Tuleva eläkkeesi pieneni tänään 4,6 %:lla
https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/1271139/elinaikak…
Saa nähdä, vaivautuuko monikaan media kertomaan tällaista pikkupikkumitätöntä juttua.
Kommentit (39)
Ei pienennyt, koska tulen varmasti saamaan takuueläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkettä ei ole olemassakaan, kun minä pääsen niihin ikiin...jos pääsen. t. 90-luvulla syntynyt
Hohhoijaa. Miksi järjestelmä, josta nämä päättäjätkin hyötyy alettaisiin alas?
Siksi mietitään kaikenlaisia kansalaisten osakesäästötilejä ym., jotta ihmiset ottaisivat enemmän vastuuta itsestään ja säästäisivät eläkeikää varten. Pikkuhiljaa eläkeikä tulee nousemaan entisestään ja summat laskemaan, joten hyvin harva tulee nauttimaan eläkepäivistään.
Joo ja se osakesäästötilikin on sitten sellainen, että enempi vaan verotetaan suoraan osakesijoittamiseen verrattuna ja tappioita ei voi vähentää. Säästä nyt siinä, kun demareilla on taas taikaseinä täysillä auki.
Tiedätkö, mistä raha tulee?
Vierailija kirjoitti:
Aijon laittaa perunamaan, katiska on jo. Marjapensaista mehua ja hilloa talven c-vitamiineja varten niinkuin pula-ajan kokeneet isovanhemmat teki.
Ensin pitäisi vaan saada se punainen tupa, jotta saa sen perunamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkettä ei ole olemassakaan, kun minä pääsen niihin ikiin...jos pääsen. t. 90-luvulla syntynyt
Siksi mietitään kaikenlaisia kansalaisten osakesäästötilejä ym., jotta ihmiset ottaisivat enemmän vastuuta itsestään ja säästäisivät eläkeikää varten. Pikkuhiljaa eläkeikä tulee nousemaan entisestään ja summat laskemaan, joten hyvin harva tulee nauttimaan eläkepäivistään.
Joo ja se osakesäästötilikin on sitten sellainen, että enempi vaan verotetaan suoraan osakesijoittamiseen verrattuna ja tappioita ei voi vähentää. Säästä nyt siinä, kun demareilla on taas taikaseinä täysillä auki.
Ja aina löytyy joku jonka ratkaisu on painaa lisää...
Mä tuskin edes pääsen sinne eläkkeelle. Ehtivät vielä moneen kertaan nostaa ennen ku olis ajankohtaista.
-N25
Olisi kyllä jotenkin oikeudenmukaisempaa kun tuo elinaikakerroin toimisi siten, että kun ihminen eläisi oikeasti vanhaksi, niin lisää tulevien vuosien myötä elinaikakerroin leikkaisi isonevilla prosenteilla eläkettä.
Tosin tehokkaampaa kun otetaan lyhyen aikaa eläviltäkin prosentit pois.
Suuren ikäluokan keksintö tämäkin. Heitä ei koske edes nämä elinaikakerroinvähennyksetkään. Näin ovat itse ylivallassaan päättäneet viime töikseen.
"eläkeläinen töissä" propagandaohjelmassa suurin osa työssä jatkavista eläkeläisistä ahneuksissaan jää ensin eläkkeelle ja sitten eläkkeen saatuaan alkaman palaakin takaisin sinne entiseen työpaikkaansa saamaan myös palkkatuloa.
Arvostaisin enemmän sellaista joka jatkaisi ihan suoraan töissä yli eläkeiän ja sitten joskus vasta myöhemmin eläkkeelle. Mutta kun ei. Ahneutta vissiin ja vielä torpataan jonkun seuraavan työllistyminen omilla toimilla ja oman ahneuden vuoksi.
Hienoa, vuoden päästä eläkkeelle. Luulin säätäväni 1100 € brutto.
