Opetajan Wilma-merkintä: "Teki tunnilla natsitervehdyksen. Näin ainakin olin näkevinäni."
Selvitin asiaa pojan kanssa, ja natsitervehdyksestä ei ollut kyse. Miten reagoisitte koulun suuntaan?
Terveisiä vaan opelle, jos palstailet.
Kommentit (62)
Yläasteella kaveri totesi jostain, että "helvetin iso". Opettaja tuli siihen kyselemään, tiedämmekö kuinka iso helvetti on. Ok...
Mä ihmettelen, eikö opettajat nykyään pysty mitenkään kommunikoimaan suoraan sen oppilaan kanssa? Siinä tilanteessa? Tai tunnin jälkeen?
"Pekka, jääpä hetkeksi luokkaan. Olin näkevinäni, että teit natsitervehdyksen tuossa tunnilla. Miksi?/Näinkö oikein?/Ymmärrätkö mitä se tarkoittaa? Ymmärrätkö, että se viittaa aatteeseen joka on yksi ihmiskunnan historian synkimpiä. Tunnetko natsihistoriaa? Ok, eli sanot, että vaan viittasit käsi yläviistossa. Sovitaanko, että jatkossa nostat reilusti käden ylös niin ei tarvitse tällaisia juttuja epäillä. Jos jatkossa näen sinun tekevän natsitervehdyksen tyyppistä, saat mennä selvittämään asian rehtorin kanssa.
Kun itse olin koulussa, asiat hoidettiin näin ja opettajilla oli auktoriteettia oppilaita kohtaan ja rehtori oli se viimeinen, jo todella vakava paikka. Siis ihan henkisellä puolella. Ei silloin jokaisesta kumin heittelystä oltu yhteydessä kotiin, vaan ne hoidettiin koulussa.
Tässä tapauksessa - jos kyseessä oli tervehdys - ei mielestäni ole mitään järkeä laittaa viestiä kotiin, varsinkin kun kyseessä oli "tai ainakin olin näkevinäni". Jos oppilas alkaa viljellä avoimesti natsipropagandaa,vaikka siitä on opettajan toimesta hänen kanssaan keskustelu, on aika ottaa yhteyttä kotiin.
Meillä on kolme lasta, joista kaksi jo lukiossa. Yhden lapsen yksi opettaja oli tällainen Wilma-reportteri. "heitteli kumia ilmaan tunnilla". Kyllä, ikävää ja häiritsevää, mutta mielestäni kuuluu niihin asioihin, jotka opettaja käy oppilaan kanssa läpi. "Ymmärrätkö, että kun heittelet sitä kumia ilmaan, Elli siinä vieressä häiriintyy eikä pysty keskittymään tehtäviin. Voisitko siis ystävällisesti jatkossa olla heittelemättä kumia ilmaan". Mutta ei, opettaja laittaa viestin JA tuntimerkinnän: heitteli biologian tunnilla kumia ilmaan. Sitten illalla jutellaan, että älä viitsi heitellä kumia, kun se häiritsee vieressäsi istuvaa, vaikka se auttaisi sinua keskittymään. Oppilas ei ehkä edes muista tehneensä koko asiaa.
Kolmen lapsen kanssa on ollut paljon hyvin aiheellisiakin Wilma-viestejä, esim. kun poikani potki palloa kavereiden kanssa sisällä ja rikkoi jumppasalin lasioven. Kyllä, se meni meidän piikkiin ja maksoimme sen ja asia kuului ehdottomasti kotiin tiedotettaviin asioihin ja siitä tietenkin keskusteltiin.
Mutta ihmettelen todella, miten opettajilla on aikaa tuollaisiin pieniin juttuihin ERILLISELLÄ Wilma-viestillä, kun asia kerran käy ilmi jo tuntimerkinnästä?
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen, eikö opettajat nykyään pysty mitenkään kommunikoimaan suoraan sen oppilaan kanssa? Siinä tilanteessa? Tai tunnin jälkeen?
"Pekka, jääpä hetkeksi luokkaan. Olin näkevinäni, että teit natsitervehdyksen tuossa tunnilla. Miksi?/Näinkö oikein?/Ymmärrätkö mitä se tarkoittaa? Ymmärrätkö, että se viittaa aatteeseen joka on yksi ihmiskunnan historian synkimpiä. Tunnetko natsihistoriaa? Ok, eli sanot, että vaan viittasit käsi yläviistossa. Sovitaanko, että jatkossa nostat reilusti käden ylös niin ei tarvitse tällaisia juttuja epäillä. Jos jatkossa näen sinun tekevän natsitervehdyksen tyyppistä, saat mennä selvittämään asian rehtorin kanssa.
Kun itse olin koulussa, asiat hoidettiin näin ja opettajilla oli auktoriteettia oppilaita kohtaan ja rehtori oli se viimeinen, jo todella vakava paikka. Siis ihan henkisellä puolella. Ei silloin jokaisesta kumin heittelystä oltu yhteydessä kotiin, vaan ne hoidettiin koulussa.
Tässä tapauksessa - jos kyseessä oli tervehdys - ei mielestäni ole mitään järkeä laittaa viestiä kotiin, varsinkin kun kyseessä oli "tai ainakin olin näkevinäni". Jos oppilas alkaa viljellä avoimesti natsipropagandaa,vaikka siitä on opettajan toimesta hänen kanssaan keskustelu, on aika ottaa yhteyttä kotiin.
Meillä on kolme lasta, joista kaksi jo lukiossa. Yhden lapsen yksi opettaja oli tällainen Wilma-reportteri. "heitteli kumia ilmaan tunnilla". Kyllä, ikävää ja häiritsevää, mutta mielestäni kuuluu niihin asioihin, jotka opettaja käy oppilaan kanssa läpi. "Ymmärrätkö, että kun heittelet sitä kumia ilmaan, Elli siinä vieressä häiriintyy eikä pysty keskittymään tehtäviin. Voisitko siis ystävällisesti jatkossa olla heittelemättä kumia ilmaan". Mutta ei, opettaja laittaa viestin JA tuntimerkinnän: heitteli biologian tunnilla kumia ilmaan. Sitten illalla jutellaan, että älä viitsi heitellä kumia, kun se häiritsee vieressäsi istuvaa, vaikka se auttaisi sinua keskittymään. Oppilas ei ehkä edes muista tehneensä koko asiaa.
Kolmen lapsen kanssa on ollut paljon hyvin aiheellisiakin Wilma-viestejä, esim. kun poikani potki palloa kavereiden kanssa sisällä ja rikkoi jumppasalin lasioven. Kyllä, se meni meidän piikkiin ja maksoimme sen ja asia kuului ehdottomasti kotiin tiedotettaviin asioihin ja siitä tietenkin keskusteltiin.
Mutta ihmettelen todella, miten opettajilla on aikaa tuollaisiin pieniin juttuihin ERILLISELLÄ Wilma-viestillä, kun asia kerran käy ilmi jo tuntimerkinnästä?
Kyllä ne opettajat sanoo asiat myös lapselle, vaan kun se ei mene niille teidän kakaroille perille, niin siksi on se wilmaviesti lähetettävä myös uunoille vanhemmille. Se on lisäksi lakisääteistä kertoa vanhemmille että teidän kakara aiheuttaa häiriöitä. Eipähän sitten pitäisi tulla yllätyksenä kun koulu kusee tai tulee se ensimmäinen pidätys.
Mun lasta syytettiin aika rankasta kiusaamista ja esitettiin jo korvausvaatimuksia rikkoutuneista tavaroista. Onneksi uskoin lastani sillä vaistosin ettei nyt ole hänen tekosistaan kyse. Selvitettiin asia ja niinpä kävi ettei lapsellani ollut arpaa eikä osuutta koko asiassa. Oli kova pala tuolta perheeltä pyytää meiltä ja pojalta anteeksi.
Joten, jos on luotettava lapsi niin uskokaa lasta ja pitäkää välit sellaisena että jos on hölmöilty niin lapsi uskaltaa myöntää hölmöilyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne opettajat sanoo asiat myös lapselle, vaan kun se ei mene niille teidän kakaroille perille, niin siksi on se wilmaviesti lähetettävä myös uunoille vanhemmille. Se on lisäksi lakisääteistä kertoa vanhemmille että teidän kakara aiheuttaa häiriöitä. Eipähän sitten pitäisi tulla yllätyksenä kun koulu kusee tai tulee se ensimmäinen pidätys.
Hmmm. Että lapsi peruskoulun 5. luokalla ajatuksissaan heittelee kumia kädessään koetilanteessa on suora johdanto siihn, että tapahtuu "se ensimmäinen pidätys".
Mulla tosiaan on kolme lasta ja eilaisia kontakteja Wilman kautta varmaan tuhansia. Koko ajalta muista kolme puhelinkeskustelua. Ensimmäinen oli, kun esikoiseni sai hymypatsaan ja opettaja ilmoitti sen meille etukäteen ja pyysi salaamaan juhlaan saakka. Halusi että tiedämme. Toinen oli, kun poikani rikkoi tuon oven lasin. Täysin aiheesta ja asia eteni hyvässä hengessä ja kotivakuutuksemme korvasi vahingon lopulta. Kolmas oli tietty kiusaamistilanne, jossa lapsemme oli kiusattuna, mutta puolustajana varsinaiselle kiusatulle.
Näillä vuosilla on tullut nähtyä opettajiakin jos jonkinlaisia. Ihan huipuista aivan tumpeloihin. Olen iloinen, että ainoastaan yksi on ollut tätä Wilma-sorttia. Sama laki kai kaikilla? Silti vain yksi kymmenistä on katsonut asiakseen lähettää jokaisesta pikkuasiasta erikseen viestin vanhemmille. Olikin sitten pari kuukautta burn-out -lomalla. Tästä on ollut myös vanhempien kanssa paljon juttu ja viestit ovat jo melkein meemien tasoa. "Terotti kynää kovin kauan". Nämä lopulta kiersi vanhempien Whatsapp -ryhmässä. Kyseinen opettaja jäi saikun jälkeen kokonaan pois.
Jos on itse täyspäinen opettaja tai kohdannut vain täyspäisiä opettajia, ei tunne eikä tiedä tätä lajia. En minäkään tietäisi, jos ei olisi alakoulussa sattunut kohdalle tätä yhtä.
Ja vieläkään en lainaamani kohdalla tajua, miksi te laitatte tuntimerkinnän yksilöinnillä "heitteli häiritsevästi kumia" ja vielä saman asian erikseen viestinä? Minusta tässä viesti on turha, tuntimerkintä ihan asiallinen.
Vierailija kirjoitti:
Mun lasta syytettiin aika rankasta kiusaamista ja esitettiin jo korvausvaatimuksia rikkoutuneista tavaroista. Onneksi uskoin lastani sillä vaistosin ettei nyt ole hänen tekosistaan kyse. Selvitettiin asia ja niinpä kävi ettei lapsellani ollut arpaa eikä osuutta koko asiassa. Oli kova pala tuolta perheeltä pyytää meiltä ja pojalta anteeksi.
Joten, jos on luotettava lapsi niin uskokaa lasta ja pitäkää välit sellaisena että jos on hölmöilty niin lapsi uskaltaa myöntää hölmöilyn.
Juu, ja hutiin menneet merkinnät.
Mun lapselle tuli samana päivänä "onnistuminen oppitunilla" merkintä, kun oli merkitty luvallinen sairauspoissaolo. Opettaja oli taas kerran merkannut väärän oppilaan.
Hitto jos omassa työssäni lääkärinä kirjaan väärälle potilaalle reseptin tms. Ei vaan voi antaa tapahtua. Mutta opettajille näitä sattuu aika usein.
Vierailija kirjoitti:
Onko nassit muuten kielletty järjestö?
Jos ei ole, niin silloinhan se tervehdys on ihan laillinen, joten ei ope voi siihen puuttua.
