Olisi hyvä syödä enemmän vegeä, mutta kasvisruoat eivät tunnu pitävän nälkää
Haudutetut pavut, mustapapupihvit, soija yms. on tullut kokeiltua. Tofu pitää nälän ehkä parhaiten loitolla. Pavuista tulee yhtäkkiä tunti-pari ruokailusta kiljuva nälkä.
Ei lihansyönti ole mulle mikään pakko, mutta en tiedä mitä sellaista kasvisruokaa söisin joka oikeasti pitäisi kylläisenä. Maitotuotteet ja kananmunat jos hyväksyy asia on toinen, mutta miten esim. vegaanit pysyvät kylläisenä?
Kommentit (46)
Täyttävyyden tunne on myös tottumiskysymys. Oletko kokeillut Beanet-härkäpapusuikaleita?
Kyse on vain omasta osaamattomuudestasi tai korvien välistäsi.
Vegesafka ei vaan oikein tyydytä jostain syystä.
Vierailija kirjoitti:
Liharuokien ja vegaaniruokien ero on siinä että vegaaniruoka ei pidä yhtä pitkään nälkää kuin pihvi, mutta siinä on vähemmän kaloreitakin. Täytyy siis opetella syömään eri tavalla.
Vegaanina syön tosi isoja ruoka-annoksia ja usein. Vegaaniruuasta ei tule samanlaista ähkyä kuin liharuuasta.
Mulla on ihan päinvastoin. Jos illalla vetäisen naudanpihvin vaikka ranskalaisten kanssa mulla on nälkä viimeistään 03 aamuyöllä. Siis aivan tappava nälkä!
Jos syön jotain kasvispataa tätä ongelmaa ei ole.
9
Melkein kaksi kuukautta vegaaniruokavaliota takana ja mulla on ihan päinvastainen kokemus. Olen yllättynyt siitä kuinka hyvin kasvisruoka pitää nälkää. Esimerkiksi kauramaitolasillinen on kevyttä mutta täyttävää. Ruokailuvälit ovat pidentyneet koska nälkä ei ole. Voin hyvin, turvotuksia ei ole, olen energinen... Uusi makumaailma on avautunut eikä se ole tylsä eikä yksipuolinen.
Jännä että kokemukset ovat näin erilaiset. Toisaalta olin totuttanut elimistöni kasviruokaan jo lihansyöjänä ja se varmasti auttoi alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vegesafka ei vaan oikein tyydytä jostain syystä.
Se jokin syy on tottumuksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liharuokien ja vegaaniruokien ero on siinä että vegaaniruoka ei pidä yhtä pitkään nälkää kuin pihvi, mutta siinä on vähemmän kaloreitakin. Täytyy siis opetella syömään eri tavalla.
Vegaanina syön tosi isoja ruoka-annoksia ja usein. Vegaaniruuasta ei tule samanlaista ähkyä kuin liharuuasta.
Mulla on ihan päinvastoin. Jos illalla vetäisen naudanpihvin vaikka ranskalaisten kanssa mulla on nälkä viimeistään 03 aamuyöllä. Siis aivan tappava nälkä!
9
Ranskalaiset on kasviruoista pahimpia, siemenöljyssä käristettyä tärkkelystä. Samoin perunalastut. EI Pringlesin tunnuslause turhaan ole "once you pop, you can't stop". Öljy ja mausteet parantavat makua ja tärkkelys nostaa insuliinitasoa nopeasti --> verensokeri laskee --> on taas nälkä. Jos jättäisit ranut pois ja söisit sen sijaan vaikka kaksi pihviä, niin ei tulisi nälkä. Samalla vatsanseutu alkaisi kiinteytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
9
Ranskalaiset on kasviruoista pahimpia, siemenöljyssä käristettyä tärkkelystä. Samoin perunalastut. EI Pringlesin tunnuslause turhaan ole "once you pop, you can't stop". Öljy ja mausteet parantavat makua ja tärkkelys nostaa insuliinitasoa nopeasti --> verensokeri laskee --> on taas nälkä. Jos jättäisit ranut pois ja söisit sen sijaan vaikka kaksi pihviä, niin ei tulisi nälkä. Samalla vatsanseutu alkaisi kiinteytyä.
No mun vatsanseutua ei kyllä tarvitse vahtia:) Kohta 60v ja painoa 52kg, ihan kiitettävän kiinteä.
Nuo ranskalaiset oli vain esimerkki perus pihviaterian lisukkeesta, itse kyllä syön kasviksia mieluummin. Ranskalaisia syön korkeintaan kourallisen jos on tarjolla. En laske ranskanperunoita lainkaan kasvisruuaksi. Kahta 100g pihviä en mitenkään saa alas, yksi riittää oikein hyvin.
"Väite kasvisten terveellisyydestä ei perustu mihinkään tutkittuun tietoon. Liha on ihmiselle parasta ravintoa.
https://www.fginsight.com/news/news/red-meat-most-perfect-food-for-human..."
Kuinkahan luotettavaa tietoa, kun kyseinen tulos julkistetaan lihatuotantoon liittyvässä julkaisussa? Kuka on tämänkin tutkimuksen rahoittanut?
En usko että vegeily tyydyttää vegeilijöitäkään.
