhelintani kunnes se hajoaa, koska evvk tekniikkahärpäkkeet. En myöskään käytä farkkuja - tylsempiä ja rumempia vaatekappaleita saa hakea. Sen sijaan ostan kauniita vaatteita ja merkkilaukkuja aina silloin kun sattuu huvittamaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa ihan sikana.
Sitten kiinnostaa varmaan sinuakin, kun maapallon luonnonvarat on kulutettu loppuun eikä ole enää mitään mistä valmistaa esim. uusia älypuhelimia ja muotifarkkuja. Tällä tahdilla todennäköisesti sinäkin ehdit nähdä sen ajan elinaikanasi. Se aika tulee olemaan pian ellemme tee asialle jotain!
Turhaa pelon lietsontaa. Sitäpaitsi mä käytän farkut ja puhelimen loppuun. Edellinenkin puhelin oli 5 vuotta käytössä. Minulla on kahdet farkut, yhdet talvikengät, yhdet "syys"-kengät (vaellus) ja yhdet kesäkengät. Miten sulla?
Kommenttini ei ole mielestäni turhaa pelon lietsontaa nykyisen tiedon varassa maapallon tilasta. Epäilen, että tuskin olet se, kelle vastasin. Häntähän tämä aloituksen asia kiinnosti "sikana".
Vastaus kysymykseesi:
Mun kaikki vaatteet sukkia, alusvaatteita, muutamia vaatekappaleita ja joitakin kenkiä lukuun ottamatta on ostettu kirpputoreilta ja muualta käytettyinä. Vaatteita varmaan on enemmän kuin sulla, en jaksa nyt kaikkia alkaa laskemaan. (Suosin ostopaikkoina hyväntekeväisyyskirpputoreja.)
Edellinen puhelin oli käytössä noin neljä vuotta (oli "pakko" siirtyä älypuhelinaikakauteen), sitä edellinen puhelin yli viisi vuotta (eräänä päivänä kännykkä lakkasi vain toimimasta puoli vuosikymmentä hyvin palveltuaan), sitä edeltävät kaksi vanhaa nokialaista 3 - 4 vuotta kumpikin (menivät rikki, toisesta tosin vain akku) ja tämä nykyinen puhelin on ollut käytössä kohta neljä ja puoli vuotta. Ai niin, yksi seitsemän vuotta vanha perus-Nokia on myös varapuhelimena kaapissa. Toinenkin toimii vielä. Mulla on siis kaikkiaan ollut kuusi kännykkää 20 vuoden aikana, ehkä liikaa sekin. Läppäreitä on ollut kolme 2000-luvulla.
Parantamisen varaa löytyy myös omissa kulutustottumuksissani (mm. liian iso asunto tarpeeseen nähden ja auto olosuhteiden "pakosta"). Voi, kunpa täällä maalla olisi parempi julkinen liikenne! Sitä parantamisen varaa löytyy aina eikä kukaan ole virheetön, mutta parempaan päin kannattaa kaikkien pyrkiä.
Mukavaa loppusyksyä sulle!
P.S. Farkkuja en omista ollenkaan ( :
Miksei koskaan lasketa näitä Ideaparkien ja Triplojen yhteenlaskettua jäte ja hiilijalanjälkeä. Miksei kaikki mitä niiden rakentaminen, infra, ylläpito ja kaiken sen sisällä myytävän tavaran yhteenlaskettuja tuhoamista kuvaavia arvoja lasketa koskaan? Miksi ne tavarat muuttuvat vasta kassan jälkeen ongelmaksi? Miksemme laske koskaan paljonko yhden täyden Citymarketin saastuttamiskilot ovat vuodessa?
Ne ovat niin suuria ettei sellaisia pitäisi enää saada rakentaa ja täyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa ihan sikana.
Kommenttini ei ole mielestäni turhaa pelon lietsontaa nykyisen tiedon varassa maapallon tilasta. Epäilen, että tuskin olet se, kelle vastasin. Häntähän tämä aloituksen asia kiinnosti "sikana".
Vastaus kysymykseesi:
Mun kaikki vaatteet sukkia, alusvaatteita, muutamia vaatekappaleita ja joitakin kenkiä lukuun ottamatta on ostettu kirpputoreilta ja muualta käytettyinä. Vaatteita varmaan on enemmän kuin sulla, en jaksa nyt kaikkia alkaa laskemaan. (Suosin ostopaikkoina hyväntekeväisyyskirpputoreja.)
Edellinen puhelin oli käytössä noin neljä vuotta (oli "pakko" siirtyä älypuhelinaikakauteen), sitä edellinen puhelin yli viisi vuotta (eräänä päivänä kännykkä lakkasi vain toimimasta puoli vuosikymmentä hyvin palveltuaan), sitä edeltävät kaksi vanhaa nokialaista 3 - 4 vuotta kumpikin (menivät rikki, toisesta tosin vain akku) ja tämä nykyinen puhelin on ollut käytössä kohta neljä ja puoli vuotta. Ai niin, yksi seitsemän vuotta vanha perus-Nokia on myös varapuhelimena kaapissa. Toinenkin toimii vielä. Mulla on siis kaikkiaan ollut kuusi kännykkää 20 vuoden aikana, ehkä liikaa sekin. Läppäreitä on ollut kolme 2000-luvulla.
Parantamisen varaa löytyy myös omissa kulutustottumuksissani (mm. liian iso asunto tarpeeseen nähden ja auto olosuhteiden "pakosta"). Voi, kunpa täällä maalla olisi parempi julkinen liikenne! Sitä parantamisen varaa löytyy aina eikä kukaan ole virheetön, mutta parempaan päin kannattaa kaikkien pyrkiä.
Mukavaa loppusyksyä sulle!
P.S. Farkkuja en omista ollenkaan ( :
Ihan sama tyyppi olen. Materia ei kiinnosta ja olen sen vuoksi tullut aina niukalla toimeen, kyse ei siis ole "eettisestä valinnasta", ostan pääasiassa vain tarpeeseen joitakin poikkeuksia lukuunottamatta. Jätin sen heiton vain koska tämä hössötys, syyllistäminen ja puuttuminen ihmisten omaan valinnanvapauteen ärsyttää. On hyvä että asioista puhutaan mutta maapallon kohtalo ei ratkea yksittäisten pikkuihmisten teoilla. Ei varsinkaan täällä, jossa asiat on keskimäärin melko hyvällä mallilla jätteiden käsittelyn yms. suhteen.
Et sentään ole niitä jotka vain saarnaavat mutta eivät itse elä sen mukaisesti. Siitä virtuaalinen hatunnosto.
Niinpä. Se on kuitenkin tärkein kysymys, koska koko ihmiskunnan tulevaisuus riippuus siitä.