Eläinlääkäri teki koiran hammaskivestä eläinsuojeluilmoituksen
Jo on aikoihin eletty. Nuori innokas naislääkäri ilmeiisesti. Luin taannoin lehdestä jutun että eläinlääkäri suuttui kun koiran hampaita ei harjattu aamuin illoin vaikka hän oli käskenyt.
Kommentit (98)
Isommilla koirilla ei ole tuota ongelmaa, pienemmillä taas on.
Vierailija wrote:
En harjaa koiran hampaita, mieluummin käytän sen aina tarvittaessa hammaskiven poistossa.
Koirani on noin kaksivuotias rescuekoira, jolle en ala paniikkia aiheuttamaan hampaiden harjaamisella. On ihan tarpeeksi, että se on oppinut sietämään kynsien leikkuuta, turkin hoitoa, pyllyn pesua sun muuta. Lisäksi olen selkävaivainen, ja koiran hampaiden harjaaminen tarkoittaisi hyvin hankalia työasentoja joka ikinen päivä. Ei kiitos.
Meillä samoin käytämme hammashoidossa eläinlääkärin luona säännöllisesti.
Mainitsit hankalista työasennoista. Olen harmitellut aikani samaa. Lopulta ostin suosiolla hoitopöydän kotiin. Siinä hoitaessani turkkia/kynsiä voin seisoa selkä suorana.
tuleehan ihmisillekin hammaskiveä vaikka käy välit langalla, pesee jne. itse käyn kerran vuodessa suuhygellä poistattamassa, kaveri 3x vuodessa. Hyvä hygienia meillä. Ja joo, aina on harjattu koiramme hampaat joka toinen pv illaa ennen yötä, jolloin se ei enää syö mitään. Ja vääjäämättömästi muodostuu hammaskiveä. eläimilläkin yksilöllistä ja ei vaikuta luut purut ruuat. Hoidetaan koirashampoolla pesut ,kynnet leikataan, harjataan. talvella tassutöppöset jos yli 5 astetta pakkasta, jos 10 astetta on puku,kuten sadesäällä pahin kuraika. ja vuode on tarpeeksi iso,monella liian pieni tynkä. saapi siinä kelliä monissa asennoissa. on vauvaosastolta ostettu matala tyyny ja froteepeite joksu untuva. se osaa muuten vetää peiton päällensä,joka hauskaa. katseli meitä aikansa ja hokasi,,siis noin tehdään. Ihan oma nukkuma-alue, saa olla omissa oloissaan,aina kun haluaa ja sehän haluaa.kaipaa omaa aikaa kuten ihminenkin. on se vaan ihana! hei opeta pentua siihen harjaamiseen, aikuinen ei enää oikein opi. hyötyä on. tv. Ninni
Vierailija wrote:
Hammaskiveä tulee niin koiralle kuin kissallekin väärän ruokinnan johdosta. Hampaiden pesulla ei ole mitään merkitystä.
Ei tarvii ruokkia väärin, tuleehan sitä hammaskiveä silti meille ihmisillekin. Pienille koirille erityisesti hampaiden pesu ainakin silloin tällöin on hyväksi, ja hammaskiven poisto kannattaa tehdä ehkä noin vuosittain, sillä pienten koirien puruvoima on vähäisempi joten puruluutkin puhdistavat silloin vähemmän hampaita. Eläinlääkärien kannattaisi muidenkin toimenpiteiden ohessa mielellään vilkaista aina varalta hampaatkin, on ne vaan niin tärkeät hyvän elämänlaadun kannalta, ja monilla ihmisillä on vain tietämättömyyttä siellä taustalla tämän asian tärkeydestä.
Kannattaa varmaan poistattaa se hammaskivi jottei koiraa oteta huostaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Nuo hammaskivet ja muut hammasongelmat ovat väärän ruokinnan syytä.
Siksipä onkin jännä, että myös eläinlääkärien suositusten mukaisesti ruokituilla koirilla on hammaskiveä.
Eläinlääkärit suosittelevat sitä ruokaa, mitä itse myyvät.
Vierailija wrote:
Hammaskiveä tulee niin koiralle kuin kissallekin väärän ruokinnan johdosta. Hampaiden pesulla ei ole mitään merkitystä.
Tämä, ikävä kyllä. Kissan ja koiran luontaista ravintoa on sitkeä ja jänteinen liha luineen päivineen. Hiukan eri kaliiberin touhua hampaille verrattuna höttömössö-märkäruokiin ja/tai jauheesta puristettuihin muroihin joita ei tarvitse pureskella melkein ollenkaan.
En itse usko että lemmikin hampaiden harjaamisesta olisi varsinaisesti hyötyä hammaskiven ehkäisyssä. Jos oikeasti haluaa harjata lemmikin hampaat huolella ja ienrajaa hieroen, lemmikin pitäisi olla anestesiassa tai ainakin humautettuna. Perustan tämän näkemykseni siihen, että itse harjaan hampaani 2 x päivässä viiden minuutin ajan sähköharjalla, ja lankaan melkein päivittäin. Silti käyn poistattamassa hammaskiveä kerran vuodessa, ja aina sitä on. Kissalta tai koiralta hampaita ei saa ikinä harjattua läheskään niin pikkutarkasti kuin omani harjaan.
Yritin viedä koiraa hammaskivenpoistoon Helsingissä.
Varasin ajan. Lääkäri ei suostunut tekemään toimenpidettä, koska koiran suuta ei oltu kuvattu röntgenissä.
Yritin varata ajan toiseen paikkaan. Edes aikaa ei annettu pelkkään hammaskivenpoistoon.
Sain kolmanteen paikkaan ajan pelkkään hammaskiven poistoon. Se meni hyvin ja kesäkampanjalla hinta oli noin 180, 00 euroa. Tämäkin lääkäri suositteli seuraavaa kertaa edeltävästi kuvausta.
Kuvauksen kanssa hoito maksasi noin 1000, 00 euroa.
Olen kerran teettänyt ison hammashoidon kuvauksineen ja muutama liikkuva hammas poistettiin. Tuolloin hinta oli 2800,00 euroa. Kokemus oli koiralle hirveä. Kaksi nukutusta (kuvaukseen erikseen ja itse hoito erikseen). Tikit suussa ei voinut syödä kunnolla kahteen viikkoon.
En aio enää vanhalle koiralle aiheuttaa samaa kärsimystä. Nyt tänä kesänä jätin koko hammaskivirumban väliin, koska en vaan henkisesti jaksanut hammaslääkäreiden haukkumista ja arvostelua. Yritän taas saada pelkän hammaskiven poistun kun saan rohkeutta kerättyä.
Ai ei siis ehdottanut ensin huomauttanut hampaiden huonosta kunnosta, suositellut hammaskiven poistoa ja valistanut hampaiden hoidosta vaan teki suoraan eläinsuojeluilmoituksen? Kummallista!
Vierailija wrote:
En ole koskaan kuullutkaan että joku harjaisi koiransa hampaita? Mitä helv oikeesti? 😂 No mullahan on vasta yhdeksäs täysin terve koira. Faijalla on menossa kuudes, äidillä toinen, broidilla on kolme. Että hampaiden harjausta voi tsiisös.
Onko niiden koirien hampaita koskaan tarkastettu? Ei välttämättä näy päällepäin, jos ovat huonossa kunnossa.
Tottahan se on, että suuret määrät koiria ja kissoja kärsii joka päivä hammas- ja suukivusta omistajan laiminlyönnin, välinpitämättömyyden sekä väärän ruokinnan vuoksi. Törkeimmät laiminlyönnit edellyttääkin eläinlääkärin puuttumista asiaan. Eläinlääkäri huomaa, onko kivuliaiden hampaiden ja suun hoito laiminlyöty päiviä, kuukausia vai vuosia. Pelkkä hammaskivi tuskin ilmoitusta aikaan saa. Kyse on yleensä siitä, mitä sen hammaskivan alla ja lisäksi on.
Mun koiralta ei ell edes katso hampaita, kun se ei anna katsoa tuntemattoman ihmisen.
Vierailija wrote:
Mun koiralta ei ell edes katso hampaita, kun se ei anna katsoa tuntemattoman ihmisen.
