Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älkää käyttäkö tippaakaan alkoholia raskauden aikana

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rämö korostaa, että mitään turvarajaa äidin raskaudenaikaiselle juomiselle ei ole: ei määrällisesti, eikä ajallisesti. Sikiön riski vaurioitua alkaa, kun hedelmöittynyt munasolu on kiinnittynyt kohtuun.

– Sikiön riski vaurioitua alkoholialtistuksen vuoksi alkaa siitä hetkestä, kun hedelmöittynyt munasolu on kiinnittynyt kohtuun

Vierailija
2/70 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksihän joku on alaspäin nuolen tähän laittanut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa totuus olla liian rankka mammoille.

Vierailija
4/70 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden kulussa ei ole olemassa vaaratonta päivää. Sikiön elimet kehittyvät alkuraskauden aikana ja yksittäinenkin päiväkin voi olla ratkaiseva, jolloin lapsen sydämeen tulee rakenne vika.

Vierailija
5/70 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just vedin votkapullon kurkusta alas.

Vierailija
6/70 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen juonut lasillisen kuohuvaa tai ykkösoluen kerran pari raskauden aikana.

En lähtis vertaamaan tällaisiin vaikeasti alkoholisoituneisiin, vaikka sitähän moni tekee.

Mitättömän pienellä määrällä ei merkitystä, runsaalla juomisella saa taatusti vaurioitettua sikiön.

Vierailija
7/70 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nyt liimaa saa sentään vielä impata?

Vierailija
8/70 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Join oikein paljon, koska raskaus ei ollut suunnitelmissa ja kondomia käytettiin. Mies jätti ja ryyppäsin suruuni. Kunnes tajusin, että kuukautiset ei tule. Senkin luulin aluksi johtuvan kovasta juomisestani, mutta menin sentään hakemaan aika pian raskaustestin. Ja niin oli, että olin raskaana. Lääkäri minulle sanoi, kun kysyin onko juomiseni vahingoittanut alkiota, että se on mahdolllista, mutta jos vaurio tapahtuu niin alkuvaiheessa yleensä sitten tapahtuu keskenmeno, koska alkio on liian vaurioitunut jatkamaan kehitystä. Mutta käski heti lopettamaan juomisen täysin koska myöhemmässä vaiheessa vauriot on yleensä sellaisia että alkio/sikiö kehittyy kyllä ja syntyy lopulta elävänä, mutta kehitys on häiriintynyt. Onneksi syntyi terve poika minulle, huolimatta kauheasta alusta.

Vierailija
9/70 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen juonut lasillisen kuohuvaa tai ykkösoluen kerran pari raskauden aikana.

En lähtis vertaamaan tällaisiin vaikeasti alkoholisoituneisiin, vaikka sitähän moni tekee.

Mitättömän pienellä määrällä ei merkitystä, runsaalla juomisella saa taatusti vaurioitettua sikiön.

Kuten tuosta tekstistä voit lukea, pienikin määrä voi olla kohtalokas. Ei ole turvallista rajaa.

Vierailija
10/70 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitätön määrä veressä juuri sillä hetkellä, kun sikiön sydän on muodostumassa, voi vaurioittaa. On ihan tuuripeliä. Kyse on kuitenkin syöpää aiheuttavasta aineesta.

Vierailija
11/70 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin lisäksi on olemassa niin paljon erilaisia myrkkyjä, jotka voivat vahingoittaa sikiötä, että yhden aineen korostaminen voi aiheuttaa monille naisille ihan turhaa huolta. Aina raskautta ei nimittäin ole suunniteltu ja naisella on ollut juhlia tai muuten melko tyypillistä nuorten viihdejuopottelua ennen testin tekemistä.

Koko homma on loppujen lopuksi niin monen sattuman summa, ettei kukaan voi sanoa mikä aiheutti mitä ja miksi joku säästyi kaikilta haitoilta.

Voit kietoa itsesi kuplamuoviin ja syödä koko raskausajan pelkkää puuroa, mutta lapsella on silti jokin sairaus tai vamma.

Muutamiakin rock-elämäkertoja lukiessani olen pohtinut, miten joidenkin rokkarivaimojen sikiöt ylipäätään selvisivät hengissä äitiensä kokaiinin- ja viinanhuuruisesta elämästä. Ja kuitenkin näistä mainituista vauvoista monet näyttäisivät olevan tänä päivänä varsin kauniin ja terveen oloisia malleja, muusikoita ja näyttelijöitä.

Minun äitini kertoi, että hänelle suositeltiin neuvolassa ottamaan konjakkihömpsy supistuksiin. Moni kuulemma otti siihen aikaan. Olikohan FAS-lapsia enemmän kuin nyt? Ainakin ADHD ja erilaiset neuropulmat lienevät tänä päivänä paljon tavallisempia kuin silloin.

Vierailija
12/70 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se sun jälkikasvu oikein pärjää? Onko viitteitä tästä ”muutamasta” lasillisesta?

Vierailija
13/70 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä join odotusaikana joskus juhlissa lasin kuohuviiniä tai ruoan kanssa puoli lasillista viiniä. Samana päivänä kun lähdin synnyttämään, join janoon melkein puolet miehen oluesta; se oli kuuma kesäpäivä ja lounastettiin ravintolan terassilla; muistan sen päivän kuin eilisen.