Ei kai se tervehdys Suomen laissa ole kielletty. Hyvän maun vastainen kyllä, että sikäli kyllä opettajana puuttuisin (jos olisin varma näkemästäni).
Vierailija kirjoitti:
Selvitin asiaa pojan kanssa, ja natsitervehdyksestä ei ollut kyse. Miten reagoisitte koulun suuntaan?
Terveisiä vaan opelle, jos palstailet.
Vastaat, että keskustelit pojan kanssa ja poika ei tiedä mikä on natsitervehdys eikä osaa tehdä sitä, mutta lupaat opettaa pojalle sen oikeaoppisen tekemisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti luulet että lapsi myöntäisi sinulle tehneensä kyseisen tervehdyksen. Jokainen lapsi kertoo 100% varmuudella kotona sellaisen version tapahtumista että se on itselleen kaikkein edullisin ja josta ei joudu kotona vaikeuksiin. Tämän ymmärtää jokainen aikuinen jolla on edes lähelle normaali älykkyysosamäärä.
Uskon 100%, koska poika kertoi mitä oikeasti oli tekemässä. Se on pitkä juttu, joten en selitä tähän.
Niiijustiiisa
Eivät lapset omille vanhemmilleen valehtele. Opettaja on nähnyt väärin, olisikohan ottamassa lasta silmätikuksi?😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nassit muuten kielletty järjestö?
Jos ei ole, niin silloinhan se tervehdys on ihan laillinen, joten ei ope voi siihen puuttua.
Ei kai se tervehdys Suomen laissa ole kielletty. Hyvän maun vastainen kyllä, että sikäli kyllä opettajana puuttuisin (jos olisin varma näkemästäni).
Jotkut niitä tekee. Laitapa lapsesi koulun nimen ensimmäinen kirjain ja kunnan nimen ensimmäinen kirjain.
Kannattaa kysyä, miten ope määrittelee käden asennon kun lapset viittaa?
Tietty kulma?
Jos olettaa näkevänsä lasten viittaukset natsitervehdyksenä, kannattaisi vaihtaa alaa.
Tee valitus opesta. Puolueellinen, asenteellinen ja kiusaa lasta ja hänen vanhempia.
Mitä ope seuraavaksi olettaa näkevänsä....?
Vastaisin:
Lähetti viestin omista fobioistaan, näin ainakin olin lukevinani.
No onpa hirveää :D teinit on teinejä.
Vierailija kirjoitti:
Vastaa:"aijaa minä taas en nähnyt"
Olitko koulussa seuraamassa pershedelmäsi edesottamuksia ja jos olit, luuletko, että käyttäytyisi silloin, kuten käyttäytyy tavallisesti koulussa?
Mitä jos tuo natsitervehdys otettaisiinkin johonkin muuhun käyttöön ja unohdetaan tuo natseilu. Olen aina ihmetellyt symbolien ja symbolisten eleiden nostamista jalustalle. Sillä vain annetaan niille se erityismerkitys, joka niille on haluttukin antaa. Jos se otettaisiin muuhun käyttöön toiseksi symboliseksi eleeksi, alkuperäinen ajatus katoaisi eikä se enää kiinnostaisi ketään. Nyt siitä tehdään "hieno" asia oman elämänsä uniikeille.
Vierailija kirjoitti:
Vastaisin:
Lähetti viestin omista fobioistaan, näin ainakin olin lukevinani.
Joidenkin asioiden suhteen yhteiskuntamme on yliherkillä, natsismi on yksi niistä. Natsismia ja rasismia on helpo syyttää, näin suljetaan silmät oikeilta ongelmilta.
Vastaa sille, että kysyin pojalta ja poika kysyi minulta mikä on natsitervehdys. En muuten itsekään olisi ajatellut/tiennyt asiaa aikoinaan.
Mitä, jos se olikin gladiaattoritervehdys, jota käytettiin antiikin Roomassa?
Ehkä opettaja tarvitsisi uudet silmälasit? Tai pään.