Eläinlääkäri teki koiran hammaskivestä eläinsuojeluilmoituksen
Jo on aikoihin eletty. Nuori innokas naislääkäri ilmeiisesti. Luin taannoin lehdestä jutun että eläinlääkäri suuttui kun koiran hampaita ei harjattu aamuin illoin vaikka hän oli käskenyt.
Kommentit (98)
Yhden tutun koiralta poistettiin juuri 18 hammasta, ei ollut koskaan harjannut eikä käyttänyt aiemmin hammaskiven poistossa.
Koirien hampaiden harjaus on oikeasti helppo homma kunhan koiran vaan totuttaa siihen kunnolla. Meillä on kaksi jättikokoista koiraa jotka joka ilta odottaa hampaiden pesua ja tulevat jonottamaan vessaan silloin kun pesen omia hampaitani. Niistä toiselle tulee silti välillä vähän hammaskiveä, mutta poistan sen itse, olen ostanut sitä varten hammaskiviraudan.
Vierailija wrote:
Yhden tutun koiralta poistettiin juuri 18 hammasta, ei ollut koskaan harjannut eikä käyttänyt aiemmin hammaskiven poistossa.
Koirien hampaiden harjaus on oikeasti helppo homma kunhan koiran vaan totuttaa siihen kunnolla. Meillä on kaksi jättikokoista koiraa jotka joka ilta odottaa hampaiden pesua ja tulevat jonottamaan vessaan silloin kun pesen omia hampaitani. Niistä toiselle tulee silti välillä vähän hammaskiveä, mutta poistan sen itse, olen ostanut sitä varten hammaskiviraudan.
Tuohan on ihanteellinen tilanne, että koirat haluaa, että hampaat pestään. Minua huvittaa, kun meillä koirat jonottaa kynsien leikkaamiseen.
Vielä kymmenen vuotta sitten koirat kulkivat aina alasti ja putsasivat itse hampaansa järsimällä puruluita tai jopa aitoja luita. Onko meillä soijakoirien sukupolvi?
Mielestäni koiraa ei tulisi jalostaa sellaiseksi, ettei se pärjää ilman apuvälineitä. Ja mitä järkeä on hankkia Suomeen koiria, jotka eivät tarkene talvella ilman vaatteita?
Vierailija wrote:
Vielä kymmenen vuotta sitten koirat kulkivat aina alasti ja putsasivat itse hampaansa järsimällä puruluita tai jopa aitoja luita. Onko meillä soijakoirien sukupolvi?
Mielestäni koiraa ei tulisi jalostaa sellaiseksi, ettei se pärjää ilman apuvälineitä. Ja mitä järkeä on hankkia Suomeen koiria, jotka eivät tarkene talvella ilman vaatteita?
Jos koiralla on paksu turkki niin se ei tarvitse vaatteita, mutta silloin sitä pitää harjata eli käyttää apuvälineitä. Ristiriitaista. Panta ja talutushihnakin ovat apuvälineitä.
Tässäpä olisi sinulle työsarkaa, rupea jalostamaan huoltovapaata koirarotua joka on myös syntymästään saakka 100% tottelevainen ettei tarvitse talutushihnaa. Rodulta voi jalostaa myös kynnet pois ettei niitä tarvitse leikata.
Vierailija wrote:
Olen samaa mieltä. Suosittelen myös, että piloille jalostettuja rotukoiria ei ostettaisi enää. Ylipienet rodut, joilla hammasongelmat ovat ennemmin sääntö kuin poikkeus ja todella lyttykuonoiset rodut pitäisi jo ymmärtää jättää ostamatta. Toivottavasti asiat menisi tähän suuntaan, että terverakenteisia ja -kokoisia ainoastaan ostettaisiin.
Vierailija wrote:
Ei niitä ilmoituksia ihan heppoisin perustein tee kukaan. Että ihan peiliin saa omistaja katsoa.
