Lopetin kahvin ja koko elämä on muuttunut
Kaikki väsymys on kadonnut. Ennen join 1-2 kupillista, yleensä sinnittelin aamukahvilla, mutta joskus join myös pienen kupin lounaalla. Olin iltaisin aina todella väsynyt töiden jälkeen, ja makasin kotona sohvalla ja söin vaan hirveästi. Aamuisinhan ei ikinä ruoka maistunut kun väsytti niin törkeästi.
Kolme viikkoa sitten lopetin, pari päivää kesti päänsäryt. Alkuun en huomannut, että olisin nukahtanut helpommin, mutta siitä huolimatta päivisin oli paljon virkeämpi olo - tunsin nukkuvani syvemmin.
Vajaassa viikkossa olin kuin uudelleensyntynyt. Energiaa riittää kokoajan, ja aamulla saa nykyään syötäkin. Töissä ei enää iske lounaskoomaa ja iltaisin jaksaa liikkua ja syödä järkevästi.
Uskomatonta!
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Kofeiini on myrkkyä, niinkuin on alkoholikin. Molemmat pitäisi kieltää. En ymmärrä, että miksi ihmisten itsetuhoisuus kyseisillä myrkyillä sallitaan.
Kahvi nyt kuitenkin on terveysjuoma.
Teenjuojista on rasittavia kokemuksia. Nipoja valikoivia luuviuluja. ja kovasti ne moralisoivat kahvinjuontia.
Vierailija kirjoitti:
Luuloilla on ihmeelliset voimat!
Tiedättekö mitä mä en ymmärrä. Miten voi vielä olla tämän kaltaisia kavereita?
Tuleeko sitä nettiä käytettyä yhtään mihinkään muuhun kuin vauva foorumille? Ja facebookkiin?
Aiheesta on jo kirjoitettu kirjoja ja tehty tutkimuksia. Aloittaja ei ole yksin asian kanssa.
Miten keskushermostoon vaikuttava luonnon oma tuholaismyrkky voisi olla vaikuttamatta elimistöön? Teelusikallinen puhdasta kofeiinia tappaa.
Huomasin kyllä saman ollessani raskaana ja vähensin/lopetin koko kahvin. Jostain syystä palasin kyllä takaisin, en tiedä. Oliko niin pinttynyt tapa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Kofeiini estää myös raudanimeytymisen.
Ei ehkä estä mutta vaikeuttaa kylläkin. Varsinkin aterian jälkeen juotu kahvi.
Tietämättömät alapeukuttaa, kun tulee faktaa joka asettaa heidän pyhimpänsä negatiiviseen valoon :D
Kofeiini on afrikasta kuskattu piriste, jolla ei ole mitään olemista suomalaisen elimistössä. Jos et pysty elämään ilman kahvia, niin vika on sinun elämäntavoissasi. En ole koskaan ollut kahvin orja. Juon sitä silloin ja tällöin maun takia tai jos kylässä tarjotaan, mutta minulle se ei aiheuta suurina määrinä mitään muuta kuin psykologista ja järjenvastaista ahdistusta ja unettomuutta. Olen puhdas suomalainen ja tulen toimeen vedellä, oluella ja joskus sillöin tällöin vodkalla.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin lopetin puoleksi vuodeksi kunnes totesin että ei ole mitään järkeä nukkua vuorokauden ympäri ja olla täysin voimaton. Samaan aikaan aloitin myös kasvisruokavalion, joten maa aaltoili ja seinä kupruili ja huimasi muutaman kuukauden jälkeen kaiken voimattomuuden lisäksi, pelkäsin jo meneväni psykoosiin kun oireet oli niin voimakkaita. Kaikki harrastukset lopetin uupumuksen takia, ei vaan jaksanut enää. Aloitin lihan syönnin ja kahvin muutama kuukausi sitten ja pikkuhiljaa on voimat palautuneet ja jaksaakin muuta kuin maata paikallaan.
No heko heko.
Aloittajalle kysymys:
Ootsä huomannut että hajuaisti olisi parantunut? Moni kofeiinin lopettanut on kertonut tällaista.
Vierailija kirjoitti:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/7796154/
Niin, ihmiset huutavat plaseboa, kun eivät osaa lukea tutkimuksia. Pienikin määrä tätä huumausainetta elimistössä estää nukkumasta palauttavaa unta.
höpöhöpö ja huomenna lisää! Voin keittää kahvit vaikka yöllä eikä sillä ole mitään vaikutusta! Just tulin viikonloppuna reissusta puol yks ja turautin kahvit ja vartin päästä olin jo kroohpyyh ja maanantai-aamuna ylös normisti puol seisklata! Ihan sama. Kunhan vaan luulette!
Vierailija kirjoitti:
Luuloilla on ihmeelliset voimat!
Mielellä on ihmeelliset voimat. Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus. Kannattaako mielen voimaa selittää pois kutsumalla sitä luuloksi, jos sillä on hyviä vaikutuksia ja hyötyjä?
Liikutaan ilmeisesti alueella, joka on vielä liian mystistä monelle.
Mitä vikaa plasebossa, jos se toimii?
Ihmisen mieltä ja mielen voimia tunnetaan aivan liian vähän.
