Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opetajan Wilma-merkintä: "Teki tunnilla natsitervehdyksen. Näin ainakin olin näkevinäni."

Vierailija
14.11.2019 |

Selvitin asiaa pojan kanssa, ja natsitervehdyksestä ei ollut kyse. Miten reagoisitte koulun suuntaan?
Terveisiä vaan opelle, jos palstailet.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että Suomessa ei saa syrjiä eikä vainota ketään poliittisen vakaumuksen mukaan, eli eiköhän tämä ollut tässä tai sitten aletaan vainota myös totalitarististen uskontojen tunnusmerkkejä pitäviä.

Vierailija
42/62 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olisit käynyt Specsaversilla."

Kannattaa lapsillekin opettaa nokkelaa sanailua ja jos ope sanailee vastaan, kyseenalaistaksa koko opettajan ammattitaito ja tehkää valitus kiusaamisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin opettajalle viestin, että lapsi kertoi näin, joten taisit nähdä väärin. Itse uskon lähtökohtaisesti kyllä omaan lapseeni. Aina, jos on tehnyt jotain hölmöä koulussa, heti kotiin tultua kertoo siitä rehellisesti jo ennen kuin alan juttelemaan Wilma-merkinnän perusteella. Joten uskoisin kyllä, jos lapsi sanoisi, ettei pidä paikkaansa. Tosin hänen opettajansa selvittää kaikki asiat jo koulussa lapsen kanssa, joten en näkisi kovin mahdollisena, että kotiin tulisi väärää viestiä. Harmi, että teidän koulussa selvästi ei selvitetä.

Vierailija
44/62 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaa sille, että kysyin pojalta ja poika kysyi minulta mikä on natsitervehdys. En muuten itsekään olisi ajatellut/tiennyt asiaa aikoinaan.

No kyllä on huonosti historian tunneilla kuunneltu!

Vierailija
45/62 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen, eikö opettajat nykyään pysty mitenkään kommunikoimaan suoraan sen oppilaan kanssa? Siinä tilanteessa? Tai tunnin jälkeen?

"Pekka, jääpä hetkeksi luokkaan. Olin näkevinäni, että teit natsitervehdyksen tuossa tunnilla. Miksi?/Näinkö oikein?/Ymmärrätkö mitä se tarkoittaa? Ymmärrätkö, että se viittaa aatteeseen joka on yksi ihmiskunnan historian synkimpiä. Tunnetko natsihistoriaa? Ok, eli sanot, että vaan viittasit käsi yläviistossa. Sovitaanko, että jatkossa nostat reilusti käden ylös niin ei tarvitse tällaisia juttuja epäillä. Jos jatkossa näen sinun tekevän natsitervehdyksen tyyppistä, saat mennä selvittämään asian rehtorin kanssa.

Kun itse olin koulussa, asiat hoidettiin näin ja opettajilla oli auktoriteettia oppilaita kohtaan ja rehtori oli se viimeinen, jo todella vakava paikka. Siis ihan henkisellä puolella. Ei silloin jokaisesta kumin heittelystä oltu yhteydessä kotiin, vaan ne hoidettiin koulussa.

Tässä tapauksessa - jos kyseessä oli tervehdys - ei mielestäni ole mitään järkeä laittaa viestiä kotiin, varsinkin kun kyseessä oli "tai ainakin olin näkevinäni". Jos oppilas alkaa viljellä avoimesti natsipropagandaa,vaikka siitä on opettajan toimesta hänen kanssaan keskustelu, on aika ottaa yhteyttä kotiin.

Meillä on kolme lasta, joista kaksi jo lukiossa. Yhden lapsen yksi opettaja oli tällainen Wilma-reportteri. "heitteli kumia ilmaan tunnilla". Kyllä, ikävää ja häiritsevää, mutta mielestäni kuuluu niihin asioihin, jotka opettaja käy oppilaan kanssa läpi. "Ymmärrätkö, että kun heittelet sitä kumia ilmaan, Elli siinä vieressä häiriintyy eikä pysty keskittymään tehtäviin. Voisitko siis ystävällisesti jatkossa olla heittelemättä kumia ilmaan". Mutta ei, opettaja laittaa viestin JA tuntimerkinnän: heitteli biologian tunnilla kumia ilmaan. Sitten illalla jutellaan, että älä viitsi heitellä kumia, kun se häiritsee vieressäsi istuvaa, vaikka se auttaisi sinua keskittymään. Oppilas ei ehkä edes muista tehneensä koko asiaa.

Kolmen lapsen kanssa on ollut paljon hyvin aiheellisiakin Wilma-viestejä, esim. kun poikani potki palloa kavereiden kanssa sisällä ja rikkoi jumppasalin lasioven. Kyllä, se meni meidän piikkiin ja maksoimme sen ja asia kuului ehdottomasti kotiin tiedotettaviin asioihin ja siitä tietenkin keskusteltiin.

Mutta ihmettelen todella, miten opettajilla on aikaa tuollaisiin pieniin juttuihin ERILLISELLÄ Wilma-viestillä, kun asia kerran käy ilmi jo tuntimerkinnästä?

Luuletko, että ne uniikit pikku lumihiutaleet välittävät, jos joku muu häiriintyy eikä pysty opiskelemaan. Paskat, se oma show on tärkein ja mitä idioottimaisesti, sen parempi. Ja jos siitä laittaa viestiä kotiin, pikkuniklas kieltää kaiken ja äiti uskoo. Eipä vanhemmat rutise, jos wilmasn tulee kehuja.

Vierailija
46/62 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä natsitervehdyksistä on tullut joku ihme ilmiö oppilaiden keskuudessa. Tehdään ja sitten katsotaan miten aikuiset ja muut oppilaat reagoivat. Närkästytään kovasti, jos joku tuomitsee.

Meillä on Euroopassa maita, joissa esim. jalkapallojoukkueesta lentää saman tien pihalle natsisympatioiden osoittamisen jälkeen.

Vierailija
47/62 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko ps:n puoluekokous 2017 missä oli näkevinään näitä?

Vierailija
48/62 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä natsitervehdyksistä on tullut joku ihme ilmiö oppilaiden keskuudessa. Tehdään ja sitten katsotaan miten aikuiset ja muut oppilaat reagoivat. Närkästytään kovasti, jos joku tuomitsee.

Meillä on Euroopassa maita, joissa esim. jalkapallojoukkueesta lentää saman tien pihalle natsisympatioiden osoittamisen jälkeen.

Saako olla kuitenkin kommunisti?

Saako nimitellä vastustajaa homoksi tai neidiksi (jos kyse on miesten joukkueesta)?

Vierailija
49/62 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lasta syytettiin aika rankasta kiusaamista ja esitettiin jo korvausvaatimuksia rikkoutuneista tavaroista. Onneksi uskoin lastani sillä vaistosin ettei nyt ole hänen tekosistaan kyse. Selvitettiin asia ja niinpä kävi ettei lapsellani ollut arpaa eikä osuutta koko asiassa. Oli kova pala tuolta perheeltä pyytää meiltä ja pojalta anteeksi.

Joten, jos on luotettava lapsi niin uskokaa lasta ja pitäkää välit sellaisena että jos on hölmöilty niin lapsi uskaltaa myöntää hölmöilyn.

Juu, ja hutiin menneet merkinnät.

Mun lapselle tuli samana päivänä "onnistuminen oppitunilla" merkintä, kun oli merkitty luvallinen sairauspoissaolo. Opettaja oli taas kerran merkannut väärän oppilaan.

Hitto jos omassa työssäni lääkärinä kirjaan väärälle potilaalle reseptin tms. Ei vaan voi antaa tapahtua. Mutta opettajille näitä sattuu aika usein.

Sinä et lääkärinä kirjaa reseptejä parhaimmillaan yli 150 potilaalle päivässä joka päivä.

Vierailija
50/62 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen, eikö opettajat nykyään pysty mitenkään kommunikoimaan suoraan sen oppilaan kanssa? Siinä tilanteessa? Tai tunnin jälkeen?

"Pekka, jääpä hetkeksi luokkaan. Olin näkevinäni, että teit natsitervehdyksen tuossa tunnilla. Miksi?/Näinkö oikein?/Ymmärrätkö mitä se tarkoittaa? Ymmärrätkö, että se viittaa aatteeseen joka on yksi ihmiskunnan historian synkimpiä. Tunnetko natsihistoriaa? Ok, eli sanot, että vaan viittasit käsi yläviistossa. Sovitaanko, että jatkossa nostat reilusti käden ylös niin ei tarvitse tällaisia juttuja epäillä. Jos jatkossa näen sinun tekevän natsitervehdyksen tyyppistä, saat mennä selvittämään asian rehtorin kanssa.

Kun itse olin koulussa, asiat hoidettiin näin ja opettajilla oli auktoriteettia oppilaita kohtaan ja rehtori oli se viimeinen, jo todella vakava paikka. Siis ihan henkisellä puolella. Ei silloin jokaisesta kumin heittelystä oltu yhteydessä kotiin, vaan ne hoidettiin koulussa.

Tässä tapauksessa - jos kyseessä oli tervehdys - ei mielestäni ole mitään järkeä laittaa viestiä kotiin, varsinkin kun kyseessä oli "tai ainakin olin näkevinäni". Jos oppilas alkaa viljellä avoimesti natsipropagandaa,vaikka siitä on opettajan toimesta hänen kanssaan keskustelu, on aika ottaa yhteyttä kotiin.

Meillä on kolme lasta, joista kaksi jo lukiossa. Yhden lapsen yksi opettaja oli tällainen Wilma-reportteri. "heitteli kumia ilmaan tunnilla". Kyllä, ikävää ja häiritsevää, mutta mielestäni kuuluu niihin asioihin, jotka opettaja käy oppilaan kanssa läpi. "Ymmärrätkö, että kun heittelet sitä kumia ilmaan, Elli siinä vieressä häiriintyy eikä pysty keskittymään tehtäviin. Voisitko siis ystävällisesti jatkossa olla heittelemättä kumia ilmaan". Mutta ei, opettaja laittaa viestin JA tuntimerkinnän: heitteli biologian tunnilla kumia ilmaan. Sitten illalla jutellaan, että älä viitsi heitellä kumia, kun se häiritsee vieressäsi istuvaa, vaikka se auttaisi sinua keskittymään. Oppilas ei ehkä edes muista tehneensä koko asiaa.

