Kun työkaveri on kuin perässä vedettävä kivireki
Näin hoitoalalla se ainakin on raskasta. Sitten kun itseltä joskus menee siihen hermot ja esittää vaatimuksen, että on kyettävä tekemään itsenäisesti edes jotakin, mennään vessaan itkemään..
Kommentit (50)
Hetkinen. Oletko sanonut kivasti mutta jämäkästi, vai kuinka ilkeästi kettuillen kun hän meni itkemään? Nyt jotain käytöstapoja ap! Kannustavassa ilmapiirissä ujokin uskaltaa olla oma-aloitteisempi.
Ompas täällä paljon kommentoimassa nuota kivirekiä, taisi kolahtaa aika moneen. Ymmärrän aapeetä, itse en ole hoitoalalla mutta tiedän itsekin miltä tuntuu kun viikko- ja kuukausikaupalla kärsivällisesti opetat ja perehdytät jotain henkilöä eikä se tajua! Ei tee omatoimisesti yhtään mitään eikä edes kysy mitään, kulkee vain perässä ja odottaa jokaikiseen asiaan ohjeita, samoja ohjeita mitä on opetettu miljoona kertaa. Oikeasti pitäisi ihmisen ymmärtää itsekin jos ei sovellu johonkin ammattiin.
Ei se kiukku tämmöisiä ihmisiä kohtaan tietenkään ole oikein, mutta ärsytys näkyy ennenpitkää jokaisen naamasta.
Vierailija kirjoitti:
Ompas täällä paljon kommentoimassa nuota kivirekiä, taisi kolahtaa aika moneen. Ymmärrän aapeetä, itse en ole hoitoalalla mutta tiedän itsekin miltä tuntuu kun viikko- ja kuukausikaupalla kärsivällisesti opetat ja perehdytät jotain henkilöä eikä se tajua! Ei tee omatoimisesti yhtään mitään eikä edes kysy mitään, kulkee vain perässä ja odottaa jokaikiseen asiaan ohjeita, samoja ohjeita mitä on opetettu miljoona kertaa. Oikeasti pitäisi ihmisen ymmärtää itsekin jos ei sovellu johonkin ammattiin.
Ei se kiukku tämmöisiä ihmisiä kohtaan tietenkään ole oikein, mutta ärsytys näkyy ennenpitkää jokaisen naamasta.
Oikeastiko uskot, että kukaan pätevä, työnsä osaava ihminen ei osaa olla empaattinen? Onneksi edes osa meistä osaa.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti hoitoalalla on todella paljon kuvatunkaltaisia tyyppejä, jotka eivät tee töitään vaan ne jäävät muille. Syitä sille on monia aina laiskuudesta yksinkertaisuuteen, mutta yhtä kaikki se on työyhteisön kannalta raskasta. Nykyinen työvoimapula nostaa sakan pintaan.
Juuri miniäni, joka on hoitoalalla ja todella ahkera ihminen, kertoi vastaavasta. Sanoi, että on raskasta yöllä avustaa yksin papat pissalle, kun työkaveri menee ottamaan sillä hetkellä jotain näytettä, vaikka yhdessä on juuri sovittu kuka ja missä järjestyksessä pissitetaan. Miniäni teke vain keikkaa ja oli ilmoittanut ettei tule vuoroon, jos saa parikseen tuon saamattoman ja töitään valitsevan.
Minä tein yli 40 vuotta töitä toimistosihteerinä ja kyllä niitä työn vieressä oleskelevia työkaveriksi sattui. Yksikin tradenomi toimi palkkasihteerinä reilun vuoden, sitten ilmoitti ettei opi ja halusi vaihtaa hommia minun kanssani. Ja monta muuta, jotka joka homman käyvätvarmistamassa työkaverilta. Rasittavaa sakkia sellaiset.
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen. Oletko sanonut kivasti mutta jämäkästi, vai kuinka ilkeästi kettuillen kun hän meni itkemään? Nyt jotain käytöstapoja ap! Kannustavassa ilmapiirissä ujokin uskaltaa olla oma-aloitteisempi.
Ja katinkontit!
Minä olen painanut hommia nyt 40 vuotta ja kyllä työelämässä on niitäkin, joihin ei auta kannustus eikä mikään muukaan.
Joillekin on lusikalla annettu, sieltä on hankala ottaa kauhalla ulos.
Eikä aina auta edes koulutus, ei ole yksi eikä kaksi maisteria, jotka kysyvät samat asiat joka kerta, vielä kymmenen vuoden harjoittelun jälkeenkin.
Se kysyy hermoja olla kannustava, varsinkaan kun nämä osaamattomat harvoin muistavat kiittää, eivätkä taatusti koskaan edes tarjoudu itse auttamaan. Ei missään.
Ap hyvä, katsopa peiliin. Vika on nyt kyllä sinussa, ei työtoverissasi. Onko sinulla vastaavia tunteita muitakin elämäsi ihmisiä kohtaan kuin tätä yhtä työtoveria? Veikkaan vahvasti, että on. Se paistaa läpi kirjoitustyylistäsi. Kannattaa lopettaa pian tuo työtoverisi kiusaaminen tai pilkka osuu kyllä vielä pahasti omaan nilkkaasi. Mukavaa työvuoroa sinulle, ap.
Vierailija kirjoitti:
Ap hyvä, katsopa peiliin. Vika on nyt kyllä sinussa, ei työtoverissasi. Onko sinulla vastaavia tunteita muitakin elämäsi ihmisiä kohtaan kuin tätä yhtä työtoveria? Veikkaan vahvasti, että on. Se paistaa läpi kirjoitustyylistäsi. Kannattaa lopettaa pian tuo työtoverisi kiusaaminen tai pilkka osuu kyllä vielä pahasti omaan nilkkaasi. Mukavaa työvuoroa sinulle, ap.
Katsopa sinä peiliin, ja tunnusta tosiasiat. On olemassa juurikin Apn kuvailemia ihmisiä, joitten kanssa on inhottava olla töissä. Se, että jättää tekemättä tuon tollukan työt olisi tietysti oikea ratkaisu, mutta harvoinpa ahkera ihminen niin tekee. Perehdyttäminen ei ole työkaverin tehtävä, esimiehen pitää pitää perehdyttämisestä huoli ja työkaverille pitää hyvittää työpajassa jos tuommoista kivirekeä pitää raahata perässään.
Monet meistä käyvät töissä saadakseen rahaa jolla maksetaan mm. asumiskulut ja syöminen. Irtisanoutuminen ilman tietoa uudesta työpaikasta tuo karenssiajan esim. työttömyyskorvauksen maksuun. Lisäksi on toki yleistä ajatella että pakko on pärjätä. Voi olla myös vaikea hyväksyä että koulutuksen jälkeen homma paljastuukin itselle sopimattomaksi.