Tuntuu vähän että nälkää pitää kompensoida voimakkailla uskomuksilla. Ruokavaliosta pitää tehdä osa omaa identiteettiä, eikä siitä voi oikein koskaan olla hiljaa.
Entäs jos on kihtiä? Lähestulkoon kaikki vegeproteiinit ovat jotakin papu- tai hernejohdannaista, jotka eivät kihtiselle sovi. Maapähkinätkin ovat herneensukuisia, eivät suinkaan oikeita pähkinöitä. Quorn on sieniproteiinia, mutta onko muuta soveltuvaa proteiinia?
Ruokiin runsaasti hyvää oliiviöljyä, alkaa nälkäkin pysyä poissa.
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaksi kuukautta vegaaniruokavaliota takana ja mulla on ihan päinvastainen kokemus. Olen yllättynyt siitä kuinka hyvin kasvisruoka pitää nälkää. Esimerkiksi kauramaitolasillinen on kevyttä mutta täyttävää. Ruokailuvälit ovat pidentyneet koska nälkä ei ole. Voin hyvin, turvotuksia ei ole, olen energinen... Uusi makumaailma on avautunut eikä se ole tylsä eikä yksipuolinen.
Jännä että kokemukset ovat näin erilaiset. Toisaalta olin totuttanut elimistöni kasviruokaan jo lihansyöjänä ja se varmasti auttoi alkuun.
Hei olisi mielenkiintoista kuulla mitä syöt? Esimerkiksi eilisen sapuskat?
T: yritän syödä vegaaniruokaa mutta myös liikun paljon
Rasva ja proteiini pitää nälkää. Kasvisruoka sisältää todella siis todella vähän rasvaa ja on usein kaloriköyhää. Lisää huoletta reilusti öljyä tai jotakin kaurakermaa tai jos et ole vegaani niin sitten kermaa. Niin ja sitten proteiinipitoista eli esim. soijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noudatan sellaista "lautasmallia" joka aterialla jossa on 1/3 kasviproteiinia (papuja, linssejä, soijarouhe, nyhtökaura), 1/3 perunaa, riisiä tai pastaa ja 1/3 kasviksia tai hedelmiä. Aamulla esimerkiksi söin leivän jonka päällä oli hummusta ja tomaattia, kaurajugurttia ja omenan, päivällä perunamuusia ja lindströminpihvejä soijarouheesta sekä vihersalaatin salaatinkastikkeella, välipalaksi söin kourallisen pähkinöitä ja hedelmän, illalla söin vielä vihiksen (kasvistäytteisen lihapiirakan) ja porkkanan ja tein kaakaon soijamaidosta. Kannattaa tehdä ihan lämmintä ruokaa, kylmä vihersalaatti yksistään ei kauan nälkää pidätä. Jos liikut paljon, voit lisätä kasviproteiinin määrää esimerkiksi soija-tai kauramaitoa, -jugurttia ja -rahkaa.
Vierailija kirjoitti:
Käytä rasvaa. Lotraat oliivi-, avokado- ja pähkinäöljyä, niin pysyy nälkä poissa.
Pähkinöitä ja öljypitoisia siemeniä voisi myös syödä, joko siltään tai lisätä ruokiin. Tai maapähkinävoita, tai tahinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noudatan sellaista "lautasmallia" joka aterialla jossa on 1/3 kasviproteiinia (papuja, linssejä, soijarouhe, nyhtökaura), 1/3 perunaa, riisiä tai pastaa ja 1/3 kasviksia tai hedelmiä. Aamulla esimerkiksi söin leivän jonka päällä oli hummusta ja tomaattia, kaurajugurttia ja omenan, päivällä perunamuusia ja lindströminpihvejä soijarouheesta sekä vihersalaatin salaatinkastikkeella, välipalaksi söin kourallisen pähkinöitä ja hedelmän, illalla söin vielä vihiksen (kasvistäytteisen lihapiirakan) ja porkkanan ja tein kaakaon soijamaidosta. Kannattaa tehdä ihan lämmintä ruokaa, kylmä vihersalaatti yksistään ei kauan nälkää pidätä. Jos liikut paljon, voit lisätä kasviproteiinin määrää esimerkiksi soija-tai kauramaitoa, -jugurttia ja -rahkaa.
Mihin kolmannekseesi pähkinät sisältyvät?
Vierailija kirjoitti:
Ruokiin runsaasti hyvää oliiviöljyä, alkaa nälkäkin pysyä poissa.
Oliiviöljy pilaa ruuan maun!
Toisaalta kasvisruoasta ei tule samanlaista väsymystä, kuin liharuoasta.
Teen seisomatyötä, ja olen myös pohtinut, että kasvisruoan pitää olla tarpeeksi täyttävää. Tällä hetkellä teen töihin tofua kastikkeella ja riisillä, siitä tulee tarpeeksi ruokaisaa. Arvelisin, että istumatyöläiselle vaikka papukastike+perunat+salaatti on tarpeeksi ruokaisa, mutta itselleni ei välttämättä riitä.
Kasvisruokabuffissa tosin on tarjolla ruoan kanssa erilaisia papu- ja avokadotahnoja, joista tulee lisää proteiinia.
Usein kuitenkin vegeversiossani proteiinin lähde on juusto ja siten tulee tarpeeksi täyttävää.