Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6v valittaa välillä ”outoa oloa”, mikä voisi olla?

Vierailija
14.11.2019 |

On siis valittanut varmaan jo parin vuoden ajan. Se tulee aina yhtäkkiä, en osaa oikein yhdistää mihinkään.
Lapsi ei oikein osaa selittääkään muuten kuin että on ”outo olo”. Kysyttäessä kuulemma pyörryttää ja on sekava olo. Mistä voisi johtua?

Lapsella ei ole mitään todettuja sairauksia.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoko hän päivän mittaan tarpeeksi?

Vierailija
2/58 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epilepsia? (osittaiset tajunnanhäiriöt, kaikki kohtaukset eivät ole poissaolokohtauksia tai kouristelukohtauksia)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sairastin migreeniä jo lapsena, mutta se todettiin vasta murrosiässä, kun en pienenä osannut selittää miltä se tuntuu. En osannut kuvailla sitä päänsäryksi tai edes kivuksi, koska olotila oli niin kummallinen. Mutta kunnon migreenikohtaus kyllä luulisi näkyvän myös ulospäin, lapsi ei pystyisi toimimaan normaalisti. Näkyykö siitä lapsesta mitenkään, että jokin on huonosti silloin kun höpisee? Ja juoko se tarpeeksi vettä? Sehän pyörryttää, jos on jano eikä ole juonut.

Vierailija
4/58 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaa mittauttaa verensokeri.

Vierailija
5/58 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkava diabetes.

Vierailija
6/58 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sairastin migreeniä jo lapsena, mutta se todettiin vasta murrosiässä, kun en pienenä osannut selittää miltä se tuntuu. En osannut kuvailla sitä päänsäryksi tai edes kivuksi, koska olotila oli niin kummallinen. Mutta kunnon migreenikohtaus kyllä luulisi näkyvän myös ulospäin, lapsi ei pystyisi toimimaan normaalisti. Näkyykö siitä lapsesta mitenkään, että jokin on huonosti silloin kun höpisee? Ja juoko se tarpeeksi vettä? Sehän pyörryttää, jos on jano eikä ole juonut.

Lapsella migreeni myös oireilee eri tavalla kuin aikuisella, minulla oli kohtauksen aikana mm. tunne että raajani venyvät ja kutistuvat, ja ennakko-oireena juuri "outo olo", jota en osannut selittää. Tuntui kuin olisin ollut jonkin lasikuplan sisällä ja koko muu maailma tuntui etäiseltä, sumuiselta ja vaimealta.

Vierailija
7/58 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koin ala-asteikäisenä (nyt 18v) juuri oloa, jota pystyin kuvailemaan vain "oudoksi oloksi", en oikein muuten. Sen kokemishetkillä ei ollut mielestäni mitään yhteyttä toisiinsa (juominen, valot tms.) 

Tunne oli, kuin olisin toisessa ulottuvuudessa tai jotain, sellainen "olenko oikeasti olemassa" -fiilis. Pyörrytys ja sekava olo olivat läsnä joka kerta. Kuulostaa ihan ufojutuilta mutta siltä se oikeastaan tuntuikin. En koskaan saanut selitystä tuntemuksilleni eikä niitä nykyään oikeastaan ole. 

Vierailija
8/58 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä outo olo menee siis myös tosi nopeasti aina ohi. Saattaa maksimissaan valittaa sitä ehkä 10-15min. Yleensä vain muutaman minuutin, ja sitten ihan hyvä olo. Ja näitä tulee ehkä pari kolme kertaa kuussa. Silloin jos kävellään vaikka, niin saattaa pysähtyä hetkeksi. Ei kuulemma satu päähän kun on outo olo.

Isällä ollut nuoruusajan epilepsia, sitä hieman pelkään enteileekö samaa... T. Ap

Vierailija
9/58 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla verensokerin lasku. Verensokerin ei tarvitse edes olla kovin alhainen että tulee huono olo. Seuraavan kerran kun tulee tuollainen olo kannattaa selvittää milloin on viimeksi syönyt ja koittaa antaa jotain makeaa syötävää ja katsoa auttaako. Minulla ja minun molemmilla lapsilla on tuota verensokerin laskua varsinkin iltapäivällä välipalan ja iltaruuan välissä.