Vierailija kirjoitti:
Siis sen olen tiennyt että elinaikakerroin vaikuttaa eläkkeellejäämisikään ja nostaa sitä mahdollisesti jälleen v.2027 mutta en tiennyt että leikkaa eläkkeitä. Tuntuu täysin kohtuuttomalta!
Nukuitko taloustieteen tunneilla?
Maailmanloppu tulee ennenkuin kukaan pääsee eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aijon laittaa perunamaan, katiska on jo. Marjapensaista mehua ja hilloa talven c-vitamiineja varten niinkuin pula-ajan kokeneet isovanhemmat teki.
Ensin pitäisi vaan saada se punainen tupa, jotta saa sen perunamaan.
Kyllä niitä tulee tuvaisuudessa riittämään ihan pilkka hintaan tai sellaisen voi vaan vallata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja aina löytyy joku jonka ratkaisu on painaa lisää...
Eli et tiedä.
Olen 30v ja onhan se kertynyt eläke jo muutaman kympin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sen olen tiennyt että elinaikakerroin vaikuttaa eläkkeellejäämisikään ja nostaa sitä mahdollisesti jälleen v.2027 mutta en tiennyt että leikkaa eläkkeitä. Tuntuu täysin kohtuuttomalta!
Nukuitko taloustieteen tunneilla?
taloustieteen tunnit 😀 luuletko että taloustiedettä opetetaan yleisestikin?
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä jotenkin oikeudenmukaisempaa kun tuo elinaikakerroin toimisi siten, että kun ihminen eläisi oikeasti vanhaksi, niin lisää tulevien vuosien myötä elinaikakerroin leikkaisi isonevilla prosenteilla eläkettä.
Tosin tehokkaampaa kun otetaan lyhyen aikaa eläviltäkin prosentit pois.
Suuren ikäluokan keksintö tämäkin. Heitä ei koske edes nämä elinaikakerroinvähennyksetkään. Näin ovat itse ylivallassaan päättäneet viime töikseen.
"eläkeläinen töissä" propagandaohjelmassa suurin osa työssä jatkavista eläkeläisistä ahneuksissaan jää ensin eläkkeelle ja sitten eläkkeen saatuaan alkaman palaakin takaisin sinne entiseen työpaikkaansa saamaan myös palkkatuloa.
Arvostaisin enemmän sellaista joka jatkaisi ihan suoraan töissä yli eläkeiän ja sitten joskus vasta myöhemmin eläkkeelle. Mutta kun ei. Ahneutta vissiin ja vielä torpataan jonkun seuraavan työllistyminen omilla toimilla ja oman ahneuden vuoksi.
Ei tuosta juuri säästöä syntyisi. Eläkkeet pienevät palkkohin verrattuna pikkuhiljaa nytkin. Lisäksi hoivapalveluiden tarve lisääntyy, joten yhä useampi vanhaksi elävä elää jo nyt yhteiskunnan turvin, eikä suinkaan eläkkeensä.
"ennen kuin kukaan pääsee eläkkeelle" (lainaus)
Entäs ne, jotka jäävät tänään eläkkeelle? Ja huomenna? Ylihuomenna? ...
En usko, että oma ikäluokkani saa eläkkeitä. Itse tyhmänä olen jo kohta 20v maksanut vapaaehtoiselle eläkesijoitustilille joka kuukausi. Sen arvo on nyt tasan se, mitä olen tilille maksanut. Sijoitusasunto on, mutta saako siitä 30v päästä vielä 500 e/kk tuottoa?
En usko enää kuin hyvinvointivaltion alasajoon.
Se siitä "vappusatasesta". Eläkeikää odotellessa..
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että leikataan, koska on niin paljon valitettu ylisuurista eläkkeistä.
Tavallisista työtätekevistä ihmisistä kenelläkään ei ole ylisuurta eläkettä. Poliitikot, johtajat yms ovat ihan eri asia.