Ne siis voi olla vaikka miten huonossa kunnossa. Meidän koira nukutetaan siksi aikaa.
Tuo hammaskiven kertyminen on oikea vitsaus kääpiöroduilla. Kerran vuodessa ne on käytettävä hammashoidossa.
Ostimme keskikokoisen koiran, ja veimme hammashoitoon ensimmäisen kerran viisi vuotiaana. Lääkäri totesi, että ei koiralla ole juurikaan hammaskiveä, mutta poistetaan sieltä takahampaista se, mitä siellä on.
Sanoi vielä, että vasta parin vuoden kuluttua aikaisintaan uudestaan hammashoitoon.
Vierailija wrote:
Pystyt kai itse nostamaan koiran huulia sen verran, että lääkäri näkee sinne suuhun.
Koiran hampaiden pesu ei ole kovin helppoa. Ainakaan itse en tuossa koskaan onnistunut. Sillä koiralla kun on hyvin suuri vaisto alkaa pureskelemaan kaikkea mikä suuhun tungetaan. Ehkä kannattaisi rajoittaa happohyökkäysten määrää, katsoa ettei nameissa tms. ole sokeria ja antaa puruluita.
Jotkut ihmiset eivät voi olla antamatta koiralle koko ajan herkkuja ja namipaloja. Pöydästäkin ja ihmisten ruokaa. Hampaathan tuossa menee.
Vierailija wrote:
Yritin viedä koiraa hammaskivenpoistoon Helsingissä.
Varasin ajan. Lääkäri ei suostunut tekemään toimenpidettä, koska koiran suuta ei oltu kuvattu röntgenissä.
Yritin varata ajan toiseen paikkaan. Edes aikaa ei annettu pelkkään hammaskivenpoistoon.
Sain kolmanteen paikkaan ajan pelkkään hammaskiven poistoon. Se meni hyvin ja kesäkampanjalla hinta oli noin 180, 00 euroa. Tämäkin lääkäri suositteli seuraavaa kertaa edeltävästi kuvausta.
Kuvauksen kanssa hoito maksasi noin 1000, 00 euroa.
Olen kerran teettänyt ison hammashoidon kuvauksineen ja muutama liikkuva hammas poistettiin. Tuolloin hinta oli 2800,00 euroa. Kokemus oli koiralle hirveä. Kaksi nukutusta (kuvaukseen erikseen ja itse hoito erikseen). Tikit suussa ei voinut syödä kunnolla kahteen viikkoon.
En aio enää vanhalle koiralle aiheuttaa samaa kärsimystä. Nyt tänä kesänä jätin koko hammaskivirumban välii
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Hei missä noin iso lasku 2800 euroa maksoi hammashoito?
Täälläpäin tuosta laskusta voi ottaa yhden nollan pois. Lääkäri poistaa heiluvan/t hampaat ilman sen kummempia kuvauksia rutiinina toimenpiteenä.
Miks täällä ihmetellään ja laitetaan nauravia hymiöitä sille että kuka ihme pesee koiralta hampaita? Kannattais teidänki jotka ette koiriltanne hampaita pese, niin joskus vaikka katsoa sinne koiran suuhun ihan kunnolla.
Mulla 3,5v husky ja jo nyt on aika paljon hammaskiveä ollu vaikka syö paljon erilaisia raakoja luita jne. Oon nyt pessy kerran päivässä siltä hampaita pidemmän aikaa sekä käytän myös hexageeliä ja on selvästi auttanu hammaskiven torjumisessa. Suukaan ei haise.
Toinen koira on 13v ja sillä on jo aika huonot etenki takahampaat, siltä en nuorempana pessy hampaita. Hengitys myös haisee. Oon joutunu käymään monta kertaa eläinlääkärissä hampaitten takia jo ihan viime aikoina ja rahaa on palanu paljon.
Jos oisin tajunnu aikoinaan siltäki pestä säännöllisesti hampaat niin ei varmasti ois noin huonossa kunnossa. Ja tuokin koira ikänsä syöny luita.
Joten en kyllä ainakaan aio tuon huskyn hampaiden pesemistä lopettaa.
Myös hammas- ja syljenlaadun takia kuten ihmisilläkin.