Joku tutkija väitti että Pisa-testin matikan pisteet korreloi vahvasti äo:n kanssa. Miten tuo voi pitää paikkaansa?
Sen perusteella suomenkieliset suomalaiset olisi älykkäämpiä kuin suomenruotsalaiset ja tytöt olisi älykkäämpiä kuin pojat.
Kommentit (17)
Korreloihan ne, mutta noin pieniä eroja sillä ei voi ennustaa.
Olisiko niin että samoilla on motivaatio kunnossa, onpa kyse sitten äo- tai matikankokeesta?
Aasialaiset on älykkäämpiä kuin länsimaalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Aasialaiset on älykkäämpiä kuin länsimaalaiset.
Niin ovatkin. Eivätkä edes itä-aasialaiset (japani, e-korea) ole taulukon kärjessä, vaan ashkenasi-juutalaisilla se on vielä korkeampi, käsittämätön 125 keskiarvo (6 pistettä vajaa Mensan pääsyrajasta).
Valkoiset länsimaalaiset ovat siis vain keskikastia älyn osalta.
Tehtävät ovat sanallisia. Älykäs ymmärtää ne, tyhmä ei.
Älykäs opettelee äidinkielensä ja sen toisenkin, tyhmä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aasialaiset on älykkäämpiä kuin länsimaalaiset.
Niin ovatkin. Eivätkä edes itä-aasialaiset (japani, e-korea) ole taulukon kärjessä, vaan ashkenasi-juutalaisilla se on vielä korkeampi, käsittämätön 125 keskiarvo (6 pistettä vajaa Mensan pääsyrajasta).
Valkoiset länsimaalaiset ovat siis vain keskikastia älyn osalta.
Puhu vain itsestäsi. Mun äo on 154.
Älykkyysosamäärä muodostuu loogis-matemaattista kyvykkyyttä mittaavien testien perusteella. Toki se silloin korreloi matematiikan oppimiskyvyn kanssa.
Kuka törppö täällä puhui sanallisista tehtävistä? Niitä ei Mensan testissä ole yhtä ainutta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeassa on. Aloitin ketjunkin tässä aiemmin kuinka Suomen koululaitoksessa ei ole mitään erinomaista vaan erityisesti se aiempi opiskelijamatsku oli vaan verrattain älykästä. Siis niissä 2000-luvun alun Pisa-jutuissa joiden perusteella Suomikin maineensa sai. Sittemmin haitta maahan muuton myötä meiltä on alkanut valmistua lukutaidottomia kouluista ja otamme maahan maahan muuttajia joiden Pisa-menetys laskee toisessa polvessa kun taustat huomioidaan (asia jota Opetushallituksessa pidetään "hälyttävänä") ja näiden suhteellinen määrä on merkittävästi kasvanut 2000-luvulla. Ja se näkyy sitten kaikkien tuloksissa lopulta.
Tällainen skenaario:
Maah. muuttajataustaisten määrä on ollut niin pieni Pisa-otoksissa ettei vaikuta suuntaan tai toiseen. Ja tiesitkö maah.muuttajissa on myös tyttöjä, heidän osaamisensa on matikassa keskimäärin kantispoikia parempi...
Joku nyt vaan on keksinyt että matemaattinen nokkeluus = älykkyys. Näinhän asia ei ole.
Valitettavasti useimpia koululaisia matikka ei kauheasti kiinnosta. Jos sen eteen tehtäisiin enemmän töitä (oppilaat+opettajat) testien pisteet ja oppilaiden "älykkyys" nousisi huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Joku nyt vaan on keksinyt että matemaattinen nokkeluus = älykkyys. Näinhän asia ei ole.
Valitettavasti useimpia koululaisia matikka ei kauheasti kiinnosta. Jos sen eteen tehtäisiin enemmän töitä (oppilaat+opettajat) testien pisteet ja oppilaiden "älykkyys" nousisi huomattavasti.
Ne tehtävät on ongelmanratkaisu-tyyppiä. Harjoittelu ei juurikaan auta, tarvitaan päättelykykyä, jota myös älykkyytenä pidetään.
Vierailija kirjoitti:
Älykkyysosamäärä muodostuu loogis-matemaattista kyvykkyyttä mittaavien testien perusteella. Toki se silloin korreloi matematiikan oppimiskyvyn kanssa.
Kuka törppö täällä puhui sanallisista tehtävistä? Niitä ei Mensan testissä ole yhtä ainutta.
Älykkyystesteissä on monesti myös kielellinen osio. Toki jos testistä halutaan tehdä kieli/kulttuurineutraali, niin sitten ei. Mutta tyhmillä ihmisillä on pieni sanavarasto, eivätkä he ymmärrä sanojen ja lauseiden merkityksiä kovin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aasialaiset on älykkäämpiä kuin länsimaalaiset.