Poika on nyt lukiossa, pituutta 185 cm ja keskiarvo lähentelee kymppiä. Pärjää myös kilpaurheilussa mukavasti. Vaikea nähdä, miten olisi ollut mahdollista saada vielä parempi ja terveempi tyyppi aikaan ilman niitä lasillisia.

En nyt kenellekään suosittele mitään övereitä eikä varmasti alkuraskaudessa kannata ottaa mitään (itsekin voin niin huonosti ensimmäiset kuukaudet ettei edes kahvi uponnut), mutta järki käteen nyt pelottelussakin. Tässä elämässä mikään ei ole varmaa ja lasten kanssa kaikki on täysin tuuripeliä. Voit olla onnellinen jos kaikki menee hyvin, muttei se sinun ansiotasi ole millään tavalla. Pelkkää hyvää tuuria. Vaikka tosiaan eristäisit itsesi kaikista liikenteen saasteista ja söisit pelkkää luomubanaania koko 9 kuukautta.

Vierailija
14/70 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkio ja sikiö ovat hyvin herkkä kehittyessään. Moni asia voi vaikuttaa siinä prosessissa.

Pienikin määrä väärää ainetta juuri, kun jonkin elimen kehitys on kiivaimmillaan. Siksipä sellaiset aineet, kuin alkoholi, pitää jättää pois. Siihen voi itse vaikuttaa. Alkuraskaus on ongelmallinen, jos ei tiedä eikä raskaudesta. Siksi alkoholi pitäisi olla pois kuvioista jo kun raskautta aletaan yrittämään. Voihan raskaus tietenkin alkaa vahingossakin.

Vierailija
15/70 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä join odotusaikana joskus juhlissa lasin kuohuviiniä tai ruoan kanssa puoli lasillista viiniä. Samana päivänä kun lähdin synnyttämään, join janoon melkein puolet miehen oluesta; se oli kuuma kesäpäivä ja lounastettiin ravintolan terassilla; muistan sen päivän kuin eilisen.

Poika on nyt lukiossa, pituutta 185 cm ja keskiarvo lähentelee kymppiä. Pärjää myös kilpaurheilussa mukavasti. Vaikea nähdä, miten olisi ollut mahdollista saada vielä parempi ja terveempi tyyppi aikaan ilman niitä lasillisia.

En nyt kenellekään suosittele mitään övereitä eikä varmasti alkuraskaudessa kannata ottaa mitään (itsekin voin niin huonosti ensimmäiset kuukaudet ettei edes kahvi uponnut), mutta järki käteen nyt pelottelussakin. Tässä elämässä mikään ei ole varmaa ja lasten kanssa kaikki on täysin tuuripeliä. Voit olla onnellinen jos kaikki menee hyvin, muttei se sinun ansiotasi ole millään tavalla. Pelkkää hyvää tuuria. Vaikka tosiaan eristäisit itsesi kaikista liikenteen saasteista ja söisit pelkkää luomubanaania koko 9 kuukautta.

Jos lapsesi vaurioituu raskauden aikana nauttimasi alkoholin takia, niin kyllä se on sinun " ansiotasi".

Vierailija
16/70 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsellasi on ollut hyvä tuuri, mutta olisi voinut käydä toisinkin. Ei tuollaisessa asiassa kannata tuuriin luottaa. Ei se mitään turhaa pelottelua ole kertoa totuus.

Vierailija
17/70 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt olevani raskaana (ehkäisy) niin vedin parit kännit alkuraskauden aikana. Abortoin pois niin ei tarvinnut huolehtia mitä kävi.

Vierailija
18/70 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kuitenkin varmaan juo vahingossa raskauden alkuaikoina jos ei tiedä olevansa raskaana...

Vierailija
19/70 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsellasi on ollut hyvä tuuri, mutta olisi voinut käydä toisinkin. Ei tuollaisessa asiassa kannata tuuriin luottaa. Ei se mitään turhaa pelottelua ole kertoa totuus.

Eräs sairaanhoitaja sanoi, että ”kun juo raskausaikana alkoholia niin tulee iloisia lapsia”. Mutta se nainen on muutenkin outo.

Vierailija
20/70 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsesi vaurioituu raskauden aikana nauttimasi alkoholin takia, niin kyllä se on sinun " ansiotasi".

Kun asiaa ei voi mitenkään tietää! Miksi joku huumeita ja alkoholia paljonkin käyttänyt tai roskaruokaa ja lisäaineita ja kaikenlaisia kemikaaleja käyttänyt saa täysin terveen lapsen samaan aikaan kun joku ikänsä absolutistina ollut luomuruokailija saa moniallergisen nepsy-lapsen? Asia ei ole ihan niin yksinkertainen kuin tekisi mieli väittää.

Tietenkin saa ja pitää syyttää itseään, jos juo rajusti ja lapsella on FAS. Oikeasti silloin kannattaisin huostaanottoa ja pakkohoitoa, jos nyt ihan rehellinen olen. Sen sijaan on kohtuutonta vaatia naisia elämään absolutistina koko hedelmällisen iän sen pelossa, että eteen tulisi vahinkoraskaus. Emmehän vaadi samaa miehiltäkään, vaikkemme tiedä tarkkaan mitä alkoholi ja erilaiset myrkyt ja kemikaalit tekevät siittiöille.