Mikä muotivillitys oli vallalla kun olit nuori?
Kommentit (50)
Yläasteella 80-luvun lopulla olivat muotia: purkkarit eli purjehduskengät, levikset (lahkeet käännettynä sisäänpäin), collegepaidat, bandanahuivi joko kaulassa tai hiuspantana, donitsit hiuksissa. Lähes kaikilla oli Body shopin makuhuulirasvarasioita ja Marimekon kankainen penaali.
Dingo
Raskasta aikaa kun itse kuunteli metallia. Oikeaa metallia eikä niitä transuja Twisted Sister ja vastaavia...
Beavers-farkut. 70-luvulla. Niitä oli lähes kaikilla.
Koviksilla oli pitkävartinen tietynlainen kampa takataskussa.
Housujen lahkeet työnnetty sukkiin, sämpyläkengät. Ns. MicMac-tyyli.
Sama kuin nyt tuntuu olevan. Noin parikymppiset pukeutuu samoin kuin itse pukeuduttiin teininä 90-luvulla.
Lacoste, Kappa, Adidas, Levi’s, Ball, Reebok, muhkeat untuvatoppatakit, moonbootsit, purkkarit, valkoset kapeat talvisaappaat, teinarit, Poison-hajuvesi, säärystimet, kolitsit, aerobic ja jazztanssi, Dirty Dancing, Bon Jovi, sähkönsininen ripsari, valkoset huulet, muhkea permis, Studio Line -hiuslakka, Fii-dödö, muoviset korvikset...
Yläaste kasarilla. 💙
Kuljettiin Hai-saappaissa kesät talvet. Housun lahkeet piti olla takaa saappaan varren sisällä ja edessä pussilla jalkaterän ja etuvarren paikkeilla. Saappaat mielellään keltaiset. Oli myös punaisia ja sinisiä.
70-luvulla tämä.
Minihame ja valkoiset polvisukat. Tekoripset. Banaanivarjostukset. Hiukset leikattu kerroksittain lyhyeksi ja niin, että korva jätettiin näkyviin ja korvan eteen hiuskiekura. Valkoiset tennarit. Muhkeat kampaukset, isot nutturat. Pitkät nailontakit. Leveät nahkaiset kellonrannekkeet. Voimakas meikki tai sitten tyyli, ettei meikkiä ollenkaan ja hiukset pitkinä valtoimenaan, tai hippityylisesti nahkainen otsanauha ja ruskea mokkahame ja hapsuliivi.
Niinpä niin. 60-lukuahan tuo edusti. Oltiin ehdottomasti nätimpiä kuin 70-luvun muotityypit, jolloin kaikki oli vain ruskeata ja valui alaspäin. 70-luvun rumin vaate oli ruudullinen viistottu polven yli ulottuva hame, jonka kanssa piti olla pitkät saappaat niin ettei jalkaa oikeastaan näkynyt ollenkaan. Vasta 80-luvulla sai taas käyttää värejäkin, jopa pastellisia.
Säämiskäverkkapuku, tietysti Adidas One. Ostin sellaisen rippilahjarahoilla ja olin todella cool.
Siitä muutama vuosi ennen kukallinen pitkä hame, maiharit ja löysä neule. Oikeastaan aika muodikasta just nyt, mutta en vaan enää näin vanhana (37) pysty.
Kivipestyt tiukat farkut, hapsulliset mokkasaappaat, isot collegepaidat tai paitapuserot, ja se huivi. Permis hiuksissa. Jos pitkät ja suorat, niin ehdottomasti myös otsahiukset, mikäli otsiksia ei ollut, hiukset olivat sivujakauksella, sillä keskipäänjakausta piti vain nössöt, hikarit. Paksu muhkea untuvarotsi, ja lapaset, pipoa ei käyttänyt edes kundit.
Kiplingin reput (ja penaalit, eikö näillä ollut penaalejakin), repusta roikkui apinamaskotti. Marimekon kangaspenaalit, joskus 97-98 oli muotia talvi/syystakkina esim. farkkutakki tai vakosamettipintainen takki, jossa oli "lampaankarva" kaulus, hieman tämän tyyppinen: https://assets.bestseller.com/image/upload/c_fit,w_685,q_auto,f_auto,dp…
Mustat kangashousut, joihin oli ommeltu kiinni lyhyt, musta hame. Muistan, että oma versioni oli mustat farkut, joiden päälle laitoin mustan minihameen :D tämä joskus '97. Korokepohjakengät (hieman Spice Girls-tyyliset, mutta maltillisemmat). Nämä siis ysärin loppupuolelta.
Eastpakin reppu perseen päällä roikkumassa. Taisi olla vuosituhannen vaihdetta.
Sillon kun olin lukiossa, niin kaikilla tytöillä tuntui olevan olkalaukku kirjoja varten ja sellaiset "aamutohvelit" kenkinä. Niitä kenkiä ihmettelin suuresti, jalka meni aivan vinoon kun niillä käveli. Sellaiset Aladdin-kengät ::D
ATM ... ei enään uskois mutta oli iso villitys Kouvolossa, arvaatteko mikä vuosi?
90-luvun alkupuolella oli jonkin aikaa muotivillityksenä "toimistolook" eli yläasteellakin käytettiin paitapuseroita, bleisereitä sekä salkkuja koululaukkuina. En itse edes muistanut tuota, mutta kerran jossain ysärimuodin muisteluketjussa joku muistutti salkkumuodista, ja muistin yhtäkkiä koko tyylin. Minullakin oli bleiseri, jonka hihat oli kääritty sekä Seppälästä tms. ostettu salkku, vaikka olin 13-14 v.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Sillon kun olin lukiossa, niin kaikilla tytöillä tuntui olevan olkalaukku kirjoja varten ja sellaiset "aamutohvelit" kenkinä. Niitä kenkiä ihmettelin suuresti, jalka meni aivan vinoon kun niillä käveli. Sellaiset Aladdin-kengät ::D
Jossain vaiheessa kasarin alussa ala-asteikäisillä oli myös kiinantossut.
Salihousut, vyölaukku, ruudullinen flanellipaita. (ei kuitenkaan samaan aikaan pidettäviä😁)