HUS:sta on tullut viidessä vuodessa ahdistava työpaikka
Ns. rivityöntekijöille työnnetään jatkuvasti lisää vastuuta asioista, jotka eivät sisälly heidän koulutukseen/osaamiseen. Olen niin väsynyt. Haluaisin vaan hoitaa ja ohjata potilaita, enkä istua kokouksissa ties mihin vastuutehtäviin ja kehittämiseen liittyen.
Kommentit (54)
Minä varmaan pitäisin tauot ajallaan enkä yhtään ylityötä.
En tajua kuka kohta enää haluaa olla sairaanhoitaja. Tänään tuli palkka, 1700 e. Ja mitä sillä saa... vuokran jälkeen jää muutama satanen. Työn vaativuus ja vastuu on ihan hirmuinen ja työmäärä myös. Tuon saman palkan saisin jos olisin Lidlin kassalla tai siivoaisin bussipysäkkejä. Olen siinä mielessä onnellisessa asemassa että minulla on omaisuutta, palkallani en toimeen tulisi ja lapsia ruokkisi. Olisi pakko ostaa kaikki kirpputorilta ja lopettaa harrastukset ja syödä puuroa.
Suomeen tulee kokoajan enemmän hoitajia, jotka eivät osaa suomea. Meilläkin on ollut opiskelijoita, jotka eivät ymmärrä juuri mitään potilaiden papereista lukemaansa, mutta valmistuvat kohta. Googlen kääntäjää käyttävät ahkerasti.
Sairaanhoitajan työ on tosi vaativaa mutta ei sitä juuri arvosteta. Ihmiset palavat loppuun työssä ja virheitä sattuu, niistä kyllä puhutaan ja haukutaan hoitajia laiskoiksi. Sukulaiseni saiarsti ja kuoli sairaalassa Espoossa (HUSin) ja kun häntä kävin kasomassa samana päivänä aamulla ja illalla, oli vuorossa yleensä aina sama ulkomaalainen hoitaja, joka oli kiva ja kiltti. Hän kertoi että tekee pitkiä vuoroja kun osastolle ei saada sijaisia. Kun sukulaiseni kuoli, hän oli vieressä vaikka olisi pitänyt olla tarjoamassa yksin lounasta koko osaston potilaille. Hänelle tuli yksi omainen sinne huoneeseen huutamaan että nyt pitää heti antaa mummolle mehukeittoa, mitäs hidastelet siellä. Ihan kammottavaa!
HUS on pska työnantaja. Hoitajia ei arvosteta tippaakaan, moni on äänestänyt jaloillaan, osa osastonhoitajista ja ylihoitajista on käytöksellään luonut pelon ilmapiirin jossa käskyjä annetaan ja jos uskallat kyseenalaistaa niin sinut leimataan itse kiusaajaksi tai joudut puhutteluun ja saat varoituksen. Ulko-ovi käy vilkkaasti, harmi ettei työntekijöistä haluta pitää kiinni, uusia on kuulemma tulossa jonoksi asti..
Vierailija kirjoitti:
En tajua kuka kohta enää haluaa olla sairaanhoitaja. Tänään tuli palkka, 1700 e. Ja mitä sillä saa... vuokran jälkeen jää muutama satanen. Työn vaativuus ja vastuu on ihan hirmuinen ja työmäärä myös. Tuon saman palkan saisin jos olisin Lidlin kassalla tai siivoaisin bussipysäkkejä. Olen siinä mielessä onnellisessa asemassa että minulla on omaisuutta, palkallani en toimeen tulisi ja lapsia ruokkisi. Olisi pakko ostaa kaikki kirpputorilta ja lopettaa harrastukset ja syödä puuroa.
Suomeen tulee kokoajan enemmän hoitajia, jotka eivät osaa suomea. Meilläkin on ollut opiskelijoita, jotka eivät ymmärrä juuri mitään potilaiden papereista lukemaansa, mutta valmistuvat kohta. Googlen kääntäjää käyttävät ahkerasti.
Miks pirussa suomalaiset on niin lällyjä, että kitistään netissä, mutta ei osoiteta mieltä sille taholle mikä on oikea??
Vinkki: potilaat on väärä kohde.
Järjestäytykää, menkää lakkoon, ottakaa yhteys sos.ja terv.ministeriöön.
TEHKÄÄ jotain asioiden parantamiseksi.
Luuin, että Hususta on tullut viidessä vuodessa ahdistava...