Vierailija
10/58 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verensokeri heittelee. Äkkiä testeihin.

Vierailija
11/58 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsella migreeni myös oireilee eri tavalla kuin aikuisella, minulla oli kohtauksen aikana mm. tunne että raajani venyvät ja kutistuvat, ja ennakko-oireena juuri "outo olo", jota en osannut selittää. Tuntui kuin olisin ollut jonkin lasikuplan sisällä ja koko muu maailma tuntui etäiseltä, sumuiselta ja vaimealta.

Minullakin on migreeni, joka on diagnosoitu vasta aikuisena. Lapsena oli usein "outo olo", jolloin tuntui etten oikein ole läsnä tässä maailmassa, kaikki tuntui menevän normaalia nopeammin tai hitaammin, ja tuntui kuin kieli olisi paisunut suussa järkyttävän isoksi.

Vierailija
12/58 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tullut äitiinsä, erittäin harhaluuloinen äiti kaiken muun lisäksi.

Vierailija
13/58 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epilepsialta kuulostaa.

Vierailija
14/58 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

teresa kirjoitti:

Itse koin ala-asteikäisenä (nyt 18v) juuri oloa, jota pystyin kuvailemaan vain "oudoksi oloksi", en oikein muuten. Sen kokemishetkillä ei ollut mielestäni mitään yhteyttä toisiinsa (juominen, valot tms.) 

Tunne oli, kuin olisin toisessa ulottuvuudessa tai jotain, sellainen "olenko oikeasti olemassa" -fiilis. Pyörrytys ja sekava olo olivat läsnä joka kerta. Kuulostaa ihan ufojutuilta mutta siltä se oikeastaan tuntuikin. En koskaan saanut selitystä tuntemuksilleni eikä niitä nykyään oikeastaan ole. 

Tämä. Minulla oli muutaman kerran nuorena ja tyttärellä samoin. Tätä ei pysty selittämään, ellei ole sitä kokenut. Saattaa kuulemma liittyä ahdistukseen, mutta ei välttämättä, mutta "diagnoosia" tälle en tiedä.

Vierailija
15/58 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin ja juo kyllä hyvin, joten en usko että se on syy. Vaikka voisin sitäkin enemmän tarkkailla. Syö kyllä myös jotain tasaisin väliajoin. Tosin tänään ei ollut lounas eskarissa maistunut, mutta oli syönyt jo välipalan (hapankorppua margariinilla, mandariineja ja maitoa) kun ”outo olo” taas tuli.

Vierailija
16/58 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verensokerin lasku ei taida mennä itsekseen ohi. Eikä tuo juomattomuus, joka itselleni tuli ekana mieleen.

Sydänvaiva voisi olla yksi, mutta sekin tulisi selkeämmin vaikka rasituksen yhteydessä.

Vierailija
17/58 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

15=ap

Vierailija
18/58 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä outo olo menee siis myös tosi nopeasti aina ohi. Saattaa maksimissaan valittaa sitä ehkä 10-15min. Yleensä vain muutaman minuutin, ja sitten ihan hyvä olo. Ja näitä tulee ehkä pari kolme kertaa kuussa. Silloin jos kävellään vaikka, niin saattaa pysähtyä hetkeksi. Ei kuulemma satu päähän kun on outo olo.

Isällä ollut nuoruusajan epilepsia, sitä hieman pelkään enteileekö samaa... T. Ap

En tiennyt, että epilepsiaan liittyy joku perinnöllinen alttius? Tai perinnöllisyys?

Vierailija
19/58 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juoko hän päivän mittaan tarpeeksi?

Juo. Siitä se outo olo alkaakin...

Vierailija
20/58 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabetesta ei ole suvussa. Itse ajattelisin ehkä ennemmin tuota epilepsiaa/migreeniä.. Toki voi olla ihan mitä tahansa, muutakin! Mitenköhän helposti ottavat kunnallisella tutkimuksiin, kun eipä tuo oikeastaan vaikuta juurikaan elämään, kun kestää tosiaan niin vähän aikaa aina vaan. T. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä