Onko aika vain kullannut muistot vai pukeuduttiinko ennen (90-luvulla) pidempään ns. lastenvaatteisiin?
Minä ainakin muistelisin, että vasta yläasteella vaatteissa merkitsi joku muukin kuin käytännöllisyys... eli aika lailla päiväkotityylillä mentiin koko ala-aste. Ja vasta yläasteella alkoi olla jotain muotijuttuja.
Kommentit (36)
Taidettiin pukeutua. Heppatrikoot <3 Kun työskentelin ala-asteella 2000-luvun alussa, pistin merkille, että viides-kuudesluokkalaiset pukeutuivat samantyylisesti kuin oma ikäluokkani vasta yläasteella.
Kunpa lapset saisivat edelleen olla rauhassa lapsia.
Oma tyttöni on 4.luokalla pitää todellakin oll addua, nikea, filaa ym. Osa vaatteista on myös H&M-rytkyä, mutta tarkka hän on. Saatiis iso kasa serkkunsa vanhoja vaatteita ja sieltä ei kelvannut kuin ihan muutama hänelle, vaikka mun mielestä oli kauniita vaatteita.
Itse taas käytin vielä vitosellakin toppahaalaria, oma lapsi taasen ei meinaa edes ulkohousuja ja pipoa laittaa. Sain myös lapsena äitini kaverin vanhoja vaatteita, eli siis jonkun aikuisen jotain ihme rättejä. Ne oli rumia, mutta ehjiä ja siistejä, joten käytin niitä. Itseasiassa 5.luokan kuvassa mulla on yksi näistä paidoista päällä. Tosin mä olin vielä yläasteella mauton, kaverit väli huomautteli, että älä pue tuollaisia vaatteita ja edelleen voin kulkea aika junteissa vaatteissa. Mua ei vaan ole ikinä omalla kohdalla kiinnostanut.
Ysärillä vielä meni jotkut sarjakuvahahmokuvioidut trikoopöksyt ja samaa kuosia paita. 2000-luvulle, kun siirryttiin niin alkoi jo ainakin ala-asteen loppupuolella olevilla näkyä farkkuja ja muita muotivaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Oma tyttöni on 4.luokalla pitää todellakin oll addua, nikea, filaa ym. Osa vaatteista on myös H&M-rytkyä, mutta tarkka hän on. Saatiis iso kasa serkkunsa vanhoja vaatteita ja sieltä ei kelvannut kuin ihan muutama hänelle, vaikka mun mielestä oli kauniita vaatteita.
Itse taas käytin vielä vitosellakin toppahaalaria, oma lapsi taasen ei meinaa edes ulkohousuja ja pipoa laittaa. Sain myös lapsena äitini kaverin vanhoja vaatteita, eli siis jonkun aikuisen jotain ihme rättejä. Ne oli rumia, mutta ehjiä ja siistejä, joten käytin niitä. Itseasiassa 5.luokan kuvassa mulla on yksi näistä paidoista päällä. Tosin mä olin vielä yläasteella mauton, kaverit väli huomautteli, että älä pue tuollaisia vaatteita ja edelleen voin kulkea aika junteissa vaatteissa. Mua ei vaan ole ikinä omalla kohdalla kiinnostanut.
Jännä tuo toppahaalarimuoti. Nykyään se on niin leimallisesti vain pikkulasten vaate. Mikäköhän tuon selittää, että silloin kelpasi hyvin isoillekin.
Itse syntynyt -89 ja muistan jo nelosluokalla halunneeni esim. leveälahkeiset farkut. Ala-asteella myös housuhameet oli kovassa huudossa (ehkä 3-4 luokilla).
Nuorilla on kyllä varmasti ollut aina ne omat juttunsa eri vuosikymmeniltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat muistot kasarilta ja ainakin tuolloin yläasteellakin tyttöjen pukeutuminen oli hyvin kesyä, vain muutama vähän koetteli hyvän maun rajoja jollain minihameella tai ylitiukilla housuilla. Mistään kamelinvarvasleggareista ei oltu kuultukaan.
