Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä saisi sinut pyöräilemään?

Vierailija
12.11.2019 |

Niin että pyöräilisit päivittäin töihin, kouluun, kaupoille jne? Jos teet jo niin, mikä sai sinut innostumaan ja kuinka syvällä olet? Polkupyörä vs. Sähköpyörä?

Ylipäätään: mikä on suhtautumisesi asiaan?

Itse aloitin työmatkapyöräilyn noin kymmenen vuotta sitten. Kaikki pyöräni siihen saakka oli joko varastettu, tai sitten niin huonoja ettei niillä tehnyt mieli ajaa. En siis ajatellut pyöräilyä asiana jota erityisen mielelläni tekisin. Aluksi kynnys aloittaa oli korkea, sillä matkaa töihin ja takaisin on yhteensä 11 kilometriä. Pidin sitä liian pitkänä. Minulla ei ole autoa, joten vaihtoehtona on siis kulkea linja-autolla. Vihaan kuitenkin työpäivän jälkeen täydessä linja-autossa istumista. Se on hirmu tylsää ja ahdistavaa vaikka olisikin puhelin jota selata. Pyörällä työmatkoihin menee puolet vähemmän aikaa, kuin linja-autolla kulkiessa ja matkan pituus on oikeastaan aika sopiva.

Pyöräilen yleensä maaliskuusta alkaen näille tienoin kun tiet sohjoontuvat ja/tai jäätyvät. Tänä vuonna otin tavoitteeksi pyöräillä myös talven yli, paitsi jos on aivan mahdoton lumituiverrus. En ole mikään varusteurheilija. Pyöräilen arkivaatteissani ja alla on vajaa tonnin maksanut hybridi.

Huonoja puolia:
- Kaupungissa pyöräily tuntuu todella vaaralliselta. Joka päivä saa pelätä henkensä puolesta tietyissä risteyspaikoissa joissa liikennettä tulee vähän joka suunnalta. Niistä paikoista kun selviää niin loppumatka on rennompaa.

- Varkaat. Polkeminen on uskomattoman mukavaa kun välineet on hyvät ja kunnossa. Mutta hyvän ja arvokkaan pyörän puolesta saa pelätä koko ajan, että koska se lähtee jonkun mukaan.

- Huono hengitysilma kaupunkialueella. Ahdistaa polkea ylämäkeä kun autoletka kaasuttaa vieressä.

Kommentit (84)

Vierailija
1/84 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Innostuin kun tuli muuton ja työpaikan vaihdon myötä mahdollisuut käydä pyörällä töissä. sitä ennen oli aina liian pitkä matka töihin jotta olisi voinut työmatka pyöräilyä ajatellakkaan. Saa hyvää liikuntaa ja minä nautin raikkaasta ulkoilmasta ,herää hyvin aamuisin ja on kiva seurailla ihmisiä raahautumassa töihinsä.

pari talvea pohrasin lumessa kun auraukset oli niin huonosti hoidettu mutta nyt olen jo yhden talven kulkenut sähköavusteisella pyörällä 250W\25km\h tosi mahtavaa ylämäet muuttui "tasaiseksi" ei ole vastatuulta ja  ei lumet haittaa .ei tartte hikoilla jos sitä ei itse tahdo riippuu minkä avustustehon valitsee

Tärkeää on hyvät vaatteet ,ettei kastu ja  talvisin palele ,voi nauttia jopa sateesta ja kesäisin helteellä viima viilentää...

Vierailija
2/84 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilen salille mutta mikään ei saisi minua pyöräilemään töihin tai kauppaan. Töissä täytyy olla läppäri + muuta tavaraa mukana ja olemus huoliteltu. En jaksaisi käydä suihkussa töissä ja laittautua ja pukeutua. Kaupassa käyn vain kerran viikossa ja ostan niin paljon tavaraa että ehdottomasti käyn autolla tai kävellen lähikaupassa pienen täydennysreissun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/84 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmatka 25 km suuntaansa ja reitti kaupungin läpi. Veisi liikaa aikaa päivästä polkea tuota. Kaupassa jos kävisin, niin kertaostokset olisivat liian pienet, että pitäisi käydä useammin. Vapaa-ajalla poljen lasten kanssa ja liikunnan takia mielelläni.

Vierailija
4/84 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pyöräillyt lapsesta saakka. Pitäisin kyllä varmasti autosta, mutta sisuksiani kalvaava tunne köyhyydestä on saanut minut pistäytymään pyörän käytössä.

Vierailija
5/84 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut saisi pyöräilemään se, että edessäni pyöräilisi tiukkapeppuinen hopeakettu ainoastaan tiukat pyöräilyshortsit jalassaan.

Vierailija
6/84 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyöräilen salille mutta mikään ei saisi minua pyöräilemään töihin tai kauppaan. Töissä täytyy olla läppäri + muuta tavaraa mukana ja olemus huoliteltu. En jaksaisi käydä suihkussa töissä ja laittautua ja pukeutua. Kaupassa käyn vain kerran viikossa ja ostan niin paljon tavaraa että ehdottomasti käyn autolla tai kävellen lähikaupassa pienen täydennysreissun. 

Vain hounokuntoiset hikoilee pyörällä.

Vierailija
7/84 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metamfetamiini.

Vierailija
8/84 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäs varmaan A: hommata pyörä ja B: opetella ajamaan sillä 

Vierailija
9/84 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ajapas itse se 15 km mäkistä maastoa jakkupuvussa töihin. Huomaa ettei duunarit käsitä ollenkaan tätä etteivät kaikki voi laahustaa huppari päällä töissä. 

Vierailija
10/84 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyempi työmatka. Sitä kun kertyy 180 kilsaa per päivä, niin ei hirveesti hotsita fillaroida ympäri vuoden.

Kauppa on kävelyetäisyyden päässä ja pyöräilyä kyllä harrastan ihan huvikseni, mutta valitettavasti kuulun siihen porukkaan, jonka kohdalla tietyt elämän realiteetit ei mahdollista elämäntapafillarointia, niin kivaa kun se olisikin.

Vierailija
11/84 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa kun autoilijat istuu iltapäiväruuhkassa punaisissa valoissa, ja itse painelet pyörällä ohi. Useimmissa autoissa ei kuljettajan lisäksi edes ole muita matkustajia! Pian olet itse kotona ja mietit että se yksikin kuski on varmaan edelleen siellä jonossa.

Ei ihme että autoilijat meinaa aina ajaa päälle! Kyllä muakin ottais päähän tollanen jokapäiväinen paikallaan kököttäminen.

Vierailija
12/84 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on iskostunut tiukkaan uskomus siitä, että ensin muutama kilometri pimeää metsätietä ja sitten 15km pimeässä valtatien laidassa pyöräily metsäisellä pilkkopimeällä tieosuudella aamuyöstä on terveydelle haitallisempaa kuin autoilu. Töistä tullesta ei myöskään pääsisi samalla kertaa kauppaan, vaan pitäisi tulla ensin kotiin ja lähteä sitten uudelleen (kauppaan sen verran lisää matkaa ja ostoksia ei saisi kuitenkaan mukaan mitenkään järkevästi ja ilman, että pakkanen tai kesäkuuma tekisi tehtävänsä) ja aikaa menisi ihan kauheasti. Töistä ei myöskään pääsisi mihinkään jos olisi tarvis lähteä (toisessa toimipisteessä, hoitamaan jotain asiaa yms.).

Vierailija
13/84 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ajapas itse se 15 km mäkistä maastoa jakkupuvussa töihin. Huomaa ettei duunarit käsitä ollenkaan tätä etteivät kaikki voi laahustaa huppari päällä töissä. 

Hahhah, aina tämä "selitys".

Sähköpyörällä et hikoile siinäkään jos kuntoa on yhtään.

Suurin osa autoilee alle 6km ruuhkassa töihin.

Vierailija
14/84 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilen kyllä huvikseni kesäisin ja sään salliessa, mutta enpä kyllä rupeaisi työmatkoja ajamaan fillarilla. Liikaa matkaa (46km/suunta), työpaikalla ei pesumahdollisuutta että saisi hiet pestyä (pyörällä tulee hiki, ellei aja n. 5km/h), ja suurimman osan vuodesta keli on kylmä/liukas.

Vierailija
15/84 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään. Tuntuisi itsemurhamissiolta. Asun Bukarestissa.

Vierailija
16/84 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään. Inhoan pyöräilyä. Menen mieluummin omalla autolla.

Vierailija
17/84 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilisin enemmän, jos saisin pyöräni ulos taloyhtiön kellarista helpommin. Mutta kun se kellari on ihan täynnä ja minulla kestää 10 minuuttia siirtää muiden pyöriä ennen kuin löydän omani, niin siinä ajassa olen jo kävellyt aika pitkälle kauppaa kohti. 

Toisekseen pyöräilisin enemmän, jos Suomessa olisi parempi sää. Pois tuuli, sade, jää, lumi, ja tilalle tasaisen kauniit kesäpäivät, niin puhutaan sitten pyöräilyn lisäämisestä. 

Vierailija
18/84 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympärivuotinen tuuleton +25-asteinen auringonpaiste, terveet polvet ja korkeintaan kolmasosa työmatkan pituudesta (nyt 18 km). Lisäksi lapsen pitäisi olla niin iso, että häntä ei tarvitsisi kuljettaa päiväkotiin (toisessa suunnassa 3 km päässä). Pitäisi myös olla erillinen työmatka-asu, jotta siisti työasu ei suttaannu ja hiesty.

Lapsena/nuorena pyöräilin koulumatkat (yht. 5 km) enkä pitänyt sitä pahana. Sateella tietty inhaa. Talvella kävelin.

Vierailija
19/84 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnossa pidetty pyöräilytie koko matkalle, vähemmän hulluja pyöräilijöitä, turvallinen liikenne, hyvä sää ja se, että pyörän voisi jättää parkkiin ilman että se pöllitään heti saisivat minut pyöräilemään. Mikään noista ei toteudu Helsingissä.

Vierailija
20/84 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poljin aiemmin pienemmässä kaupungissa ympäri vuoden, sillä julkinen liikenne oli niin huonoa. Silloin matkan polki noin vartissa eikä oikein edes hiki kerennyt tulla. Nyt Helsingissä pääsisin töihin junalla noin 20 minuutissa, mutta koitan nyt täälläkin polkea läpi talven myös. Matkaan menee pyörällä noin 20-25 minuuttia talvella luultavasti vähän enemmän +suihkussa käynti töissä.

Tärkeintä on hyvät varusteet, sillä silloin pyöräily on miellyttävää. Poljen kevyellä hyvin rullaavalla pyörällä, sähköpyörää välillä harkinnut mutta pidän siitä että saan merkittävän määrän liikuntaa viikkotasolla tällä tavalla. Hyvät tekniset vaatteet auttavat siinä että ei tule liian hiki. Pyörää säilytän kotona parvekkeella ja työpaikalla on kellaritasossa turvallinen paikka jossa pyörää voi myös vedellä suihkutella jos on ollut kurakeli.

Pyöräilyhulluus on kyllä oma lajinsa, sillä on outoa miten vähän edes ärsyttää pyöräillä klo 24 jälkeen yöllä kotiin vesisateessa. Varmasti talvella tulee kyllä haastavampia kelejä ja katsotaan tuleeko tarve vaihtaa vielä nastarenkaat pyörään (pk-seudulla lumet eivät oikein maassa pysy ja nastat kuluvat).