Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisi hyvä syödä enemmän vegeä, mutta kasvisruoat eivät tunnu pitävän nälkää

Vierailija
12.11.2019 |

Haudutetut pavut, mustapapupihvit, soija yms. on tullut kokeiltua. Tofu pitää nälän ehkä parhaiten loitolla. Pavuista tulee yhtäkkiä tunti-pari ruokailusta kiljuva nälkä.

Ei lihansyönti ole mulle mikään pakko, mutta en tiedä mitä sellaista kasvisruokaa söisin joka oikeasti pitäisi kylläisenä. Maitotuotteet ja kananmunat jos hyväksyy asia on toinen, mutta miten esim. vegaanit pysyvät kylläisenä?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkein kaksi kuukautta vegaaniruokavaliota takana ja mulla on ihan päinvastainen kokemus. Olen yllättynyt siitä kuinka hyvin kasvisruoka pitää nälkää. Esimerkiksi kauramaitolasillinen on kevyttä mutta täyttävää. Ruokailuvälit ovat pidentyneet koska nälkä ei ole. Voin hyvin, turvotuksia ei ole, olen energinen... Uusi makumaailma on avautunut eikä se ole tylsä eikä yksipuolinen. 

Jännä että kokemukset ovat näin erilaiset. Toisaalta olin totuttanut elimistöni kasviruokaan jo lihansyöjänä ja se varmasti auttoi alkuun. 

Hei olisi mielenkiintoista kuulla mitä syöt? Esimerkiksi eilisen sapuskat?

T: yritän syödä vegaaniruokaa mutta myös liikun paljon

En oo kyseisen viestin alkuperänen kirjottaja, mutta täysvegaanina oon ollu 1.5 vuotta, salilla käyn neljästi viikossa, sekä myös juoksua ja lenkkeilyä. Mun ruuat on hyvin samanlaisia, niihin on kroppa tottunu ja niillä jaksan hektistä sh:n työtä ja jumpata. Kannattaa ettiä joku hyvänmakunen proteiinijauhe/palkkari, ite noita kolunneena voin suositella jotain hernepitosta isolaattia, vaikka ei senkää maku täydellinen ole. Proteiinina syön eniten tofua, härkistä, joskus nyhtökauraa. Pakasteissa on paljo soijapohjasia ja hernepohjasia proteiinivalmisteita, mitä tulee kans joskus käytettynä. Myös sienipohjasessa Quornissa on paljo proteiinia, mutta ite vierastin sitä makua. Qvinoa ja coucous on proteiinirikkaampaa mitä riisi, niin niitä tulee monesti sen tilalla. Perusperuna ja bataatti pitää myös pitkään kylläsenä. Pastakin on jees, sitäkin saa nykyään proteiinirikkaampana linssi-, kikherne yms pohjasena.

Maitorahkaa / jukurtteja voi korvata soijapohjasilla vaihtoehtoilla kuten Alpron Go On:illa, johon voi lisätä vielä extrana proteiinijauhetta. Sapuskojen kylkeen paljon marjoja ja vihanneksia ainaki se puol kiloa päivässä, niin kyllä varmasti jaksat liikkua ja urheilla! :)

Vierailija
42/46 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Proteiini on se joka nälän pitää loitolla. Ja hiilihydraatteja sopivasti kanssa mukaan ruoksvalioon.

Kasviksissa on paljon vettä. Kannattaa satsata proteiinin lisäksi myös kuituun. Kuitua saa siemenistä, pähkinöistä, kasviksista jne. Jos vielä päivittäisen minimikuitumäärän eli naisilla 25 grammaa ja miehille 35 grammaa jälkeen on nälkä niin vaihtaisin ehkä leipiä enemmän vaikka kauraleseistä keitetyksi puuroksi. Kauralesepuuro käy hyvin myös sämpylä- ja rieskataikinan sekaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reilusti rasvaa vaan sen kasviproteiinin kaveriksi niin alkaa pitämään nälkää. Meillä vakkari esim papukeitto: kattilaan tomaattimurskapurkki, tölkillinen kookoskermaa, kolme tölkkiä papumixiä (huuhtele ensin), mausteet (me tykätään chilistä). Tuolla pysyy urheileva aikuinen mieskin tyytyväisenä.

Joo tiedetään terveellisempiäkin rasvoja löytyy. Linssikeitto tehdään oliiviöljyllä jota tulee 3-4 desiä jne.

4 desiä oliiviöljyä?? Herravarjele. 3500kcal pelkästään siinä öljyssä ja siihen päälle kaikki muu siinä ruoassa. Kuinka lihavia te olette vai syöttekö vain kerran päivässä sitten tuon rasvasatsin?

Vierailija
44/46 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain varmasti tottumiskysymys. Toiset myös sietää nälkää paremmin ja osalla edes sitä nälän tunnetta ei tule helposti.

Kasvisruuassa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että se on koostettu järkevästi. Samalla tulee sitten syötyä paremmin täyttävästi. Esimerkiksi pavut eivät sisällä kaikkia ihmisen tarvitsemia aminohappoja, joten lautaselle kannattaa riisin sijaan valita täysjyväriisiä tai sekoittaa riisiin esimerkiksi linssejä. Salaatin sekaan pari ruokalusikallista siemeniä tai pähkinöitä. Salaattikin kannattaa olla muuta kuin pari siivua kurkkua ja tomaatti. Esimerkiksi jäävuorisalaatti on ravintoarvoiltaan todella huono.

Lisäksi jotkut ruuat yksinkertaisesti ovat sellaisia, että vaikka söisi niin, että napa raikaa, niin tarvitaan vain yksi pieru ja nälkä on valtava. En valitettavasti osaa sanoa mitkä ruuat ovat tällaisia. Opiskeluaikana etenkin tuntui, että jos juuri ennen luentoa kävi syömässä, niin ennen luennon loppua (90 min) oli sellainen olo kuin ei ikinä olisi ruokaa nähnytkään.

Vierailija
45/46 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin kolmannekseesi pähkinät sisältyvät?[/quote]

Pähkinät sisältyy kasviproteiineihin, tuohon välipalaan olisi vielä hyvä lisätä joku viljatuote. Tällä kertaa iltapala oli vähän tuhti mutta kun on tunnin kävellyt koiran kanssa sateessa, kaipaa jotain hemmottelua :) Usein olen syönyt illalliseksi esimerkiksi sosekeiton, leipäpalan ja lasillisen kauramaitoa.

Vierailija
46/46 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Härkis ja nyhtökaura pitää nälkää hyvin poissa.

Mun piti tosin alkaa syödä lihaa koska en tajunnut huolehtia b-vitamiinin ja raudan saannista, niin veti heikoksi.

Mielestäni lähilihan syöminen on varsin ok, mutta jättää ne avocadot ja brasilialaiset lihat kauppaan.