Vastikään keittiön tehneet. Roskiskaapin paikka? Muita keittiövinkkejä?
Nykyisellään meillä on lavuaarin alla, niin kuin se usein on. Onlisiko tälle jotain muuta paikkaa joku keksinyt keittiössään ja onko ollut toimiva? Miten esim suoraan tason alla oleva roskislaatikosto, joskus nähnyt näitäkin ratkaisuja? Miten säilytätte lautasianne ja aterimianne?
Näitä ketjuja on jo varmaan ollut monia, mutta olisi mukava jos jaksaisitte jakaa kokemuksianne hyvistä ja myös ei niin hyvistä ratkaisuista keittiöissänne!
Sen verran ideoistani, että uuni ja liesitaso tulevat ainakin perinteisesti alekkain, emme halua eikä keittiöömme oikein saakaan mitään korotettuja paikkoja näille tai tiskarille. Muille ideoille olen avoin :)
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos säilytät viinilaseja tai muita korkeita laseja vetolaatikossa, pysyvätkö ne hyvin pystyssä kun laatikon avaa vai helisevätkö/kaatuilevatko? Ap
Eikös näillekin ole jo sinne laatikkoon laitettavia telineitä olemassa? Ikeassa muistelisin nähneeni.
Roskiskelkka on mahtava keksintö. Ulospäin näyttää normaalilta kaapilta mutta liukuu kiskoilla kuin laatikko.
On hyvä kysellä vinkkejä jo keittiönsä asentaneilta, mutta muista myös pitää mielessäsi että itsellesi sen teet. Vaikka kaikki sanoisivat että jokin asia on ehdoton, mieti onko se sitä mitä sinä tarvitset.
Tottakai. Mutta kyselemällä saa välillä hyviä ideoita, kun ei joskus edes tajua että asiat voi tehdä toisinkin, paljon kätevämmin. Tai edes tiedä jonkun elämää helpottavan vempaimen olemassaolosta!
Ikeaa tänään selailin mutta mielestäni en löytänyt erityisesti korkeille laseille tarkoitettua telinettä, toki varmaan asiaan käy siellä myytävät laatikonjakajat.
Ap
Yksi syvä tiskiallas ja korkea, kaareva vesihana, lieden iso levy etureunassa. Vähennät näin paistorasvan ja veden roiskumista välitilan pinnoitteelle. Liesituuletin auki säädettävällä lipalla avartaa työskentelytilaa. Ovelliset lokerot keittiön pienkoneille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiskikone korotuksella. Se on ehdoton!
Ehkä pitkille ihmisille. Olen itse 160 cm, ja kun olen joskus tyhjentänyt kavereiden kotona korkeammalla olevaa tiskikonetta, niin se on ollut selvästi hankalampaa kuin oman lattialla seisovan tiskikoneen tyhjentäminen. Kotona riittää, että vähän kumartelen. Kavereitten luona joufun kurottelemaan, mikä on selvästi hankalampaa ja rasittavampaa.
Onpa erikoista. Minä olen saman mittainen ja tiskikone on korotettuna juuri oikean korkeudella. Ei mitään kurottelua. Senhän voi laittaa itselleen sopivalle korkeudelle. Se on mielestäni ihan ehdoton asia keittiössä. Tarvitaan kokoajan.
Vierailija kirjoitti:
Yksi syvä tiskiallas ja korkea, kaareva vesihana, lieden iso levy etureunassa. Vähennät näin paistorasvan ja veden roiskumista välitilan pinnoitteelle. Liesituuletin auki säädettävällä lipalla avartaa työskentelytilaa. Ovelliset lokerot keittiön pienkoneille.
Meillä liesi on upotettu tadoon. Ei koskaan mitään välitilassa. Uuni on kalusteuuni ihan sen lieden alapuolella.
Vierailija kirjoitti:
Haluan Ikean ison posliinialtaan. Kaarevista vesihanoista taas olen kuullut että roiskii? En ole varma millainen on säädettävä lippa tai mitä tarkoitat ovellisilla lokeroilla? Ap
Meillä roskis on tiskialtaan vieressä, ei sen alla. Eli voi kätevästi pitää/vetää auki samalla kun työskentelee tiskialtaalla.
Astianpesukone on korotettu mikä on todella mukavaa, mutta vastaavasti astianpesukoneen yläpuolella oleva taso on liian korkea työskentelyyn ja toimii romua keräävänä varastona.
Vierailija kirjoitti:
Meillä roskis on tiskialtaan vieressä, ei sen alla. Eli voi kätevästi pitää/vetää auki samalla kun työskentelee tiskialtaalla.
Astianpesukone on korotettu mikä on todella mukavaa, mutta vastaavasti astianpesukoneen yläpuolella oleva taso on liian korkea työskentelyyn ja toimii romua keräävänä varastona.
Meillä on siinä mikroaaltouuni.
