Mihin koulukiusaaja pyrkii?
Luin englanninkielistä keskustelua koulukiusaamisesta, jossa väitettiin että kiusaaja voi pyrkiä jopa uhrin itsemurhaan. Uskotteko että viha voi olla niin kova?
Kommentit (16)
Ei varmaankaan useimmissa tapauksissa. Kiusaaja yrittää pönkittää omaa egoaan lyttäämällä toista ja purkaa omaa sisäistä pahaa oloaan.
Uskon. Tosin tällöin kyseessä on tosin varmaan antisosiaalista persoonallisuushäiriötä sairastava ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaankaan useimmissa tapauksissa. Kiusaaja yrittää pönkittää omaa egoaan lyttäämällä toista ja purkaa omaa sisäistä pahaa oloaan.
Luulen, ettei kaikilla ole edes pahaa oloa. Jos koulussa on tylsää, keksitään jotain nauramisen ja pilkkaamisen aihetta koulukavereista tai opettajista. Samalla voi tuntea itsensä vähän viisaammaksi kuin ne tyhmät, joille nauretaan.
Täällä sanotaan ettei lapsi voi olla paha, mutta kyllä voi.
Jos normaali ihminen olisi kiusannut toista lapsena, hän ymmärtäisi tekojensa luonteen.
Kiusaajan tarkoitus on tehdä toisen elämä mahdollisimman epämukavaksi. Kyse on vallankäytöstä. Mitä huonompaan jamaan kiusaaja toisen saattaa, sitä hauskempaa hänellä vain on. Uhrin itsemurha on oikein Jackpot.
Vikaa on myös niissä muissa jotka hiljaa hyväksyvät.
Kiusaamalla toista yrittää olla joku alfa. Määrittää itsensä yläpuolelle muita.
Uskon. Kiusaaja pyrkii hajottamaan toisen ihmisen.
Jokaisella on tarve vuorovaikutukseen, mutta nämä eräät ei pärjää normaalilla saati hyvyydellä. (Psykopaatin aivot tarvii enemmän stimulaatiota, joten voi olla tylsääkin).
Mutta pahuudella pärjää, se on varma. Pahuus on siis luuserien juttu.
Terveet kaverit ei lannista, vaan kannustaa.
Luulen, että harjoittelee muiden hallitsemista ja alistamista.
Saa siitä itselleen ja egolleen voimantunnetta.
Minua kiusattiin ja rankasti. Kerran sitten kiusasin yhtä toista, purkaakseni pahaa oloani. Ei ollut siinä kaverissa mitään vikaa tai ongelmaa. Mulla oli paha olla. Ja on taas kun ajattelen miten olen sitäkin kohdellut.
Minua on kiusattu kahdesti. Molemmissa tapauksissa pääkiusaaja oli luonnehäiriöinen joka usutti sitten muita kimppuuni.
Kiusasin vuosia ihmisiä ala-asteella yksinkertaisesti koska se oli hauskaa nöyryyttää ihmisiä eikä minulle langetettu minkäänlaisia seurauksia. Joskus minua nauratti kun 4 oppilasta oli tehnyt samana päivänä minusta valituksen. Pidin tätä ainoastaan ennätyksenä Ainoa seuraus oli sosiaalikuraattorin puhuttelu ja hänelle kerroin sen mitä hän halusi kuulla. "Ei pitäisi kiusata vaan kaikkien kanssa pitäisi tulla toimeen ja jos ei tykkää jostain oppilaasta niin pitäisi viettää välitunnit eripuolella koulua".
Jälkeenpäin mietin, että jos minulle olisi muutaman perättäisen kerran asetettu seuraus kiusaamisestani sen sijaan, että minua yritettiin ymmärtää rikkinäisen kotini takia niin olisin oppinut läksyni muutaman jälki-istunnon jälkeen.
Kiusaaja on usein myös itse uhri. Häneen sattuu syystä tai toisesta ja siksi hänellä on hillitön halu satuttaa jotakuta muuta tai muita. Kiusatuksi tulee yleensä se heikompi astia suhteessa kiusaajan. Kiusaajaa kohtaan on saatettu käyttää lähiympäristössä väärin omaa valta-asemaa ja kiusaajalle ei ole vielä kehittynyt muita välineitä purkaa pahaa oloaan.
Kiusatun ei kuitenkaan tarvitse olla ymmärtäjän roolissa, vaan vastuu on aina aikuisella. Molemmat tarvitsevat ymmärrystä ja henkistä apua ja toimia, ettei kiusaaminen enää jatku.
Vierailija kirjoitti:
Kiusasin vuosia ihmisiä ala-asteella yksinkertaisesti koska se oli hauskaa nöyryyttää ihmisiä eikä minulle langetettu minkäänlaisia seurauksia. Joskus minua nauratti kun 4 oppilasta oli tehnyt samana päivänä minusta valituksen. Pidin tätä ainoastaan ennätyksenä Ainoa seuraus oli sosiaalikuraattorin puhuttelu ja hänelle kerroin sen mitä hän halusi kuulla. "Ei pitäisi kiusata vaan kaikkien kanssa pitäisi tulla toimeen ja jos ei tykkää jostain oppilaasta niin pitäisi viettää välitunnit eripuolella koulua".
Jälkeenpäin mietin, että jos minulle olisi muutaman perättäisen kerran asetettu seuraus kiusaamisestani sen sijaan, että minua yritettiin ymmärtää rikkinäisen kotini takia niin olisin oppinut läksyni muutaman jälki-istunnon jälkeen.
Näinpä juuri. Oma lapseni härnäsi sisaruksiaan eli voisi sitä kai kiusaamiseksikin sanoa, ei tosin tehnyt sitä koulussa kenellekään (opettajansa mukaan). Tokaisin lapselleni, että jos kiusaaminen on sinusta mukavaa, niin kyllä mekin voidan alkaa kiusaamaan sinua ja vaikka oikein porukalla. Nauretaan sitten yhdessä miten meillä on mukavaa, kun läpsin sinua ja kamppaan, jne. Tein lapselle selväksi, että sitä saa mitä tilaa ja olot menevät kurjaksi, jos sama meno jatkuu. Johan meni ilme totiseksi ja sisarusten kiusaaminen viimein loppui.
Kiusaaja pyrkii saamaan hupia vääryyden kautta ja kerjää itselleen vaikeuksia.
Luulen, että kiusaajan tarkoitus on tuhota uhrin sielu.