Eiks jossain vaiheessa ollut hiihtarit? Mutta ei nekään leggarimaisen tiukkoja olleet.
Apua, hiihtarit. 😄 Olin jo ihan unohtanut. Niissä oli ne lenksut jalkojen alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat muistot kasarilta ja ainakin tuolloin yläasteellakin tyttöjen pukeutuminen oli hyvin kesyä, vain muutama vähän koetteli hyvän maun rajoja jollain minihameella tai ylitiukilla housuilla. Mistään kamelinvarvasleggareista ei oltu kuultukaan.
Eiks jossain vaiheessa ollut hiihtarit? Mutta ei nekään leggarimaisen tiukkoja olleet.
Ihanan käytännöllistä! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä tuo toppahaalarimuoti. Nykyään se on niin leimallisesti vain pikkulasten vaate. Mikäköhän tuon selittää, että silloin kelpasi hyvin isoillekin.
Koska se oli alunperin aikuisten hiihto- ja lasketteluvaate.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistanko oikein, että lenksu oli aina sukan alla eli kengän sisäpuolelle? Eli ei niin kuin lastenhaalareissa kengän alla?
Kyllä ainakin pks nuoret tytöt alkoivat pukeutumaan napapaitoihin ja lannehousuihin häiritsevän lapsosina. Oma tyttäreni synt.-86 ja monet hänen kavereistaan jo 10-12 vuotiaina meikissään ja vaatteissaan olivat aikamoisia lolitoja. Siitä syystä ikäisensä pojat näyttivät paljon nuoremmilta kuin tytöt.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin pks nuoret tytöt alkoivat pukeutumaan napapaitoihin ja lannehousuihin häiritsevän lapsosina. Oma tyttäreni synt.-86 ja monet hänen kavereistaan jo 10-12 vuotiaina meikissään ja vaatteissaan olivat aikamoisia lolitoja. Siitä syystä ikäisensä pojat näyttivät paljon nuoremmilta kuin tytöt.
Joo, silloin oli nämä Amerikoista tuodut lasten seksivaatekohut.
Vuosituhannen vaihteessa oli napapaitakohu, pedofiliakohu ja joku taisi kohista kulmakarvojen muotoilustakin.
Hoh hoijakkaa.
Samaan aikaan poikien vaatetus oli todella aggressiivista gangsta-tyyliä, mutta eihän se ketään kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
Ysärillä vielä meni jotkut sarjakuvahahmokuvioidut trikoopöksyt ja samaa kuosia paita. 2000-luvulle, kun siirryttiin niin alkoi jo ainakin ala-asteen loppupuolella olevilla näkyä farkkuja ja muita muotivaatteita.
Aina niitä on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tuon ajan valokuvia katsoo, niin noinhan se oli.
Joo, mulla yhdessä vitosella otetussa kuvassa toppahaalari, joku kypärähatun tapainen, toppasaappaat ja sellaiset liikkistopparukkaset, jossa on heijastin ja varsi hihan päällä! :)
Aika kultaa muistot tai olit vain erittäin karismaattinen lapsi. Paikkakuntakohtaisia eroja myös varmasti löytyy.
Ainakin täällä stadin paremmilla alueilla sut ois naurettu kuoliaaksi noilla vetimillä vitosella.
Naurettiin jo tokaluokkalainenkin.
Mulle kyllä kettuiltiin lapsellisista vaatteista kun olin neljännellä luokalla v.1999. Mulla oli sellainen keltainen takki missä oli joku pieni kukkamerkki. Tämä oli ilmeisesti lapsellinen.
Kyllä meillä 90-luvun lopulla 5. luokalla pidettiin napapaitoja ja leviksiä. Ja vielä maaseudulla.