Siis miten kolmiota varten hidastetaan autolla?
Kun eihän niihin välttämättä tarvitse pysähtyä, miten saan vauhdin sopivaksi siten, että ehdin tarvittaessa pysähtyä mutten myöskään halua pysähtyä ja hidastaa takaatulevaa liikennettä. Millä vaihteilla mennään ja pitääkö käyttää jarrua vai kytkintä ja jarrua? Menen näihin kolmioihin aina liian kovaa! Ajo-opettaja on tästä huomauttanut.
Kommentit (21)
jätä autolla ajaminen jonkun toisen tehtäväksi
Vierailija kirjoitti:
jätä autolla ajaminen jonkun toisen tehtäväksi
En.
Jarrupolkimella.
Oikeasti hidastaa just sen verran että ehtisit pysähtyä jos näet jonkun tulevan jota sun pitää väistää. Jos ei tule ketään niin sit vaan eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jätä autolla ajaminen jonkun toisen tehtäväksi
En.
Kullä se jää, eihän sulla ole edes ajokorttia, jaxuhali.
Täysillä vaan! Jarru on ihan turha lisälaite.
Juuri kuin joku jo sanoikin: oleta että joudut pysähtymään kokonaan. Voit alkaa taas lisätä vauhtia vasta kun näet ettei ketään muuta ole tulossa.
Takana tulijat odottaa, sä hidastat just niin paljon kuin sun tarvitsee. Älä mieti niitä takana tulijoita.
oikea tapa on moottorijarrutus, eli painat kevyesti kaasua, mutta vain kevyesti
Löysää ensin kaasua, vaihda tarvittaessa pienemmälle vaihteelle, jarruta jos on tarpeen. Kun pysyt koko ajan liikkeessä, ellei siis tarvitse pysähtyä, kiihdyttäminen sujuu kyllä ihan riittävän nopeasti. Ajo-opettajasi pitäisi kyllä neuvoa, jos ei ole tyytyväinen ajotapaasi.
Heitat sen moottorin kakkoselle n. 150 metria ennen ja menet moottorijarrutuksella siihen risteykseen/liikenneympyraan niin ehdit aika sopivasti nahda, tuleeko sielta joku paalle vai kaantyyko poies eika tarvi erikseen alkaa niitten polkimien kanssa saatamaan, mikali tuntuu haasteelliselta.
Itse menen usein (virheellisesti) vapaalla eli kytkin pohjaan painettuna liukumalla ja vaihde kakkosella. Siina voi sitten tilanteen mukaan valita joko kaasun tai jarrun :D
Vierailija kirjoitti:
Jarrupolkimella.
Oikeasti hidastaa just sen verran että ehtisit pysähtyä jos näet jonkun tulevan jota sun pitää väistää. Jos ei tule ketään niin sit vaan eteenpäin.
Ai ihan vain sillä? Selvä. Entäs vaihteet? Jos tulen vaikka nelosella kohti kolmiota, sitten päästän kaasun ja jarruttelen samalla, vaihdanko lähellä risteystä suoraan kakkoselle vai menenkö kolmosen kautta kakkoselle?
Ei mitään väliä kunhan muistat käyttää niitä tiukimpia kamelinvarvaswetlooklegginssejä etkä panikoi tuntemuksista reidelläsi.
M
Ihan hidastamalla vauhtia ja vaihtamalla kenties vaihdetta pienempään. Jos ketään ei näy niin ei tarvitse pysähtyä. Jos on talvikeli, ja mahdollisesti liukasta niin kolmion takaa ei välttämättä ole hyvä lähteä päätietä tulevan eteen. Mä en lähtenyt firman paketti autolla kolmion takaa, kun diesel ja ei kiihdy kovin äkkiä. Muuten kiva auto ja ei helpolla sammu. Tsemppiä liikenteeseen sulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jarrupolkimella.
Oikeasti hidastaa just sen verran että ehtisit pysähtyä jos näet jonkun tulevan jota sun pitää väistää. Jos ei tule ketään niin sit vaan eteenpäin.
Ai ihan vain sillä? Selvä. Entäs vaihteet? Jos tulen vaikka nelosella kohti kolmiota, sitten päästän kaasun ja jarruttelen samalla, vaihdanko lähellä risteystä suoraan kakkoselle vai menenkö kolmosen kautta kakkoselle?
No vauhdista riippuen oikea vaihde silmään, tietty, kyllä voit vaihtaa suoraan esimerkiksi neloselta kakkoselle jos tuntuu luontevammalta. Tai kolmosen kautta. Ihan sama. Kokemus opettaa. Alkuvaiheessa menet mieluummin liian hitaasti kuin liian kovaa.
Helpointa lienee painaa kytkin pohjaan, jarruttaa enin vauhti pois ja kun tiedät ettei tarvitsekaan pysähtyä, arvot sopivankokoisen vaihteen, nostat kytkintä kaasua antaen.
Jos taas tarvitseekin pysähtyä, jarrutat auton seis ja sitten lähdet ykkösellä (mersulla kakkosella)
Niiden takana tulijoiden pitää myös hidastaa ja katsoa omalla vuorollaan, voiko mennä. Takanasi tuleva voi joutua pysähtymään, vaikka sinä voisitkin mennä pysähtymättä.
Jos ajat siinä risteyksessä kolarin, se hidastaa takanasi tulevia paljon enemmän kuin se, että pysähtyisit turhaan ja turhan pitkäksi aikaa varmistamaan, ettei ketään tule risteävällä tiellä.
Kaupunkiajossa esim. kytkin pohjaan jarruta ja vaihda kolmoselta kakkoselle samalla kun katsot tuleeko ketään. Pääset sujuvasti jatkamaan jos "latu on auki" tai tarvittaessa pysähtyä. Malttia siihen vauhtiin! Jos et ole varma,pysähdy kokonaan ja odota sopivaa rakoa.
Vastaavasti isommassa vauhdissa maantiellä hyvissä ajoin vauhti pois, jos ei tuttu risteys/näkyvyys huono hidastaisin edelläkuvatun mukaisesti kytkin pohjassa jarruttaen melkein seisahduksiin ja samalla ykkönen silmään ja etiäpäin jos ei ketään tule. tutuissa/selkeissä risteyksissä isommat vaihteet.
Ukko37 kirjoitti:
Helpointa lienee painaa kytkin pohjaan, jarruttaa enin vauhti pois ja kun tiedät ettei tarvitsekaan pysähtyä, arvot sopivankokoisen vaihteen, nostat kytkintä kaasua antaen.
Jos taas tarvitseekin pysähtyä, jarrutat auton seis ja sitten lähdet ykkösellä (mersulla kakkosella)
Mun taktiikka! :D
Niin ja siis kakkosella lahtee jos auto kulkee edes ryomimisvauhtia, eli ykkosta tarviit vaan jos lahdet taysin pysahdyksista. :)
Vierailija kirjoitti:
jätä autolla ajaminen jonkun toisen tehtäväksi
Anna mennä vaan isolla vaihteella, äläkä ainakaan jarrua paina, ei kolmioista kannata välittää. Mitä lujempaa ajat kolmion ohi, sitä pienempi mahdollisuus on osua mihinkään.
Älä siittä opettajasta välitä, me se kortti sulle annetaan jos annetaan.