Onko narsisti sama asia kuin ns demoninen ihminen?
Koska narsismi ei ole sairaus, on käytös luokiteltavissa pahuudeksi. Onko narsisti siis ”demoni”, pahuuden ruumiillistuma, saatanan kätyri maan päällä?
Kommentit (15)
Ei, koska narsisteja on olemassa -- toisin kuin demoneita.
Ei ole, koska narsisti voi olla myös ihana ihminen, jos hän siitä hyötyy jotenkin. Mielestäni tämä ei ole kovin demonista käytöstä.
"Isi löi, äiti laiminlöi ja lisäksi olen orpo."
Viivi ja Wagner
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, koska narsisti voi olla myös ihana ihminen, jos hän siitä hyötyy jotenkin. Mielestäni tämä ei ole kovin demonista käytöstä.
Paha on mitä suuremmissa määrin piiloutuneena mukahyvään ja mukarakkauteen. Ehdottomasti demonista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paha on mitä suuremmissa määrin piiloutuneena mukahyvään ja mukarakkauteen. Ehdottomasti demonista!
Totta joka sana! Nämähän ovat niitä rakkauden lähettiläitä, jotka suorastaan jumaloivat itseään ja koko maailmaa, mutta totuus on toisenlainen. Lähipiiri saa tuntea sen nahoissaan. Saatanan lähettiläitä.
555 666
Demoni niin no uskotko jumalaan? Jos niin sitten myös demoniin, eli hyvä vs paha ja välimaastoa ei ole.
Ihminen loi uskonnon verukkeella demonin jotta orjat/ lampaat/ kansa pysyisivät aisoissa ja vain se 1% eli kuten paavi, kuninkaaliset, pankin suku jne. (valitut) pääsevät nauttimaan elämän tuomista nautinnoista.
En usko olevan tekemistä tuon häiriön kanssa, narsismiin liittyy, mutta että ihan siihen häiriöön tuskin.
Ap avaas vähän miksi tämä aihe sinua noin kovin kiinnostaa? Narsku sitä narsku tätä. Eikö se kyllästytä?
Toisinajattelijaa helposti pidetään narsistina, ajattelematta ollenkaan että on melkoista narsismia ajatella että juuri se joka ei juuri sinun hoviisi halua/ sinun ajatuksiasi tue on narsisti.
Pahuutta on monenlaista. Tietääkö paha olevansa paha? Hitlerkin ajatteli tekevänsä hyvää kuten i s is, Trump jnejne. Pahuushan on jokaisen oma käsitys pahasta.
Typeryyttä on leimata ihminen narsistiksi ilman parempaa tietämystä ja pitää omaa totuttaan ainoa oikeana ja pyrkiä tuhoamaan muut vääräuskoiset, sitä on narsismi.
Vierailija kirjoitti:
555 666
Demoni niin no uskotko jumalaan? Jos niin sitten myös demoniin, eli hyvä vs paha ja välimaastoa ei ole.
Ihminen loi uskonnon verukkeella demonin jotta orjat/ lampaat/ kansa pysyisivät aisoissa ja vain se 1% eli kuten paavi, kuninkaaliset, pankin suku jne. (valitut) pääsevät nauttimaan elämän tuomista nautinnoista.
En usko olevan tekemistä tuon häiriön kanssa, narsismiin liittyy, mutta että ihan siihen häiriöön tuskin.
Ap avaas vähän miksi tämä aihe sinua noin kovin kiinnostaa? Narsku sitä narsku tätä. Eikö se kyllästytä?
Minä en ole ap, mutta voin avata asiaa. Täällä on useampi ihminen joka puhuu narsisteista. Älä kuvittele omiasi. Esim. minä olen kerran tehnyt aiheesta Aloituksen ja huomannut, että muutama muukin on tehnyt aika ajoin.
Vierailija kirjoitti:
Toisinajattelijaa helposti pidetään narsistina, ajattelematta ollenkaan että on melkoista narsismia ajatella että juuri se joka ei juuri sinun hoviisi halua/ sinun ajatuksiasi tue on narsisti.
Pahuutta on monenlaista. Tietääkö paha olevansa paha? Hitlerkin ajatteli tekevänsä hyvää kuten i s is, Trump jnejne. Pahuushan on jokaisen oma käsitys pahasta.
Typeryyttä on leimata ihminen narsistiksi ilman parempaa tietämystä ja pitää omaa totuttaan ainoa oikeana ja pyrkiä tuhoamaan muut vääräuskoiset, sitä on narsismi.
Olen samaa mieltä. Monien lahkojen ja aatteiden johtajat ovat narsisteja. Sitä omaa agendaa ajetaan ja eri tavalla uskovat ovat muka sitten pahoja ja narsisteja. Itsestä ei tietenkään huomata mitään väärää tai pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
555 666
Minä en ole ap, mutta voin avata asiaa. Täällä on useampi ihminen joka puhuu narsisteista. Älä kuvittele omiasi. Esim. minä olen kerran tehnyt aiheesta Aloituksen ja huomannut, että muutama muukin on tehnyt aika ajoin.
Ilmeisesti todella moni, polttava puheenaihe.
