Pakkomielteinen ajattelu
Taidan kärsiä pakkomielteisestä ajattelusta.
Tämä tapahtuu usein niin, että koen jonkin ikävän asian, käsittelen sen, olen sinut asian kanssa, mutta silti ajatus vain pyörii ja pyörii ja pyörii mielessäni.
Esimerkiksi tänään aamulla ajattelin tätä asiaa ensimmäisenä herätessäni, ja eilen nukahdin ajatellen tätä asiaa.
Olen pyöritellyt tätä asiaa päässäni jo viikon, ja tiedän että tämä jatkuu vielä pari viikkoa.
Kuinka päästä irti? Tämä on kuluttavaa.
Kommentit (3)
Vierailija kirjoitti:
Olin aloittamassa keskustelun samasta aiheesta, ennätit ensin. Minulla on sama ongelma, työ-, raha- ja ihmissuhdeasiat vellovat päässä 24/7. Välillä havahdun itsekin synkkien mietteiden keskellä ja nostan itseni sieltä suosta ylös, mutta vain hetkeksi. Ulkoilu auttaa jonkin verran.
Todella kuluttavaa tälläinen negatiivinen pakkomielteinen ajattelu. Ehkä käyn työterkkarilla ja pyydän apua mielialalääkityksestä, jota en ole ikinä tarvinnut aiemmin. Onko antaa neuvoja? Ym. ongelman aiheuttajat eivät ole korjattavissa helposti, lottovoitto auttaisi tietysti kaikkeen kolmeen. Suurentelen ja mustamaalaan omaa tilannettani ilm. turhaan, miten en voisi vaan antaa mennä?
Helpottavaa kuulla että en ole ainut. Oletko kokeillut terapiaa, jos olet niin onko siitä ollut apua? ap
Minä olen ollut terapiassa parisen vuotta ja yrittänyt opetella irti mm. uhkakeskeisestä ajattelusta ja juuri asioiden ajattelusta kehämäisesti loputtomana kierroksena. Työnsarkaa on muillakin alueilla niin paljon että tämä on edistynyt melko vaatimattomasti, mutta edistynyt kuitenkin. Kun ahdistusoireet ovat kovat, myös tämä ajattelutyyli on hyvin aktiivinen. Rauhallisempina aikoina saan itseni jo usein "kiinni" siitä että nyt pyöritetään samaa levyä ja onnistun lopettamaan sen keskittymällä johonkin lohdulliseen ajatukseen: ei tässä ole fyysistä vaaraa, kukaan ei ole menettämässä henkeään jne.
Lääkepuolella masennusoireisiin testattu Aurorix löi minulla ajattelun niin jumiin että nämä pakonomaisetkin ajattelut jäivät sikseen. Se toimi hiukan myös masennukseen mutta sivuoireet pakottivat lopettamaan: hillitön närästys ja refluksi, tuntikausien valvominen joka yön keskivaiheissa ja kertyvä univelka.
Olin aloittamassa keskustelun samasta aiheesta, ennätit ensin. Minulla on sama ongelma, työ-, raha- ja ihmissuhdeasiat vellovat päässä 24/7. Välillä havahdun itsekin synkkien mietteiden keskellä ja nostan itseni sieltä suosta ylös, mutta vain hetkeksi. Ulkoilu auttaa jonkin verran.
Todella kuluttavaa tälläinen negatiivinen pakkomielteinen ajattelu. Ehkä käyn työterkkarilla ja pyydän apua mielialalääkityksestä, jota en ole ikinä tarvinnut aiemmin. Onko antaa neuvoja? Ym. ongelman aiheuttajat eivät ole korjattavissa helposti, lottovoitto auttaisi tietysti kaikkeen kolmeen. Suurentelen ja mustamaalaan omaa tilannettani ilm. turhaan, miten en voisi vaan antaa mennä?