Kahvin vaikutukset lienee aika henkilökohtaisia, toisilla vie yöunet, aiheuttaa sydämen tykytystä sun muuta ja toisilla ei vaikuta mitenkään. Kohtuu toki kaikessa, kahvin juomisessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kofeiini on myrkkyä, niinkuin on alkoholikin. Molemmat pitäisi kieltää. En ymmärrä, että miksi ihmisten itsetuhoisuus kyseisillä myrkyillä sallitaan.
Koska itsetuhoisuus ei ole rikollista.
Miksi sitten huumeet ovat kiellettyjä? Aivan. Suomi on hypokriittinen maa, niinkuin on moni muukin maa.
Mikset vain sano tekopyhä, vaan kiikkailet vierasperäisillä sanoilla?
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa plasebossa, jos se toimii?
Ihmisen mieltä ja mielen voimia tunnetaan aivan liian vähän.
Tämä. Jos ihminen paranee plasebon avulla, on se joidenkin mielestä väärin sammutettu.
PLASEBOO kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/7796154/
Niin, ihmiset huutavat plaseboa, kun eivät osaa lukea tutkimuksia. Pienikin määrä tätä huumausainetta elimistössä estää nukkumasta palauttavaa unta.
höpöhöpö ja huomenna lisää! Voin keittää kahvit vaikka yöllä eikä sillä ole mitään vaikutusta! Just tulin viikonloppuna reissusta puol yks ja turautin kahvit ja vartin päästä olin jo kroohpyyh ja maanantai-aamuna ylös normisti puol seisklata! Ihan sama. Kunhan vaan luulette!
Kai tiedät, ettei omakohtaiset kokemukset ole mikään tutkimus? Olin sirkuksessa katsomassa miten joku jeeppi ajoi voimamiehen yli. Se ei tarkoita sitä, että sinun kannattaisi heittäytä jeepin alle ja kuvitella selviytyväsi siitä ehjin nahoin.
Tykkään kahvin mausta, mutta olen myös lopettanut juomasta sitä. Pystyin kyllä nukkumaan vaikka olisin juonut kahvia alle tunti sänkyyn menosta, mutta kun en enää juo ollenkaan kahvia, tai muutakaan missä on kofeiinia, unen laatu on parempaa. Lisäksi ahdistus ja siihen viittaavat fyysiset oireet on helpottaneet huomattavasti, keskushermosto voi paremmin. Syy miksi alunperin lopetin oli turhamaisuus: valkaisin hampaat ja halusin välttää uusia tahroja.
Vierailija kirjoitti:
Kofeiini on afrikasta kuskattu piriste, jolla ei ole mitään olemista suomalaisen elimistössä. Jos et pysty elämään ilman kahvia, niin vika on sinun elämäntavoissasi. En ole koskaan ollut kahvin orja. Juon sitä silloin ja tällöin maun takia tai jos kylässä tarjotaan, mutta minulle se ei aiheuta suurina määrinä mitään muuta kuin psykologista ja järjenvastaista ahdistusta ja unettomuutta. Olen puhdas suomalainen ja tulen toimeen vedellä, oluella ja joskus sillöin tällöin vodkalla.
Afrikasta ne suomalaisetkin alunperin on kotoisin.
Vierailija kirjoitti:
Kahvi tulee arabian sanasta qahhwwa tai sinnepäin ja merkitsee hermostumista.
Oliko aamusi yhtä lattea kuin minunkin?
Etymology
Arab women (coffee bearer) by John Frederick Lewis (1857). in Cairo, Egypt)
The word "coffee" entered the English language in 1582 via the Dutch koffie,[6] borrowed from the Ottoman Turkish kahve, in turn borrowed from the Arabic قَهْوَة (qahwa, “coffee, a brew”).[7] The word qahwah may have originally referred to the drink's reputation as an appetite suppressant from the word qahiya (Arabic: قَهِيَ, romanized: qahiya, lit. 'to lack hunger').[8][9] The name qahwah is not used for the berry or plant (the products of the region), which are known in Arabic as bunn. Semitic had a root qhh "dark color", which became a natural designation for the beverage. According to this analysis, the feminine form qahwah (also meaning "dark in color, dull(ing), dry, sour") also had the meaning of wine, which was also often dark in color.[10]
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska itsetuhoisuus ei ole rikollista.
Miksi sitten huumeet ovat kiellettyjä? Aivan. Suomi on hypokriittinen maa, niinkuin on moni muukin maa.
Ihmiset harvemmin pyörivät kahvipäissään kaupungilla häiriköimässä muita. Tai tehtailevat (pikku)rikoksia kahvihinhimossaan saadakseen seuraavan kuppusensa. Yhtään kahvihörhöjengiä en ole myöskään nähnyt metrosasemien liepeillä örisemässä ja tappelemassa keskenään, niitä muita riippuvuudesta kärsiviä lössejä näen päivittäin. Ensiavussa tuskin myöskään elvytetään ja paikkaillaan kahviövereitä vetäneitä raukkoja kerta toisensa jälkeen.
Johtunee siitä, että sitä kahvia saa kaupasta kolmella eurolla puoli kiloa. Tilanne voisi olla toisinkin. Sairauksiahan kahvi aiheuttaa kyllä.
Minullakin muuttui elämä kahvin lopettamisen jälkeen. Nykyään asun kartanossa, kun sitä ennen asuin ylipienessä yksiössä. Muutuin kauniimmaksi ja sain hyväpalkkaisen työn ilman koulutusta.