Vierailija kirjoitti:
Minä varmaan pitäisin tauot ajallaan enkä yhtään ylityötä.
Sinulla ei taida olla mitään kokemusta hoitotyöstä? Silloin kun hoidetaan ihmisiä, yleensä vielä kipeitä ja sairaita sellaisia, niin tilanteet eivät aina mene käsikädessä kellon kanssa. Hoitajan työ sairaalassa on usein hyvin kiireistä, toki ainakin itse yritän tehdä kaikkeni ettei kiire välittyisi potilaalle tai hänen omaisilleen. Huoneessa olen levollinen ja rauhallinen puheissani ja liikkeissäni, käytävälle päästyäni askeleen mitta kasvaa ja vauhti kiihtyy.
Potilaan hoitoon limittyy monta ammattiryhmää. Jos leikkaus- ja anestesiatiimi odottaa häntä leikkaukseen, minä en voi lähteä silloin tauolle. Asiakas tulee viedä erilaisiin tutkimuksiin ja toimenpiteisiin ajallaan (joiden ajankohdat eivät siis läheskään aina ole etukäteen kellolleen lukkoon lyötynä), tai muuten aikataulut sakkaa pahemman kerran.
Jos potilaasi oksentaa, tarvitsee apua vessaan siirtymisessä, kipulääkettä tms, lääkäri päättää että hänen aikataulussaan on juuri nyt puoli tuntia aikaa sille tai tälle toimenpiteelle, labra tarvitsee apua näytteenotossa sekavan potilaan kanssa, omainen soittaa ja haluaa puhua potilaasi asioista.... Erilaisia tilanteita ja syitä voisi luetella loputtomiin, jotka vaikeuttavat huomattavasti sitä, että voisit aina mennä tiettyyn aikaan tietyn mittaiselle tauolle. Eikä työpäivää vaan aina pysty lopettamaan sovittuun aikaan, sairaiden ihmisten hoidossa on vaan niin paljon muuttuvia asioita. Iltavuoroon tulee vähemmän hoitajia kuin aamuun, vaikka aina työn määrä ei illalla ole yhtään vähäisempi kuin aamulla. Yövuoroon hoitajia tulee vieläkin vähemmän. Silti päivystys ja leikkaussali työntää ihmisiä osastolle 24/7. Jos edellisen vuoron työt on kesken, ja osastolle siirtyy huonokuntoinen potilas, ei hoitajat voi tehdä läpsystä vaihtoa, vaan on inhimillistä hoitaa omat potilaat siihen vaiheeseen, ettei seuraavan vuoron tarvitse heti huolehtia heidän asioistaan, kun uusissa tulokkaissa on niin paljon tehtävää... (Lausehirviö!)
Sellaista se on, sairaiden ja kipeiden ihmisten hoitaminen. Moni asia ajaa ohi sen lakisääteisen kahvitauon.
Vierailija kirjoitti:
HUS on pska työnantaja. Hoitajia ei arvosteta tippaakaan, moni on äänestänyt jaloillaan, osa osastonhoitajista ja ylihoitajista on käytöksellään luonut pelon ilmapiirin jossa käskyjä annetaan ja jos uskallat kyseenalaistaa niin sinut leimataan itse kiusaajaksi tai joudut puhutteluun ja saat varoituksen. Ulko-ovi käy vilkkaasti, harmi ettei työntekijöistä haluta pitää kiinni, uusia on kuulemma tulossa jonoksi asti..
Tätä samaa on muuten myös VSSHP:ssä. Lisäksi aina muistutetaan, että "omaa pesää ei liata", eli kielletään puhumasta negtiivisista asioista ulkopuolisille. Koko ajan säätetään kaikesta, että isot pomot saavat pitää hulppeat juhlansa ja muut etuutensa. Hoitajat sitten pakkolomailee palkatta, sijaisia ei palkata, osastoja suljetaan jne.
Kaksi yötä jouduin joskus Jorvin osastolla olemaan ja toivon etten ikinä enää joudu. Vittumaisin kokemus ikinä. Jotain kun yritti kysyä, sai arvon hoitsuilta vastaukseksi tiuskimista ja päin näköä nauramista. Ovat palkkansa ansainneet.
HUS:in toiminta on suoraan seurausta verotulojen vähenemisestä. Mitä vähemmän veronmaksajia (myös tulevaisuudessa) sitä vähemmän rahaa terveys- ja sairaspalveluihin.
