Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lahjaksi saatu krimiturkki

Vierailija
14.11.2019 |

Sain anopilta lahjaksi ihanan krimiturkin kettukauluksella. Anoppi itse käytti sitä 50 vuotta. Turkki on ehjä ja siisti, istuu mulle kuin olisi mittojen mukaan tehty ja sopii tyyliini. Ajattelin, että tästä saan loppuelämäksi siistin rotsin kovalta pakkaselta suojaamaan.

Ei oikeasti tullut mieleenkään, että kaverini raivostuisi mulle tästä, kun lähetin hänelle kuvan turkistani ja hehkutin riemuani. Hän on ei nähnyt pointtiani siinä, että tuo turkki on kestänyt jo 50 vuotta ja kestää ainakin toisen mokoman. Vältyn varmaan kymmenen mikromuovitakin hankkimiselta, eikä mun takiani tarvitse tuottaa uutta roskaa maailmaan. Mitä ekologista siinäkin olisi, että heittäisin turkin menemään?

Mietin, olisiko turkki vähemmän provosoiva, jos poistattaisin se kettukauluksen. Toisaalta, olen tähänkin asti käyttänyt talvisin - ilmeisesti kavereiden huomaamatta - turkiskauluria, koska kaulani allergiasta kärsinyt iho menee rikki villasta ja akryylistä.

Olen lapsesta asti elänyt hyvin ekologisesti ja pidän eläimistä. Mielestäni turkin käyttäminen ei tee minusta syntistä. Mitä mieltä on av? Mitä tekisitte itse vastaavassa tilanteessa?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kun käytät hyvillä mielin! Vanhat turkikset ovat täysin ekologisia ja krimi kestää aikaa.

Vierailija
22/30 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidanpa ostaa itselleni turkiksen.

Käsitteet kohdalleen.

Voit ostaa itsellesi turkin. Minullakin on turkki. Turkis on materiaali. Toppatakissa voi olla turkiskaulus. Tekoturkis on luonnossa hajoamaton materiaali.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä tuo hurskastelu sitten kaunistaa ja ilahduttaa! Ei vaineskaan!

Jos ap jättää saamansa turkin käyttämättä siksi, että häntä siitä syyllistetään, niin ei se karitsa enää 50 vuoden jälkeen henkiin herää.

Vierailija
24/30 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Krimiturkki on ihana! Vanhan turkisksen käyttäminen, on ehdottomasi ekoteko.

Tuota kaulushommaa mietin kuitenkin, vaikka olisi sinikettua/hopeakettua. En ole koskaan nähnyt krimiin yhdistettävän mitään kettua, vaikka olin turkisalalla 1980-90 -luvuilla. Minkkiä kylläkin.

Sitäpaitsi olen nähnyt samanlaisen aloituksen täällä aiemminkin. Mummo, perintökrimi, loukkaantuvat ystävät.

Piti ihan tarkistaa: Pirkolan turkis Oy- niminen ateljee on tämän hybridin suunnitellut. Itse asiassa tähän kuuluu myös valtava hopeakettuhattu, joka päässäni en kehtaisi liikkua missään. Mut ehkä se on aikanaan ollut kovinkin muodikas yhdistelmä? Tämä turkki on siis 60- luvulla hankittu.

Vierailija
25/30 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun täällä on ilmeisesti alaa tunteva ihminen paikalla, kysyn turkin muodistamisesta. Katselin tuota kaulusosaa ja tulin siihen tulokseen, että se ei siitä nätisti lähde. Jollain se siis pitäisi korvata, ellei halua tuota hopeakettua säilyttää. Millä siis? Joku muukin sanoi, että kettu ei sovi krimiin. Mikä sitten sopii? Kirppareilla olen nähnyt vuosien mittaan varmaan kymmeniä kettukauluksisia turkkeja, tosin yleensä irrotettavalla kaulusosalla. (Vai onko ne sitten supia tms?) Ehkä muutkin on yhtä muotitiedottomia kuin mä ja anoppi!

Kiitti vielä keskustelijoille! Vaikka täällä on ilmeisesti ollut sama aihe käsittelyssä aiemmin, mulle tämä on uusi tilanne. Olin kyllä sitä mieltä jo ennen aloituksen kirjoittamista, että pidän turkkiani hautaan asti mutta jotenkin muhun sattui tuo kaverin purkaus ja halusin tietää, olenko ihan yksin nykyaikana ajatusteni kanssa.

Ap

Vierailija
26/30 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun täällä on ilmeisesti alaa tunteva ihminen paikalla, kysyn turkin muodistamisesta. Katselin tuota kaulusosaa ja tulin siihen tulokseen, että se ei siitä nätisti lähde. Jollain se siis pitäisi korvata, ellei halua tuota hopeakettua säilyttää. Millä siis? Joku muukin sanoi, että kettu ei sovi krimiin. Mikä sitten sopii? Kirppareilla olen nähnyt vuosien mittaan varmaan kymmeniä kettukauluksisia turkkeja, tosin yleensä irrotettavalla kaulusosalla. (Vai onko ne sitten supia tms?) Ehkä muutkin on yhtä muotitiedottomia kuin mä ja anoppi!

Kiitti vielä keskustelijoille! Vaikka täällä on ilmeisesti ollut sama aihe käsittelyssä aiemmin, mulle tämä on uusi tilanne. Olin kyllä sitä mieltä jo ennen aloituksen kirjoittamista, että pidän turkkiani hautaan asti mutta jotenkin muhun sattui tuo kaverin purkaus ja halusin tietää, olenko ihan yksin nykyaikana ajatusteni kanssa.

Ap

Ehkäpä sun kannattaisi viedä se ompelijalle, joka on tottunut käsittelemään turkiksia. Niin toimin oman turkkini kohdalla ja ammattilainen todellakin tiesi, mitä tehdä. Itse en uskaltanut alkaa räpeltää sen kanssa, koska käsityötaitoni ovat muutenkin kehnot:)

/18

Vierailija
27/30 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ymmärrän, minä tiedän kavereitteni ja ystävieni suhtautumisen turkkeihin ja he tietävät minun. Te ette ilmeisesti ole koskaan keskustelleet asiasta tai asia ei ole tullut muulla tavoin esille. Eihän tuolle mitään voi, ettei kaveri sitä sulata, tänäpäivänä varsinkin, kun eläinten oikeudet ovat monille hyvin tärkeitä.

Vierailija
28/30 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin sugardaddy halusi ostaa sille turkiksia lahjaksi. Kaveri ratkaisi asian siten, että valitsi sellaisen takin, missä turkis lämmittää vuorena.

Vierailija
29/30 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se kettukaulus on hyvässä kunnossa ja itse tykkäät siitä niin anna olla!

Vierailija
30/30 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotkut epäilee provoa? Varmasti monella vanhoja turkiksia ja myös kavereita, jotka ne tuomitsevat.

On muuten valtava muutos tapahtunut Suomessa. Vielä joskus 1990-luvulla kun oli niitä turkistarhaiskuja, ne tuomittiin ankarasti, ja tekijöitä pidettiin hulluina. Oltiin varmoja, että kyseessä on muutaman hourupään sekoilu, ja turkistarhaus laillisena elinkeinona jatkaa hamaan tulevaisuuteen asti.

Nykyään ihan "tavallisetkin" ihmiset paheksuvat turkistarhausta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi