Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lahjaksi saatu krimiturkki

Vierailija
14.11.2019 |

Sain anopilta lahjaksi ihanan krimiturkin kettukauluksella. Anoppi itse käytti sitä 50 vuotta. Turkki on ehjä ja siisti, istuu mulle kuin olisi mittojen mukaan tehty ja sopii tyyliini. Ajattelin, että tästä saan loppuelämäksi siistin rotsin kovalta pakkaselta suojaamaan.

Ei oikeasti tullut mieleenkään, että kaverini raivostuisi mulle tästä, kun lähetin hänelle kuvan turkistani ja hehkutin riemuani. Hän on ei nähnyt pointtiani siinä, että tuo turkki on kestänyt jo 50 vuotta ja kestää ainakin toisen mokoman. Vältyn varmaan kymmenen mikromuovitakin hankkimiselta, eikä mun takiani tarvitse tuottaa uutta roskaa maailmaan. Mitä ekologista siinäkin olisi, että heittäisin turkin menemään?

Mietin, olisiko turkki vähemmän provosoiva, jos poistattaisin se kettukauluksen. Toisaalta, olen tähänkin asti käyttänyt talvisin - ilmeisesti kavereiden huomaamatta - turkiskauluria, koska kaulani allergiasta kärsinyt iho menee rikki villasta ja akryylistä.

Olen lapsesta asti elänyt hyvin ekologisesti ja pidän eläimistä. Mielestäni turkin käyttäminen ei tee minusta syntistä. Mitä mieltä on av? Mitä tekisitte itse vastaavassa tilanteessa?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sadun kerrontatapa on niiiiiin moneen kertaan luettu. Keksi pliis jotain uutta! 1/5

Yksi säälipiste.

Vierailija
2/30 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kanssa krimiturkki (mummulta peritty) ja tosiaan varmaan jostain 50-luvulta peraisin. Mun mielesta vintage-turkisten kaytto ei ole tuomittavaa, eri asia jos turkki olisi uusi. Tosiaan mita itsekin sanoit niin ekologisempihan tuo on kuin just joku mikromuovitakki. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan olisi . Itselläni on tekokrimi jota monet luulee oikeaksi. Kukaan ei ole vielä hyökännyt kimppuun, mutta jokunen tyyppi on selkeästi osoittanut katseellaan vihansa. Tietysti voi aina puolustautua, ettei ole oikea vaan, että tähän on käytetty valtavasti muovia, jolla ei tässä muodossa ole mahdollisuutta edes kierrättää.

Mutta en oikein usko, että krimiturkkiin yhdistettäisiin kettukaulus? Riitelee tyyliltään ja väreiltään.

Vierailija
4/30 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan olisi . Itselläni on tekokrimi jota monet luulee oikeaksi. Kukaan ei ole vielä hyökännyt kimppuun, mutta jokunen tyyppi on selkeästi osoittanut katseellaan vihansa. Tietysti voi aina puolustautua, ettei ole oikea vaan, että tähän on käytetty valtavasti muovia, jolla ei tässä muodossa ole mahdollisuutta edes kierrättää.

Mutta en oikein usko, että krimiturkkiin yhdistettäisiin kettukaulus? Riitelee tyyliltään ja väreiltään.

Siis varmaan olis parempi poistaa se kettukaulus.

Vierailija
5/30 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö edes minkälainen on krimi ja minkälainen kettu?

Vierailija
6/30 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkit on tulossa muotiin.

Vierailija
7/30 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatus karitsannahkasta on inhottava, mutta vanhat vaatteet kuuluisi käyttää loppuun.

Vierailija
8/30 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatus karitsannahkasta on inhottava, mutta vanhat vaatteet kuuluisi käyttää loppuun.

Eihän se ole karitsaa.

Vierailija
9/30 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on lampaan sikiön nahkaa.

Vierailija
10/30 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä sadun kerrontatapa on niiiiiin moneen kertaan luettu. Keksi pliis jotain uutta! 1/5

Yksi säälipiste.

Anteeksi! En tiennyt, että mun pitäisi olla perillä kaikista täällä käydyistä keskusteluista kyetäkseni tarjoamaan jotain uutta ja raikasta. Onko tää 1/5 nyt joku kateusläppä vai onko jollekin käsittämätön asia, että Suomen mummoilla on kaapit täynnä turkkeja perinnönjakoa odottelemassa?

Ap

Vierailija
11/30 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidanpa ostaa itselleni turkiksen.

