Mikä saisi sinut pyöräilemään?
Niin että pyöräilisit päivittäin töihin, kouluun, kaupoille jne? Jos teet jo niin, mikä sai sinut innostumaan ja kuinka syvällä olet? Polkupyörä vs. Sähköpyörä?
Ylipäätään: mikä on suhtautumisesi asiaan?
Itse aloitin työmatkapyöräilyn noin kymmenen vuotta sitten. Kaikki pyöräni siihen saakka oli joko varastettu, tai sitten niin huonoja ettei niillä tehnyt mieli ajaa. En siis ajatellut pyöräilyä asiana jota erityisen mielelläni tekisin. Aluksi kynnys aloittaa oli korkea, sillä matkaa töihin ja takaisin on yhteensä 11 kilometriä. Pidin sitä liian pitkänä. Minulla ei ole autoa, joten vaihtoehtona on siis kulkea linja-autolla. Vihaan kuitenkin työpäivän jälkeen täydessä linja-autossa istumista. Se on hirmu tylsää ja ahdistavaa vaikka olisikin puhelin jota selata. Pyörällä työmatkoihin menee puolet vähemmän aikaa, kuin linja-autolla kulkiessa ja matkan pituus on oikeastaan aika sopiva.
Pyöräilen yleensä maaliskuusta alkaen näille tienoin kun tiet sohjoontuvat ja/tai jäätyvät. Tänä vuonna otin tavoitteeksi pyöräillä myös talven yli, paitsi jos on aivan mahdoton lumituiverrus. En ole mikään varusteurheilija. Pyöräilen arkivaatteissani ja alla on vajaa tonnin maksanut hybridi.
Huonoja puolia:
- Kaupungissa pyöräily tuntuu todella vaaralliselta. Joka päivä saa pelätä henkensä puolesta tietyissä risteyspaikoissa joissa liikennettä tulee vähän joka suunnalta. Niistä paikoista kun selviää niin loppumatka on rennompaa.
- Varkaat. Polkeminen on uskomattoman mukavaa kun välineet on hyvät ja kunnossa. Mutta hyvän ja arvokkaan pyörän puolesta saa pelätä koko ajan, että koska se lähtee jonkun mukaan.
- Huono hengitysilma kaupunkialueella. Ahdistaa polkea ylämäkeä kun autoletka kaasuttaa vieressä.
Kommentit (84)
Mikä saisi pyöräilemään..hmm
Astma pitäisi saada kuntoon, nyt ei ole vaikka mitä on kokeiltu.
Sade-ja tuu lisäät pitäisi myös loppua kokonaan.
Ainoat ärsyttävä seikat siinä. Kun siis sitä vuosia harrastin. Koskaan ei voinut olla varma kauanko matkaan menee sikaa5ja missä kunnossa olen työpaikalla.
Moni pelkää pyöräilyssä sellaisia asioita joilla ei todellisuudessa ole perustetta.
Esimerkiksi talvella ei uskalleta pyöräillä koska pelätään kaatumista. Todellisuudessa jopa ilman nastarenkaita pyöräillessä pysyy paljon paremmin pystyssä kuin kävellessä. Vierimiskitka renkaan alla on niin paljon isompi kuin liukumiskitkan kengän alla. Kunnon nastarenkaiden kanssa taas pyöräilijä pysyy pystyssä vaikka tekisi äkkikäännöksiä luistinradalla.
Tai sitten pelätään kaupungissa ajoa. Vaikka se ei ole sen ihmeempää kuin kaupungissa autollakaan ajo. Väistetään oikealta tulevaa jos oikealta tulijalla ei ole kolmiota tai stop-merkkiä. Kääntyvänä väistetään suoraan menijää. Ryhmittäydytään oikealle ryhmittäytymiskaistalle. Näytetään kädellä suuntamerkkiä niin muut tietävät, mihin suuntaan on kääntymässä.
Vierailija kirjoitti:
Ainoat ärsyttävä seikat siinä. Kun siis sitä vuosia harrastin. Koskaan ei voinut olla varma kauanko matkaan menee sikaa5ja missä kunnossa olen työpaikalla.
Sähköpyörä alle niin aika moni seikoista katoaa heti..
Vierailija kirjoitti:
Pyöräily ei ole sen raskaampaa kuin kävely, eli jos pystyy kävelemään astman kanssa niin pystyy myös pyöräilemään.
Hyvät säilytystilat pyörälle ja kypärälle päivän ajaksi ja se, että päivä loppuisi samaan paikkaan kuin alkaa. Tällä hetkellä opiskelen eri kaupungissa ja välillä liikun aamuisin juna-asemalle ja iltapäivällä tulen takaisin bussilla, jolloin reitti ei kulje lähelläkään juna-asemaa.
Toiseksi itseluottamusta ajaa kaupungissa. Tuntuu, että aina jään jalkoihin ja ahdistaa ajaa autojen seassa sunnuntaipyöräilijänä, kun autot tulee ihan kiinni. Pelkään kaatuvani ja jääväni alle. Toinen on tuhattajasataa ohi kiitävät spandex-pyöräilijät, joita ei meinaa ehtiä väistämään edes kävelijänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoat ärsyttävä seikat siinä. Kun siis sitä vuosia harrastin. Koskaan ei voinut olla varma kauanko matkaan menee sikaa5ja missä kunnossa olen työpaikalla.Sähköpyörä alle niin aika moni seikoista katoaa heti..[/quote
Sade?
Tuuli?
Astma?Joo, pyöräilin kesällä kyllä liki 1000 km mutta se olikin helppoa kun ei tarvinnut ehtiä mihinkään ja pystyi valita sään, milloin pyöräilee.
Lämmin ilma. Pyöräilykausi minulla on yleensä huhtikuun lopusta syyskuun loppuun. Tänä vuonna lokakuun alussa oli vielä niin lämmintä, että tein pari keskustareissua fillarilla. Sen jälkeen pyörä on ollut odottelemassa taas ensi kevättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoat ärsyttävä seikat siinä. Kun siis sitä vuosia harrastin. Koskaan ei voinut olla varma kauanko matkaan menee sikaa5ja missä kunnossa olen työpaikalla.Pyöräily ei ole sen raskaampaa kuin kävely, eli jos pystyy kävelemään astman kanssa niin pystyy myös pyöräilemään.[/quote
Huomasitko, ettei astma ole hyvässä hoidossa?
Pyöräilen tosi paljon ja kävelen myös, hengästyn hirveästi silti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoat ärsyttävä seikat siinä. Kun siis sitä vuosia harrastin. Koskaan ei voinut olla varma kauanko matkaan menee sikaa5ja missä kunnossa olen työpaikalla.Sähköpyörä alle niin aika moni seikoista katoaa heti..[/quote
Sade?
Tuuli?
Astma?Joo, pyöräilin kesällä kyllä liki 1000 km mutta se olikin helppoa kun ei tarvinnut ehtiä mihinkään ja pystyi valita sään, milloin pyöräilee.
Tuuli, mäet, sohjoinen keli katoaa heti kun moottori antaa tehoa. Sade ei mutta siihenkin voi varautua.
Vierailija kirjoitti:
Hyvät säilytystilat pyörälle ja kypärälle päivän ajaksi ja se, että päivä loppuisi samaan paikkaan kuin alkaa. Tällä hetkellä opiskelen eri kaupungissa ja välillä liikun aamuisin juna-asemalle ja iltapäivällä tulen takaisin bussilla, jolloin reitti ei kulje lähelläkään juna-asemaa.
Toiseksi itseluottamusta ajaa kaupungissa. Tuntuu, että aina jään jalkoihin ja ahdistaa ajaa autojen seassa sunnuntaipyöräilijänä, kun autot tulee ihan kiinni. Pelkään kaatuvani ja jääväni alle. Toinen on tuhattajasataa ohi kiitävät spandex-pyöräilijät, joita ei meinaa ehtiä väistämään edes kävelijänä.
Kokoontaitettava pyörä suojapussilla on hyvä, jos matkustaa junalla, bussilla tai muulla joukkoliikennevälineellä. Sen voi ottaa aina ilmaiseksi kyytiin, eikä siis koskaan joudu kävelemään asemalta tai pysäkiltä vaan voi pyöräillä.
Jos pyörän jättää ulkotiloihin, niin kunnon U-lukko jolla lukitsee pyörän rungosta kiinni kiinteään esineeseen on aika hyvä suoja varkauksia vastaan.
Kaupungissa pitää uskaltaa "ottaa tilaa" autoilta, eli ajaa suoraa ajolinjaa, eikä välttämättä aivan jalkakäytävän reunakivessä kiinni eikä varsinkaan aivan kiinni pysäköidyissä autoissa (niiden ovet saattavat aueta yhtäkkiä). Ryhmittäytymiskaistoilla pyöräilijän on syytä ajaa keskellä kaistaa eikä reunassa. Äkkinäistä kaatumista ei kannata pelätä, se on äärimmäisen harvinaista jollei aja johonkin esteeseen tms (vrt. mopoilijat ja moottoripyöräilijät jotka eivät hekään pelkää kaatumista vaan uskaltavat varsinkin jälkimmäiset ajaa todella kovaa kaksipyöräisellään).
Vierailija kirjoitti:
Lämmin ilma. Pyöräilykausi minulla on yleensä huhtikuun lopusta syyskuun loppuun. Tänä vuonna lokakuun alussa oli vielä niin lämmintä, että tein pari keskustareissua fillarilla. Sen jälkeen pyörä on ollut odottelemassa taas ensi kevättä.
Miksi? Etkö sitten kävelekään ulkona talvisin?
Vierailija kirjoitti:
Näillä keleillä ei mikään.
Noinko arvostat veteraaneja jotka hoiti vapauden meille?
Lahjoittamalla rahasi Putinille.
Kesällä pyöräilen kaikkialle, se on ihan mukava tapa liikkua. Lumen ja jään keskellä se on perkeleestä, eli talveksi pyörä pääsee varastoon lepäämään. Talvipyöräilystä minua ei saa kiinnostumaan millään. Kesälläkin homma olisi mukavampaa juurikin, jos ei tarvitsisi pelätä pyörävarkaita (kuvittele tilanne, että olet aamulla lähdössä töihin, pyörä on viety, ei käteistä rahaa bussiin jne) ja jos pyörä on kunnossa. Omani on jo aika vanha rämä ja raskas polkea, mutta ”paremmat” pyörät on inhottavan mallisia kun niissä pitää polkea typerästi etukenossa.
Tänä vuonna kesällä ja pitkälle syksyyn oli todella veemäistä polkea Oulussa yliopistolta keskustaan, kun tie oli koko matkalta suljettu tietöiden takia ja matka oli yhtä kiertoreitin kiertoreittiä. Se ärsytti todella, ja sen takia käytin enimmäkseen bussia. Eli kai pyöräilyreittien kunto ja käytettävyys joko innostaa pyöräilemään tai vie viimeisenkin halun pyöräillä.
Se ettei minulle tulisi niin nopeasti kuuma/hiki. Olen aina ollut sellainen että minulla on todella lämmin: talvellakaan en tarvitse kovin paksuja vaatteita. Eli jos pyöräilisin niin ei kauaa menisi että olisin aivan märkä hiestä vaikka kunto onkin ihan ok. Tämä on vaiva joka on todella harmillinen: haluaisin tehdä paljon enemmän hyötyliikuntaa mutta ei ole kivaa kävellä esim hammaslääkäriin tai teatteriin kun sitten pukkaa hikeä.
Kato ap ikkunasta ulos. Mitään et näe kun on pilkkopimeetä mutta voin kertoa että siellä sataa vettä ja räntää. Ei houkuttele.
500m työmatkan vois vielä kesäkeleillä sutasta pyörällä, kun ei sada, muuten mikään ei saa mua polkemaan työmatkoja. Mukana kulkee läppäriä ja muuta kilkettä, työn jälkeen harrastuksen pariin pois julkisten ulottuvilta. Sinnekin pitää olla kassillinen tavaraa. Töitten jälkeen eri asioitten hoitaminen, kauppareissut, mökillä piipahtamiset jne. Ei onnistuisi pyörällä.
Ja onhan mulla jokunen fyysinen vamma jotka estää pyöräilyn. Saanko synninpäästön?
Se, että olisi rahaa polkupyörän korjaukseen. Pitäisi laittaa uudet renkaat ja muutakin vikaa löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilisin enemmän, jos saisin pyöräni ulos taloyhtiön kellarista helpommin. Mutta kun se kellari on ihan täynnä ja minulla kestää 10 minuuttia siirtää muiden pyöriä ennen kuin löydän omani, niin siinä ajassa olen jo kävellyt aika pitkälle kauppaa kohti.
Toisekseen pyöräilisin enemmän, jos Suomessa olisi parempi sää. Pois tuuli, sade, jää, lumi, ja tilalle tasaisen kauniit kesäpäivät, niin puhutaan sitten pyöräilyn lisäämisestä.
Samat sanat, ja lisätään vielä, että pyöräni on romu, koska kalliimpaan ei rahaa ja koska varkaat. Sillä romulla kyllä ajelen puolet vuodesta, jos ei ole myrsky ja kaatosade, mutta tämä toinen puoli ei kyllä innosta. Sähköpyörä kiinnostaisi, mutta kauanko se pysyisi ilman, että varkaat vie?
Innostuin koska tuo selvää säästöä autoon verrattuna mitä en omista. Lisäksi ei tarvitse huolehtia vakuutuksista, pysäköintipaikoista, katsastuksista, huolloista, polttoaineesta jne.
Ja nyt kun ostin sähköpyörän niin se vasta helpottikin pyöräilyä. Enää ei tule hiki töihin ajaessa ja kova tuuli ei synkistä mielentilaa aamuisin kun voi silti polkea normaalia vauhtia. Rahaa toki meni lähemmäksi 3000 euroa mutta edelleenkin säästöä tulee verrattuna autoon.