Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis miten kolmiota varten hidastetaan autolla?

Vierailija
13.11.2019 |

Kun eihän niihin välttämättä tarvitse pysähtyä, miten saan vauhdin sopivaksi siten, että ehdin tarvittaessa pysähtyä mutten myöskään halua pysähtyä ja hidastaa takaatulevaa liikennettä. Millä vaihteilla mennään ja pitääkö käyttää jarrua vai kytkintä ja jarrua? Menen näihin kolmioihin aina liian kovaa! Ajo-opettaja on tästä huomauttanut.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä siittä opettajasta välitä, me se kortti sulle annetaan jos annetaan.

Vierailija
2/21 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätä autolla ajaminen jonkun toisen tehtäväksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jätä autolla ajaminen jonkun toisen tehtäväksi

En.

Vierailija
4/21 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jarrupolkimella.

Oikeasti hidastaa just sen verran että ehtisit pysähtyä jos näet jonkun tulevan jota sun pitää väistää. Jos ei tule ketään niin sit vaan eteenpäin.

Vierailija
5/21 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jätä autolla ajaminen jonkun toisen tehtäväksi

En.

Kullä se jää, eihän sulla ole edes ajokorttia, jaxuhali.

Vierailija
6/21 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysillä vaan! Jarru on ihan turha lisälaite. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/21 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kuin joku jo sanoikin: oleta että joudut pysähtymään kokonaan. Voit alkaa taas lisätä vauhtia vasta kun näet ettei ketään muuta ole tulossa.

Vierailija
8/21 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takana tulijat odottaa, sä hidastat just niin paljon kuin sun tarvitsee. Älä mieti niitä takana tulijoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/21 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikea tapa on moottorijarrutus, eli painat kevyesti kaasua, mutta vain kevyesti

Vierailija
10/21 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysää ensin kaasua, vaihda tarvittaessa pienemmälle vaihteelle, jarruta jos on tarpeen. Kun pysyt koko ajan liikkeessä, ellei siis tarvitse pysähtyä, kiihdyttäminen sujuu kyllä ihan riittävän nopeasti. Ajo-opettajasi pitäisi kyllä neuvoa, jos ei ole tyytyväinen ajotapaasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/21 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitat sen moottorin kakkoselle n. 150 metria ennen ja menet moottorijarrutuksella siihen risteykseen/liikenneympyraan niin ehdit aika sopivasti nahda, tuleeko sielta joku paalle vai kaantyyko poies eika tarvi erikseen alkaa niitten polkimien kanssa saatamaan, mikali tuntuu haasteelliselta.

Itse menen usein (virheellisesti) vapaalla eli kytkin pohjaan painettuna liukumalla ja vaihde kakkosella. Siina voi sitten tilanteen mukaan valita joko kaasun tai jarrun :D 

Vierailija
12/21 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jarrupolkimella.

Oikeasti hidastaa just sen verran että ehtisit pysähtyä jos näet jonkun tulevan jota sun pitää väistää. Jos ei tule ketään niin sit vaan eteenpäin.

Ai ihan vain sillä? Selvä. Entäs vaihteet? Jos tulen vaikka nelosella kohti kolmiota, sitten päästän kaasun ja jarruttelen samalla, vaihdanko lähellä risteystä suoraan kakkoselle vai menenkö kolmosen kautta kakkoselle? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/21 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään väliä kunhan muistat käyttää niitä tiukimpia kamelinvarvaswetlooklegginssejä etkä panikoi tuntemuksista reidelläsi.

M

14/21 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hidastamalla vauhtia ja vaihtamalla kenties vaihdetta pienempään. Jos ketään ei näy niin ei tarvitse pysähtyä. Jos on talvikeli, ja mahdollisesti liukasta niin kolmion takaa ei välttämättä ole hyvä lähteä päätietä tulevan eteen. Mä en lähtenyt firman paketti autolla kolmion takaa, kun diesel ja ei kiihdy kovin äkkiä. Muuten kiva auto ja ei helpolla sammu. Tsemppiä liikenteeseen sulle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/21 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jarrupolkimella.

Oikeasti hidastaa just sen verran että ehtisit pysähtyä jos näet jonkun tulevan jota sun pitää väistää. Jos ei tule ketään niin sit vaan eteenpäin.

Ai ihan vain sillä? Selvä. Entäs vaihteet? Jos tulen vaikka nelosella kohti kolmiota, sitten päästän kaasun ja jarruttelen samalla, vaihdanko lähellä risteystä suoraan kakkoselle vai menenkö kolmosen kautta kakkoselle? 

No vauhdista riippuen oikea vaihde silmään, tietty, kyllä voit vaihtaa suoraan esimerkiksi neloselta kakkoselle jos tuntuu luontevammalta. Tai kolmosen kautta. Ihan sama. Kokemus opettaa. Alkuvaiheessa menet mieluummin liian hitaasti kuin liian kovaa.

Vierailija
16/21 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpointa lienee painaa kytkin pohjaan, jarruttaa enin vauhti pois ja kun tiedät ettei tarvitsekaan pysähtyä, arvot sopivankokoisen vaihteen, nostat kytkintä kaasua antaen.

Jos taas tarvitseekin pysähtyä, jarrutat auton seis ja sitten lähdet ykkösellä (mersulla kakkosella)

Vierailija
17/21 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden takana tulijoiden pitää myös hidastaa ja katsoa omalla vuorollaan, voiko mennä. Takanasi tuleva voi joutua pysähtymään, vaikka sinä voisitkin mennä pysähtymättä.

Jos ajat siinä risteyksessä kolarin, se hidastaa takanasi tulevia paljon enemmän kuin se, että pysähtyisit turhaan ja turhan pitkäksi aikaa varmistamaan, ettei ketään tule risteävällä tiellä.

Vierailija
18/21 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunkiajossa esim. kytkin pohjaan jarruta ja vaihda kolmoselta kakkoselle samalla kun katsot tuleeko ketään. Pääset sujuvasti jatkamaan jos "latu on auki" tai tarvittaessa pysähtyä. Malttia siihen vauhtiin! Jos et ole varma,pysähdy kokonaan ja odota sopivaa rakoa.

Vastaavasti isommassa vauhdissa maantiellä hyvissä ajoin vauhti pois, jos ei tuttu risteys/näkyvyys huono hidastaisin edelläkuvatun mukaisesti kytkin pohjassa jarruttaen melkein seisahduksiin ja samalla ykkönen silmään ja etiäpäin jos ei ketään tule. tutuissa/selkeissä risteyksissä isommat vaihteet. 

Vierailija
19/21 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko37 kirjoitti:

Helpointa lienee painaa kytkin pohjaan, jarruttaa enin vauhti pois ja kun tiedät ettei tarvitsekaan pysähtyä, arvot sopivankokoisen vaihteen, nostat kytkintä kaasua antaen.

Jos taas tarvitseekin pysähtyä, jarrutat auton seis ja sitten lähdet ykkösellä (mersulla kakkosella)

Mun taktiikka! :D 

Niin ja siis kakkosella lahtee jos auto kulkee edes ryomimisvauhtia, eli ykkosta tarviit vaan jos lahdet taysin pysahdyksista. :) 

Vierailija
20/21 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jätä autolla ajaminen jonkun toisen tehtäväksi

Anna mennä vaan isolla vaihteella, äläkä ainakaan jarrua paina, ei kolmioista kannata välittää. Mitä lujempaa ajat kolmion ohi, sitä pienempi mahdollisuus on osua mihinkään.