Aika moni omistaja tekee saman ratkaisun kuin lasten kohdalla: jätetään hoitamatta kokonaan ilmoituksen pelossa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jos koiralla on paksu turkki niin se ei tarvitse vaatteita, mutta silloin sitä pitää harjata eli käyttää apuvälineitä. Ristiriitaista. Panta ja talutushihnakin ovat apuvälineitä.
Tässäpä olisi sinulle työsarkaa, rupea jalostamaan huoltovapaata koirarotua joka on myös syntymästään saakka 100% tottelevainen ettei tarvitse talutushihnaa. Rodulta voi jalostaa myös kynnet pois ettei niitä tarvitse leikata.
Aloitkohan nyt liioittelemaan? Minä ymmärsin, että tuossa viitattiin jatkuvaan hammashoidon tarpeeseen ja yliohueen turkkiin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei niitä ilmoituksia ihan heppoisin perustein tee kukaan. Että ihan peiliin saa omistaja katsoa.
Aika moni omistaja tekee saman ratkaisun kuin lasten kohdalla: jätetään hoitamatta kokonaan ilmoituksen pelossa.
Tämä on aivan totta. Lemmikkini on päällisin puolin terve, mutta tekeekö eläinlääkäri ilmoituksen kun kerron että en ole käyttänyt koskaan lääkärissä paitsi leikkauksessa. Kuinka suuri mahdollisuus on siihen että eläin viedään pois?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tämä on aivan totta. Lemmikkini on päällisin puolin terve, mutta tekeekö eläinlääkäri ilmoituksen kun kerron että en ole käyttänyt koskaan lääkärissä paitsi leikkauksessa. Kuinka suuri mahdollisuus on siihen että eläin viedään pois?
Sinun ei tarvitse tätä seikkaa alleviivata. Pidä tieto omanasi.
Käyttäkää yksityisiä eläinlääkäriasemia. Ei niissä tehdä turhia ilmoituksia kun se olisi huonoa mainetta asemalle ja maksavia asiakkaita siirtyisi muualle. Jos yksityinen eläinlääkäri tekee elsun, se ei taatusti ole aiheeton vaan koirassa on havaittavissa muitakin laiminlyönnin merkkejä kuin pelkkä hammashoito.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miksi sinun pitää kertoa ettet ole käyttänyt eläinlääkärissä? Ei eläimillä ole mitään OmaKantaa, ei eläinlääkäri näe miten koiraa on aiemmin hoidettu. Jos kysyy jotain niin sanot käyttäneesi toisella eläinlääkärillä.
Vierailija wrote:
En ole koskaan kuullutkaan että joku harjaisi koiransa hampaita? Mitä helv oikeesti? 😂 No mullahan on vasta yhdeksäs täysin terve koira. Faijalla on menossa kuudes, äidillä toinen, broidilla on kolme. Että hampaiden harjausta voi tsiisös.
Ihan perushoitoa on kissoilla ja koirilla tuo.
Tuskin pelkästä hammaskivestä mitään ilmoitusta tehdään. Mutta ehkä näytti, että koiran hoitoa oli muutenkin laiminlyöty tai suuhun oli hammaskiven takia tullut oireita, jotka oli jätetty ajoissa hoitamatta. Harmittaa miten huonosti moni hoitaa eläintään. Jokainen kotieläin ansaitsee säännölliset piikit ja esim. hammastarkastuksen.
Vierailija wrote:
No ei tuossa tuttusi tapauksessa ongelma ollut harjauksen vaan eläinlääkärikäyntien puute. Hampaat täytyy hoidattaa säännöllisesti lääkärillä, harjasi niitä tai ei.
Tietääkö joku, mikä se koirarotu on, joka on ikänsä terve, eikä vaadi lainkaan hammashoitoa. Minä viittaan tässä ketjussa olevaan kommenttiin ensimmäisellä sivulla, jossa kirjoittaja totesi, että hänellä on menossa jo yhdeksäs koira, joka on täysin terve.
Sellaisen koiran hankintaa voisin harkita tulevaisuudessa. Nykyiset koirat käy kyllä säännöllisesti hammashoidossa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Hammaskivi tuskin sisältyy eläinsuojelua vaativiin kohteisiin.