Niin ovatkin. Eivätkä edes itä-aasialaiset (japani, e-korea) ole taulukon kärjessä, vaan ashkenasi-juutalaisilla se on vielä korkeampi, käsittämätön 125 keskiarvo (6 pistettä vajaa Mensan pääsyrajasta).
Valkoiset länsimaalaiset ovat siis vain keskikastia älyn osalta.
Ei yllätä. Puolet on älykkyydeltään eläimen tasolla, eli kykenee oppimaan matkimalla. Vai hyvin harva pystyy kehittämään mitään oikeasti uutta. Suurin osa tuotekehitystyötä tekevistäkin pystyy parhaimmillaankin vain yhdistelemään jo olemassa olevia, toimiviksi havaittuja innovaatioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aasialaiset on älykkäämpiä kuin länsimaalaiset.
Niin ovatkin. Eivätkä edes itä-aasialaiset (japani, e-korea) ole taulukon kärjessä, vaan ashkenasi-juutalaisilla se on vielä korkeampi, käsittämätön 125 keskiarvo (6 pistettä vajaa Mensan pääsyrajasta).
Valkoiset länsimaalaiset ovat siis vain keskikastia älyn osalta.
Ei yllätä. Puolet on älykkyydeltään eläimen tasolla, eli kykenee oppimaan matkimalla. Vai hyvin harva pystyy kehittämään mitään oikeasti uutta. Suurin osa tuotekehitystyötä tekevistäkin pystyy parhaimmillaankin vain yhdistelemään jo olemassa olevia, toimiviksi havaittuja innovaatioita.
Vihapuhetta. Kiihottamista kansanryhmää vastaan. Vaadin tuomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aasialaiset on älykkäämpiä kuin länsimaalaiset.
Niin ovatkin. Eivätkä edes itä-aasialaiset (japani, e-korea) ole taulukon kärjessä, vaan ashkenasi-juutalaisilla se on vielä korkeampi, käsittämätön 125 keskiarvo (6 pistettä vajaa Mensan pääsyrajasta).
Valkoiset länsimaalaiset ovat siis vain keskikastia älyn osalta.
Mitä ihmettä, onko totta?!! Onko syytä tuohon tutkittu enemmän? Yksinkertaisesti isommat aivot?
Missä päin maailmaa nämä asuvat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku nyt vaan on keksinyt että matemaattinen nokkeluus = älykkyys. Näinhän asia ei ole.
Valitettavasti useimpia koululaisia matikka ei kauheasti kiinnosta. Jos sen eteen tehtäisiin enemmän töitä (oppilaat+opettajat) testien pisteet ja oppilaiden "älykkyys" nousisi huomattavasti.
Ne tehtävät on ongelmanratkaisu-tyyppiä. Harjoittelu ei juurikaan auta, tarvitaan päättelykykyä, jota myös älykkyytenä pidetään.
Noissa tehtävissä/ongelmissa on omat päättelysääntönsä, jotka oppii harjoittelemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeassa on. Aloitin ketjunkin tässä aiemmin kuinka Suomen koululaitoksessa ei ole mitään erinomaista vaan erityisesti se aiempi opiskelijamatsku oli vaan verrattain älykästä. Siis niissä 2000-luvun alun Pisa-jutuissa joiden perusteella Suomikin maineensa sai. Sittemmin haitta maahan muuton myötä meiltä on alkanut valmistua lukutaidottomia kouluista ja otamme maahan maahan muuttajia joiden Pisa-menetys laskee toisessa polvessa kun taustat huomioidaan (asia jota Opetushallituksessa pidetään "hälyttävänä") ja näiden suhteellinen määrä on merkittävästi kasvanut 2000-luvulla. Ja se näkyy sitten kaikkien tuloksissa lopulta.
Tällainen skenaario:
Maah. muuttajataustaisten määrä on ollut niin pieni Pisa-otoksissa ettei vaikuta suuntaan tai toiseen. Ja tiesitkö maah.muuttajissa on myös tyttöjä, heidän osaamisensa on matikassa keskimäärin kantispoikia parempi...
Itse asiassa meillä on kaikkein suurimmat erot kaikista maista Pisa-kokeissa tulijoiden ja kantaväestön välillä, niin kuin tiedetään. Johtunee siitä, että meille tulee epäsuhtaisesti väkeä joka ei tule tänne töihin. Ja ihan fiksusta kantaväestöstä.
Hyshys. Laita piste ennen ja-sanaa ja unohda tuo loppuosa.