Työttömät/työkyvyttömät, MITÄ teette päivät? Mistä rytmiä?
Kertokaa!
Mitä teette päivisin, jos ette ole töissä? Kuinka rytmitätte päiväänne vai onko sille tarvetta? Mitä ajatuksia kotona olo aiheuttaa?
Kommentit (64)
Nukun ainakin puoleenpäivään. Ei ole mitään syytä olla hereillä ennen klo 12-14. Iltapäivä kotipuuhastelua ja suihkuttelut ynnä muut. Ruokailu. Sitten klo 16-22 usein harrastuksissani ja kyläilen työssäkäyvillä kavereilla. Klo 22 aikaan taas ruoikailut. Telsua, netteilyä ja NHL:n seuraamista tonne aamuviiteen-kuuteen. Vedonlyöntiä peleistä. Nukkumaan. Viikonloppuisin dokailua.
Herään aikaisin, käyn lenkillä, syön, teen vähän kaikenlaisia arkisia askareitani johon kuuluu liikunta ja kaikkea muuta. Mitä tunteita sen kotona olon pitäisi herättää? Tilanne voisi olla toisin mutten minä siitä nyt masennu etten ole tällä hetkellä työelämässä. Rytmi tulee itsestään kun tekee sen rytmin. Eihän se nyt itsestään tyhjästä tule.
Nyt talvella arkisin:
Nousen kuudelta ylös ja käytän koiran tarpeillaan. Lapset herätän vähän ennen seitsemää ja laitan heille aamupalaa. Kahdeksalta tulee linja-auto hakemaan.
Tämän jälkeen käytän koiran pienellä kävelylenkillä, ja kotiin päästyäni joko:
Lähden käymään ruokakaupassa ja tulen kotiin lämmittämään uunin, pesen pyykkiä, siivoilen yms touhuilen.
Tai
Lähden ystävän firmalle auttamaan tätä. Teen siis ilmaiseksi hommia hälle nelisen tuntia, kunnes on palattava kotiin valmistamaan ruokaa koulusta palaaville lapsille.
Loppupäivä menee lasten kanssa läksyjä tehden, ulkoillessa ja puuhastellessa kotihommia, sekä katsellessa työpaikkavahdin tuloksia. Suunnilleen kerran viikossa laitan työhakemuksen.
Työttömänä olen ollut kesäkuun alusta lähtien.
Koira pitää rytmissä hyvin.
Lisäksi teen pari kertaa viikossa vapaaehtoistyötä kirkolla. Yleensä olen koiran kanssa jopa kaksi tuntia aamulla ulkona. Vähän kahdessa vuorossa eli eka näen työssäkäyviä tuttuja ja sitten työttömia ja eläkeläisiä :D
Ei nyt ihan näin tietenkään, jälkiporukassa on toki vuorotyössä olevia, opiskelijoita, sairauslomalaisia jne.
Mutta se tekee hyvää lenkkeillä ja jutella aamusta kunnolla. Päivä menee pirteämmin. Herään kuudelta ja iltaunilla olen n. kymmenen aikaan.
Mulle työttömäksi jääminen oli tosi kova pala. Yritin keksiä hulluna tekemistä joka päivälle, jotta olo olisi mahdollisimman tehokas. Muutaman kuukauden päästä iski masennus, sen jälkeen en ole tekemistä itselleni miettinyt kun mikään ei kiinnosta tai huvita. Mitä väliä. Eli nykyään päivärytmiä ei ole. Joskus menen lenkille jos on hyvä sää. Toivon vain että saisin työn pian. Kohta vuosi työttömyyttä takana.
En kaipaa mitään rytmiä. Heräilen kun heräilen, usein puolen päivän ja iltapäiväkahden välillä. Juon teetä ja syön leipää. Katselen telkkarista kaikenlaista, pääosin realityjä kuten Master Chef, Selviytyjät, 90 päivää morsiamena, Hengenvaarallinen saalis jne. Jos on hyvä saa, saatan käydä kävelemässä. Sitten teen päivällistä ja syön sen. Sitten joko pelaan tietokoneella tai katselen telkkaria sen mukaan mitä mieli tekee. Lopulta iltapala ja nukkumaan klo 3-5 aamuyöstä. Mukavaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Nyt talvella arkisin:
Nousen kuudelta ylös ja käytän koiran tarpeillaan. Lapset herätän vähän ennen seitsemää ja laitan heille aamupalaa. Kahdeksalta tulee linja-auto hakemaan.
Tämän jälkeen käytän koiran pienellä kävelylenkillä, ja kotiin päästyäni joko:Lähden käymään ruokakaupassa ja tulen kotiin lämmittämään uunin, pesen pyykkiä, siivoilen yms touhuilen.
Tai
Lähden ystävän firmalle auttamaan tätä. Teen siis ilmaiseksi hommia hälle nelisen tuntia, kunnes on palattava kotiin valmistamaan ruokaa koulusta palaaville lapsille.
Loppupäivä menee lasten kanssa läksyjä tehden, ulkoillessa ja puuhastellessa kotihommia, sekä katsellessa työpaikkavahdin tuloksia. Suunnilleen kerran viikossa laitan työhakemuksen.
Työttömänä olen ollut kesäkuun alusta lähtien.
Varovasti, talkootyö on kiellettyä
Syön kipulääkkeitä ja yritän olla sekoamatta kun kipu ei poistu kokonaan. En ajattele mitäs kivaa sitä puuhaisi vaan miten pystyn edes syömään.
Vierailija kirjoitti:
Mulle työttömäksi jääminen oli tosi kova pala. Yritin keksiä hulluna tekemistä joka päivälle, jotta olo olisi mahdollisimman tehokas. Muutaman kuukauden päästä iski masennus, sen jälkeen en ole tekemistä itselleni miettinyt kun mikään ei kiinnosta tai huvita. Mitä väliä. Eli nykyään päivärytmiä ei ole. Joskus menen lenkille jos on hyvä sää. Toivon vain että saisin työn pian. Kohta vuosi työttömyyttä takana.
Tee itsellesi "lukujärjestys". Sijoittele sinne esim. kielten opiskelua, soittoharjoituksia, ehkä työhakemusten tekemistä, vaikka matematiikan harjoituksia tai muuta oikeasti älyä vaativaa. Mikä ikinä kiinnostaa. Mutta vaadi itseltäsi asioita, opettele maalaamaan, piirtämään, kokkaamaan vaikeita ruokia. Aika loppuu kesken, etkä kohta ehkä haluakaan enää töihin. :D
Kun töitä ei ole pyrin tekemään muuta hyödyllistä: siivoan, käyn asioilla, ja tietysti katson työpaiikkailmoitukset ja teen hakemuksia. Hyvin pysyy rytmissä kun pitää järkevästä unirytmistä kiinni ja keksii jotain puuhaa eikä makaa koko päivää sohvalla.
Mieheni on työkyvyttömyyseläkkeellä, itse olen artesaanialan yrittäjä, joten voin sanella työtahtini, päiväni ja kellonaikanani ihan niin, kuin huvittaa. Heräilemme klo 10 aikaan, syömme aamiaisen. Mies touhuaa autotallissa, tekee metsätöitä, kesällä ajaa nurmikot ja talvella auraa lumet, sillä aikaa minä teen sisällä kotitöitä, sekä alakerrassa olevassa työhuoneessani yritykseni hommia. Päiväkahvit juomme kahden kieppeillä ja päivällisen syömme viiden pintaan. Kesällä sään salliessa makoilemme auringossa ja uimme.
Pelailemme lauta- ja noppapelejä. Luemme, ratkomme ristikoita, katselemme elokuvia, minä tykkään myös kutoa. Käymme kävelyllä viitenä päivänä viikossa, kuntoilemme myös ahkerasti kotikuntosalillamme. Matkustelemme, kiertelemme kirpputoreilla ja kaupoissa. Aika kuluu oikein hyvin, kyllä kiirettä pitäisi, jos pitäisi vielä ehtiä töissäkin käymään.
Vierailija kirjoitti:
Syön kipulääkkeitä ja yritän olla sekoamatta kun kipu ei poistu kokonaan. En ajattele mitäs kivaa sitä puuhaisi vaan miten pystyn edes syömään.
Jos ei ole työkykyinen niin laittavat sairauspäivärahalle.
Treenaan, siivoan, teen ruokaa, etsin töitä, juttelen kavereille tai näen heitä, laitan hakemuksia ja katselen opiskelupaikkoja 🤷🏼♀️ rutiini on hyvä olla, mennä suht aikaisin nukkumaan ja herätä 8-9 aikoihin sekä pitää terveelliset elämäntavat.
Millainen teidän kuukausipalkka on työttömät? Kelaltahan saatte rahaa? Täytyykö käydä kursseilla?
Yritän vaan selvitä päivästä toiseen
490e jää näppiin ja sillä mennään kk
Ei paljoa ostella joululahjoja tai ruokaakaan.
Kun olin työttömänä kävin 2 kertaa vk salilla ja välipäivinä jotain aerobista, sauvakävelyä, pyöräilyä, hiihtoa.
Opiskelin työväenopistossa italiaa ja venäjää sekä kävin kuoroharjoituksissa ja maalasin ikoneita.
Nyt olen onneksi töissä, mutta muutaman vuoden päästä jään eläkkeelle. Sitten taas rakennan itselleni samantapaisen viikko-ohjelman kuin työttömänä: fyysisen kunnon hoitamista, opiskelua ja taidejuttuja.
Olin työttömänä 1.5 vuotta. Päivärytmi oli sama kuin muulla perheellä. Aamulla heräsin, syötiin aamupala yhdessä, vein lapset kouluun, tulin kotiin, luin lehden, katsoin Netflixiä tai kävin ryhmäliikuntatunnilla
Päivällä lounastin usein ulkona, iltapäivällä kun lapset tulivat koulusta, autoin tarvittaessa läksyissä, leivottiin, ulkoiltiin, tein ruuan perheelle.
Illalla perheaikaa ulkoillen, harrastaen, tv:tä katsoen.