Itseasiassa kyllä, varsinkin jos sitä on paljon, sillä se aiheuttaa tulehduksia, ientulehdus pahentua parodontiitiksi ja kaikki tämä aiheuttaa kyllä ihan mittavaa kipua eläimelle. Pahimmillaan hampaat mätänee suuhun, eikä eläin voi syödä kunnolla. Tätähän esiintyy tosi paljon irti olevilla kissoilla ja juurikin hammasongelmien takia niitäkin joudutaan eläinsuojelullisin syin lopettamaan todella paljon.
Tiedän monia ihmisiä joilla huonot hampaat ja parodontiitti eikä heitä lopeteta.
Vierailija wrote:
Tottahan se on, että suuret määrät koiria ja kissoja kärsii joka päivä hammas- ja suukivusta omistajan laiminlyönnin, välinpitämättömyyden sekä väärän ruokinnan vuoksi. Törkeimmät laiminlyönnit edellyttääkin eläinlääkärin puuttumista asiaan. Eläinlääkäri huomaa, onko kivuliaiden hampaiden ja suun hoito laiminlyöty päiviä, kuukausia vai vuosia. Pelkkä hammaskivi tuskin ilmoitusta aikaan saa. Kyse on yleensä siitä, mitä sen hammaskivan alla ja lisäksi on.
TAi sitten vain kohtuuttomat hinnat ja huono lääkäri palvelu. Itsellä rupesi hirvittämään kun hoitaja tiedusteli onko koira tyttö. Minä, että ei se on 9-vuotias narttu. Tämä lausunto jo kertoi sen, että kyseisessä laitoksessa koiraa ei pystytä kohtelemaan ja kohtaamaan koirana.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Hammaskivi tuskin sisältyy eläinsuojelua vaativiin kohteisiin.
Itseasiassa kyllä, varsinkin jos sitä on paljon, sillä se aiheuttaa tulehduksia, ientulehdus pahentua parodontiitiksi ja kaikki tämä aiheuttaa kyllä ihan mittavaa kipua eläimelle. Pahimmillaan hampaat mätänee suuhun, eikä eläin voi syödä kunnolla. Tätähän esiintyy tosi paljon irti olevilla kissoilla ja juurikin hammasongelmien takia niitäkin joudutaan eläinsuojelullisin syin lopettamaan todella paljon.
Tiedän monia ihmisiä joilla huonot hampaat ja parodontiitti eikä heitä lopeteta.
He saavatkin itse hakea parodontiittiinsa ja mätänevään purukalustoonsa asianmukaista hoitoa niin halutessaan. Lemmikki on omistajansa armoilla vaikka suu olisi miten kipeä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tottahan se on, että suuret määrät koiria ja kissoja kärsii joka päivä hammas- ja suukivusta omistajan laiminlyönnin, välinpitämättömyyden sekä väärän ruokinnan vuoksi. Törkeimmät laiminlyönnit edellyttääkin eläinlääkärin puuttumista asiaan. Eläinlääkäri huomaa, onko kivuliaiden hampaiden ja suun hoito laiminlyöty päiviä, kuukausia vai vuosia. Pelkkä hammaskivi tuskin ilmoitusta aikaan saa. Kyse on yleensä siitä, mitä sen hammaskivan alla ja lisäksi on.
TAi sitten vain kohtuuttomat hinnat ja huono lääkäri palvelu. Itsellä rupesi hirvittämään kun hoitaja tiedusteli onko koira tyttö. Minä, että ei se on 9-vuotias narttu. Tämä lausunto jo kertoi sen, että kyseisessä laitoksessa koiraa ei pystytä kohtelemaan ja kohtaamaan koirana.
:D :D
Valtaosa taitaa puhua koiristaan muuna kuin narttuina.
Kyllä niitä nykyään tehdään juuri tuollaisista. Sehän tuo eläinlääkäriasemalle lisää tuloja, kun raspaavat kerran kuussa hammaskiveä pois.