Kolmen lapsen kanssa on ollut paljon hyvin aiheellisiakin Wilma-viestejä, esim. kun poikani potki palloa kavereiden kanssa sisällä ja rikkoi jumppasalin lasioven. Kyllä, se meni meidän piikkiin ja maksoimme sen ja asia kuului ehdottomasti kotiin tiedotettaviin asioihin ja siitä tietenkin keskusteltiin.

Mutta ihmettelen todella, miten opettajilla on aikaa tuollaisiin pieniin juttuihin ERILLISELLÄ Wilma-viestillä, kun asia kerran käy ilmi jo tuntimerkinnästä?

Vanhemmat eivät erota wilmaviestiä tuntimerkinnästä eikä selvittämätöntä poissaoloa luvattomasta eikä sitä kuka antaa luvallisen poissaolon koulu vai huoltaja.

Vierailija
51/62 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Tuo ei ole rikos.

2. Kysypä opettajalta että mitä ovat lapselle siellä opettaneet jos tekee tuollaista?

Vierailija
52/62 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat eivät erota wilmaviestiä tuntimerkinnästä eikä selvittämätöntä poissaoloa luvattomasta eikä sitä kuka antaa luvallisen poissaolon koulu vai huoltaja.

Tuntimerkinnätkin laitetaan nimittäin wilmaan.

Vierailija
53/62 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikasi on fiksu.

Vierailija
54/62 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Tuo ei ole rikos.

2. Kysypä opettajalta että mitä ovat lapselle siellä opettaneet jos tekee tuollaista?

Koulussa ovat opettajat opettaneet pikkupojalle natsitervehdyksen, että saavat valittaa.🤣😂

Vierailija
55/62 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se varmaan teki. Pojat on laumassa vähän tollasia. Selittäisin pojalle juurta jaksaen mitä natsismi tarkoittaa, ja miksi se ei ole hyväksyttyä nykypäivänä.

Vierailija
56/62 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lasta syytettiin aika rankasta kiusaamista ja esitettiin jo korvausvaatimuksia rikkoutuneista tavaroista. Onneksi uskoin lastani sillä vaistosin ettei nyt ole hänen tekosistaan kyse. Selvitettiin asia ja niinpä kävi ettei lapsellani ollut arpaa eikä osuutta koko asiassa. Oli kova pala tuolta perheeltä pyytää meiltä ja pojalta anteeksi.

Joten, jos on luotettava lapsi niin uskokaa lasta ja pitäkää välit sellaisena että jos on hölmöilty niin lapsi uskaltaa myöntää hölmöilyn.

Juu, ja hutiin menneet merkinnät.

Mun lapselle tuli samana päivänä "onnistuminen oppitunilla" merkintä, kun oli merkitty luvallinen sairauspoissaolo. Opettaja oli taas kerran merkannut väärän oppilaan.

Hitto jos omassa työssäni lääkärinä kirjaan väärälle potilaalle reseptin tms. Ei vaan voi antaa tapahtua. Mutta opettajille näitä sattuu aika usein.

Sinä et lääkärinä kirjaa reseptejä parhaimmillaan yli 150 potilaalle päivässä joka päivä.

Sinulla ei kuitenkaan ole ne kaikki reseptit yhtä aikaa auki. Me opet merkkaamme merkintämme niin, että kaikkien luokan oppilaiden data on kerralla näkyvissä. Joskus jokaisen oppilaan kohdalla näkyy kaksi tuntiriviä. Silloin oikealle riville merkkaaminen on vielä haasteellisempaa.

Vierailija
57/62 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan ei ole vielä mitään! Minun 7-luokkalainen poika oli "nojannut välitunnilla puuhun" ja siitä opettaja kiireesti tekemään Wilma-raporttia. Onneksi ei tehnyt natsitervehdystä samalla, oltaisiin nyt koko perhe jossain wo-kejen uudelleen koulutusleirillä. Tuo tapahtunut puun häiriköinti on jo yksistään huomattavan vakava juttu.

Vierailija
58/62 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita sille opettajalle viesti että "meidän poika ei ole mikään nasse."

Vaikka ruma ja läski onkin

Vierailija
59/62 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsen luokalla oli poika joka piirteli taululle hakaristejä silloin kun silmä vältti. Opettaja kuvasi ne kännykkäänsä.

Vierailija
60/62 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsen luokalla oli poika joka piirteli taululle hakaristejä silloin kun silmä vältti. Opettaja kuvasi ne kännykkäänsä.

Mä olen joskus ollut sijaistamassa kuvisopea. Poikien taideteokset vilisi kirosanoja, sukuelimiä, väkivaltaa ja hakaristejä. Siellä ne sitten kikatteli keskenään, että kenellä on kaikista shokeeraavin teos. En jaksanut edes puuttua koko asiaan. Vakituinen maikka arvioikoon kyseisen taiteen. :D