Silti ihmettelen eikö aihe kylästytä, kun jatkuvasti samasta aiheesta pitää ketju avata? Eikö niitä voi käydä jo niissä aiemmissa ketjuissa? Samat vastaukset ja keskustelut siellä.
Tuo demoni muka toi uutta twistiä aiheelle, sehän on vain tosin vertaiskuva pahalle/ pahuudelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Monien lahkojen ja aatteiden johtajat ovat narsisteja. Sitä omaa agendaa ajetaan ja eri tavalla uskovat ovat muka sitten pahoja ja narsisteja. Itsestä ei tietenkään huomata mitään väärää tai pahaa.
Niin toisaalta kaikkihan sitä tekevät eri mittasuhteissa tosin, inhimillistä pitää sitä omaa aatettaan oikeana.
Sitten toisaalta, jos se oma aate on sortaa muut jotka ei sitä omaa tue, loikataan kenties sinne narsismin puolelle(?) Eli kostetaan ja tehdään pahaa muille oman aatteen turvin, koska pidetään itseään muita ylenpänä.
On myös aatteita jossa keskitytään siihen omaan henkiseen kasvuun vaikkapa, voidaan olla uteliaita muiden aatteille, mutta ei lähdetä sortamaan muita vaikka se ei omalta tunnukkaan.
Itseasiassa pidän toisinajattelijoina sellaisina, joilla ei ole yhtä totuutta, vaan ymmärretään ihmisen ja elämän monimuotoisuus.
Sitten tuolla itse häiriölle on ihan kriteerit mutta olen tullut siihen kuvaan että palstalla kaikki epämiellyttävät ihmiset on narsisteja, eli ei edes puhuta siitä varsinaisesta persoonallisuushäiriöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin toisaalta kaikkihan sitä tekevät eri mittasuhteissa tosin, inhimillistä pitää sitä omaa aatettaan oikeana.
Sitten toisaalta, jos se oma aate on sortaa muut jotka ei sitä omaa tue, loikataan kenties sinne narsismin puolelle(?) Eli kostetaan ja tehdään pahaa muille oman aatteen turvin, koska pidetään itseään muita ylenpänä.
On myös aatteita jossa keskitytään siihen omaan henkiseen kasvuun vaikkapa, voidaan olla uteliaita muiden aatteille, mutta ei lähdetä sortamaan muita vaikka se ei omalta tunnukkaan.
Itseasiassa pidän toisinajattelijoina sellaisina, joilla ei ole yhtä totuutta, vaan ymmärretään ihmisen ja elämän monimuotoisuus.
Sitten tuolla itse häiriölle on ihan kriteerit mutta olen tullut siihen kuvaan että palstalla kaikki epämiellyttävät ihmiset on narsisteja, eli ei edes puhuta siitä varsinaisesta persoonallisuushäiriöstä.
Totta. Monella joka tuota sanaa viljelee ei näy olevan tietoa kriteereistä ollenkaan tai sitten sieltä poimitaan jotain yksittäisiä kohtia, jotka sopivat melkein keneen tahansa. Kuitenkin väestöstä vain 3 prosentilla on tuo häiriö. Moni taitaa vain ajatella, että jonkun täytyy olla narsku, jos hän ei pidä tuosta ihmisestä eikä hehkuta hänen ihanuuttaan. Some on narsistien temmellyskenttä. Siellä voi luoda itsestään valheellisen kuvan jonka niin moni tyhmyyttään ostaa. Joustamattomuus aatteissa on näkyvää. Esim. henkisen tien kulkija voi torpata kaikki uskonnot eikä hän huomaa, että on itsekin aatteen vanki. Siinä omassa kuplassaan egon kasvaessa, tyhjyys vaan lisääntyy.
Minulla on kokemusta sellaisesta lähipiirin ihmisestä mikä aivan varmasti on narsisti. Hän ei osaa ajatella ollenkaan toisen kokemuksia,tunteita ja tarpeita. Jos yrittää jotain omaa asiaansa tälle
narsistille kertoa hän heti keskeyttää tai puhuu päälle että minä, minä, minä sitä, minä tätä. Narsistilla on yleensä kavereita jotka ei sano hänelle mitään vastaan ,vaan aina myötäilevät. Jos joku on ollut erimieltä tai ei ole häntä täysin uskonut niin hän kertoo ,että oli aivan vääränlainen ihminen. Riippuu onko narsisti sosiaalinen vai sisäänpäin kääntynyt kyyninen, miten hän käyttäytyy yleensä. Mutta jos narsistilla palaa pinna jostain tai hän on jostain kuormittunut hän saa yleensä raivokohtauksen.Huutaa ja uhkailee ja pui jopa nyrkkiä ja silloin on viisainta kyllä poistua paikalta sillä mitkään rauhottelut ei häneen tehoa.
Ihminen haluaa tulla ymmärretyksi, ei altavastailla ja tulla kiusatuksi. Kaikenlaiset sodat on aika uuvuttavia joten jatkakaa ihmeessä.
Taidan irrotella itseni tämmösist.
Poutapilviä vain.
Jollakin tapaa kyllä.