Muista, että kun tilaat sen tiskikoneen korotuksella, niin ne asentajat sanoo, että tätä mallia ei voi asentaa korotuksella. Ole tiukkana ja aja tyypit mäelle jos ei homma onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Muista, että kun tilaat sen tiskikoneen korotuksella, niin ne asentajat sanoo, että tätä mallia ei voi asentaa korotuksella. Ole tiukkana ja aja tyypit mäelle jos ei homma onnistu.
Ylläoleva siis siinä vaiheessa, kun asentajat on jo paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule korotettua tiskaria... Ap
Meidän talossa roskalaatikko ei ollut lavuaarin alla vaan lavuaarista seuraavassa laatikossa. Miksikö? Useim kun siinä altaalla työskentelee, niin jollain on AINA asiaa roskikselle. Oli loistava ratkaisu. Suosittelen 👍.
Harmi, että tuli ero. Talo oli muutenkin täydellinen.
Vierailija kirjoitti:
Niin ne roiskivatkin, sellaiset ainakin mitkä oli joskus 2000l alkupuolella muodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan Ikean ison posliinialtaan. Kaarevista vesihanoista taas olen kuullut että roiskii? En ole varma millainen on säädettävä lippa tai mitä tarkoitat ovellisilla lokeroilla? Ap
Ovathan näppisi vetreässä kunnossa? Posliinialtaaseen nimittäin ei kannata pudottaa valurautapataa. Rikki menee. Nivelrikkoiselle ainakin hasardivalinta.
Sinne roskiskaappiin saa lasi-metalli-paristo jne. Lajittelun, roskis ehdottomasti ylemmäs vetolaatikkoon.
Äläkä ota tiskialtaaseen sitä "kaatoallasta", sitä pikkyallasta ison vieressä. Meillä on ollut sellainen 15 vuotta enkä vieläkään ole keksinyt sille mitään tehtävää. Likaantuu vain ja tuo lisää siivoamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
32/50 mm putki kaapista poistoilman - döfät ei tule huoneen puolelle.
Ja kaappiin roskavaunumekanismi ja myös liukuhylly, niin tulee siitä kaappihyllystäkin oikeasti hyödyllinen. Muuten sinne unohtuu n+1 tiskiharjaa/apk-pesuainenappia/patapataa/tiskirättiä/muovipussia...
Niin siis ulosvedettävään laatikkoonhan tuo roskis tulee, niin kuin nykyäänkin, eikä kaappiin. Poistoilmaputkia ei kyllä ole mahdollista järjestää. Ap
80cm leveä kaapisto ollut todella hyvä meille ja siihen mahtuu roskien lajitteluun omat astiat hyvin ja tosiaan se vedettävä ylähylly on mitä parhain myös.
Remontista kohta 2 vuotta ja mitään en tekisi toisin roskisten osalta ja se on lavuaarin alla ja lavuaari suuri ja syvä yksiosainen
Mä tykkään kokkaamisesta. Teen yleensä ruoat alusta asti, ja työtaso onkin usein täynnä kuoria, naatteja, kalvoja, roippeita, nahkoja, perkeitä yms., sekä tietysti ei biohajoavia roskia. Mua ärsyttää aivan suunnattomasti roskisten sijoittelu tiskipöydän alakaappiin; paljon helpompi olisi kaapaista ne suoraan työtasolta roskiin kuin kävellä leikkuulaudan kanssa toista metriä roskiskaapille ja pudottaa samalla osa sipulinkuorista matkalle.
Monissa keittiöissä oleva korkea kaappi on ihan kauhea, etenkin jos se on 50-60 cm syvä. Hirveän hankalaa ottaa mitään hyllyjen takaosasta. Mutta kun tilalle vaihtaa ns. apteekkikaapin korihyllyillä, niin jopa on kätevä.
Mee Pinterestiin ja hae kitchen ideas, kitchen organization, tulee vaikka mitä kivoja ideoita.
Paras paikka roskikselle on lavuaarin vieressä vetolaatikossa pöytätason alla. Mieti omia toiveita kierrättämiseen ja kuinka monta roska-astiaa tarvitset. Testaa kuinka sormenjäljet jää kaapinoviin ettei tule ikäviä yllätyksiä. Itse en tykkää korkeista hanoista missä avauskahva on hanan alapuolella. Vetolaatikot on loistavia. Vältä kulmakaappia jos mahdollista.
Eikös näillekin ole jo sinne laatikkoon laitettavia telineitä olemassa? Ikeassa muistelisin nähneeni.
Roskiskelkka on mahtava keksintö. Ulospäin näyttää normaalilta kaapilta mutta liukuu kiskoilla kuin laatikko.
On hyvä kysellä vinkkejä jo keittiönsä asentaneilta, mutta muista myös pitää mielessäsi että itsellesi sen teet. Vaikka kaikki sanoisivat että jokin asia on ehdoton, mieti onko se sitä mitä sinä tarvitset.