Toisen ammatin vaikutus omaan käytökseesi
Miten sinuun vaikuttaa esimerkiksi keskustelu ihmisten kanssa, joiden tiedät olevan esim. lääkäri, lentäjä, poliisi tms? Tottakai ammatti on vain ammatti ja ihmiset ihmisiä, mutta vaikuttaako tieto omaan käyttäytymiseesi alitajuntaisesti tai tietoisesti? Monista ihmisistä puhutaan nimellä mutta jos esim. naapuri on poliisi ja kävelee ohi, kuulee usein, tuossa tuo konstaapeli nyt mennee.
Kommentit (9)
Ei vaikuta. Tunnen useammankin poliisin, tuttu pariskunta, jossa molemmat on huumepoliisissa ja yksi tuttu on tutkijana. Veljeni on lentäjä. Miesystävän poika opiskelee lääkäriksi. En myöskään kohtele työpaikkani siivoojia yhtään eri tavalla. En valitse ystäviäni myöskään sen mukaan mitä he työkseen tekevät. Joku dippainssi omalla työpaikallani on ihan urpo, toinen taas fiksu ja mukava.
Ei yhtään mitenkään, en lähtökohtaisesti edes tajua miten voisi vaikuttaa? Haluaisiko joku tulla arvotetuksi työnsä kautta?
Olen lääkäri ja tästä ammatti-identiteetistä ei eroon pääse kuin valehtelemalla. Minulle on aina vaikea kertoa ammattini, koska ihmisillä on niin vahva kuva lääkäreistä. Toisekseen, vapaallakin on aina joku valittamassa vaivojaan ja kysymässä milloin mistäkin. Työ on ongelmien ratkomista enkä jaksaisi ratkoa ongelmia vapaa-aikanani.
Tinderissä ainakin lääkärit, dippainssit ja tutkijamiehet ratsastaa niillä nimikkeillä.
Ja kyllähän mä lääkärin kanssa menen treffeille ihan siksi, että se voi sitten elvyttää mut kun seksileikit päättyy ikävästi. Dippainssin kanssa en oikein tiedä, onko siitä mulle mitään hyötyä. Tutkijat sitten taas on niin nösviä ettei niitä jaksa erkkikään. Siksihän ne noita liitteitä sinne tinderiin laittaa, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Olen lääkäri ja tästä ammatti-identiteetistä ei eroon pääse kuin valehtelemalla. Minulle on aina vaikea kertoa ammattini, koska ihmisillä on niin vahva kuva lääkäreistä. Toisekseen, vapaallakin on aina joku valittamassa vaivojaan ja kysymässä milloin mistäkin. Työ on ongelmien ratkomista enkä jaksaisi ratkoa ongelmia vapaa-aikanani.
Hengaa Aspergereitten kanssa. Niitä ei kiinnosta. Todellakaan.
Ammatti ei vaikuta. Persoona vaikuttaa.
Mulle ainakin todella moni alkaa listaamaan vaivojaan ja moittimaan milloin minkäkin lääkärin tai hoitajan toimintaa jossain menneisyydessä ym. Eivät varmaan itse edes huomaa sitä tai ajattele että puhuisin vapaa-ajallani ehkä mielellään jostain muusta kuin tuttavan tädin kihdin tilasta.
Siviilissä ei vaikuta käytökseen. Töissä asiakkaan ammatti vaikuttaa hieman siihen miten neuvotteluun valmistuu. Lääkäreillä on eri murheet, kuin siivoojilla.
En ajattele ihmisten ammatteja. Oma naapurini on pappi, mutta kyllä hänestä nimellä puhutaan, jos puhuttavaa on.