Vierailija kirjoitti:
”Mutta eikös lääkärit tee tämän toimenpiteen?”
”Ehei, nykyään me hoitajat tehdään ne”
Keksi toimenpiteen kohdalle joku vaativa/vaarallinen toimenpide, jonka ainoastaan lääkäri sai ennen vanhaan tehdä.
Minä oli HUS:in sairaalassa pari vuotta sitten. Kyllä minut lääkärit leikkasivat. Hoitajat sitten hoitivat kipua ja pahoinvointia ja mittailivat perustoimintoja kuten verenpainetta.
No eipä ole meno paremmaksi muuttunut. :(
Olen oh ja täysin uupunut.
Vierailija kirjoitti:
Onko epäasiallista kohtelua/kiusaamista?
Rakentaja kirjoitti:
Missä noin ei olisi? Harvassa on firmat, jossa ei olisi nykyään palavereja ja missä sihteeri kirjoittaisi raportit. Minäkin haluaisin vain rakentaa, enkä huolehtia työturvallisuudesta, viranomaistarkastuksista ja ties mistä muusta perustyöhön kuulumattomasta. Kukapa ei haluaisi?
No meidän alalla ei ainakaan sihteereitä edes kovin monessa paikassa ole. Sihteerinä toimii yleensä projektinjohtaja. Terkkuja insinöörialalta.
Vierailija kirjoitti:
Et taida olla pätevä tai tehdä täyttä työviikkoa? Sh:n palkat alkavat nykyään kolmosella. Itsellä kolmivuorotyö sh:na, käteen jää yleensä yli 2000 € asumiskulujen jälkeen.
Hoitajia kyllä arvostetaan. Se, että hoetaan tätä ihmeellistä "ei arvosteta" -narrativia, kääntyy itseä vastaan, jos todellinen tavoite on vaan saada enemmän rahaa. Esimerkiksi opettajat ovat korkeammin koulutettuja (ylempi kk-tutkinto) kuin sh:t (alempi kk-tutkinto), he eivät saa illalla tehdystä työstä lisiä, ja heidän paikkansa on suhteessa paljon huonompi kuin sh:n. Eivätkä he tuolla ympäriinsä huutele, että meitä ei arvosteta.
Hus on ollut huono työnantaja jo pidemmän aikaa. Onneksi e enää itse ole siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko epäasiallista kohtelua/kiusaamista?
EI ole kiusaamista, eikä epäasiallista kohtelua. Huonoa käytöstä osin, mikä johtuu muidenkin väsymyksesta.
Liikaa töitä on, aivan liikaa, ja norsunluutornissa ei tätä tajuta.
Sama se on Oulussakin. Oysissa ja kaupunginsairaalassa käy ovi tiuhaan poispäin. Johtoportaan mielestä uusia tulijoita on jonoksi asti. Missähän se jono mahtaa olla...
Mä oon huomannut saman... oon ollut kuutisen vuotta HUSilla. Meitä sairaanhoitajia on vähennetty, aina joku saa tarpeekseen ja irtisanoutuu niin uutta ei palkatakaan. Potilasmäärä ei todellakaan ole pienentynyt mutta hommaa on tullut vaan lisää ja lisää, hoitaja joutuu tekemään ihan hurjan määrän kaikkea ja samaan aikaan pitäisi olla useassa paikassa ja ylitöiski menee, taukoa ei ehdi pitää. Kun jostain valittaa niin saa hankalan ja negatiivisen tyypin maineen. Lisäksi meillä on sallittu työpaikkakiusaaminen, pomon suosikit pari vanhaa rouvaa saavat olla kamalia muille ja heitä vaan kehutaan, tämän takia jo useampi hoitaja vaihtanut työpaikkaa. Itsekin lähtisin heti kun vaan tietäisin minne, olen tosi uupunut kun työmäärä on hirveä ja ilmapiiri huono, kehuja ei koskaan tule mistään mutta ilkeät rouvakollegat kyllä muistavat haukkua ja käydä osastonhoitajan luona kantelemassa kaikesta. Onneksi joitain ihaniakin kollegoja on, muuten ei tuolla voisi olla. Myös potilailta tulee hyvää palautetta ja se auttaa jaksamaan. Mutta osastonhoitajalle tai ylihoitajalle on ihan turha sanoa mitään mistään, vain näiden suosikkihoitajien sanomiset kuunnellaan.