Vierailija
12/30 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se ole karitsaa.

Krimiturkit tehtiin 50 vuotta sitten vain syntymättömän karitsan turkista. Tapettiin siis jo emonsa kohtuun. Sikiön karva kihartuu noin sikkuraan. En vosi koskaan laittaa päälleni krimiturkkia, vaikka en vegaani tai muu olekaan.

Vierailija
13/30 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi varmaan pitänyt täsmentää, että kaulus on hopeakettua. Tykkään muutenkin yhdistellä mustaa, valkeaa ja harmaata. Punakettukauluksen poistattaisin saman tien :)

Kiitos asiallisista vastauksista!

Ap

Vierailija
14/30 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös vanha kahden sukupolven takaa oleva turkki. On jäänyt monta uutta takkia ostamatta. Aion käyttää taas talven tullessa vaikka olen sitä mieltä, että pikkuhiljaa pitäisi tarhaus lopettaa tai ainakin oleellisesti parantaa eläinten oloja ts ei häkkejä.

Vierailija
15/30 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se ole karitsaa.

Krimiturkit tehtiin 50 vuotta sitten vain syntymättömän karitsan turkista. Tapettiin siis jo emonsa kohtuun. Sikiön karva kihartuu noin sikkuraan. En vosi koskaan laittaa päälleni krimiturkkia, vaikka en vegaani tai muu olekaan.

Tietääkseni karitsaksi sanotaan vasta syntymän jälkeen. Siihen asti se on lampaan sikiön. Ne kaksi peräkkäistä kommenttia on minun. Se missä sanotaan, ettei ole karitsaa ja se missä sanotaan olevan sikiötä. Karitsa käsitetään eri asiaksi kuin lampaan sikiö.

Vierailija
16/30 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Krimiturkki on ihana! Vanhan turkisksen käyttäminen, on ehdottomasi ekoteko.

Tuota kaulushommaa mietin kuitenkin, vaikka olisi sinikettua/hopeakettua. En ole koskaan nähnyt krimiin yhdistettävän mitään kettua, vaikka olin turkisalalla 1980-90 -luvuilla. Minkkiä kylläkin.

Sitäpaitsi olen nähnyt samanlaisen aloituksen täällä aiemminkin. Mummo, perintökrimi, loukkaantuvat ystävät.

Vierailija
17/30 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla myös vanha kahden sukupolven takaa oleva turkki. On jäänyt monta uutta takkia ostamatta. Aion käyttää taas talven tullessa vaikka olen sitä mieltä, että pikkuhiljaa pitäisi tarhaus lopettaa tai ainakin oleellisesti parantaa eläinten oloja ts ei häkkejä.

Jos uusien turkkien tuottaminen lopetettaisiin tai ainakin tarhaus, niin vanhoja turkkeja voisi käyttää loppuun hyvällä omalla tunnolla.

Jos Turkki menee hukkaan, niin sillä eläimen kuolemalla ei ole ollut mitään merkitystä. Jos turkkia käytetään, niin se säästää jostain muualta tätä maapalloa, ja eläimen kuolema "tuottaa" jotain.

Vierailija
18/30 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä sitä ihan normaalisti kettukauluksella ja kerro mulkoilijoille, että se on tekoturkis. Niin minä ratkaisin vastaavan ongelman:)

Vierailija
19/30 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi varmaan pitänyt täsmentää, että kaulus on hopeakettua. Tykkään muutenkin yhdistellä mustaa, valkeaa ja harmaata. Punakettukauluksen poistattaisin saman tien :)

Kiitos asiallisista vastauksista!

Ap

Hopeakettu ei sovi krimiin. Ei edes napakettu.

Vierailija
20/30 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Krimiturkki on ihana! Vanhan turkisksen käyttäminen, on ehdottomasi ekoteko.

Tuota kaulushommaa mietin kuitenkin, vaikka olisi sinikettua/hopeakettua. En ole koskaan nähnyt krimiin yhdistettävän mitään kettua, vaikka olin turkisalalla 1980-90 -luvuilla. Minkkiä kylläkin.

Sitäpaitsi olen nähnyt samanlaisen aloituksen täällä aiemminkin. Mummo, perintökrimi, loukkaantuvat ystävät.

Hah, ilmeisesti kyseessä on sitten laajempi ilmiö, koska mulle kävi miltei samalla tavalla. Onneksi tajusin kuitenkin väittää turkkiani feikiksi:)

/18

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme