Olisi hyvä syödä enemmän vegeä, mutta kasvisruoat eivät tunnu pitävän nälkää
Haudutetut pavut, mustapapupihvit, soija yms. on tullut kokeiltua. Tofu pitää nälän ehkä parhaiten loitolla. Pavuista tulee yhtäkkiä tunti-pari ruokailusta kiljuva nälkä.
Ei lihansyönti ole mulle mikään pakko, mutta en tiedä mitä sellaista kasvisruokaa söisin joka oikeasti pitäisi kylläisenä. Maitotuotteet ja kananmunat jos hyväksyy asia on toinen, mutta miten esim. vegaanit pysyvät kylläisenä?
Kommentit (46)
Käytä rasvaa. Lotraat oliivi-, avokado- ja pähkinäöljyä, niin pysyy nälkä poissa. Rypsi- ja auringonkukkaöljy eivät sovi ihmisen ruoaksi.
Jep, kyse on proteiinista. Katso, että saat about suosituksen verran. Se nälkä lähtee aivan samalla tavalla kasvissafkastakin, kun vähän katsoo niitä määriä.
Tiedän, että pitäisi syödä enemmän vegeä, mutta kaikki maistamani on ollut mautonta tai suoranaisesti pahaa. Vaikka vegetutut kuinka olisivat kehuneet, että nyt on ihan älyttömän hyvät sapuskat, niin itse olen aina (salaa) ajatellut, että no en kyllä ihan noin ylistäisi.
Olisi todella kivaa, jos joskus tulisi vastaan hyvänmakuinen vegeruoka. Toivotaan! 🤞
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että pitäisi syödä enemmän vegeä, mutta kaikki maistamani on ollut mautonta tai suoranaisesti pahaa. Vaikka vegetutut kuinka olisivat kehuneet, että nyt on ihan älyttömän hyvät sapuskat, niin itse olen aina (salaa) ajatellut, että no en kyllä ihan noin ylistäisi.
Olisi todella kivaa, jos joskus tulisi vastaan hyvänmakuinen vegeruoka. Toivotaan! 🤞
Eli siis haluatko syödä täysin vegaanisesti vai vegetarisesti?
Reilusti rasvaa vaan sen kasviproteiinin kaveriksi niin alkaa pitämään nälkää. Meillä vakkari esim papukeitto: kattilaan tomaattimurskapurkki, tölkillinen kookoskermaa, kolme tölkkiä papumixiä (huuhtele ensin), mausteet (me tykätään chilistä). Tuolla pysyy urheileva aikuinen mieskin tyytyväisenä.
Joo tiedetään terveellisempiäkin rasvoja löytyy. Linssikeitto tehdään oliiviöljyllä jota tulee 3-4 desiä jne.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile tehdä vaikka tätä, on muuten superhyvää! https://www.vihrealanka.fi/teemat/punakaalilaatikko
Elovena Murusta, härkiksestä, nyhtökaurasta, Vöneristä jne tulee myös hyvää ruokaa ja nopsasti, mutta itse kun olen tällainen penninvenyttäjä käytän noita enemmän soijarouhetta/suikaleita. Quorn on myös superhyvää, maku ja koostumus tosi lähellä kanaa (oon siis entinen lihansyöjä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis haluatko syödä täysin vegaanisesti vai vegetarisesti?
Kaikki käy. Lähinnä se lihattomuus olisi kuulemma ympäristölle hyväksi, ne se erityisesti kiinnostaisi. Olemme toki vähentäneet punaisen lihan käyttöä paljon, mutta kasvispohjaisia ruokia saati täysin vegaanisia ruokia emme ole onnistuneet tekemään siten, että ne maistuisivat oikeasti hyviltä. Olemme kokeilleet aika monia suosittuja vegereseptejä kotona ja ystäviek tekemänä. Emme ole myöskään löytäneet ainakaan vielä ravintoloistakaan vegaanista annosta, jota mielellämme tilaisimme uudestaan...
Anteeksi, jos tämä on itsekeskeistä. Hyvä ruoka, parempi mieli. Ehkä ruokateollisuuden kehittyessä myös vegetuotteiden maku kehittyy vielä parempaan suuntaan.
Meillä tehdään usein peruna-kukkakaalicurryä, pistoukeittoa ja sosekeittoja ja kyllä ne pitää nälkää oikein hyvin jopa reilu 100kg miehellänikin vaikkei syödä leipää ruuan kanssa.
Yksi tuhdeimmista on kasvisbolognese jossa lihan tilalla käytän munakoisosilppua, käy myös lasagneen soosiksi. Vastaava vaikka chili sin carne
Mitään lihan korvikkeita en ole käyttänyt enkä käytä. Aidoilla aineilla mennään.
Mutta tosiaan, ruuassa käytetään oliiviöljyä valmistusvaiheessa ja keittoihin lorautan vielä ruokalusikallisen päällekin.
Nuo taitaa kaikki olla myös luontaisesti vegaanisia, en tosin ole sitä koskaan edes miettinyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile tehdä vaikka tätä, on muuten superhyvää! https://www.vihrealanka.fi/teemat/punakaalilaatikko
Elovena Murusta, härkiksestä, nyhtökaurasta, Vöneristä jne tulee myös hyvää ruokaa ja nopsasti, mutta itse kun olen tällainen penninvenyttäjä käytän noita enemmän soijarouhetta/suikaleita. Quorn on myös superhyvää, maku ja koostumus tosi lähellä kanaa (oon siis entinen lihansyöjä).
Tuo linkattu ruokahan näyttääkin siltä, että joku on oksentanut toinen jalka haudassa. Näyttäisi vaikka olisi lihaa.
Syö lihaa ja korvaa hilarit kasviksilla
Miten herkkäsuolistoiset? Itsellä ärsyttää linssit, pavut, nyhtikset, härkikset jne. Ja soijaa tai gluteenia en voi syödä.
Olen siirtynyt vuosien mittaan lihaa joka aterialla-syöjästä lihaa 0-2 kertaa viikossa-ruokailijaksi. En ennen syönyt juuri mitään kasviksia, saati kasvisruokaa, mutta päätin pikkuhiljaa kokeilla ja opetella. Täyttävyyden kanssa ei ole ollut ongelmia koska voin käyttää palkokasveja, mutta maustaminen piti opetella uudestaan. En valitettavasti osaa kuvailla tarkemmin, mutta jotenkin se miten maustoin liharuokia ei toiminut, vaan sitä piti muuttaa.
Toinen asia on ihan tottuminen erilaiseen makumaailmaan, aluksi kasvisruuat maistuivat "vieraalle" mutta nykyisin ne lihaisimmat ruuat joissa ei juuri kasviksia ole maistuvat jotenkin tylsille, jopa tunkkaisille. Eikä kyse ole siitä että laatu olisi huonoa, mutta maku on muuttunut. En vain enää nauti sellaisesta "lihamässäilystä" kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Miten herkkäsuolistoiset? Itsellä ärsyttää linssit, pavut, nyhtikset, härkikset jne. Ja soijaa tai gluteenia en voi syödä.
Mikään ruokavalio ei sovi kaikille, ei edes kasvisruoka. Ehkä tuossa tilanteessa kannattaa katsoa mikä on se minimilihamäärä jolla pärjää, ja myös minkälaista lihaa/kalaa syö ja tehdä vertailua eri näkökulmista (terveys, ympäristö, eläinten hyvinvointi jne)?
Ei kasvisruokakaan sovi kaikille. Itselle tulee heikko olo jos olen usean päivän syömättä jotain lihaa. Ja kaikenlaiset pavut, linssit ym saa minut turpoamaan kuin vappupallo. Käytän lihaa kuitenkin maltillisia määriä ja aika yksipuolisesti (kana ja possu). Paljon korvaan kananmunilla.
Väite kasvisten terveellisyydestä ei perustu mihinkään tutkittuun tietoon. Liha on ihmiselle parasta ravintoa.
https://www.fginsight.com/news/news/red-meat-most-perfect-food-for-huma…
Minusta vegeruoka on todella hyvää, suosikkiani kalaruuan ohella. Mutta siinä on mulle kaksi ongelmaa: ensinnäkin just tuo, että nälkä kiusaa hyvin usein. Ja usein syöminenhän ei ole terveellistä. Heräsin jo aamuyöllä kurnivaan vatsaan, vaikka olin juuri nukkumaan mennessä syönyt iltapalan. Jos jätin iltapalan välistä, heräsin jo yhden-kahden aikaan nälkään. Ja sitten kun söin, en tahtonu millään päästä takaisin uneen. Vaikka miten koitin syödä rasvaa, eli oliiviöljyä, avokadoja, kookosöljyä, pähkinöitä, niin nälkä oli usein. Kahden tunnin välein olisi pitänyt olla syömässä.
Toinen ongelma oli vatsan turvotus ja ihan hirveät ilmavaivat. Johtui varmaan palkokasveista. Tykkään tosi paljon esim. linsseistä ja kikherneistä, mutta pystyn syömään niitä vain pienen määrän kerrallaan, enkä ollenkaan joka päivä.
Olin yli vuoden vegaanina ja sinä aikana painoni nousi 6 kg. Oli sitten pakko lopettaa, kun työntekokin oli vaikeaa niiden ilmavaivojen takia. Ensin lisäsin ruokavalioon takaisin maitotuotteet ja kananmunat, sitten kalan. Nyt syön myös pieniä määriä riistalihaa. Viljoja ja perunaa olen vähentänyt. Vielä olisi 2 kg jäljellä tuosta painonnoususta. Haluaisin olla vegaani eläinten takia, mutta en taida ikävä kyllä pystyä.
Jos ruuanlaitosta puhutaan, eli kuumennuksesta, ei kannata käyttää oliiviöljyä, sitä kuumennettaessa muodostuu terveydelle haitallisia yhdisteitä eniten kasvirasvoista. Rypsiöljy taas oli vaarattomimmasta päästä.
Ja muutenkin, "lisää rasvaa" ei ole oikein hyvä neuvo mihinkään ruokavalioon - tai ainakin se kertoo nimenomaan siitä että ko. ruokavalio ei ole itsessään riittävä.
Nälkää pitää loitolla proteiinien lisäksi niinkutsutut "hitaat hiilihydraatit", joiden pilkkomisessa energiaksi elimistöllä kestää kauemmin. Samaan hitauteen perustuu eläinproteiinien nälänpitokyky. Muutenkin jos mahdollista, kannattaa syödä sekä kypsennettyjä että tuoreita kasviksia; tuoresalaatti kasvisruuankin kylkeen. Ja jos vatsa kestää ruisleipää, niin sitä siivu tai pari. Näin ruuansulatus saa erilaisia ainesosia joista osa sulaa ja katoaa nopeasti (eli saat energiaa käyttöösi) ja osa taas kestää pitempään (ja pitää nälkää loitolla).
Liharuokien ja vegaaniruokien ero on siinä että vegaaniruoka ei pidä yhtä pitkään nälkää kuin pihvi, mutta siinä on vähemmän kaloreitakin. Täytyy siis opetella syömään eri tavalla.
Vegaanina syön tosi isoja ruoka-annoksia ja usein. Vegaaniruuasta ei tule samanlaista ähkyä kuin liharuuasta.
Syö jotain herneisiin perustuvaa, herneet on proteiinirikkaita ja sen takia niistä niitä jauhelihan makuisia vegepihvejä tehdäänkin. Ja sen takia se laskiaisen tai armeijan hernesoppa tuntui täyttävän vatsan vaikka muuten laihaa litkua ehkä olikin.
Proteiini on se joka nälän pitää loitolla. Ja hiilihydraatteja sopivasti kanssa mukaan ruoksvalioon.